Tweede Kamerverkiezingen woensdag 22 november 2023

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Roxy

Re: Tweede Kamerverkiezingen woensdag 22 november 2023

Berichtdoor Roxy » Wo 01 Nov 2023, 16:27

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=21&t=2668#p29869

Wat is de stand van zaken en wordt dat gevolgd door de Lyme patiëntenorganisaties en wordt de achterban daar over geïnformeerd? Jammer genoeg niet! En een nieuwe politieke partij als Splinter is onvoldoende op de hoogte.

2.) Stand van zaken 2023
Tweede Kamer
Plenair verslag
Tweede Kamer, 8e vergadering Woensdag 4 oktober 2023
Maatschappelijke impact van het postcovidsyndroom; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 023-2024/8
..De heer Dijk (SP):
Voorzitter. Ik wilde anders beginnen, maar laat ik toch zeggen dat ik vandaag in ieder geval een iemand in deze zaal ben tegengekomen die aan een extreme vorm van aanstelleritis lijdt.

Voorzitter. Dan het begin van mijn woordvoering. Minister Rutte zei in maart 2020: terug naar normaal is nog ver weg. Dat geldt nu voor ongeveer 450.000 longcovidpatiënten. Het geldt zeker voor de ongeveer 90.000 ernstig zieke longcovidpatiënten. Voor hen is niets meer normaal. Alle gesprekken die ik de afgelopen tijd met hen heb gevoerd, hebben een diepe indruk gemaakt op mij en de SP, en dat was vandaag weer zo. Hoe komt het toch dat de Nederlandse overheid zo slecht omgaat met postinfectieuze aandoeningen? Hoe komt het dat de patronen van de overheid bij ME/CVS, Q-koorts, de ziekte van Lyme en ook long covid zo overeenkomen? Ik heb even teruggekeken naar eerdere debatten over infectieziekten en er lijkt steeds sprake te zijn van tijdelijke maatregelen en kortetermijnoplossingen, zonder dat er echt een samenhangende visie op onderzoek naar en ontwikkeling van kennis en behandeling van die postinfectieuze aandoeningen is. Daarom heeft de SP samen met D66 in juni 2020 een voorstel ingediend voor een landelijk expertisecentrum voor kennis en ervaring voor de behandeling van long covid en andere postinfectieuze aandoeningen. Waarom bestond dit nog niet? Waarom een expertisenetwerk en geen -centrum, zoals in het aangenomen voorstel staat, zodat die expertise op één plek verzameld wordt en vanuit daar verder verdeeld kan worden? Dan weten behandelaars namelijk waar ze met hun vragen terechtkunnen. Ik wil hier graag een reactie op van de minister..

..Minister Kuipers:
De heer Dijk vroeg: hoe komt het dat de Nederlandse overheid zo slecht omgaat met postcovid en postinfectieuze aandoeningen? De Nederlandse overheid neemt deze postinfectieuze aandoeningen zoals postcovid zeer serieus. We werken continu aan verbetering om zorg en ondersteuning voor getroffen individuen te optimaliseren. De ervaring met Q-koorts is gebruikt om vanuit C-support ondersteuning te bieden. We streven er wat dat betreft dan ook naar om van eerdere ervaringen te leren en de aanpak van dergelijke gezondheidsproblemen voortdurend te verbeteren.

De heer Dijk vroeg ook: de SP en D66 dienden in 2020 - dat werd gecorrigeerd naar 2022, maar in het antwoord staat nog 2020 - een voorstel in voor een landelijk expertisecentrum voor kennis en ervaring; waarom bestond dit nog niet? Het voorstel voor een landelijk expertisecentrum is zeer waardevol en sluit aan bij bestaande initiatieven voor andere aandoeningen. Voor postcovid bestond dat nog niet, omdat het een nieuwe en onvoorspelbare aandoening was. Ervaringen met lyme en Q-koorts bieden waardevolle bouwstenen. Ik heb zojuist al aangegeven dat we beginnen met een netwerk. Uiteraard kan dat op een gegeven moment, uiteindelijk, leiden tot specifieke centra waar het langdurig onderzoek gebeurt. Maar voor nu is het zo veel mogelijk alle kennis en kunde, ervaring en gegevens bij elkaar brengen.

Dat sluit aan bij de vraag van mevrouw Tielen: wat kunnen we leren van de Q-koorts; in hoeverre lijken post-Q-koorts en postcovid op elkaar? Het QVS-syndroom, het Q-koortsvermoeidheidssyndroom, heeft voor een deel symptomen die overeenkomen met postcovid. Dan gaat het bijvoorbeeld over vermoeidheid, concentratieproblemen en hoofdpijn. Maar er zijn ook verschillen. Dat geldt ook voor andere postinfectieuze aandoeningen. We hebben er hier al weleens eerder bij stilgestaan dat we daarvan een scala kennen. We hebben geleerd van de Q-koorts en hebben de ondersteuning van mensen met langdurige klachten al snel, aan het begin van de epidemie, opgezet bij C-support, die voortgebouwd heeft op wat Q-support had neergezet. Ik gaf dat net ook al aan ten aanzien van het breed delen van onderzoeksresultaten..

..Minister Van Gennip
Voor de verschillende regelingen waar mensen met postcovid mee te maken hebben, geldt dat er bij het UWV voldoende ruimte is en moet zijn, met oog voor de individuele omstandigheden van de cliënt, om te zorgen voor passende ondersteuning. Het kan gaan om inkomensondersteuning en het kan gaan om ondersteuning bij het zoeken naar werk. Als mensen na twee jaar ziekte een aanvraag doen voor een WIA-uitkering, dan geldt net als voor iedereen dat er objectief beoordeeld wordt hoeveel inkomensverlies iemand lijdt door de ziekte of de beperking. Het Nederlandse systeem zit zo in elkaar dat de oorzaak van je beperking niet uitmaakt. Of je nou van je fiets gevallen bent, covid hebt gekregen of kanker, het UWV stelt vast wat je nog wel of niet kan. Dat is heel erg belangrijk bij juist wat minder duidbare ziektes, maar zo werkt ons UWV en ons WIA-stelsel. Dat betekent dat er van persoon tot persoon gekeken wordt. Dat kan ook betekenen dat bij dezelfde diagnose, postcovid, er een ander percentage bij het UWV uitkomt, omdat dat ook van persoon tot persoon verschilt. Dit was overigens ook een vraag van de heer Drost.

Daarbij is ook belangrijk dat wij extra aandacht hebben voor moeilijk objectiveerbare aandoeningen, een aandoening waarvan we het verloop nog niet kennen, ook typisch voor postcovid. Wij zijn op dit moment in gesprek, SZW en UWV samen met patiëntenorganisaties, om met hen samen te bekijken hoe de ondersteuning beter kan, specifiek voor mensen met moeilijk objectiveerbare aandoeningen. Het was ook de motie-Van Kent - ik kijk even naar de heer Dijk - die daar specifiek om vroeg..
Plenair debat
Maatschappelijke impact van het postcovidsyndroom - Debat gemist; Bron https://debatgemist.tweedekamer.nl/deba ... idsyndroom

ZonMw
28 september 2023
Nieuwe ME/CVS-voorzitter Sjaak de Gouw: 'De vooruitgang in de wetenschap geeft nieuwe kansen'; Bron https://www.zonmw.nl/nl/artikel/nieuwe- ... uwe-kansen
..Per 1 september trad Sjaak de Gouw aan als nieuwe voorzitter van de programmacommissie ME/CVS. In dit interview stelt hij zich voor, en blikt hij vooruit. ‘Ik wil een verbinder zijn.’..

..Commissie infectieziektebestrijding
Het ging hem goed af. Zo adviseerde hij de provincie Zuid-Holland op het gebied van ziekenhuiszorg en institutionele zorg, werd hij directeur van de GGD en was daar ook portefeuillehouder infectieziekten. ‘En zo kwam ik bij ZonMw terecht en werd ik gevraagd om voorzitter te worden van de eerste commissie infectieziektebestrijding. Ik ben vanuit daar steeds vaker gevraagd om voorzitter te zijn van programmacommissies binnen ZonMw. Onder andere van Q-koorts, Lyme en nu dus ook voor ME/CVS.’..

