Het zit tussen de oren ! Neurotransmitters

NickyC

Het zit tussen de oren ! Neurotransmitters

Berichtdoor NickyC » Wo 14 Dec 2016, 14:42

Hallo allemaal,

veel lyme lotgenoten herkennen deze uitspraak , het zit tussen de oren, van artsen of omgeving wel .
Nu is het ook waar , vooral bij chronisch zieke mensen , alleen is het niet de oorzaak van klachten , maar een logisch gevolg.
Artsen vertellen dit helaas niet , wat op veel onbegrip stuit , want je bent al zo ziek , mogelijk verward of bang met hetgeen je allemaal overkomt , en dan komt deze opmerking over alsof je `gek`bent en het allemaal maar verzint , zelf veroorzaakt :(
Als je geluk hebt , wil een arts nog wel eens medicijnen voorschrijven , zoals antidepressivia of zoals ik zelf gehad heb een antiepileptica , deze in lichte dosis , want de arts weet dat het geen oorzaak is , maar een gevolg , alleen wordt dit niet aan jouw uitgelegd , of kortstondig , zodat het nog niet echt duidelijk is , en ook niet wat je er eventueel zelf aan kunt doen .
In de meeste gevallen sta je met een beetje pech zonder medicijnen of enige vorm van uitleg , laat staan hulp , zo weer buiten .
Als dan je omgeving je op den duur ook niet begijpt , want ziek zijn doe je maar heel even , en jij altijd met al die rare , soms vage, klachten , altijd moe , enzv. en je krijgt weer van die blikken , heb je haar/hem weer , dan ga je op den duur ook aan jezelf twijfelen .
Ook goed bedoelde adviezen worden er om je oren geslingerd , en ga je deze en andere die je zelf hebt opgezocht uitproberen .
En voor je het weet heb je een kast vol met kruiden en supplementen (en mogelijk medicijnen) waar je uw tegen zegt , om over de kosten nog maar te zwijgen . Ieder voor jouw nieuw advies , van een lotgenoot , bekende , gelezen , zelf bedacht enzo , grijp je aan , om zo van je klachten af te komen , of om je maar iets beter te gaan voelen , voor je het weet eet je heel raar ( wat zelfs voor eetstoornissen kan zorgen), maar is dit nu nodig ?

Ja voor een deel wel .
Alleen schuilt er ook een gevaar in , niet alleen voor je portemonnee , want veel van die middelen worden duur verkocht ( degene die het boek heeft geschreven wil ook wat verdienen enzo ) terwijl er ook goedkopere alternatieven zijn . Bovendien hebben ze allemaal een andere werking , uitwerking en soms tegenwerking , en is het een fabeltje om te denken dat kruiden en vitaminen onder de noemer baad het niet dan schaad het niet vallen . Ze kunnen wel degelijk schadelijk zijn , zich op stapelen in je lichaam en allerlei andere klachten veroorzaken , met ernstige gevolgen , of nog een viceuze cirkel veroorzaken .

Chronische ziektes en lyme zijn een complex geheel die mede een viceuze cirkel veroorzaken , en voor je het weet raak je verstrikt in het geheel , en helaas wordt er vaak maar 1 ding aangepakt , waardoor het verwachte resultaat uitblijft .
Reguliere geneeskunde is metname met de ziekte lyme , hier helaas een goed voorbeeld van , uitzonderingen daar gelaten .
Toch wil ik er 1 ding uitpakken , namelijk de complexe werking van een aantal neurotransmitters , dit binnen het complexe geheel van lyme ;) .
Waarom nu deze ?
Dit ter ondersteuning en mogelijk het begrip , het zit tussen de oren , iets duidelijker te maken , het waarom ons lichaam eigenlijk logisch reageert (incl. het brein ) .
Een stukje uitleg over dopamine, serotine, noradreline,endorfinen, aminozuren en mogelijk vitaminen .
Met aanvulling over voeding en supplementen , de werking van deze op neurotransmitters .
Dit in een volgend bericht , want net als veel van jullie , vind ik lange berichten soms wat moeilijker leesbaar .

