Verbluffende resultaten met I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie

FMeij

Verbluffende resultaten met I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie

Berichtdoor FMeij » Wo 12 Jun 2019, 13:20

Sinds mijn vorige bijdrage op dit forum over Jin Shin Jyutsu heb ik niet stil gezeten - of misschien kan ik beter zeggen: 'niet stil gelegen'.

Wat is er gebeurd?
Nou, ruim drie weken geleden kreeg ik een interessante email over gezondheidherstellende effecten van I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie - van iemand die ik al jaren ken en die sinds twee jaar zelf I.B.T. doet.

De farao's, hun notabelen en de Egyptische adel deden het al lang, en ook pasten ze het in het verleden toe in ziekenhuizen in verschillende gebieden op de wereld.

Onderzoeker Andrew K Fletcher herontdekte het en bracht deze wijze van gezondheidherstellend slapen weer in de actualiteit.

En nu doe ik dat zelf dus ook.

Wat doe ik dan precies?

Slapen op mijn ongeveer 18 cm aan het hoofdeind verhoogde bed waardoor mijn hele bed nu in een schuine hoek van 5 graden staat.
Een paar uur knutselen met totale ombouwkosten van slechts euro 10,- aan hout en een paar schroeven.
Met een paar stapels boeken onder de bedpoten aan het hoofdeind van het bed werkt ook - afhankelijk van het type bed natuurlijk.

Het is belangrijk dat het hele bed in een hoek van ongeveer 5 graden wordt geplaatst, dus niet alleen maar gedeeltelijk het hoofdeinde-deel verhogen zoals dat met elektrisch verstelbare bedden het geval is.

Daarmee staat mijn hele bed nu dus in een hoek van ongeveer 5 graden waardoor zwaartekrachtafhankelijke vloeistofstromen in het lichaam 's nachts hun opbouwende, afvoerende en herstellende werkzaamheden kunnen blijven verrichten.

Zo slaap ik zelf inmiddels 3 weken en de effecten die ik daarbij ervaar zijn echt verbluffend.

Vanaf de eerste dag dat ik met I.B.T. begon sta ik s' ochtends energiek op met helderheid in mijn hoofd - die ellendige brainfog is eindelijk weg!

Pepmiddelen als koffie en thee hoef ik niet meer, en ik heb die ook niet meer nodig om 'op gang te komen - en te blijven'. Na enkele dagen I.B.T. ervoer ik een lichamelijk weerzin tegen het gebruik ervan - wat ik trouwens vroeger ook al had.

Hoera!, ik heb geen spierpijn of rugpijn meer na een middag lang spitten! in onze biologisch moestuin of sjouwen met grote loodzware tuintegels bij het aanleggen van een tuinterras.
Dat ik dat zomaar allemaal weer kan!

Als ik Jin Shin Jyutsu ( zie mijn vorige bijdrage aan het Lymeforum) op mijzelf toepas is het effect ervan sterker en voelbaarder.

Mijn echtgenote, ook Lymegenote, snurkt door I.B.T. niet meer - heel prettig! :-)

Eindelijk kan ik met gemak weer actief zijn van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

En ik ervaar nog veel meer gezondheidverbeteringen, waarmee ik de lezers van Lymeforum niet zal vervelen.

Kortom: voor mij is I.B.T. de ‘finishing touch’.
Ik ben er blij mee; ik heb weer een leven!

Zitten er nog minder leuke kanten aan beginnen met I.B.T.?
Ja.
De bekende Herxheimer-reacties laten vaak niet lang op zich wachten’ als je I.B.T. gaat doen.
Met name in de 1e weken kunnen allerlei lichamelijke verschijnselen en kleine ongemakken optreden die vaak binnen relatief korte tijd, hooguit een aantal dagen, weer overgaan.

Door op een eenzijdig in een hoek van 5 graden aan het hoofdeind verhoogd bed te gaan slapen wordt er in de nacht noodzakelijk én achterstallig (groot) onderhoud in het lichaam uitgevoerd, dus is het logisch dat dit soms niet geheel zonder enig ongemak plaatsvindt.
Dat in mijn beleving kleine nadeel betekent weinig in verhouding tot de jaren ellende die velen van ons met een chronische aandoening inmiddels achter de rug hebben.

