Onderwerp afgesplitst door de moderator viewtopic.php?f=38&t=459#p4087
Gevoeligheid van verschillende stammen voor doxycycline
Gevoeligheid van verschillende stammen voor doxycycline
Laatst gewijzigd door Sproetje op Do 14 Mei 2015, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gevoeligheid van verschillende stammen voor doxycycline
Bedankt Sproetje! Ik zie nog steeds niet staan dat specifiek B. garinii vrijwel niet op specifiek doxycycline zou reageren,
ook kan ik geen andere artikelen vinden die dat aantonen. In de Duitse studie die je aanhaalt staat: "Doxycycline did not show any remarkable differences in its effects on the three genospecies.”
Zie ook: http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.p ... =10#p88613
@Minoes, ben je er nog?
Josie

Zie ook: http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.p ... =10#p88613
@Minoes, ben je er nog?
Josie
Hier komt nog een andere titel

Laatst gewijzigd door Sproetje op Do 14 Mei 2015, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Laatst gewijzigd door abx op Wo 13 Mei 2015, 16:48, 14 keer totaal gewijzigd.
Dat verschillende stammen (genospecies) verschillend op doxycycline reageren is volgens mij een hardnekkige mythe. In vitro is er geen verschil, mogelijk wel in vivo, omdat garinii meer neuroborreliose zou geven, en dat reageert niet op doxy (penetratie hersenvocht). Als sensu strico tot neuroborreliose leidt dan geldt het zelfde, het is dus die aandoening de uitslaggevend is niet de ab gevoeligheid van de stam.aangezien die borrelia garinii vrijwel niet op doxycicline reageert, borrelia burgdorferi dan weer wel.
Sproetje, Josie heeft goed gelezen, dit is een misplaatste opmerking tegen haar, als je jouw stelling verdedigt doe dit dan met volledig gelezen bronnen.Sproetje schreef:In 7 van de 12 is er wel een verschil, dat is dus meer dan de helft, het staat er wel maar je leest het niet, waarom je het niet leest weet ik niet.Josie schreef:
Ik zie nog steeds niet staan dat specifiek B. garinii vrijwel niet op specifiek doxycycline zou reageren
Hier dan nog een keer:
http://www.researchgate.net/publication ... su_strictoABSTRACT MICs and minimal bactericidal concentrations (MBCs) were evaluated for the four antibiotics azithromycin, amoxicillin, ceftriaxone, and doxycycline against the three main genospecies of Borrelia burgdorferi sensu lato. In MBC testing, statistically significant differences between the genospecies could be found in 7 out of 12 comparative evaluations (P < 0.05).
Als je verder leest:
Dus geen verschil voor doxy tussen stammen.There were no statistically significant differences between the MICs of the tested antibiotics against B. afzelii, B. garinii, and B. burgdorferi sensu stricto (Table (Table11).
In 7 out of 12 comparative evaluations (P < 0.05), MBCs were significantly different among the three genospecies (Table (Table1).1). B. garinii seemed to be especially susceptible to azithromycin, while amoxicillin had a significantly greater effect on B. burgdorferi sensu stricto compared to the other genospecies. Ceftriaxone had the lowest MBC with B. afzelii and increasingly higher MBCs with B. garinii and B. burgdorferi sensu stricto. Doxycycline did not show any remarkable differences in its effects on the three genospecies.
Voorts:
All together, the results of our study do not justify specific recommendations concerning antibiotic therapy of Lyme borreliosis for the suspected causative borrelial species.
Conclusie: Josie kan goed lezen.
http://ard.bmj.com/content/60/3/284.full
Hier lezen vanaf "hoe effectief is antibiotica bij lymeziekte":
http://www.tekenbeetziekten.nl/wp-conte ... ranto1.pdf
Hier lezen vanaf "hoe effectief is antibiotica bij lymeziekte":
http://www.tekenbeetziekten.nl/wp-conte ... ranto1.pdf
Hier komt nog een andere titel
Hoi Leia,
Ik ben zelf dit topic niet begonnen, hopelijk vind je het niet erg dat ik de titel heb aangepast?
Het ging in eerste instantie n.l. over de borrelia soorten.
viewtopic.php?f=38&t=459#p4087
Ik zou het prettig vinden wanneer je de eerste titel die je zelf hebt aangemaakt onder mijn naam ook gaat veranderen.
Bovendien vind ik dat de afsplitsing bij een eerdere post had gemoeten, n.l. hier:
Doordat je deze post niet hebt meegenomen wordt het antwoord dat ik gaf op deze post totaal onzichtbaar.
Daarom dat ik het antwoord alsnog (voor Minoes) daar graag geplaatst wil hebben, tenzij natuurlijk de afsplitsing op een andere manier wordt uitgevoerd.
Het hele verhaal wordt op deze manier ontdaan van de kern waar het over ging,
zoals bv het advies dat Josie geeft aan Minoes
dat is weerlegt in mijn volgende post, die je uit dat topic hebt verwijderd.
Ik ben zelf dit topic niet begonnen, hopelijk vind je het niet erg dat ik de titel heb aangepast?
Het ging in eerste instantie n.l. over de borrelia soorten.
viewtopic.php?f=38&t=459#p4087
Ik zou het prettig vinden wanneer je de eerste titel die je zelf hebt aangemaakt onder mijn naam ook gaat veranderen.
Bovendien vind ik dat de afsplitsing bij een eerdere post had gemoeten, n.l. hier:
Hoi Minoes, jouw huisarts behandelt precies zoals in de CBO-richtlijn staat. Een EM is bewijs voor een infectie, klachten kunnen later ontstaan.
Het werkt in je voordeel dat je binnen 4 weken na de beet gestart bent met antibiotica en niet later.
Het kan zijn dat deze kuur voldoende is, het kan ook zijn dat je hierna symptomen houdt of dat je symptomen terugkomen. Het beste is daarom 4 weken antibiotica of langer, daarmee beperk je het risico aanzienlijk. (ik spreek vanuit mijn perspectief) Vooral in de beginfase moet je er bovenop zitten en alles op alles zetten, zoals paperwhite ook schrijft.
Wanneer je na deze kuur van 10 dagen klachten houdt, zorg er dan voor dat je arts volgens de ILADS of DBG -richtlijnen doorbehandelt en laat je niet afschepen met dat het dan voor de rest psychisch zou zijn.
De klachten die je noemt kunnen wijzen op een herxheimer-reactie, het afsterven van de bacterie. Ik had dit zelf ook op dag 4.
Maak om de paar dagen een foto van de plek, dit is heel belangrijk ter documentatie!
Sproetje schreef:aangezien die borrelia garinii vrijwel niet op doxycicline reageert
@Sproetje, ik zie dat je dat vaker schrijft, maar waar heb je die informatie vandaan? Ik ben dat zelf nog niet ergens tegen gekomen.
Josie
Doordat je deze post niet hebt meegenomen wordt het antwoord dat ik gaf op deze post totaal onzichtbaar.
Daarom dat ik het antwoord alsnog (voor Minoes) daar graag geplaatst wil hebben, tenzij natuurlijk de afsplitsing op een andere manier wordt uitgevoerd.
Het hele verhaal wordt op deze manier ontdaan van de kern waar het over ging,
zoals bv het advies dat Josie geeft aan Minoes
dat is weerlegt in mijn volgende post, die je uit dat topic hebt verwijderd.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Do 14 Mei 2015, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Sproetje, zie mijn reactie viewtopic.php?f=3&t=470
Leia, moderator
Leia,
Jammer dat je zo gemakkelijk hier mee omgaat

