Roxitromycine met cotrimoxazol (trimethoprim/sulphamethoxazol) bij persisterende lyme na eerdere behandeling

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Josie

Roxitromycine met cotrimoxazol (trimethoprim/sulphamethoxazol) bij persisterende lyme na eerdere behandeling

Berichtdoor Josie » Wo 07 Dec 2016, 10:56

Iemand ervaring met bovengenoemde AB combi?

Uit de behandelprotocollen op Lymemed ter behandeling van persisterende of terugkerende symptomen na eerdere behandeling:
http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

Info uit het farmacotherapeutisch kompas over deze middelen:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... itromycine
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... trimoxazol

Naar aanleiding van een studie van R. Gasser et al, waarin te lezen is dat cotrimoxazol het effect van roxitromycine in vitro versterkt en in vivo bij 13 van de 17 patiënten tot volledig herstel leidde ook nog bij de follow-up na 6 en na 12 maanden:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7782115
In vitro (checkerboard technique; B. burgdorferi strain B31; modified BSK II medium) it was found that while roxithromycin showed excellent efficacy against B. burgdorferi (MIC 0.031 mg/l), co-trimoxazole had no effect. However, the combination of both chemotherapeutics led to a minor synergistic effect, decreasing the MIC for roxithromycin by one dilution step at concentrations of co-trimoxazole from 256 to 8 mg/l. In addition, a clearly reduced growth of microorganisms was seen at concentrations of roxithromycin as low as 0.015 mg/l in combination with 256 to 4 mg/l co-trimoxazole, when compared to the positive controls. Most interestingly, however, the motility of B. burgdorferi was markedly reduced even when the two drugs were combined at very low concentrations.

In an in vivo, non-randomised, open, prospective pilot study it was found that of 17 patients with confirmed late Lyme borreliosis (stage II/III), treated with combined roxithromycin (300 mg b.i.d.) and co-trimoxazole for 5 weeks, 13 (76%) recovered completely by the end of treatment, and four continued to have symptoms on follow-up at 6 and 12 months. This success rate is similar to that seen with i.v. penicillin and ceftriaxone. It appears that the reduced motility of B. burgdorferi makes the pathogen more accessible to the immune system.

Josie

Sproetje

Re: Roxitromycine met cotrimoxazol (trimethoprim/sulphamethoxazol) bij persisterende lyme na eerdere behandeling

Berichtdoor Sproetje » Wo 07 Dec 2016, 19:07

Het is wel interessant want roxitromycine is zoals ik uit je link had gelezen een ab uit de macroliden
Nu heb ik onlangs weer ab voorgeschreven gekregen uit de macroliden groep, n.l. claritromycine
Tot mijn grote verbazing ging ik met sprongen vooruit.
Maar ik zat wel te prakkiseren over welk middel er naast gebruikt zou moeten worden ivm de round body vormen (cysten)

Naar aanleiding daarvan meteen een afspraak gemaakt met een lyme arts.
Ik wil er graag mee doorgaan.

Deze info komt me goed van pas, ik neem het mee straks tijdens het consult. :D

Josie schreef:Uit de behandelprotocollen op Lymemed ter behandeling van persisterende of terugkerende symptomen na eerdere behandeling:http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

Uit je link van Lymemed:
Hydroxychloroquine is ook werkzaam tegen cysten!!

Wat is het toch fijn, zo'n forum

Josie

Re: Roxitromycine met cotrimoxazol (trimethoprim/sulphamethoxazol) bij persisterende lyme na eerdere behandeling

Berichtdoor Josie » Wo 07 Dec 2016, 19:25

Sproetje schreef:Nu heb ik onlangs weer ab voorgeschreven gekregen uit de macroliden groep, n.l. claritromycine
Tot mijn grote verbazing ging ik met sprongen vooruit.

Goed om te horen Sproetje!

Mijn laatste kuur was 5 weken claritromycine met tinidazol, dat heeft mij ook weer wat vooruit geholpen. :)
Eerder had ik ook al azitromycine in verschillende combinaties gehad wat me ook goed beviel. Ik ga er van vooruit, het gaat bij mij tergend langzaam. Maar ik ben ook al meer dan 10 jaar erg ziek en was veel te laat gediagnosticeerd...