Wat ik ook erg positief vind, is, dat niet niemand er rijk van kan worden, behalve dan jijzelf wat je gezondheid betreft als je I.B.T. op jezelf toepast.
I.B.T.-therapeuten bestaan niet en zijn niet nodig, je kunt het gewoon zelf thuis doen.

Overigens kan wat mij betreft in I.B.T. ‘Therapy’ vervangen worden door ‘Sleep’ zodat het iets als ‘Verhoogd bed slapen’ wordt genoemd. De eerste tijd is het misschien een soort therapie vanwege ‘achterstallige gezondheid herstellende werkzaamheden’, daarna is het wat mij betreft gewoon ‘G.V.S. - Gezond Verstand Slapen’.

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar wat I.B.T. voor andere Lymeforumleden in positieve zin kan betekenen.

Ik kan in ieder geval iedereen I.B.T. van harte aanbevelen en ik zal regelmatig een update plaatsen over mijn toekomstige ervaring met I.B.T.

Hartelijke groet,

Frank

I.B.T. info:

Andrew K Fletcher's website (Engels)
https://inclinedbedtherapy.com/

Honderden persoonlijke verhalen van mensen die verhoogd bedslapen (Engels)
https://inclinedbedtherapy.com/testimonials

Nederlandse site met uitleg over I.B.T.
https://www.matras.info/matras-artikele ... ang-slaap/

Een voorbeeld van I.B.T. bij de ernstige ziekte Ebola (Engels)
https://andrewkennethfletcher.blogspot. ... dvice.html

Foggy

Re: Verbluffende resultaten met I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie

Berichtdoor Foggy » Vr 14 Jun 2019, 12:15

Hi Frank,
ik herken het effect van het 'inclined bed', ik heb dat een jaar of drie geleden ook gerealiseerd en het maakt inderdaad een flink verschil wat betreft brainfog. Ik zou iedereen dan ook aanraden om het op z'n minst te proberen.
Zoals je zegt: het kost geen bal, alleen wat moeite en je merkt meteen of het iets voor je doet.

FMeij

Re: Verbluffende resultaten met I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie

Berichtdoor FMeij » Wo 25 Sep 2019, 18:01

Idd Foggy, geen fog meer :)

Update I.B.T.

Andere effecten op mijn gezondheid die ik duidelijk opmerk:
- Heel handig: ik zie zie weer supergoed in het donker. Dat was de laatste jaren echt minder fijn in het verkeer. Nu ervaar ik een zeer goed nachtzicht;
- Nauwelijks problemen meer met gewrichtspijnen en spierkrampen; ik kan weer sporten - bijv. lange afstanden zwemmen zonder problemen;
- Een aantal voedselovergevoeligheden zijn stukken minder erg geworden of nagenoeg verdwenen.
- Overgevoeligheid voor koude is vrijwel verdwenen - weer heerlijk kopje onder in een koud dompelbad!;
- Ik slaap beter: dieper en rustiger.

Ik ben vast nog wel wat vergeten te benoemen; maar zo gaat dat bij mij als een lichamelijke klacht eenmaal weg is, dan ben ik het leed - en de klacht - vaak snel vergeten.

Wordt vervolgd.

jane10021

Berichtdoor jane10021 » Wo 30 Okt 2019, 21:34

Hallo Frank,

Klinkt zeer interessant wat je verteld. Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk voor positieve resultaten hebt.
Maar zijn er ook negatieve resultaten? Ik kan me zo voorstellen dat de drainage van de lymfevaten van je benen bijvoorbeeld juist slechter gaat als je benen altijd lager liggen. Dus dat je dikke enkels krijgt, en vreselijk moeie benen. Ik ken iemand die om die reden juist haar bed met het voeteneinde 15 cm. hoger zet. Vandaar dat ik daar benieuwd naar ben.

Je hebt in je eerste bericht een aantal websiteverwijzingen gezet, maar weet je ook of er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan? Ik kan er op pubmed geen enkele publicatie over vinden, terwijl daar toch de meest obscure onderzoeken gepubliceerd worden.