..Immuunsysteem als thema
Sjaak ziet het als een uitdaging om aan de slag te gaan als voorzitter van ME/CVS. ‘Ik sta er heel open in en ik denk dat ik iets kan bijdragen vanwege de eerdere ervaring die ik heb gehad met de onderzoeksprogrammering van Lyme, Q-Koorts en post-COVID. Bij chronische Lyme, Q-koortsvermoeidheidssyndroom (QVS) en post-COVID speelt, net als bij ME/CVS, dat je vaak geen stofje in het bloed kunt aantonen om een diagnose te stellen. Er zijn wel steeds meer aanwijzingen dat er verstoringen zijn van het immuunsysteem. Ik wil dus aandacht vragen voor uitwisseling van data tussen de programma’s. Stel, dat er binnen het programma van post-COVID een onderzoek is wat aantoont dat een bepaald onderdeel van het immuunsysteem heftig reageert en vermoeidheid veroorzaakt dan is het interessant om daaruit ook een hypothese af te leiden voor het onderzoek van ME/CVS: speelt dat hier ook? Ik zie de rol van het immuunsysteem als een dwars thema binnen de onderzoekslijnen van die verschillende programma’s.’..

Ik wil aandacht vragen voor de uitwisseling van data tussen programma's.
Sjaak de Gouw

..Samenwerken is essentieel
Daarnaast vindt Sjaak het mooie van het programma dat er nu diep en intens in allerlei richtingen kan worden gezocht naar de biomedische oorzaken van ME/CVS. ‘Je gaat echt kijken naar welke processen leiden tot ME/CVS en welke subvormen je kunt onderscheiden. Is het bijvoorbeeld één grote groep of zijn er meerdere oorzaken? Het is ontzettend zinvol dat we dit voor een langere periode gaan onderzoeken en dat kun je alleen maar doen als je samenwerkt met elkaar: wetenschappers, patiëntvertegenwoordigers en ZonMw. Dat is essentieel. Ik zal er dan ook alles aan doen dat het goede gesprek wordt gevoerd tussen de partijen. Ik wil een verbinder zijn.’..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 01 Nov 2023, 19:05

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1040#p29521 en op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=970#p28982

Opmerkelijk dat de Lymevereniging geen samenwerkende partij/stakeholder aan tafel is(?) bij het Nationaal actieplan versterken zoönosenbeleid 2022-2026.

3.) Stand van zaken 2023
Tweede Kamer
31 augustus 2023
Brief regering: Kamerrapportage Nationaal actieplan versterken zoönosenbeleid; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D34914
..Het zwaartepunt van het actieplan ligt op het voorkómen van de overdracht van zoönotische ziekteverwekkers van dier naar mens. We richten ons daarbij op verschillende transmissieroutes: bijvoorbeeld door direct contact met dieren of dierlijk materiaal, via de leefomgeving zoals bodem, water en lucht of via vectoren, zoals teken of muggen. De bijbehorende acties gaan uit van preventie bij de bron..

..Een voorbeeld op het gebied van preventie is het versterken van de zoönosengeletterdheid onder burgers en professionals. Het vergroten van kennis en het bewustzijn over de risico’s van zoönosen en het mogelijke handelingsperspectief om besmetting te voorkomen, kunnen ertoe bijdragen dat mensen minder besmet raken met zoönotische ziekteverwekkers..

..Zoönosengeletterdheid blijft ook een belangrijk speerpunt in het beleid om tekengebonden aandoeningen, zoals de ziekte van Lyme, te voorkomen. Verder is naar aanleiding van **de aangehouden motie in het kader van preventief gezondheidsbeleid ten aanzien van proeftuinen voor de biologische bestrijding van teken de beleidslijn dat de experts van het RIVM en het Centrum Monitoring Vectoren (CMV) van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de ontwikkelingen van duurzame bestrijdingsmethodes van teken nauwgezet blijven volgen, daar deze nu nog niet voorhanden zijn. Zodra zulke bestrijdings-methodes beschikbaar komen, kunnen het RIVM en CMV deze methodes toetsen of zij in de Nederlandse situaties toepasbaar en effectief zijn..
..Tot slot
Het afgelopen jaar zijn er grote stappen gezet op de uitvoering van het actieplan. Een aantal acties is al afgerond, een groot deel is in uitvoering en daarnaast zijn er acties in voorbereiding en/of worden acties nog nader besproken met betrokken partijen. Voor sommige acties is eerst onderzoek nodig en deze nieuwe kennis en informatie kan worden gebruikt voor de uitvoering van de actie of de aanscherping van een aanpak. In deze brief zijn slechts een aantal acties uitgelicht; voor een toelichting voor alle acties uit het actieplan kan de Kamerrapportage (in de bijlage) worden geraadpleegd.

De komende jaren blijven we ons inzetten om uitvoering te geven aan de acties uit het actieplan om zo bij te kunnen dragen aan een verdere vermindering van risico’s op het ontstaan en de verspreiding van zoönosen en beter voorbereid te zijn op een eventuele uitbraak. Dat doen we zowel nationaal als internationaal en in samenwerking met alle betrokken partijen. In januari 2025 wordt u opnieuw geïnformeerd over de voortgang..

Juli 2023: Kamerrapportage acties Nationaal actieplan versterken zoönosenbeleid 2022-2026; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D34914
..Actie 4: Versterkte aanpak vectoren
Het RIVM en het Centrum Monitoring Vectoren (CMV) van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) werken op dit moment aan het opzetten van een gezamenlijk kennisplatform vectorgebonden infectieziekten. Dit centrum gaat zich bezighouden met monitoring, het genereren van kennis, en kennisverspreiding aan in eerste instantie (decentrale) overheden. Vanuit het kennisplatform
vectorgebonden infectieziekten wordt onderzoek gedaan naar vectoren en daarmee samenhangende risico’s voor zoönosen. Hierbij wordt ook gekeken naar de impact van veranderingen in de leefomgeving, klimaatverandering en klimaatadaptatie-maatregelen.

Aanvullende kennis moet leiden tot verbeterde aanpak van de muggen en teken en ziekteverwekkers die zij bij zich kunnen dragen. Tegelijkertijd wordt nog steeds uitvoering gegeven aan de ‘teken-strategie’ die het ministerie van VWS in 2019 heeft opgesteld.

Tevens is de westnijlvirus-surveillance in uitvoering. Dit programma is gericht op het detecteren van besmettingen met het westnijlvirus en het ontwikkelen van een gezamenlijke communicatie- en beheersingsstrategie. Dit project loopt tot eind 2023 waarna een voorstel volgt voor continuering van de surveillance, en met in acht name van de EU4Health grant voor One Health surveillance die bij de Europese Commissie (EC) is ingediend (zie actie 34)..

..Actie 19: Gericht verbeteren zoönosengeletterdheid bij burgers en professionals
Burgers
Zoönosengeletterdheid gaat over de combinatie van kennis, alertheid en gedrag ten aanzien van zoönosen. Het vergroten van kennis en het bewustzijn over de risico’s van zoönosen en het mogelijke handelingsperspectief om besmetting tevoorkomen, kunnen ertoe bijdragen dat mensen minder besmet raken met zoönotische ziekteverwekkers. Voor het gericht verbeteren van de zoönosengeletterdheid van burgers is allereerst een inventarisatie door het RIVM uitgevoerd om na te gaan voor welke zoönosen en doelgroepen aanvullende (overheids)communicatie zinvol is.

Het RIVM heeft een marktonderzoek laten uitvoeren naar de kennis en het gedrag van doelgroepen over verschillende transmissieroutes. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat burgers redelijk wat kennis over zoönosen hebben, maar dat er ruimte is voor verbetering. Er is een verschil te zien tussen kennis gedrag. Zo is er bekendheid over het mogelijk oplopen van een teek, maar wordt een tekencheck lang niet altijd uitgevoerd als dat wel gewenst is. Daarnaast zijn er ook verschillen tussen doelgroepen gevonden. De resultaten van het onderzoek zullen worden gepubliceerd in een wetenschappelijke publicatie en worden gebruikt voor het maken van een communicatieplan voor het gericht verhogen van de zoönosen-geletterdheid van burgers.