Ik ben nu alweer een maandje zonder AB en ga binnenkort weer starten. Door te pulseren hoop ik de borrelia uit zijn schuilplaatsen te lokken en mezelf in de tussentijd te richten op detox en darmherstel, om weer klaar te zijn voor de volgende AB kuur. Ik merk dat iedere herstart weer een herx geeft...

Hydroxychloroquine kon ik zelf niet zo lang gebruiken als ik van plan was, binnen een aantal weken kreeg ik toch te veel last van de bijwerkingen zoals oogklachten. Dus vandaar dat er nieuwe opties onderzocht worden. ;)

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 07 Dec 2016, 22:55

Ik gebruikte een macrolide in combinatie met Co-trimoxazol. De Co-trimoxazol was met name tegen Bartonella gericht. Pas bij een dosis van 2 x dd. 960 mg. had ik er baat bij.

Josie

Berichtdoor Josie » Do 08 Dec 2016, 12:55

Bedankt Eus. :)
Fijn dat je er baat bij had!
Weet je misschien nog welke macrolide het was en voor hoe lang je die combi gebruikte?
De dosis die je noemt wordt ook in de studie van R. Gasser gebruikt.

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Do 08 Dec 2016, 16:32

Ik heb het niet goed bijgehouden, omdat ik frequent gewisseld ben. Ik vermoed dat het om Azithromycine ging.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 09 Dec 2016, 14:13

Josie schreef:Ik ga er van vooruit, het gaat bij mij tergend langzaam.

Als je maar vooruit gaat, dat is het belangrijkste.

Bij mij gaat het ook niet zo snel als dat ik in eerste instantie dacht, ik las ooit veel berichten van mensen die na een jaar al beter waren en dacht dat zoiets voor mij ook wel zou gelden.
De co-infecties kunnen denk ik ook een belangrijke rol spelen in het langzame proces.
En ik had natuurlijk al veel eerder andere ab moeten hebben.

Josie schreef:Maar ik ben ook al meer dan 10 jaar erg ziek en was veel te laat gediagnosticeerd...

Over dat soort laten liggen van goede diagnoses wordt ik woest.
En dan die ontkenning van artsen :( :!:
Terwijl het er eigenlijk boven op lag, ik bedoel dan met die EM en tekenbeet (in mijn geval] :cry:

Dat niet goed kunnen diagnosticeren komt natuurlijk omdat de ltt hier niet erkend wordt.
Helaas kan men dan niet goed onderscheid maken tussen lyme en ziektes die er op lijken.

Josie schreef:Mijn laatste kuur was 5 weken claritromycine met tinidazol, dat heeft mij ook weer wat vooruit geholpen

:)

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 09 Dec 2016, 18:13

Bedankt Eus en Sproetje!

We strijden gewoon door.

Er zijn veel combinaties die erop gericht zijn de antibiotische werking te versterken. Combinaties met tinidazol, met metronidazol, met cotrimoxazol, met hydroxychloroquine (plaquenil) of nog wat anders. Misschien komt Horowitz in zijn nieuwe boek (in feb. 2017) ook wel weer met nieuwe goede combinaties. :)

@Sproetje, de link die ik gaf van de protocollen komt uit 2005. http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf
Je citeerde daaruit dat hydroxochloroquine werkzaam is tegen cysten. Ik betwijfel of daar nu nog steeds zo over gedacht wordt. Het goede effect ervan wordt toegeschreven aan dat het de ph in de cellen verandert. Dat resulteert in meer effect van bep. AB die er mee gecombineerd worden. :)

Hetzelfde geldt voor tinidazol, of dat cystes aanpakt is volgens mij ook onduidelijk. Maar de klinische resultaten ermee zijn bij een deel van de patiënten heel goed! En het dringt heel goed door in weefsels! Ik vond zo snel even geen betere link maar hier staat meer info over metronidazol (flagyl) en tinidazol als niet-cystebrekers: http://lymemd.blogspot.nl/2015/12/cyst-busters-we-had-it-wrong-all-along.html

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 09 Dec 2016, 18:36

Hetzelfde geldt voor tinidazol, of dat cystes aanpakt is volgens mij ook onduidelijk.

Ik ben er 100 % van overtuigd dat Tinidazol een cystekraker is. Ik heb regelmatig hiermee gepulst, weet nog wel dat ik niet eens in staat was om de kinderen met de auto naar school te brengen, zo belabberd was ik. Mijn eerste keer Tinidazole was volgens mij na 4 jaar AB-gebruik, dus genoeg cystes.

Terug naar “Reguliere Behandeling”