En ja, ik zou het makkelijk kunnen uitproberen ware het niet dat mijn bed vrijwel niet aan te passen is, dus om het te proberen is een flinke verbouwing nodig. Dus ik wil er graag wat meer van weten.
groet,
jane

FMeij

Berichtdoor FMeij » Zo 03 Nov 2019, 17:16

jane10021 schreef:Hallo Frank,

Klinkt zeer interessant wat je verteld. Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk voor positieve resultaten hebt.
Maar zijn er ook negatieve resultaten? Ik kan me zo voorstellen dat de drainage van de lymfevaten van je benen bijvoorbeeld juist slechter gaat als je benen altijd lager liggen. Dus dat je dikke enkels krijgt, en vreselijk moeie benen. Ik ken iemand die om die reden juist haar bed met het voeteneinde 15 cm. hoger zet. Vandaar dat ik daar benieuwd naar ben.

Je hebt in je eerste bericht een aantal websiteverwijzingen gezet, maar weet je ook of er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan? Ik kan er op pubmed geen enkele publicatie over vinden, terwijl daar toch de meest obscure onderzoeken gepubliceerd worden.

En ja, ik zou het makkelijk kunnen uitproberen ware het niet dat mijn bed vrijwel niet aan te passen is, dus om het te proberen is een flinke verbouwing nodig. Dus ik wil er graag wat meer van weten.
groet,
jane

Hallo Jane,

Tot nu toe ervaar ik alleen positieve resultaten met betrekking tot mijn gezondheid in relatie tot verhoogd bed slapen.

Af en toe merk ik 's nacht dat ik in bed een paar centimeter naar beneden zak tijdens mijn slaap :-)
Ik zou een opstaande plank aan het einde van mijn bed kunnen maken, maar omdat ik er geen last van heb, hoeft dat van mij niet.

Het laatste aardige resultaat waarvan ik mij bewust geworden ben, is dat mijn huid enorm is verbeterd.
Mijn huid voelt zachter aan, is strakker en soepeler, en is niet droog meer.

Vanuit praktijktoepassing door duizenden mensen is naar voren gekomen dat verhoogd bed slapen tot verbetering van de algehele gezondheid kan leiden doordat lymfestromen in het hele lichaam in beweging blijven en daardoor de (lymfe-) drainage enorm verbetert tijdens het slapen in een lichte hellingshoek van 5 graden naar beneden met het hoofd boven en de benen beneden.
Essentieel is wel dat het hele lichaam in een hoek van 5 graden ligt met de benen naar beneden.

Een uitgebreid onderzoek naar de effecten van verhoogd bed slapen kost heel wat geld.
(Farmaceutische) bedrijven hebben geen interesse in onderzoek naar verhoogd bed slapen omdat daaraan niets te verdienen valt door die bedrijven.

Meestal is een bed wel op de een of andere manier aan te passen zodat je daarop kunt slapen in een hoek van 5 graden.
Er zijn bijv. ook in de lengte schuin voorgesneden schuimmatrassen verkrijgbaar die je onder het matras kunt plaatsen zodat het onderstel van je bed niet verhoogt of aangepast hoeft te worden.

Succes!

Groet,
Frank

Lizzyarts70

Berichtdoor Lizzyarts70 » Do 20 Jan 2022, 15:08

Ik ben per toeval op dit Lymeforum terecht gekomen. Ik zocht naar ervaringen van anderen met Inclined Bed Therapy. Ik kan enkele positiever ervaringen noemen.
Sinds de nacht van 24 op 25 september 2021 slaap ik op een hellend bed. Dit op aanraden van een fysiotherapeut die me behandelde met Fascia therapie voor mijn te strak staande heup en been spieren. Na een aantal sessies zei hij me. Ik kan geen resultaat bereiken omdat je teveel bijkomende klachten hebt. Je bent heel moe. (Dat klopt, ik werd altijd heel moe wakker en kon de trap bijna niet meer op komen of een hellinkje beklimmen).Je slaapt te slecht. Zo kan jouw lichaam niet genezen. Hij stuurde me een artikel over the inclined bed therapy. Ik ben dit meteen gaan proberen. Ik heb een blaasaandoening (IC/BPS Interstitiële cystitis of blaaspijnsyndroom) waardoor ik 6 x per nacht naar het toilet moest. (Collega's met deze aandoening praten over 13 x per nacht!, hoe houd je dat vol?) Dus ik kwam helemaal niet meer aan echte rust toe. Dit duurde zo al anderhalf jaar.
Sinds 25 september is de plasfrequentie 's nachts van 6 x naar 1 of 2 keer per nacht gedaald. Na een week voelde ik 's ochtends weer hoe het was om 's morgens wat meer uitgerust uit bed te komen. Dit fenomeen bleef aanhouden. Na een aantal weken is de Fascia therapie weer opgepakt en is er wel beter resultaat bereikt.
Ook de ontlasting gaat weer heel regelmatig. Daarvoor had ik nogal eens periodes van diarree of constipatie. De kussens die ik onder mijn bed had gestopt heb ik vervangen door een wig onder mijn matras. Het hoofdeinde is 15 cm. hoger dan het voeteneinde. Het is nu 20 januari 2022. Bijna 4 maanden. Het is nog steeds dezelfde freqentie. Als ik teveel triggers voor de blaas gebruik, zoals koffie, alcohol, chocolade, zure en pittige voedingsmiddelen dan kan de frequentie in het begin van de nacht wel heftig zijn.
Nadat ik met hellend slapen begonnen ben heb ik gelezen over alle bijkomende verbeteringen die er in je lichaam plaats kunnen vinden. Ja ik voel me goed. Van juni tot september had ik nog veel pijn van mijn blaas. Dat is nu minder. In 2019 en 2020 heb ik veel pijn gehad. Nu is het alleen bij plasaandrang. Overdag is de plasfrequentie nog erg hoog. IC met laaggradige ontstekingen in de blaas verzoorzaakt irritatie als de urine met deze zweertjes in contact komt en zorgt dat de blaasspier samenkrampt en zich wil legen.

Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen. Mijn gebruikersnaam is Lizzyarts70.

FMeij

Berichtdoor FMeij » Do 20 Jan 2022, 22:49

Lizzyarts70 schreef:Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.

Hoi Lizziyarts70,

Je noemt plasfrequentie en daardoor herinner ik me dat ik zelf een toegenomen plasfrequentie had voordat ik met IBT startte.
3 x per nacht was voor mij gewoon voordat ik met IBT begon. Veel minder dan de 6 tot 13 x die je noemt, maar die 3 x vond ik al doodvermoeiend. Sinds IBT is dat bij mij teruggelopen tot 1 x per nacht.

Afgelopen nacht werd ik wakker ik ging ik als gewoonlijk automatisch naar het toilet maar hoefde ik helemaal niet te plassen! Verbaasd daarover bedacht ik wat ik dan gisteren anders heb gedaan dat dat veroorzaakt zou kunnen hebben.
Gisteren, zo herinner ik me, heb ik een intensieve vitamine C kuur genomen omdat ik me wat grieperig voelde en net aan het begin van deze week een interview over intensieve vitamine C kuren op youtube had gezien. Vandaag was ik door die kuur weer helemaal opgeknapt en ben zelfs effe redelijk gemakkelijk met de auto heen en weer Spijkenisse gereden vanuit Apeldoorn. En zonder te hoeven plassen.
Daarnaast ben ik sinds 3 dagen begonnen met inname van quercitine.
Ben nu wel benieuwd hoe dat zich verder ontwikkelt.

Dat een intensieve vitamine C kuur goed werkt bij bijv. blaasontsteking heb ik al eerder gehoord. Een vriendin van mijn vrouw zweert trouwens bij inname van 1 theelepel natriumbicarbonaat met een glas water elke 2 uur bij blaasontsteking totdat de klachten verdwenen zijn.

Verder kan ik mij niet voorstellen ooit niet meer onder een hoek van 5 graden te slapen, zo veel positieve effecten ervaar ik die ik eerder in dit onderwerp heb beschreven.

Lizzyarts70

Berichtdoor Lizzyarts70 » Vr 21 Jan 2022, 19:28

Effecten IBT en effecten vitamine C. Vanwege de zuren in vit C is mij en veel van mijn collega IC/BPS patiënten afgeraden dit te gebruiken. Ook Cranberries worden sterk afgeraden. De ontstekingen die IC/BPS Patienten hebben kunnen niet met antibiotica behandeld worden.

Ik zoek het in een meer basisch dieet.
Tijdelijk eet ik ook zo veel mogelijk glutenvrij. De darmen zijn de basis van je spijsvertering. Daar zitten vaak de oorzaken van andere ontstekingen in het lichaam. Gluten met name tarwe zijn belastend voor je darmen. Dit heb ik weer van een integraal arts.