Groet, Nicky

Lies

Re: Het zit tussen de oren ! Neurotransmitters

Berichtdoor Lies » Wo 14 Dec 2016, 16:54

Ik ga het volgen, want ik herken hier wel wat in!

NickyC

Berichtdoor NickyC » Do 15 Dec 2016, 16:46

Ik ga mijn best doen Lies :) , het is best veel , en om het overzichtelijk te houden plaats ik het in delen die later aan elkaar gekoppeld kunnen worden , mogelijk voor een ieder tot een bruikbaar geheel .

Ik begin met dopamine .
Dopamine is een neurotransmitter die staat voor plezier. Het is ten dele ook verantwoordelijk voor de spierbeweging en voor het reguleren van ademhaling, honger en eetlust.
Het is een prikkelende neurotransmitter, stimulerend en de chemische neef van amfetaminen.
Dopamine wordt niet voortdurend afgegeven. Het wordt uitgestoten als het nodig is, een golf levert een positieve emotionele reactie.
Een plotselinge golf dopamine is zo aangenaam dat het verslavend kan werken.
Een deel van bedwelmende stoffen als cocaine,nicotine en alcohol zijn verslavend omdat ze onmiddelijk een enorme golf dopamine door de hersenen jagen, of ze verhogen de dopaminespiegel doordat ze ervoor zorgen dat de dopamine zich opstapelt in de synapsen ( contactplaatsen) tussen de cellen.
Een stimulerende hoge dosis dopamine kan ons zenuwstelsel niet handhaven, en beschermt zichzelf door de dosis te verlagen. Herhaalde stoten dopamine in het zenuwstelsel sstimuleren de hersenen en de emoties voortdurend, daardoor wordt de dopaminespiegel verlaagd en volgt emotionele uitputting.

Een verlaagde dopaminespiegel veroorzaakt negatieve gevoelens en neerslachtigheid. Het stompt het geheugen en het denkvermogen af. Andere symptomen zijn ;
- verminderde geslachtsdrift
- vermoeidheid, slapte of lusteloosheid
- spierpijn en/of hoofdpijn
- nasale allergien
- stoornissen in de spijsvertering zoals misselijkheid of verstopping
- verminderde eetlust
- verlangen naar cafeine, chocolade,snoep,vet en zout.

Snak je dus vaak naar koffie, chocolade, kaas of zoutjes en heb je daarnaast vaak hoofdpijn, ben je neerslachtig en/of vermoeid, kijk dan eens of je dit kunt verbeteren door je dopaminespiegel te doen stijgen.

1 daarvan hebben we allemaal wel eens gehoord/gebruikt. Ik heb er zelf een hekel aan wanneer het tegen mij wordt gezegd , doe toch gezellig mee , neem ook een drankje (alsof je zonder niet gezellig kan zijn , duh ;) ).
Maar 1 alcoholisch drankje verhoogt de dopaminespiegel ( vandaar het 1 borreltje na het werk misschien ? ), maar meerdere doet juist de serotinespiegel stijgen ( het instorten dus ).

Dopamine wordt in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine , ook wel L-tyrosine genoemd. Tyrosine op zijn beurt kan in het lichaam worden aangemaakt uit het aminozuur fenylalanine , ook wel L-fenylalanine genoemd ( over deze plaats ik later ook nog apart iets ) .
Beide zitten in veel eiwitrijke voedingsmiddelen zoals ;
- mager rood vlees
- kip
- kalkoen
- zeebanket
- tofu
- bonen
- erwten
- linzen
- tarwekiemen
- zaden
- noten

Voor wie alert wil zijn en de energieopwekkende werking van dopamine wil gebruiken , neem dan eiwitten zoals hierboven.
Let wel op dat je hierbij geen koolhydraten , of in iedergeval niet ervoor eet , want de meeste eiwitrijke voedingsmiddelen bevatten zowel tyrosine als tryptofaan , en die twee aminozuren willen beide als eerste de hersenen bereiken.
Koolhydraten werken samen met tryptofaan om als eerste de hersenen binnen te dringen en tyrosine zo buiten te sluiten .
Als gevolg daarvan wordt er serotine aangemaakt i.p.v. dopamine en voel je je ontspannen en tevreden i.p.v. alert en energiek.

