Nematoden in teken

Voor alle onderwerpen die gaan over andere door teken overdraagbare infecties. Over symptomen, diagnose, tests en behandeling hiervan. Onderwerpen over andere infecties die naast de Lyme-Borreliose kunnen optreden, zijn hier ook welkom.
Josie

Re: Nematoden in teken

Berichtdoor Josie » Wo 06 Mei 2015, 10:49

Duidelijke reliëf-foto Roel!
Bedankt Savan! Erg nuttig!
Ook bedankt voor de linkjes!

Gaat het nog met jullie? :?
Zit er ergens een volwassene die kleintjes loslaat? :shock:

Ik las in het 2de linkje van Savan dat een besmetting met filaria meestal asymptomatisch verloopt, en tegelijkertijd staat er dat ze het lymfestelsel beschadigen en verzwakken, wat het vechten tegen andere infecties bemoeilijkt.

Hebben jullie ook pijnlijke wat verdikte lymfeklieren? (zoals ik al jaren heb) (kan veel oorzaken hebben)

Josie

savan

Berichtdoor savan » Wo 06 Mei 2015, 11:19

Ja dat klopt sofie het beschadigd je lymfestelsel waardoor het vechten tegen infecties moeilijker wordt.
Ik kan duidelijk merken dat dec veel doet op het moment, het vliegt me de keel uit .S morgens sta ik eerst te kokhalzen bij het aanrecht om het dode materiaal weg te krijgen.
Het kan idd a- symptomatisch verlopen voor jaren achtereen.
Dus waarschijnlijk heb ik het al gehad of zit het in een teek wie zal het zeggen.
Als je bedenkt dat er filaria in zwarte paardenvliegen zit, ja zo kan het ook.
Je weet ook niet welke soort filaria het is maar de meeste soorten zitten ze in het lymfe. Gelukkig is DEC het geneesmiddel voor de meeste filaria soorten voorafgaand aan een kuur ivermectine.

Ik heb een vrouw ontmoet in mijn woonplaats die heeft een heel dik been, dus ik vroeg haar wat is dat? en toen vertelde zij dat dit na een tekenbeet gekomen was 40 jaar geleden.En ik dacht he wat vreemd het is niet een lyme symptoom, en die vrouw hield maar vol dat dit na een tekenbeet was gekomen, dus toen ik thuis was heb ik het opgezocht. Onderstaande link daar zie je op de foto hoe dat been van die vrouw eruit ziet, het kon haar been zijn sprekend.
Het is niet extreem zoals sommige fotos laten zien,
http://www.globalnetwork.org/lymphatic-filariasis

Wel is er geschreven over een besmetting met filaria dat als je vanaf 1 jaar of langer besmet bent dat je de kuur moet volgen van 21 dagen en is het dan nog niet weg een vervolgkuur inzetten.

Ik vraag mij ook af of die sinuspressie wel bij lyme hoort, ik ken namelijk iemand die heeft alleen lyme en totaal geen last van sinus.
Ik had ook veel last van mijn klieren vooral in mijn hals, en veel borstpijn en kortademig, en dat kan filaria zijn.

Het gaat goed mijn gewrichten knappen op die slepende pijn in mijn armen en benen trekken ook weg.
Ik heb alweer een nieuwe pot besteld, mocht het nog niet weg zijn dan verleng ik de kuur.

groetjes.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 06 Mei 2015, 16:23

Savan, je schreef eerder:

Wel een punt om over na te denken dat de filaria variant mansonella perstans de combinatie DEC en mebendazole vereist in de behandeling.

Dat is idd wel een punt om over na te denken.
Er zijn nog heel veel soorten niet onderzocht en onbekend.
De manier van behandelen is er wel eentje om goed over na te denken.
Vooral ook wanneer je doxycycline erbij gebruikt, dat is een punt van gevaar, vaak heb je meerdere sooten in je lichaam
(ga daar maar wel vanuit als je er zeker van bent dat het een tekenbeet is geweest)
Maar, als je dan invermectine en Dec en doxy samen neemt, dan moet je dit heeeeeel lang achter elkaar blijven gebruiken zonder te stoppen net zo lang tot dat ze allemaal weg zijn, en dat blijft nooit helemaal zeker.
Het gevaar zit h"m erin dat wanneer je te vroeg stopt, dat de filaria's met elkaars DNA ervan door gaan waardoor er steeds meer resitente filaria in het lichaam ontstaan.
Pas goed op wat je doet en welke middelen je neemt.
De filaria soort: Mansonella perstans, is een rotte
Deze reageert vrijwel niet meer op ivermectine, Dec, albendazole, en nog een paar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mansonella_perstans

M. perstans is one of the most difficult human filarial infections to treat

Generally, DEC is ineffective in the treatment of M. perstans infection.[12] Other drugs such as ivermectin and praziquantel have been tried, but are neither reliable nor rapidly effective. Mebendazole and thiabendazole have a greater effect than previously described drugs, but are not sufficient for treatment alone. Combination treatments with DEC and mebendazole have had the most success.[12] In the most recent clinical trials, doxycycline has had success comparable to, if not better than, that that of combination treatments.
However, because it is a relatively recent discovery, the use of doxycycline is relatively limited to clinical trials.