Ik ben blij voor je dat de vit C kuur je goed heeft geholpen.
En goed om te horen dat het hellende bed je ook goed doet.
Ik zit bij toeval op dit Lymeforum. Ik zocht op schuin slapen of hellend slapen en kom zo op dit forum. Heeft IBT slapen een gunstig effect op de symptomen van Lyme? Van een kennis weet ik dat er allerlei nasleep kan zijn als je de ziekte van Lyme hebt gehad.

Al de voordelen die genoemd worden bij het IBT slapen hoop ik mee te nemen.
Ik kwam op de site Matrassen.info. Daaronder heeft Chris Nederhorst allerlei informatie en advies staan over slapen en goede slaapgewoontes. Zijn Artikel "slapen als de Farao's" heb je misschien ook gelezen. Hij heeft ook contact gehad met Fletcher uit Engeland die het hellend slapen weer onder de aandacht heeft gebracht en veel ervaringen van mensen heeft genoteerd.

Voor nu weer genoeg succes verder. En slaap lekker. Ik houd mijn hellend slapen in ere.
Lizzyarts70

FMeij

Berichtdoor FMeij » Vr 21 Jan 2022, 23:51

Net nog een onderzoek uit 2018 gelezen waarin vitamine C juist aangeraden wordt bij IC/BPS.
En zo gaat dat. De een raadt het aan, de ander raadt het af.

Of een bepaalde benadering voor jouw persoonlijke gezondheid positief uitpakt, daar kom je alleen achter door het zelf uit te proberen en dan helpt een wat avontuurlijke en onderzoekende inslag.

Ja, je noemt enkele I.B.T. pioniers met kennis van zaken.

Bij mij speelt de ziekte van Lyme nog steeds,, niet onverwacht natuurlijk op dit forum.
Dus ben ik bezig mijn gezondheid en fitheid naar een hoger niveau te brengen door nieuwe en interessante mogelijkheden te onderzoeken en uit te proberen.

Steeds vaker lijken ziekten een parasitaire grondslag te hebben, al dan niet in combinatie met inname van onnatuurlijke voedselachtige substanties - ook wel bekend als Junk Food - en andere vormen van lichaam overbelastende stressfactoren.

Leven blijft een boeiend avontuur maar eerst, het is voor mij ook weer de hoogste tijd, wat verkwikkende, hellende slaap.
Welterusten en slaap lekker.

FMeij

Berichtdoor FMeij » Za 22 Jan 2022, 19:09

Lizzyarts70 schreef:Vanwege de zuren in vit C is mij en veel van mijn collega IC/BPS patiënten afgeraden dit te gebruiken. eer genoeg succes verder.
Het is onbewezen dat zure producten eten tot verzuring van het lichaam leidt.

Verzuring is het resultaat factoren als bijv. te veel zoet of te veel koolhydaten eten, te vaak eten, te weinig bewegen, te veel gifstoffen innemen, te veel stress, te veel straling, te veel bewegen, verkeerd ademhalen, voedsel slaecht/te kort kauwen, te weinig of te veel drinken, verkeerd ademhalen of een combinatie van genoemde factoren.
Zuur voedsel kan ook juist ontzurend werken.

Net zoals het onbewezen is dat je van vet eten vet zou worden.
Vet wordt je door te veel koolhydraten te eten, of door te weinig te bewegen, of door inname van te veel lichaam belasten stoffen, of bijv. een af ander onevenwichtig voedingspatroon.
Een erfelijke aandoening kan ook de oorzaak zijn van dik worden, maar vaak is het voedinginnamepatroon de hoofdoorzaak.

Een tarwegluten intolerantie ontstaat niet zelden doordat de maag te weinig maagzuur produceert om gluten goed voor te verteren.
Minder brood eten in combinatie met een kleinere maaltijd kan darmklachten dan al verlichten.
Zogenaamde glutenvrije priducten bevatten niet zelden een overmaat aan suikers/koolhydraten en andere typen gluten die nog meer darmellende kunnen veroorzaken.
Niet zelden zijn gluten minder de veroorzaker van darmklachten dan vezels in bruinbrood die een gevoelige darmwand kunnen overprikkelen.
Brood van witmeel of gebuilde tarwe kan die darmklachten dan al verlichten.

De wereld van voedingsmodellen en -dieten en gezondheid is helaas een doolhof waar je vaak pas uitkomt na lang onderzoek en uitproberen.

Terug naar “Alternatieve therapieën”