Wat is er gebeurd?
Nou, ruim drie weken geleden kreeg ik een interessante email over gezondheidherstellende effecten van I.B.T. - Inclined Bed Therapie / Verhoogd Bed Therapie - van iemand die ik al jaren ken en die sinds twee jaar zelf I.B.T. doet.
De farao's, hun notabelen en de Egyptische adel deden het al lang, en ook pasten ze het in het verleden toe in ziekenhuizen in verschillende gebieden op de wereld.
Onderzoeker Andrew K Fletcher herontdekte het en bracht deze wijze van gezondheidherstellend slapen weer in de actualiteit.
En nu doe ik dat zelf dus ook.
Wat doe ik dan precies?
Slapen op mijn ongeveer 18 cm aan het hoofdeind verhoogde bed waardoor mijn hele bed nu in een schuine hoek van 5 graden staat.
Een paar uur knutselen met totale ombouwkosten van slechts euro 10,- aan hout en een paar schroeven.
Met een paar stapels boeken onder de bedpoten aan het hoofdeind van het bed werkt ook - afhankelijk van het type bed natuurlijk.
Het is belangrijk dat het hele bed in een hoek van ongeveer 5 graden wordt geplaatst, dus niet alleen maar gedeeltelijk het hoofdeinde-deel verhogen zoals dat met elektrisch verstelbare bedden het geval is.
Daarmee staat mijn hele bed nu dus in een hoek van ongeveer 5 graden waardoor zwaartekrachtafhankelijke vloeistofstromen in het lichaam 's nachts hun opbouwende, afvoerende en herstellende werkzaamheden kunnen blijven verrichten.
Zo slaap ik zelf inmiddels 3 weken en de effecten die ik daarbij ervaar zijn echt verbluffend.
Vanaf de eerste dag dat ik met I.B.T. begon sta ik s' ochtends energiek op met helderheid in mijn hoofd - die ellendige brainfog is eindelijk weg!
Pepmiddelen als koffie en thee hoef ik niet meer, en ik heb die ook niet meer nodig om 'op gang te komen - en te blijven'. Na enkele dagen I.B.T. ervoer ik een lichamelijk weerzin tegen het gebruik ervan - wat ik trouwens vroeger ook al had.
Hoera!, ik heb geen spierpijn of rugpijn meer na een middag lang spitten! in onze biologisch moestuin of sjouwen met grote loodzware tuintegels bij het aanleggen van een tuinterras.
Dat ik dat zomaar allemaal weer kan!
Als ik Jin Shin Jyutsu ( zie mijn vorige bijdrage aan het Lymeforum) op mijzelf toepas is het effect ervan sterker en voelbaarder.
Mijn echtgenote, ook Lymegenote, snurkt door I.B.T. niet meer - heel prettig!

Eindelijk kan ik met gemak weer actief zijn van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
En ik ervaar nog veel meer gezondheidverbeteringen, waarmee ik de lezers van Lymeforum niet zal vervelen.
Kortom: voor mij is I.B.T. de ‘finishing touch’.
Ik ben er blij mee; ik heb weer een leven!
Zitten er nog minder leuke kanten aan beginnen met I.B.T.?
Ja.
De bekende Herxheimer-reacties laten vaak niet lang op zich wachten’ als je I.B.T. gaat doen.
Met name in de 1e weken kunnen allerlei lichamelijke verschijnselen en kleine ongemakken optreden die vaak binnen relatief korte tijd, hooguit een aantal dagen, weer overgaan.
Door op een eenzijdig in een hoek van 5 graden aan het hoofdeind verhoogd bed te gaan slapen wordt er in de nacht noodzakelijk én achterstallig (groot) onderhoud in het lichaam uitgevoerd, dus is het logisch dat dit soms niet geheel zonder enig ongemak plaatsvindt.
Dat in mijn beleving kleine nadeel betekent weinig in verhouding tot de jaren ellende die velen van ons met een chronische aandoening inmiddels achter de rug hebben.
Wat ik ook erg positief vind, is, dat niet niemand er rijk van kan worden, behalve dan jijzelf wat je gezondheid betreft als je I.B.T. op jezelf toepast.
I.B.T.-therapeuten bestaan niet en zijn niet nodig, je kunt het gewoon zelf thuis doen.
Overigens kan wat mij betreft in I.B.T. ‘Therapy’ vervangen worden door ‘Sleep’ zodat het iets als ‘Verhoogd bed slapen’ wordt genoemd. De eerste tijd is het misschien een soort therapie vanwege ‘achterstallige gezondheid herstellende werkzaamheden’, daarna is het wat mij betreft gewoon ‘G.V.S. - Gezond Verstand Slapen’.
Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar wat I.B.T. voor andere Lymeforumleden in positieve zin kan betekenen.
Ik kan in ieder geval iedereen I.B.T. van harte aanbevelen en ik zal regelmatig een update plaatsen over mijn toekomstige ervaring met I.B.T.
Hartelijke groet,
Frank
I.B.T. info:
Andrew K Fletcher's website (Engels)
https://inclinedbedtherapy.com/
Honderden persoonlijke verhalen van mensen die verhoogd bedslapen (Engels)
https://inclinedbedtherapy.com/testimonials
Nederlandse site met uitleg over I.B.T.
https://www.matras.info/matras-artikele ... ang-slaap/
Een voorbeeld van I.B.T. bij de ernstige ziekte Ebola (Engels)
https://andrewkennethfletcher.blogspot. ... dvice.html