Daarnaast heeft het RIVM in samenwerking met o.a. de NVWA en het Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren (LICG) gewerkt aan de update van verschillende bestaande communicatie-instrumenten over zoönosen. Hiertoe behoren o.a. het actualiseren en beter toegankelijk en vindbaar maken van de website Ziek door dier | RIVM; Bron https://www.rivm.nl/ziek-door-dier actuele communicatie via sociale media over onderwerpen die nu spelen en een video over handen wassen na diercontact. Daarnaast heeft de NVWA alle zoönosen webdossiers; Bron https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierziekten geüpdatet en is er een online tool in ontwikkeling die de vindbaarheid van informatie over zoönosen makkelijker maakt. Komend jaar zal er aanvullend onderzoek worden gedaan, o.a. naar het verschil in kennis en gedrag in het kader van tekenbeten.

Professionals
Professionals (zoals zorgmedewerkers en dierenartsen) zijn over het algemeen goed op de hoogte van zoönosen, de risico’s daarvan en welke risicoverlagende maatregelen zij kunnen nemen. Zij zijn opgeleid op het gebied van infectie ziekten waarbij ook zoönosen onderwezen worden. Maar op sommige punten is er mogelijkheid tot verbetering. Met input van verschillende stakeholders is een inventarisatie gemaakt van welke professionals moeten worden bereikt en hoe. In 2023 ligt de focus op wildopvangmedewerkers, zorgmedewerkers en dierenartsen. De komende jaren volgen andere beroepsgroepen. Onder actie 21 wordt uitgebreider ingegaan op bovenstaande doelgroepen..

..Actie 21: Stimuleren One Health in opleidingen
Wildopvangmedewerkers
Medewerkers in wildopvangcentra lopen een verhoogd risico op besmetting met een zoönose door het directe contact met (regelmatig zieke) wilde dieren. Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) heeft in een kwantitatief onderzoek uitvraag gedaan bij het merendeel van de wildopvangcentra in Nederland om inzicht te krijgen in de kennisbehoefte t.a.v. zoönosen. Komend jaar werkt DWHC aan een lespakket voor personeel bij de opvangcentra. Het lespakket gaat o.a. over de risico’s op zoönosen bij het handelen en vervoeren van zieke of dode wilde dieren, persoonlijke beschermingsmaatregelen, hygiëne, en de wijze waarop medewerkers zoönosen kunnen melden en monsters kunnen insturen.

Zorgmedewerkers
Zorgmedewerkers uit de eerste lijn zien met regelmaat patiënten met een zoönotische infectieziekte. Het is belangrijk dat zij dit tijdig opmerken om de beste zorg voor de patiënt (en eventueel het dier) te bewerkstelligen en eventuele verspreiding te voorkomen. Het afgelopen jaar is gesproken met verschillende stakeholders (waaronder RIVM, GGD’en, Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), Huisarts & Wetenschap, en Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV)) wat er aanvullend kan worden gedaan om de zoönosengeletterdheid van huisartsen en andere zorgmedewerkers te verbeteren. Uit de inventarisatie kwam naar voren dat in de opleiding tot huisarts aandacht is voor infectieziektepreventie en zoönosen en dat er ook verschillende nascholingen zijn op dit thema voor huisartsen en andere zorgmedewerkers. Met NHG is besproken dat zij huisartsen op zoönosen blijven attenderen, bijvoorbeeld door het maandelijks overzicht zoönotische signalen van RIVM onder de aandacht te brengen, informatie over zoönosen aan te vullen op thuisarts.nl of te verwijzen naar de website Ziek door dier | RIVM; Bron https://www.rivm.nl/ziek-door-dier Een aantal GGD’en zet zich in samen met het RIVM om nascholing te bundelen in de vorm van een blauwdruk.

Dierenartsen
Dierenartsen hebben een belangrijke taak in het signaleren van zoönosen. In gesprek met verschillende stakeholders (zoals Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), Collectief Praktiserende Dierenartsen (CPD) en het Veterinair Medisch Diagnostisch Centrum van de Faculteit Diergeneeskunde (FD)) is besproken hoe en waar zoönosen-geletterdheid versterkt kan worden onder dierenartsen. Hierbij kwam aan bod dat in de opleiding Diergeneeskunde veel aandacht is voor zoönosen, en dat dierenartsen bij uitstek een groep is waarbij de kennis over zoönotische ziekteverwekkers groot is. Besproken is hoe signalen over zoönosen breder gedeeld kunnen worden onder dierenartsen en hoe de samenwerking tussen dierenartsen, huisartsen en GGD’en nog verder verbeterd kan worden.

One Health game
Een initiatief in het kader van zoönosengeletterdheid is de One Health game. Bij de bestaande serious game worden professionals (in opleiding) in een gesimuleerde crisissituatie geleerd samen te werken en signalen te delen om de crisis tot een goed einde te brengen. Door een versie van deze game te ontwikkelen die zonder spelbegeleider kan worden gespeeld wordt de game toegankelijker. Deze game wordt in het tweede deel van 2023 ontwikkeld (en is dan ook beschikbaar in het Engels) en vervolgens aangeboden aan relevante stakeholders zoals FD, GGD’en, RIVM, NVWA, WBVR, NHG en GD..
..Actie 48: Update van LCI-richtlijnen
Het RIVM werkt periodiek de LCI-richtlijnen bij. In de komende jaren worden de richtlijnen over zoönosen opnieuw beoordeeld en in samenwerking met andere instanties vanuit het veterinaire domein en de leefomgeving geactualiseerd..

Stand van zaken 2023
Tweede Kamer
16 maart 2023
Medische preventie - Plenair verslag Tweede Kamer, 62e vergadering Donderdag 16 maart 2023; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 22-2023/62
..De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat een tekenbeet kan leiden tot de ziekte van Lyme en tot een hoge ziektelast kan leiden;
constaterende dat het RIVM te weinig kennis zegt te hebben over de biologische bestrijding van de teek;
verzoekt de regering te bewerkstelligen dat er proeftuinen worden gestart naar de biologische bestrijding van teken,
en gaat over tot de orde van de dag..

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Agema.
Zij krijgt nr. 681 (32793)..
..Minister Kuipers: Dan de motie op stuk nr. 681 ten aanzien van proeftuinen en Lyme. Mijn verzoek is om de **motie aan te houden, als het kan. Ik wil dat graag met het RIVM bespreken en daar voor de zomer op terugkomen, maar dan moet ik eerst nadere informatie hebben van het RIVM.

Mevrouw Agema (PVV): Prima..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 02 Nov 2023, 17:11

4.) Stand van zaken 2022
Tweede Kamer
16 november 2022 - Brief regering: Reactie op verzoek commissie over de stand van zaken over de tekenaanpak en de ziekte van Lyme; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D47956
..Minister VWS: Is het biologisch bestrijden van teken een optie? Experts van het RIVM en het CMV (Centrum Monitoring Vectoren) betwijfelen de haalbaarheid van de inzet van natuurlijke vijanden als effectieve en duurzame bestrijdingsmethode. Aan een vorm van biologische bestrijding met natuurlijke vijanden, zoals genoemd in de motie van het lid Agema (Kamerstuk 32 793, nr. 627), kleven momenteel zowel praktische als ecologische bezwaren. De genoemde methodes zijn nog niet bewezen effectief in praktijksituaties en worden nog nergens in Europa toegepast. Evenmin zijn er voldoende onderbouwde studies betreffende werkzaamheid en specificiteit beschikbaar, waardoor deze middelen nog niet voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn of in gebruik zijn in het buitenland.
Schimmels doden bijvoorbeeld ook organismen, die niet specifiek het doelwit zijn. Ik wil hierbij aantekenen dat een totale uitroeiing van de tekenpopulatie - zoals bij exotische muggen - niet het doel is en zet daarom vooralsnog in op een versterking van preventie en detectie, zoals hierboven aangekondigd, van zowel tekenbeten als ziekteverwekkers met als doel het risico op het oplopen van de ziekte van Lyme en eventuele andere tekengebonden aandoeningen te verkleinen. De versterkte surveillance, onderdeel van het actiepakket van het Nationaal actieplan versterken zoönosenbeleid, kan een beter inzicht verschaffen in waar en wanneer de problematiek het ernstigst is, waardoor we op plaatselijk geconstateerde «hotspots» extra alert kunnen zijn. Het volgen en beoordelen van nieuwe ontwikkelingen en innovaties ten aanzien van biologische bestrijding wordt overigens wel opgenomen in de opdracht aan een Kennisplatform, dat zal worden opgezet in 2023..