En:

However, in some areas, such as Gabon and Uganda, Wolbachia endosymbionts have not been detected in the microfilariae of M. perstans.[9] This suggests some geographic isolates of M. perstans may have lost (or gained) the endosymbiont.[9] This presents a controversial argument for the use of doxycycline as treatment of filarial infections.[19] On one hand, doxycycline has been shown to be one of the only successful treatments for M. perstans, and could facilitate the eradication of filarial parasites. However, some scientists argue that the treatment of filariasis with doxycycline may select worms that will have already integrated Wolbachia genes into their genome, which could potentially have unforeseen consequences. Such lateral gene transfer has occurred in various geographic isolates of B. malayi, in which a fraction of the Wolbachia endosybmiont genome is integrated into the chromosome of its nematode host (the parasite). When this integration occurs, Wolbachia can no longer be targeted as means for treatment for filariasis.[19]

savan

Berichtdoor savan » Wo 06 Mei 2015, 17:40

Ja idd foetsie , je moet wel om resistentie denken.
M.perstans is hardnekkig. Ik voeg nog mebendazole toe.
Die behandelmethodes voor lyme in die ziekenhuizen dat kan toch niet zonder dat men daar weet of iemand filaria of andere nematoden heeft?
Ik vind het niet kunnen. Als ik alles eerder had geweten dan was ik hier eerst mee begonnen.
Het boeit ze ook niet echt, beschamend is het. :oops:

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 06 Mei 2015, 19:21

savan schreef:Ik vraag mij ook af of die sinuspressie wel bij lyme hoort, ik ken namelijk iemand die heeft alleen lyme en totaal geen last van sinus.

Ik denk daar ook genuanceerd over.
Waarschijnlijk is het zo dat de borrelia's je immuunsysteem onderdrukken, zodat al de andere co-infecties lekker de kans krijgen om ongehinderd zichzelf voort te planten in je lichaam.
Wanneer je alleen maar een borrelia hebt bv. dmv sexueel contact, dan verloopt het ziekte proces anders.

Zo heb ik steeds belachelijk (nog steeds) veel last van mijn ogen; het kan komen door borrelia, maar ook door toxoplasma en Bartonella (dat ik ook heb-of heb gehad- moet me nog even weer laten testen-) en kan dus ook door filaria.
Nu, na al die behandelingen blijft eigenlijk alleen de filaria nog over, hoewel ik borrelia nog steeds niet helemaal uitsluit.
Ook maak ik me zorgen over het feit dat ik steeds veel te korte kuurtjes ab in het regulier heb gehad.
Helemaal fout.

savan schreef:Die behandelmethodes voor lyme in die ziekenhuizen dat kan toch niet zonder dat men daar weet of iemand filaria of andere nematoden heeft?
Ik vind het niet kunnen. Als ik alles eerder had geweten dan was ik hier eerst mee begonnen.
Het boeit ze ook niet echt, beschamend is het.
:oops:

Vreemd ook dat er zo weinig hierover gepubliceerd is.
Wanneer ongeveer 40% van de teken vol zitten hiermee, is het ook geen kunst om ze te vinden wanneer er in Nederland onderzoeken worden gedaan op de inhoud van teken.
Waarom zou de inhoud van de teken in Nederland anders zijn dan die uit Amerika, we zitten op ongeveer dezelfde breedtegraad
Steeds kom je maar foto's tegen van verre zuidelijke landen waar het zich alleen maar zou afspelen, dat is een idee fixe
Het gaat ze alleen om die burgdorferi, daar kunnen ze nog mee scoren.
Het gaat allang niet meer over geneeskunde.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Vr 03 Jun 2016, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 14 Mei 2015, 11:13

Gisteren met de DEC begonnen. Vandaag meer uitputting en vermoeidheid, spieren voelen echt blegh!! (kan het niet anders beschrijven). Ook wat meer pijntjes her en der door mijn lichaam.
DEC raakt duidelijk iets wat albendazole/mebendazole en ivermectine niet raken. De volwassen nematodes misschien?

savan

Berichtdoor savan » Do 14 Mei 2015, 15:02

Die pijntjes her en der in het lichaam herken ik, soms ook een slepende pijn door het lichaam dat wordt eerst erger dan weer minder kan ik je vertellen, het trekt langzaam weg.
DEC pakt de volwassen wormen en de eitjes.
In het begin is het vervelend ik kreeg ook ineens pijn in mijn kaken en het prikte bij mijn hersenvliezen.
En zo vermoeid in het begin, heel erg slaperig. Ik heb er maar aan toegegeven, het werd vanzelf beter.