Lukt het niet met voedsel dan kan men voedingssupplementen tyrosine en fenylalanine gebuiken .
Let wel op dat een teveel een stimulerende werking heeft en slapeloosheid of angst kunnen veroorzaken .
Schizofrenie zou verband houden met een te hoge dopaminespiegel in bepaalde delen van de hersenen ( de meeste medicijnen die worden gebruikt ter behandeling van schizofrenie zijn erop gericht de dopaminespiegel te doen dalen).
Neem ook geen extra tyrosine en fenylalanine wanneer je antidepressiva of een MAO-inhaleringsvloeistof gebruikt, of last hebt van een hoge bloeddruk, fenylketonurie, melanome huidkanker of diabetes hebt .

Er worden soms ook medicijnen op recept voorgeschreven, die de dopaminespiegel verhogen .
Bv. L-dopa , gebruikt om de ziekte van Parkison ( verstoring van de dopaminespiegel) en neerslagtigheid te behandelen.
Oudere mensen krijgen deze wel eens voorgeschreven , omdat bij hun de dopaminespiegel sterk verlaagd kan zijn.
Ook eldepryl (selegiline) , welke werd ontwikkeld als antidepressivum, wordt voorgeschreven om dopamine terug te brengen tot het juiste niveau en de heresenfunctie te verbeteren . Het zou beschadigde hersencellen herstellen, het geheugen stimuleren en leervaardigheid verbeteren .

Ten slotte nog een kanttekening ,
de synthese van dopamine in het lichaam wordt tot stand gebracht door enzymen,die daarvoor magnesium, ijzer, inositol, vitamineC, vitamine B3, vitamine B6 en foliumzuur nodig hebben .
Wie hier dus een gebrek aan heeft , kan zo niet optimaal gebruik maken van dopamine , of heeft dus ook een te lage dopaminespiegel .
Volgende bericht gaat over serotine , maar het geeft nu al aan hoe ze allemaal samenhangen , en dat je door een verstoorde eetpatroon door ziekte , gebrek aan vitaminen etc., door de ziekte zelf , nog meer klachten kunt krijgen .

Wordt vervolgd dus :)

NickyC

Berichtdoor NickyC » Vr 16 Dec 2016, 15:54

Serotonine

Serotonine is de tegenhanger van dopamine. Het werkt trager en regelmatiger dan dopamine.
Het effect van dopamine is direct, onmiddelijk en stimulerend.
De uitstoot van serotonine is regelmatig, traag en ritmisch en het is zelfregulerend.
Het reguleert niet alleen de dopaminespiegel, maar ook het eigen niveau en stoot wat meer of wat minder uit naar gelang dat nodig is.
Serotonine is kalmerend, slaapverwekkend en zorgt voor een beschut en zeker gevoel. Een verminderde serotoninespiegel kan asociaal gedrag veroorzaken, het maakt het moeilijk om emotionele remmingen op te leggen.
Andere symptomen bij een lage serotoninespiegel ( of een teveel aan dopamine ) zijn;
- gevoelens van onlust
- angst
- prikkelbaarheid
-woede
-rusteloosheid
- slapeloosheid
- trage of verminderde urinestroom
- verlaagde lichaamstemperatuur
- hartkloppingen
-diarree, geirriteerde darmen
- verhoogde bloeddruk
- onbedwingbaar verlangen naar koolhydraten
- onbedwinbaar verlangen naar alcohol en roken.

Het effect van te veel serotonine neemt stress en angst tijdelijk weg , want het lichaam past zich snel aan.
Het voorkomt een voortijdige ejaculatie bij mannen en het stelt het orgasme uit. Prozac was het eerste medicijn die voortijdige ejaculatie met succes kon behandelen, maar prozac is erop gericht om de serotoninespiegel kunstmatig te verlagen ( antidepressiva) .
Een hoge serotoninespiegel vlakt de emotionele reactie af , bij sommige mensen geeft het een licht euforisch gevoel.