Samenwerking bij behandeling
..2.1 Samenwerking bij behandeling
..Bij het voorkomen en detecteren van tekenbeten en op de ondersteuning van het diagnosticeren en behandelen van de ziekte van Lyme is een belangrijke rol weggelegd voor de huisartsen. Dit is ook een uitdagende rol aangezien het stellen van de diagnose en het adviseren ten aanzien van de behandeling lastig is. Er bestaan in veel landen, waaronder Nederland, tussen weten-schappers en ervaringsdeskundigen verschillen van inzicht..

..Door de partners van het NLe wordt gewerkt aan een nieuw beleidsplan (2023-2027), een eerste basis daarvoor wordt gelegd aan de hand van een gezamenlijke opzet voor een (behandel)studie. Het creëren van begrip omtrent de verschillende visies en denkwijzen vergt daarbij blijvend aandacht..
..2.2 Diagnostiek
..Een van de knelpunten rondom tekenbeetziekten is de betrouwbaarheid van ondersteunende laboratoriumtesten. Artsen gebruiken vaak een bloedtest om vast te stellen of iemand antistoffen tegen de lymebacterie heeft. Als deze positief is, is nog niet bekend of de persoon in kwestie op dat moment besmet is of dat er nog antistoffen zijn van een eerdere infectie. Ook zijn er bij een korte symptoomduur vaak nog geen meetbare antistoffen aanwezig en kan er dus sprake zijn van een fout-negatieve uitslag. Er zijn inmiddels ook cellulaire testen op de markt, die de activiteit van andere afweercellen in het bloed meten. Uit recent onderzoek blijkt echter dat deze testen niet betrouwbaar zijn**. Teken in Nederland kunnen behalve de verwekker van de ziekte van Lyme ook diverse andere (mogelijke) ziekteverwekkers bij zich dragen. Met het Pandora-onderzoek, door het RIVM en het Amsterdam UMC, willen de onderzoekers bepalen hoe vaak ziekte door deze andere verwekkers dan de lymebacterie voorkomt bij patiënten met koorts na een tekenbeet in Nederland. Daarnaast willen de onderzoekers de diagnostische tests, die deze ziekteverwekkers aantonen, verbeteren. Met behulp van dit onderzoek kan een eerste aanzet gemaakt worden tot een nieuwe richtlijn voor de diagnostiek naar, en behandeling van, andere door teken overdraagbare aandoeningen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de maatschappelijke en medische impact van andere aandoeningen, die teken kunnen overdragen in Nederland..
..**Het Amsterdam UMC, Radboud UMC en het RIVM hebben een drietal van deze cellulaire testen onderzocht in het VICTORY onderzoek, waarover in september in het gezaghebbende The Lancet, Infectious Diseases, is gepubliceerd. De conclusie is dat de door hen onderzochte testen niet betrouwbaar zijn. Met deze testen (de Ispot, Melisa-LTT en Spirofind test) krijgen teveel mensen onterecht een negatieve of een positieve uitslag..

20 juli 2023 Lymevereniging: Het nieuwe Beleidsplan van het Nederlands Lyme-expertisecentrum (NLe) voor de periode 2023-2027 is goedgekeurd door de leden en de gemachtigde leden (stemgerechtigden) van de algemene ledenvergadering (ALV) van de Lymevereniging; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1070#p29778

Stichting Tekenbeetziekten: Algemene Ledenvergadering geeft groen licht voor het beleidsplan van het Nederlands Lyme-expertisecentrum - september 2023 - Lymevereniging; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/in-de-media/ en Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/site/as ... an_nle.pdf
.. - We sluiten aan bij een biomedisch onderzoek onder een groep chronische lymepatiënten vanuit de ME/cvs-onderzoeksagenda: ***'Een neurobiologische en immunologische vergelijking van ME/cvs met andere postinfectieuze aandoeningen'.
Omdat ME/cvs en andere zogenoemde postinfectieuze aandoeningen zoals chronische lyme-geassocieerde klachten en long-covid op elkaar lijken, wordt in dit project onderzoek naar de ziekte-oorzaak van beide ziekten gecombineerd. Het onderzoek wil onder andere in kaart brengen in hoeverre de symptomen precies overeenkomen, en of die gelinkt kunnen worden aan veranderingen in processen in de hersenen op het gebied van ontsteking, het immuunsysteem, de stofwisseling en hormonen.

Ook wil men kijken of de ontwikkeling van de ziekte voorspeld kan worden. Met deze kennis willen de onderzoekers nieuwe mogelijkheden voor diagnostiek en behandeling voorstellen. We zullen eventueel ook aansluiten bij andere initiatieven voor onderzoek naar behandelingen van andere zogenoemde postinfectieuze aandoeningen, zoals long-covid en Q-koorts-vermoeidheidsyndroom..
Een verrassende en erg goede ontwikkeling dat de ziekte me/cvs, Post-infectieuze Vermoeidheidssyndromen (PIVS) zoals Long-Covid en de ziekte van Lyme samen worden genoemd en er wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan. Dat was enkele jaren geleden onmogelijk en werd het gezamenlijk noemen van de ziekte me/cvs en de ziekte van Lyme door de verschillende patiëntenorganisaties en sommige patiënten als 'vloeken in de me/cvs kerk of in de Lyme kerk' gezien.. en wie het noemde of er vragen over stelde werd fel bekritiseerd of 'met pek en veren weggejaagd'..
Het is goed dat de tijd leert dat er inzichten kunnen veranderen. De Covid-19 pandemie en de vele Long Covid/Post-Covid-syndroom (PCS) patiënten hebben waarschijnlijk bijgedragen aan het belang van samenwerken en het belang van gezamenlijk wetenschappelijk onderzoek doen naar infectieziekten in een stroomversnelling gebracht.

ZonMw - Het Nederlandse ME/CVS Cohort- en Biobank (NMCB) consortium - looptijd 2023 - 2031; Bron https://projecten.zonmw.nl/nl/project/h ... consortium
- ***Een neurobiologische en immunologische vergelijking van ME/CVS en Post-infectieuze Vermoeidheidssyndromen (zoals Long-COVID, ziekte van Lyme) - looptijd 2023 - 2027; Bron https://projecten.zonmw.nl/nl/project/e ... vs-en-pivs
..Projectomschrijving
Patiënten met myalgische encefalomyelitis (ME) en/of chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), ofwel ME/CVS, hebben vergelijkbare klachten als patiënten met postinfectieuze vermoeidheidssyndromen (PIVS). Omdat niet duidelijk is hoe beide ziekten ontstaan, bestaat er voor zowel ME/CVS als PIVS nog geen goede diagnose en behandeling. Dit onderzoek wil hier verandering in brengen door de krachten van patiënten, artsen en onderzoekers te bundelen. Door biomarkers en biomarker-profielen in kaart te brengen worden diagnostische en therapeutische opties onderzocht en voorgedragen.

Doel
Omdat ME/CVS en PIVS op elkaar lijken wordt in dit project onderzoek naar de pathofysiologie van beide ziekten gecombineerd. Dit project beoogt onder andere in kaart te brengen in hoeverre de symptomen precies overeenkomen, of die gelinkt kunnen worden aan veranderingen in (neuro)inflammatoire, immunologische, metabole, en neuro-endocrine-profielen en of de ontwikkeling van de ziekte voorspeld kan worden. Met deze kennis willen de onderzoekers nieuwe diagnostische en therapeutische opties voordragen..

Amsterdam UMC
25 april 2023
Grootse internationale aanpak moet ME/CVS tackelen; Bron https://www.amsterdamumc.org/nl/vandaag ... ckelen.htm
..Internationaal vergelijkbaar
Bosch en zijn collega’s bundelen verder ook gegevens van groepen patiënten met langdurige klachten na een infectie, zoals de ziekte van Lyme, Q-koorts en covid-19. Een deel van deze patiënten voldoet aan de criteria voor ME/CVS. Bosch. “Alle umc’s helpen met de verzameling van data van patiënten met chronische vermoeidheidsklachten. Zo ook het RIVM, dat een groep van 40.000 mensen volgt met langdurige klachten na een covid-19-infectie, en de Vermoeidheidkliniek, waar veel mensen met ME/CVS naartoe gaan”. Nieuw is verder dat de gegevens volgens internationale criteria van het onderzoek naar ME/CVS worden verzameld. “Wij stemmen onze onderzoeksprotocollen af met grote internationale studies, zoals die in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Canada. Dat heeft het grote voordeel dat gegevens straks vergelijkbaar zijn. We versterken elkaars werk en hopelijk leidt dat ook sneller tot bruikbare uitkomsten”, aldus Bosch..