Als ik het goed heb begrepen worden de eitjes door die wormen ook rond je spieren neergelegd, in de vorm van knobbeltjes. Vooral in de borst spieren.
En het gaat in je weefsels en gewrichten zitten.
Als ik op mijn spieren drukte of voelde dan voelde ik eerst kleine knobbeltjes zitten.

Hier staat info over die knobbeltjes:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK7844/

Er staat ook dat als de klachten niet weg zijn dat je door moet gaan met kuren.

Hier staat nog iets over voeding en iets over correctie van anemie,
Ijzer aanvullen, dat stimuleert fagocytose van die wormen:

http://www.indianjurol.com/article.asp? ... ast=Ansari

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 14 Mei 2015, 17:19

Ik zie in de link die je stuurt ook een aanbeveling voor dieet:

The medical treatment of filariasis and chyluria is based on dietary modification, i.e. a diet excluding fat, supplemented by medium chain triglycerides (MCT) and high protein content.

Ik heb me altijd al afgevraagd of het dieet verschil kon maken. Mijn ervaring is inderdaad dat bepaalde vetten niet altijd goed vallen. Kokosolie geen probleem, maar avocado's, noten en vooral vette bone broth heb ik moeite mee.
Wat is dan nog een goed dieet voor een lymie met nematodes? Vetten alleen in de vorm van kokosolie en melk? (de medium chain triglycerides)
Dat wordt wel een saai dieet als koolhydraten ook al niet echt een optie zijn?

Bulten onder de huid heb ik ook btw. Die zag ik bij mezelf al meer dan 15 jaar geleden voor het eerst verschijnen (lang voordat ik door de teek werd besmet met borrelia) en het werden er ook steeds meer. Als je zoekt op "onchocerciasis nodules" dan vind je afbeeldingen die erg lijken op mijn "bulten":
Afbeelding

Hiervan heb ik er een aantal, vooral op de armen. De huisarts dacht vroeger dat het vetknobbeltjes waren en dus onschuldig. Maar ja het werden er wel steeds meer. Zitten vooral op mijn armen. Wie weet, de broedplek van een nematode? Tis in ieder geval niet gevoelig gelukkig.

savan

Berichtdoor savan » Do 14 Mei 2015, 17:59

Ja dat is een goede vraag wat moet je eten.
Ik neem het advies maar en laat vetten even zoveel mogelijk staan, ik probeer eerst koolhydraten en zoveel mogelijk rauwe en gekookte groenten en eiwitten.
En het vreemde is dat ik ook steeds honger heb naar eiwitten.
Ik weet niet of je bang moet zijn voor koolhydraten, Ik denk niet dat je allebei moet laten staan, je lichaam moet niet verder verzwakken.
allebei laten staan is teveel denk ik, of het 1 of het ander.

Die bultjes die jij beschrijft had ik als ik langs mijn bovenarm/en bovenbeen strijk met kracht dan voelde ik knobbeltjes op de spieren of pezen, en op mijn polsen verschenen oppervlakkige bultjes die je kan bewegen, pijnloos is het.

Ik denk dat je bepaalde soorten filaria ook wel in Nederland kan oplopen. Zwarte paardenvlieg bijv. Maar ja, als je wel eens in het middelandse zeegebied bent geweest, je weet het niet.
kan ook jaren onderliggend zijn, en als je door een borrelia lastig gevallen wordt, die zorgt er wel voor dat elke onderliggende infectie naar boven komt.

Ja idd het kan dat in die bultjes nematoden zitten, die schijnen daar in te verblijven.
En wat ik ook las is dat er volwassen filaria wormen in de huid verblijven( wat jeuk kan veroorzaken )zodat bepaalde muggen deze tijdens het steken op kunnen pikken en zodoende de muggen weer besmet zijn.

Als ik dit eerder had geweten dan was ik al veel eerder met DEC begonnen, nog voordat ik begon met antibiotica.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 14 Mei 2015, 21:14

Hmm ik geloof dat de vetten toch meer te maken hebben met chyluria, en niet zozeer het voeden van de filaria. Tenminste dat lees ik terug op andere sites.

Koolhydraten ben ik echt voorzichtig mee. Ik probeer wel af en toe wat fruit te eten, maar verder merk ik dat ik met weinig koolhydraten meer energie heb.

Klinghardt schrijft er overigens het volgende over:

stop foods, behaviors and supplements that feed the parasite (processed foods, mushy foods, sweet and processed foods, unfermented dairy, all cooked or baked grains

http://www.klinghardtacademy.com/images ... 9_2013.pdf

Opzich duidelijk verhaal waar ik prima mee kan leven, alleen snap ik niet de "mushy foods". Zo maak ik nogal graag rijke groentesoep. Lading verschillende groente in de pan, klein beetje water, koken, en staafmixer erdoorheen. Voor mij valt dat in de categorie "mushy", maar ik weet niet of het dat is wat hij bedoeld?

Terug naar “Co-infecties”