Anti - lyme receptenhoekje

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Sproetje

Re: Anti - lyme receptenhoekje

Berichtdoor Sproetje » Ma 25 Apr 2016, 16:12

Hallo Hope,

Oh, ja melk kan natuurlijk niet.
Ik was vergeten dat ik in mijn slechtste periodes ook geen melk kon verdragen, en die caseïne is ook niet echt handig.
Voor de arrowroot zou je kastanje meel kunnen gaan gebruiken als alternatief, zo deed ik dat toen.
En alle melk producten vermijden, ook geen brood eten.
Om toch aan de B vitamines te komen nam ik dan gekiemde boekweit en gekiemde gierst.
Dat is wel even wennen, vooral omdat het een omschakeling is in de manier van doen, maar het was het wel waard vond ik.

Je kunt trouwens ook boekweit brood kopen bij een bio winkel, dat is mss wat makkelijker.

Ook kun je zelf tahin maken, dat is van sesamzaad, ik geloof dat als je een potje tahin koopt dat er dan gluten in zitten, vandaar dat je het beter zelf kunt maken;
dan koop je sesamzaadjes in een zakje en dat ga je malen in een molentje (koffiemolen oid) met een klein beetje olie.
In een uitgekookt potje stoppen met wat zout, en klaar is het.

Sesamzaad is ook gezond en een goede vervanger als je niet veel vlees eet:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... dzaam.html

Het eten wordt erg sober, maar voor mij werkte (en nog steeds) het goed.

Voor meer eiwitten je kikkererwten klaar maken als hummus
Of kikkererwtenmeel frituren, erg lekker.

Soja producten doen het ook niet goed bij mij.

Hier nog een leuke site voor het maken van producten met kikkererwten:
http://www.foody.nl/ingredienten/groent ... rerwt.html

Mijn zoon eet trouwens gewoon met mij mee, soms maak ik voor hem iets anders, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Op dit topic staat een lijstje met producten die je beter kunt vermijden als je lyme hebt
(Met dank aan NMDA)
Laatst gewijzigd door Sproetje op Zo 05 Jun 2016, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

hope

Re: Anti - lyme receptenhoekje

Berichtdoor hope » Za 04 Jun 2016, 11:13

Lijjkt me toch zwaar in combi met werken en 2 tieners...
Ik eet nu enkel nog brood waarvan ik zeker weet dat er geen botervet in zit, want dat is ook melk, toch?
En enkel pure chocola, zonder melk.
Ik eet ook weinig vlees, wel vis.
Moeilijk.

Terug naar “Off-Topic Café”