ZonMw - Biomedische aspecten van ME/CVS in 2 consortia onderzocht - Consortiumleiders over hun plannen voor ME/CVS-onderzoek april 2023 ; Bron https://www.zonmw.nl/nl/artikel/biomedi ... onderzocht
..Op nationaal niveau verbindt Bosch ME/CVS onderzoek met onderzoek naar langdurige klachten na een infectie, zoals post-COVID, de ziekte van Lyme en Q-koorts. Een deel van deze patiënten voldoet aan de criteria voor ME/CVS. ‘Hiervoor werken wij onder andere samen met het RIVM die duizenden mensen met post-COVID en Lyme volgen. Bestaande cohorten hebben dus al veel gedaan aan het verzamelen van gegevens’, zegt Bosch. ‘Daar bouwt het NMCB op voort en breidt dit uit met ME/CVS diagnostiek en het verzamelen van extra gegevens.’ Bosch: ‘Dit kan zowel belangrijke inzichten opleveren over het ontstaan van ME/CVS als over mechanismen die verantwoordelijk zijn voor post-infectieuze syndromen.’

Bosch vervolgt: ‘We hebben onderzoekers uit uiteenlopende biomedische onderzoeksvelden en instituten in dit consortium weten te verenigen.’ ‘Nederland had nauwelijks geïnvesteerd in biomedische onderzoek naar ME/CVS. Toch was er onder onderzoekers veel belangstelling. Dankzij dit ZonMw programma werken veel van hen nu samen.’..

..De beide consortia zijn er dan ook op gericht om ook een nieuwe generatie onderzoekers op te leiden. Zo hopen ze dat het biomedische onderzoek naar ME/CVS sterker en succesvoller wordt. Uiteindelijk gaat het er immers om dat voor elke patiënt met deze slopende ziekte een effectieve behandeling beschikbaar komt..
Hopelijk blijven de gestarte onderzoeksprojecten doorgang krijgen en houden. En hopelijk kan de nieuwe voorzitter Programma-commissie ME/CVS; Bron viewtopic.php?f=21&t=2667#p29703 met goede mediation weer rust in de tent gaan krijgen en alle neuzen van de partijen weer dezelfde kant op laten gaan wijzen.

Er staat érg veel op het spel ook voor andere ziekten als post-COVID, Q-koorts (chronische Q-koorts (CQK) en Q-koorts vermoeidheids-syndroom (QVS)) en de ziekte van Lyme!

24 april 2023: er is voor de ziekte mecvs (eindelijk!) een groot onderzoeksprogramma met 10 deelprojecten gestart looptijd eind 2021 - tot 2031 met een budget van €28,5 miljoen; Bron https://www.zonmw.nl/nl/programma/onder ... amma-mecvs en Deelprojecten NMCB consortium; Bron https://www.zonmw.nl/nl/nieuws/eerste-b ... -van-start

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 02 Nov 2023, 17:47

5.) Stichting C-support heeft als patiëntenorganisatie een belangrijke en goede voortrekkersrol genomen bij het gezamenlijk benoemen en op de kaart zetten van verschillende Postinfectieuze aandoeningen/infectieziekten (post-COVID, ME/CVS, Q-koorts en ziekte van Lyme) en heeft door een goede en professionele samenwerking met allerlei partijen goede resultaten kunnen bereiken!; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=680#p27506 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1020#p29462
..SYNERGIE MET ONDERZOEK NAAR ANDERE AANDOENINGEN
De onderzoeksagenda voor Q-koorts staat niet alleen. Er zijn meerdere aandoeningen met symptomen die lijken op die van CQK of QVS waar ook geen antwoord op is. Soms worden deze aandoeningen door een infectie veroorzaakt zoals bijvoorbeeld de ziekte van Lyme en Covid-19. En in andere gevallen zoals ME/CS gaat het om aandoeningen waar het immuunsysteem aangetast is. Het is van belang kennis te hebben van en aan te sluiten bij onderzoeksvragen die bij deze aandoeningen zijn geformuleerd, en daar waar mogelijk gebruik te maken van elkaars expertise. Vandaar dat hieronder enkele onderzoeks-agenda’s en breed gedeelde onderzoeksvragen zijn opgenomen. Het geeft aan hoezeer er onderzoek nodig is op dit terrein..

..Ziekte van Lyme
Vanuit het actieplan Lymeziekte heeft de programmacommissie Lymeziekte van ZonMw, die advies kreeg van patiënten en internationale experts, drie nieuwe onderzoeken gehonoreerd. De projecten startten in 2017.
VWS heeft daartoe aan ZonMw 900.000 euro beschikbaar gesteld voor onderzoek. Zes projectideeën werden ingediend. Een patiëntenpanel en internationale referenten hebben de voorstellen beoordeeld. Drie langlopende projecten van 36 of 48 maanden werden gehonoreerd en richten zich op drie vragen:
1. Hoe valide zijn de nieuwe diagnostische testen?
2. Waarom overleeft de Borrelia-bacterie in patiënten met Lymeziekte?
3. Hoe verloopt de ziekte van Lyme bij kinderen en wat is hun risico op blijvende symptomen?
De drie gehonoreerde onderzoeksprojecten zijn een deel van de gewenste onderzoeken uit het actieplan.
ZonMw en de patiëntenorganisaties zien ze als een eerste stap..

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2595&start=150#p29254 en op; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1020#p29454

5.) Baanbrekend nieuws!: PEM komt ook voor bij andere post-infectieuze ziekten en Myalgische Encefalomyelitis/Chronisch Vermoeidheidssyndroom.

Revalidatie.nl
3 oktober 2023
Patiënten met post-COVID syndroom worden zieker van inspanning; Bron https://www.revalidatie.nl/ntr/patiente ... nspanning/
..Inspanningsintolerantie en post-exertionele malaise bij patiënten met post-COVID syndroom..
Patiënten met post-COVID syndroom lijden aan vermoeidheid, inspanningsintolerantie en post-exertionele malaise. Post-exertionele malaise is de verergering van klachten na fysieke, cognitieve of mentale inspanning, waardoor sommige vormen van revalidatie en fysiotherapie averechts werken voor het herstel van deze patiënten. In dit artikel wordt de huidige wetenschappelijke stand van zaken op het gebied van de pathofysiologie van post-COVID syndroom weergegeven, in het bijzonder de onderliggende oorzaken van post-exertionele malaise..
..PEM is de langdurige verergering van klachten die binnen drie dagen ontstaat na fysieke, cognitieve of mentale inspanning boven een onbekende, individuele drempel; dit kan weken tot maanden aanhouden1,2 en voor een terugval zorgen..

