NPO 1 TV uitzending Zorg.nu dinsdag 18 oktober 2016 Ziekte van Lyme

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

NPO 1 TV uitzending Zorg.nu dinsdag 18 oktober 2016 Ziekte van Lyme

Berichtdoor Roxy » Zo 16 Okt 2016, 20:32

NPO 1 21.25 uur
Dinsdag 18 oktober 2016
TV uitzending Zorg.nu

Waarom doen ze in Duitsland zoveel meer voor lymepatiënten die hier 'uitbehandeld' zijn? http://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen/18-10-2016/
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: NPO 1 TV uitzending Zorg.nu dinsdag 18 oktober 2016 Ziekte van Lyme

Berichtdoor Roxy » Ma 17 Okt 2016, 15:59

~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 18 Okt 2016, 23:25

Voor wie de TV uitzending van Zorg.nu heeft gemist of nog een keer terug wil zien http://www.npo.nl/zorg-nu/18-10-2016/AT_2061789

Goede uitzending en érg bedankt alle lieve -chronisch- Lyme patiënten die aan de uitzending hebben meegewerkt.
#ontroerend #heftig #duidelijke informatie over Lyme en chronische Lyme
#LTT- test is erkend er zijn verschillende publicaties -20-; LTT-test is met uitgebreide literatuur ondersteund #Duitse arts wil samen werken met Nederlandse artsen en #kennis delen #Duitse arts: een arts kent geen nationale grenzen
#huisarts en vader van Lyme patiënte: huisartsen moeten worden bijgeschoold hebben te weinig kennis
#Lyme patiënte rechtszaak Zorgverzekeraar gewonnen loopt nu een hoger beroepszaak #Crowdfunding met steun van #Nederlandse Vereniging voor Lyme patiënten

Hoe gebruik je een tekenpas? http://www.npo.nl/hoe-gebruik-je-een-te ... AT_5539958

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 19 Okt 2016, 12:33

Marika en haar moeder in de TV uitzending van Zorg.nu

Stichting Tekenbeetziekten https://www.facebook.com/Tekenbeetziekten/?fref=ts
Naar aanleiding van de uitzending van Zorg.nu op 18 oktober 2016, over de ziekte van Lyme, heeft zorgverzekeraar VGZ onderstaande reactie gegeven;

'Het is de overheid die bepaalt wat er in het basispakket van de zorgverzekering zit, en wanneer zorgverzekeraars behandelingen mogen vergoeden. Het belangrijkste criterium dat de overheid daarbij hanteert, is of een behandeling effectief is. Van de behandeling die Marika in België ondergaat, heeft de overheid (het Zorginstituut Nederland) heel duidelijk, op basis van recent uitgebreid internationaal wetenschappelijk onderzoek, geconcludeerd dat deze behandeling niet effectief is, en dus geen deel uitmaakt van het basispakket. Ook de relevante beroepsverenigingen zijn het hiermee eens.
Dit standpunt van de overheid geldt voor alle zorgverzekeraars en wij hebben vooralsnog geen reden om hiervan af te wijken. Omdat de zaak van Marika nog onder de rechter is, kunnen we niet ingaan op deze individuele casus.'

VGZ slaat hier op meerdere punten de plank mis. Het zorginstituut Nederland bepaalt niet wat tot het zorgpakket hoort maar adviseert hier slechts over. Tevens gaat het advies van het Zorginstituut Nederland over post-Lyme syndroom; als een arts Lyme diagnosticeert, is er dus geen sprake van post-Lyme syndroom en is dit advies sowieso niet van toepassing. Tevens heeft de rechter geoordeeld dat de behandeling voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk, dit is juist het criterium dat wettelijk bepaalt of iets wel of niet tot basispakket behoort.

Steun Marika via http://marika.lymevereniging.nl/
De Zorgverzekeraar is in Hoger Beroep gegaan.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 19 Okt 2016, 12:43

Hallo
Eindelijk eens goed van alle kanten belicht programma .
Jammer voor vele patiënten dat er te laat een diagnose is gesteld en niet direct met de behandeling is begonnen. Ik behoor tot die categorie en vele op dit forum hier ook.

Waarvan ik wel schrok :o was de uitspraak na onderzoek van de Duitse arts dr Berghoff aan dat meisje Marleen vertelde dat ze er vanaf was.... Ik dacht nog: hoe kan hij dat nou zeggen?
Na de intensieve A.B. kuren kan je dat nooit met zekerheid zeggen want het kan altijd terugkomen. De bacterie kan zich hebben verstopt een biofilm hebben aangemeten enz.... hoe vaak heb ik dat al niet gelezen van de lymebloggers.....
En JA HOOR, aan het einde van de uitzending bleek ook dat zij een behoorlijke terugval heeft nu. Bij chronische Lyme moet je een afwachtende houding hebben. Niets is wat het lijkt.

Ik heb daar zelf ook ervaring mee. Hoe vaak wilde ik een positief verhaal schrijven, hoe vaak heb ik niet gedacht dat ik er vanaf was?
Nu heb ik me erbij neergelegd dat de chronische Lyme niet helemaal te genezen is. Het heeft met zoveel factoren te maken. Maar vooral hoelang heeft het beestje al kunnen huishouden in je lichaam.
Berdien is daar ook heel duidelijk over, en dat is ook de realiteit voor sommigen.
Maar verder heb ik alle lof voor deze man heel fijn dat hij zich zo voor de Lymepatiënten inzet. Er zijn er gelukkig meer van deze artsen.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 20 Okt 2016, 14:46

Stichting Tekenbeetziekten https://www.facebook.com/Tekenbeetziekt ... S_TIMELINE
Wij horen van Fred Pelster (**) dat de redactie van Zorg.nu wordt overspoeld door reacties over de Lyme-uitzending. Net zoals de redacties van RTL Late Night en De Kennis van Nu vorig jaar. Dat helpt natuurlijk zeer om Lyme op de agenda te zetten. Laat je stem horen en laat de redactie in een kort berichtje weten wat je van de uitzending vond en hoe belangrijk dit voor ons is https://zorgnu.avrotros.nl/contact/contact-opnemen/
Kleine moeite en samen een grote impact, dankjewel!
Edit (** vader van Marleen)

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”