Jammer dat je zo gemakkelijk hier mee omgaat

Laatst gewijzigd door Sproetje op Di 24 Mei 2016, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
In 7 out of 12 comparative evaluations (P < 0.05), MBCs were significantly different among the three genospecies (Table (Table1).1). B. garinii seemed to be especially susceptible to azithromycin, while amoxicillin had a significantly greater effect on B. burgdorferi sensu stricto compared to the other genospecies. Ceftriaxone had the lowest MBC with B. afzelii and increasingly higher MBCs with B. garinii and B. burgdorferi sensu stricto. Doxycycline did not show any remarkable differences in its effects on the three genospecies.
Bron: In Vitro Susceptibility Testing of Four Antibiotics against Borrelia burgdorferi: a Comparison of Results for the Three Genospecies Borrelia afzelii, Borrelia garinii, and Borrelia burgdorferi Sensu Stricto
Vertaling: In 7 uit 12 vergelijkbare evaluaties waren de Minimale Bactericidale Concentraties significant verschillend tussen de drie subsoorten. B. garinii bleek uitermate gevoelig voor azithromycine, terwijl amoxicilline een significant groter effect had op B. burgdorferi sensu stricto vergeleken met de andere subsoorten. Ceftriaxon had de laagste Minimale Bactericidale Concentratie bij B. afzelii en in toenemende mate hogere Minimale Bactericidale Concentraties bij B. garinii en B. burgdorferi sensu stricto. Doxycycline vertoonde geen opmerkelijke verschillen met diens effect op de drie subsoorten.
Duidelijke taal lijkt me....
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”