..PEM komt ook voor bij andere post-infectieuze ziekten en Myalgische Encefalomyelitis/Chronisch Vermoeidheidssyndroom (ME/CVS).1,3..
..Binnen het post-COVID syndroom zijn er waarschijnlijk subgroepen van patiënten, met PEM als grote gemene deler.5 Het is echter belangrijk om binnen het post-COVID syndroom onderscheid te maken tussen patiënten met en zonder PEM. Binnen de groep patiënten zonder PEM kan er een onderscheid gemaakt worden tussen patiënten die wel en niet opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis. Deze eerste groep kan (zeer) lang na ontslag nog restsymptomen, zoals vermoeidheid en inspanningsintolerantie houden. Duur- en krachttraining kunnen bij deze patiënten zonder PEM wel leiden tot een verbetering van fysieke en cognitieve functies en verbetering van zelfredzaamheid. Echter, deze positieve resultaten van revalidatie zijn niet zonder meer van toepassing op patiënten met PEM..
..Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat de inspanningsintolerantie en PEM in post-COVID syndroom het gevolg kunnen zijn van een combinatie van factoren, namelijk van een verstoring van het immuunsysteem, auto-immuniteit, skeletspieradaptaties, autonome disfunctie en veranderingen in de bloedsomloop.6..
..Pacing-technieken kunnen helpen bij het voorkomen van PEM. Pacing houdt in dat activiteiten en rustperiodes zorgvuldig worden afgewisseld met als doel om de klachten te stabiliseren en te verminderen, en vooral om PEM te voorkomen. Een stappenteller, in combinatie met een hartslagmeter en een activiteitendagboek, kan ingezet worden om een beeld te krijgen van het intensiteitsniveau waarop de patiënt PEM ontwikkelt. Hartslagmonitoring tijdens dagelijkse taken kan als hulpmiddel fungeren door verergerde symptomen aan de hartslag te koppelen (met een vertraging van één tot twee dagen) en daarmee uiteindelijk PEM te voorkomen..
..Conclusie
De slogan Exercise is Medicine geldt niet voor patiënten met post-COVID syndroom. Een persoonlijk traject afgestemd op het voorkomen van post-exertionele malaise lijkt vooralsnog de juiste aanpak in deze patiëntenpopulatie. Verder onderzoek is nodig om de specifieke mechanismen te begrijpen die ten grondslag liggen aan inspanningsintolerantie en post-exertionele malaise in patiënten met post-COVID syndroom en ME/CVS..
De publicatie van de eerste resultaten zal binnenkort verschijnen.

Amsterdam UMC
25 april 2023
Grootse internationale aanpak moet ME/CVS tackelen; Bron https://www.amsterdamumc.org/nl/vandaag ... ckelen.htm
..Internationaal vergelijkbaar
Bosch en zijn collega’s bundelen verder ook gegevens van groepen patiënten met langdurige klachten na een infectie, zoals de ziekte van Lyme, Q-koorts en covid-19. Een deel van deze patiënten voldoet aan de criteria voor ME/CVS. Bosch. “Alle umc’s helpen met de verzameling van data van patiënten met chronische vermoeidheidsklachten. Zo ook het RIVM, dat een groep van 40.000 mensen volgt met langdurige klachten na een covid-19-infectie, en de Vermoeidheidkliniek, waar veel mensen met ME/CVS naartoe gaan”. Nieuw is verder dat de gegevens volgens internationale criteria van het onderzoek naar ME/CVS worden verzameld. “Wij stemmen onze onderzoeksprotocollen af met grote internationale studies, zoals die in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Canada. Dat heeft het grote voordeel dat gegevens straks vergelijkbaar zijn. We versterken elkaars werk en hopelijk leidt dat ook sneller tot bruikbare uitkomsten”, aldus Bosch..

WeesperNieuws
22 september 2023
Post-Covid onderzoek Rob Wüst toont aan: ‘Deze patiënten worden echt slechter van inspanning’; Bron https://acrobat.adobe.com/link/review?u ... fwUzUVCZ68
..Een jaar geleden kwam Weesper bewegingswetenschapper Rob Wüst in het nieuws met zijn onderzoek naar spiergerelateerde problemen rond het Post-Covid syndroom. Vele duizenden Nederlanders zijn nu al meerdere jaren gevloerd, gehinderd of arbeidsongeschikt door lastig meetbare klachten nadat ze een Covid-besmetting doormaakten. Toch liep de voortgang van het onderzoek naar de oorzaken hiervan gevaar wegens gebrek aan fondsen. Hoe is het er nu mee gesteld? We spreken de wetenschapper, die gelukkig goed nieuws heeft te melden..
..Niet tussen de oren
..Het onderzoek liep tegen financieringsproblemen aan en dreigde stil te vallen. Slecht nieuws voor de vele patiënten die met smart wachten op een mogelijke behandeling van deze ziekte. Want een ziekte is het Post-Covid Syndroom volgens de gedreven onderzoeker absoluut: “Deze patiënten krijgen soms te horen dat hun klachten, zoals vermoeidheid, tussen de oren zouden zitten. Maar dat is echt niet het geval. Er gaat wel degelijk iets fout in het lichaam.”.. 
..Baanbrekend
Gelukkig kan de onderzoeker op meerdere fronten positief nieuws brengen. Diverse fondsen kwamen met de broodnodige beurzen over de brug waardoor het onderzoek, in ieder geval voor dit moment, veilig is gesteld. Er zijn resultaten geboekt die volgens Rob Wüst wel eens baanbrekend zouden kunnen zijn. “Het is nog net iets te vroeg om de inhoud hiervan naar buiten te brengen, maar we denken dat we groot nieuws hebben. 

In de wetenschap breng je je onderzoeksresultaten naar buiten in de vorm van een artikel. Je resultaten worden pas officieel na publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift, zoals Nature. Wüst: “Op dit moment ligt ons onderzoek ter publicatie bij zo’n tijdschrift, zodat ik er nu nog niet veel over kan zeggen. Op het moment dat onze resultaten goedgekeurd en gepubliceerd worden - en geloof me, ons team wacht in spanning af, want het duurt erg lang! - verwacht ik veel belangstelling uit binnen- en buitenland. Er is heel veel aandacht voor ons onderzoek.”..
..Verslechtering door inspanning
..Post-exertionele malaise (PEM) wordt dit verschijnsel ook wel genoemd. Bij PEM zorgt mentale of lichamelijke inspanning voor verergering van klachten. Het komt voor bij mensen met de ziekte ME/CVS (chronisch vermoeidheidsyndroom) en Q-koorts. En dus bij Covid-patiënten. Vanuit verschillende disciplines werd naar de oorzaak gezocht. Op het gebied van het immuunsysteem ging Rob Wüst een samenwerking aan met een andere Weesper: “Dat is een grappig toeval ja, Bart Evers werkt bij het Leids Universitair Medisch Centrum. Ik ken hem al jaren, we korfbalden samen. En nu kijken we als collega’s in dit onderzoek naar wat er mis gaat in het immuunsysteem.” Nieuw onderzoek naar het Chronisch Vermoeidheidssyndroom CVS, waar Wüst ook bij betrokken is, gaf resultaten die ook deels konden worden ingezet om Post-Covid onderzoek verder te helpen..
..In de praktijk
..“Dit is echt een verandering die tegen de traditionele aanpak ingaat. We laten zien waarom deze patiënten niet aan het sporten moeten worden gezet. We kunnen aantonen dat ze hier alleen maar slechter van worden, dat de klachten opflakkeren in plaats van verminderen en dat er door onnodige inspanning werkelijk schade aan het lichaam ontstaat. Dat wil je voorkomen. Dit is belangrijke informatie voor de ergotherapeuten, fysiotherapeuten en revalidatieartsen waar Covid-patiënten voor hun herstel naartoe worden gestuurd.”..
Volgens de nieuwe partij Splinter gebeurt er te weinig/niets?; Bron viewtopic.php?f=21&t=2668#p29867 en Bron viewtopic.php?f=21&t=2668#p29868 De oprichter en de lijsttrekker van Splinter is duidelijk onvoldoende op de hoogte van de stand van zaken!

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 03 Nov 2023, 14:25

Tweede Kamerverkiezingen 2023
De verkiezingen bij Nieuwsuur - Collectie; Bron https://nos.nl/collectie/13961-de-verki ... -nieuwsuur
..Op weg naar de stembus
Met verhalen van kiezers en speciale verkiezingsuitzendingen geeft Nieuwsuur een zo compleet mogelijk beeld van het politieke landschap, op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november. Bekijk hieronder alle reportages, artikelen en lijsttrekkersgesprekken..
Buiten het Binnenhof: Leven onder het bestaansminimum; Bron https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1396 ... ansminimum
..Geen debat of verkiezingsprogramma waarin het woord niet voorbij komt: bestaanszekerheid. In de serie Buiten het Binnenhof kijken we naar de thema's die voor de kiezers belangrijk zijn. Met vandaag de groeiende armoede..
Buiten het Binnenhof: Platteland niet begrepen door de politiek; Bron https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1396 ... e-politiek
..In het Twentse dorpje Lattrop-Breklenkamp haalde BBB bij de Provinciale Statenverkiezingen meer dan driekwart van de stemmen. Gaat dat nu weer gebeuren of wordt het toch Pieter Omtzigt, die uit deze regio komt?..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 07 Nov 2023, 14:45

nos nieuws
5 november 2023
Het verkiezingsthema zorg: cruciaal voor de kiezer, gemeden door de politicus; Bron https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... -politicus
..Gezondheidszorg staat op nummer één op de ranglijst van thema's die het zwaarst wegen voor kiezers bij het bepalen van hun stem voor de komende verkiezingen. Dat komt naar voren uit een peiling van Ipsos, in opdracht van de NOS, onder een representatieve groep stemgerechtigde Nederlanders.

Wat opvalt is dat het in de politieke campagnes nauwelijks gaat over de besluiten die nodig zijn om de zorg toegankelijk te houden. En pijnlijke keuzes zijn daarbij onontkoombaar.

De toestand van de gezondheidszorg in vogelvlucht:

Toegankelijkheid basiszorg niet meer vanzelfsprekend
In 2021 werd het Nederlandse zorgstelsel door de toonaangevende onderzoeksorganisatie The Commonwealth Fund gerekend tot de best presterende wereldwijd. Op die ranglijst stond Nederland tweede. Onder meer de toegankelijkheid werd geprezen.

Sindsdien is er veel gebeurd waardoor de toegankelijkheid van de Nederlandse zorg is verslechterd.

Door de coronapandemie liep de werkdruk fors op en ontstond er een tekort aan zorgpersoneel.

Sommige wachtlijsten en personeelstekorten (zoals in de verpleeghuiszorg) staan los van corona en zijn het gevolg van het beleid dat de afgelopen jaren onder premier Rutte is gevoerd.

Zo is sinds 2015 het aantal mensen op de wachtlijst voor een verpleeghuis verdubbeld. Het kabinet bleek nauwelijks bereid het aantal verpleeghuiszorgbedden uit te breiden.

Indien het budget voor verpleeghuizen wordt verhoogd, zal het overigens lastig zijn om personeel te vinden. Mensen worden afgeschrikt door de hoge werkdruk en vinden de arbeidsvoorwaarden mager.

Toch had het personeelstekort niet zo nijpend hoeven zijn. Daarvoor moeten we terug naar 2013. 'Den Haag' besloot toen verzorgingshuizen alleen toegankelijk te houden voor ouderen met een zwaardere indicatie. Daarop sloten zorginstellingen in rap tempo verzorgingshuizen. Duizenden zorgmedewerkers verloren hun baan. Dat zijn mensen die nu hard nodig zijn.

Een ander pijnpunt zijn de hardnekkige wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. De maximaal aanvaardbare wachttijd van 14 weken wordt overal in het land overschreden.

Er is niet één bepaalde oorzaak aan te wijzen voor de verslechterde toegankelijkheid van de ggz. Duidelijk is wel dat het aantal mensen dat om psychische hulp vraagt toeneemt, terwijl de zorgverzekeraars terughoudend zijn met inkopen vanwege de kosten.

Mensen met zware problemen moeten het langst wachten. Dat komt doordat het voor instellingen aantrekkelijk is om mensen met relatief simpele aandoeningen als eerste te behandelen. Dat kost minder tijd en is goedkoper. Intussen kunnen mensen met zwaardere klachten nieuwe problemen krijgen terwijl ze op hulp wachten. De patiënten doen dan bijvoorbeeld een beroep op hun huisarts, waardoor die het drukker krijgt.

Personeelstekorten stijgen explosief
De breed ervaren werkdruk leidt tot een uitstroom van verschillende type zorgprofessionals. Het aantal medewerkers dat buiten de zorg een baan zoekt is de afgelopen twee jaar toegenomen. Het aantal onvervulde vacatures in de zorg is sinds 2021 verdubbeld. De abnormale werkdruk tijdens de coronapandemie heeft in verschillende zorgsectoren, zoals de ziekenhuizen, zeker bijgedragen aan het ziekteverzuim en de uitstroom van medewerkers.

Zorguitgaven nemen toe, toegankelijkheid neemt af
Opeenvolgende kabinetten zoeken al jaren naar manieren om de zorgkosten in de hand te houden. Op de rijksbegroting is zorg de grootste kostenpost. Voor komend jaar is circa 103 miljard euro (op totale rijksuitgaven van ongeveer 433 miljard) begroot. Dat is ruim 23 procent van alle Nederlandse uitgaven en ruim 11 procent van het bruto nationaal product. Internationaal staat Nederland in de top qua zorguitgaven.

Zorgverzekeraars hebben sinds de zorgstelselwijziging van 2006 de wettelijke taak om via zorginkoop voor iedereen in Nederland voldoende en betaalbare zorg te organiseren. Dat lukt niet meer. Een jaar geleden zei Joep de Groot, directeur van zorgverzekeraar CZ, geen garantie te kunnen geven "dat zorg altijd voor iedereen toegankelijk is".

En de zorgpremie stijgt (sinds 2014 met zeker 60 procent) al is deze stijging vooral toe te schrijven aan inflatie en gestegen personeelskosten.

Politiek ziet mantelzorg als oplossing
Sinds de verzorgingshuizen in 2013 als bezuinigingsmaatregel massaal werden gesloten, is het aantal mensen dat mantelzorg verleent sterk toegenomen. Een Kamermeerderheid vond dat destijds een goede maatregel. Maar vorige maand nam de Tweede Kamer een motie aan om het verzorgingshuis in ere te herstellen.

Om personeelstekorten aan te pakken blijkt langer thuis wonen trouwens niet erg efficiënt. Als er 's nachts thuis wat misgaat, moet er een hulpverlener naar een oudere toe. In een verpleeghuis kan een hulpverlener tegelijk twee mensen helpen.

Toch zien veel politieke partijen de mantelzorger nog steeds als de oplossing voor een maatschappelijk probleem. Maar dat is het niet, als je kijkt naar de bevolkingsopbouw van Nederland.

Aan de bevolkingspiramide is te zien dat de 45- tot 65-jarigen op dit moment de sterke schouders van de maatschappij zijn. Zo verleent deze groep relatief veel mantelzorg en passen opa en oma ook geregeld op de kleinkinderen als de ouders werken.

Maar ook de generatie van de 'sterke schouders' wordt ouder. En het is de vraag of de maatschappij de zorg voor deze mensen over pakweg twintig jaar kan opvangen.

Hierover durven politieke partijen zich nog niet écht uit te spreken..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 19 Nov 2023, 18:41

Eenvandaag
14 november 2023
'Hoe zorgen we voor een veilige wereld?': oud-commandant Mart de Kruif vindt oorlog vergeten thema bij verkiezingen
..Bestaanszekerheid, werk, milieu en zorg. Zomaar wat thema's die voorbij komen de afgelopen weken in de campagnetijd. Eén groot thema schittert van afwezigheid: oorlog. Tot ergernis van generaal buiten dienst Mart de Kruif.

Oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif verbaast zich al langer over de grote afwezigheid van het thema 'oorlog' in deze campagne. En dan met name de oorlog in Oekraïne. "Het lijkt wel alsof we het als een incident zien", zegt De Kruif in zijn podcast Veldheren, die hij maakt met generaal buiten dienst Peter van Uhm.

'Niks raakt zó aan bestaanszekerheid'
Eén van grote thema's deze verkiezingen is bestaanszekerheid. Maar volgens De Kruif is er bijna niks meer dat méér aan dat thema raakt dan deze oorlog op het Europese continent.

"Het fundament onder bestaanszekerheid is vrede, vrijheid en veiligheid. Dat is niet vanzelfsprekend en gaat verder dan bijvoorbeeld de premie van ziektekosten -wat ook belangrijk is- maar dit thema gaat ons en ons beleid de komende jaren echt beïnvloeden."

'We krijgen mindere jaren'
De Kruif noemt 'alleen al de wederopbouw' als voorbeeld. "Dat gaan we krijgen in Oekraïne, maar ook in het Midden-Oosten. En ook de wederopbouw van onze krijgsmacht: je weet dat al die zaken geld gaan kosten. Politici moeten zeggen: misschien krijgen we wel mindere jaren met elkaar, maar dit moeten we betalen voor onze veiligheid."

De Kruif vreest teleurstelling bij kiezers: "Als ze dat niet eerlijk zeggen, krijgen we weer teleurgestelde kiezers die zien dat beloftes niet zijn nagekomen." Dat Oekraïne de oorlog wint is "cruciaal voor de veiligheid van onze kinderen en kleinkinderen", zegt De Kruif. "Als Oekraïne niet wint komt Poetin echt op onze grenzen te staan."

De invloed van de oorlog op het leven nu
De oorlog in Oekraïne had vanaf het begin direct invloed op ons leven. Zo merkten we flinke prijsstijgingen, onder meer van de energierekening. "Ik denk dat we op dit moment de gevolgen wat minder direct merken, behalve dat we nog steeds te maken hebben met naweeën van inflatie- die zijn nog fors", zegt financieel-expert van de Telegraaf Martin Visser.

"De meeste economische gevolgen zijn nu vooral zichtbaar in onzekerheid", vervolgt Visser. "Er is zoveel aan de hand in de wereld- niet alleen in Oekraïne- en dat maakt ondernemers terughoudender om te investeren. Dat merken we in groei- de economie is gekrompen en dat gaat ervoor zorgen dat de werkloosheid iets gaat oplopen."

Nog één week tot de verkiezingen
Ook Visser hoort er weinig over in de campagnes. "Het gaat wel over bestaanszekerheid, maar dat thema vliegt alle kanten op. Want dit is heel concreet bestaanszekerheid: wat betekent de onzekerheid in de wereld voor mijn portemonnee? Hoe kan ik mijn energierekening en mijn boodschappen betalen? Ik zie wel dat er in verkiezingsprogramma's aandacht voor is, maar in de campagne komt het vrij weinig terug."

Met nog een week tot de verkiezingen te gaan hoopt generaal buiten dienst De Kruif dat er nog iets verandert in de debatten en interviews. "Ik ben een optimist, maar ik vrees dat we er weinig over gaan horen."

Nationale politiek nummer één
Volgens hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk is het gebrek aan aandacht voor internationale ontwikkelingen niets nieuws. "In alle verkiezingscampagnes, over de hele wereld, staat nationale politiek altijd op nummer één."

Maar specifiek met het oog op de oorlogen in Oekraïne en Israël is het juist wel nodig, vertelt de hoogleraar. "Die hebben een enorme impact op onze veiligheid."

'Idealistische bril'
Door veel politici wordt met een 'idealistische bril' gekeken naar het buitenland, vindt De Wijk. "We hebben een morele kijk op de wereld, terwijl dat echt onvoldoende is in het huidige tijdsgewricht. Nu moet je veel meer nadenken vanuit machtspolitiek, vanuit de belangen die je moet beschermen, vanuit het gevaar dat er is voor je veiligheid en voor je welvaart."

"Dat besef is er niet en dat zal echt in de laatste dagen van de campagne moeten moeten doorklinken. Gebeurt dat niet, dan zet je feitelijk je je eigen welvaart en je eigen veiligheid uiteindelijk op het spel", vindt De Wijk.

Opnieuw naar de tekentafel
In De Wijks ogen heeft de oorlog in Oekraïne grotere gevolgen voor ons land dan de oorlog in Israël. "Als het in het Midden-Oosten fout gaat, dan zullen de olieprijzen enorm gaan stijgen."

"Maar als het fout gaat in Oekraïne, omdat bijvoorbeeld Oekraïne verliest of omdat Rusland bereid is om de oorlog te verplaatsen naar het NAVO grondgebied, dan kun je de hele discussie over bestaansveiligheid en bestaanszekerheid wel vergeten, want dan zijn de gevolgen daar zo ingrijpend van dat je opnieuw naar de tekentafel moet."..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 23 Nov 2023, 14:47

Parlement.com
23 november 2023
Voorlopige uitslag verkiezingen: PVV wint, coalitiepartijen krijgen harde klappen; Bron https://www.parlement.com/id/vm8enafqcx ... n_pvv_wint
..DEN HAAG (PDC i) - Met 99,3% van de stemmen geteld is de prognose van de verkiezingsuitslag wel duidelijk. De PVV i (meer dan verdubbeld van 17 naar 37 zetels) wordt de grootste partij, voor nu gevolgd door GroenLinks/PvdA i (25, +8), de VVD i (24, -10) en dan NSC i (van niets naar 20). Zowel PVV en NSC lijken in zetels de grootste winst te boeken, 20 zetels. Er moeten nog een paar uitslagen binnen komen dus partijen kunnen nog een zetel verliezen of winnen.

Onder de kleinere partijen weet BBB i (7, +6) zetels te winnen. DENK i en SGP i blijven stabiel (beiden 3). Alle andere partijen verliezen. Met name het verlies van alle andere regeringspartijen - D66 i (9, -15), CDA i (5, -10) en ChristenUnie i (3, -2) valt op. Negen partijen komen uit op vijf of minder zetels.

Zoals het er nu uit ziet komen er 15 partijen in de nieuwe Tweede Kamer.

BVNL i van Wybren van Haga i, BIJ1 i en de afsplitsingen fractie-Ephraim i (ex-Groep-van Haga), fractie-Den Haan i (GOUD) en het lid-Gündogan i verdwijnen uit de Tweede Kamer, en 50PLUS i lijkt de zetel niet vast te kunnen houden..

..Opkomst
Het lijkt erop dat 78,2% van de stemgerechtigden in Nederland een stem uitbracht tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Deze opkomst is iets lager dan bij de verkiezingen van 2021, toen had 78,7% van de stemgerechtigden gestemd. Dat waren wel verkiezingen onder bijzondere omstandigheden vanwege corona. In 2017 onder vergelijkbare omstandigheden lag de opkomst op 81,9%..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 12 Dec 2023, 19:16

Verkiezingen 2023 en kabinetsformatie
Tweede Kamer
Verkiezingen en kabinetsformatie; Bron https://www.tweedekamer.nl/verkiezingen
..De verkiezingen voor de Tweede Kamer vonden plaats op 22 november 2023. Op deze website ziet u de weg van stem naar zetel. Van het inkleuren van een hokje op de verkiezingsdag, tot het installeren van de nieuwe Kamerleden. Maar ook het proces wat daarop volgt. Hoe worden de nieuwe Kamerleden ontvangen? En hoe verloopt de formatie van het nieuwe kabinet? U vindt hier regelmatig updates..
Verkiezingen 2023 en formatie: tijdlijn; Bron https://www.tweedekamer.nl/zo-werkt-de- ... e-tijdlijn

NOS nieuws
Kabinetsformatie
Collectie: Op weg naar een nieuw kabinet; Bron https://nos.nl/collectie/13962-kabinetsformatie
..De PVV is de grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezingen. Hier vind je de belangrijkste verhalen over de formatie van het nieuwe kabinet..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Jan 2024, 17:21

Eerste Kamer
AD
15 januari 2024
Spanning in Eerste Kamer rond spreidingswet: elke stem telt, VVD mogelijk toch (deels) vóór; Bron https://www.ad.nl/politiek/spanning-in- ... ~a48bb06b/
..Na maanden van verhitte discussie, ruzies in het kabinet en bonje binnen partijen, ligt het lot van de zogenoemde spreidingswet vandaag in handen van de Eerste Kamer. Dat debatteert er vandaag en morgen over. Het is loeispannend: elke stem telt, want de Kamer is sterk verdeeld.

De wet moet het mogelijk maken burgemeesters te dwingen om asielzoekers op te vangen. Het kabinet kwam met dat plan, maar de VVD trok de handen af van het plan. Terwijl nota bene de eigen VVD-staatssecretaris Eric van der Burg nog steeds wél voor is en de wet de komende dagen verdedigt.

Het voornemen splijt de Senaat echter ook. Van de 75 senatoren zijn er in ieder geval 36 voor. Het gaat om de senatoren van GroenLinks-PvdA, CDA, D66, SP, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en Volt. BBB, PVV, SGP, Forum voor Democratie en JA21 (27 senatoren) zijn waarschijnlijk tegen de wet.

Maar belangrijk is wat BBB en VVD doen. Zo stemt mogelijk een aantal BBB’ers toch voor de wet, zo klinkt het vanuit de zestienkoppige senaatsfractie. En ook de VVD is verdeeld. Weliswaar is de partijtop tegen de wet, maar veel VVD-burgemeesters zijn vóór. Dat kan een aantal senatoren ertoe zetten tóch voor de wet te stemmen..

Terug naar “Off-Topic Café”