Een lage serotoninespiegel vergroot de eetlust en doet snakken naar dingen om het te verhogen zoals suiker, alcohol, brood, pasta en chips ( allemaal dingen om dikker te worden ). Bij vrouwen komt dit vaker voor omdat oestrogenen invloed hebben op de serotoninespiegel.

Serotonine is samen met het aminozuur tryptofaan, een uitgangsstof van melatonine, een hormoon dat de interne klok van het lichaam regelt en invloed uitoefent op het slaappatroon. Een te lage serotoninespiegel kan dus het inslapen bemoeilijken zo niet onmogelijk maken.

Wat je eet heeft direct invloed op de serotoninespiegel . Omdat je lichaam serotonine moet aanmaken moet het het aminozuur tryptofaan hebben . Dat aminozuur komt van nature voor in voedingsstoffen als kalkoen, rood vlees, kip, zonnebloempitten , noten en bananen.
En wie kent het nog van vroeger , vrouwen die vlak voor hun periode prikkelbaar waren , dan werd er gezegd dat je een bloederig biefstukje moest eten ? hihi.
Koolhydraten zijn nodig om tryptofaan door de hersenen te laten opnemen. Brood, aardappelen,granen,fruit en mais zijn koolhydraten die in combinatie met tryptofaan de serotoninespiegel doet stijgen .
Eet je vlees met aardappelen en mais , en dan eerst de aardappelen en mais eten en dan het vlees om je daarna ontspannen te voelen en zo weg te kunnen doezelen.

Chemisch gesynthetiseerd tryptofaan is in Nederland verboden . Tryptofaan verkregen door hydrolyse van eiwitten is wel toegestaan . Het aminozuur wordt vooral toegepast om neerslagtigheid en slapeloosheid te behandelen.
Tryptofaan wordt in de hersenen eerst , door een enzym, omgezet in 5HTP ( hydroxytryptofaan) .
5HTP passeert de grens tussen hersenen en bloed en wordt omgezet tot serotonine . Er bestaan 5HTP supplementen.
Een ander supplement om het serotoninespiegel te verhogen is melatonine, welke wordt gebruikt om slapeloosheid, jetlag en neerslagtigheid te verlichten.

Om de serotoninespiegel te verlagen zijn er supplementen van andere aminozuren (behalve tyrosine) , die met tryptofaan wedijveren om als eerste de hersenen te bereiken.
Onder sporters nog wel eens gebruikt , supplementen van aminozuren van een verwante keten , de BCAA`s , welke bestaan uit de volgende aminozuren, leucine, isoleucine en valine . Deze BCAA`s supplementen worden voor het trainen ingenomen en overmeesteren de tryptofaan en voorkomen dat ze de bloed-hersengrens oversteken om serotonine aan te maken, met als resultaat een langdurig uithoudingsvermogen.

Gewichtstoename verhoogt ook de serotoninespiegel . Suikerziekte kan hier weer een gevolg van zijn, omdat serotonine verband houd met insuline, een hormoon dat het lichaam helpt om suiker te verbruiken.

Medicijnen op recept die de serotoninespiegel doen dalen zijn de antidepressiva Prozac en Serlain .

Kruidensupplementen die invloed hebben op de serotoninespiegel zijn sint-janskruid en ginko biloba . Deze verminderen de hernieuwde absorptie van serotonine door het geleiden van zenuwcellen. Het resultaat is dat de serotonine zich verzamelt in de gaten tussen de zenuwcellen en de serotoninespiegel stijgt .

Verder hebben , voor jouw persoonlijk, prettige dingen als een warm bad , je wangen invetten, een huisdier aaien ...... , ook een invloed op het stijgen van de serotoninespiegel .

Voedsel en voedingstoffen , en dan ook nog de volgorde hebben dus best een grote invloed op elkaar , naast dat het invloed heeft op je gemoedstoestand en ondersteuning van een mogelijk herstel .

Volgende gaat over noradrenaline , welke een belangrijke rol speelt in de reactie op stress en het normaal functioneren van het immuunsysteem .

NickyC

Berichtdoor NickyC » Ma 19 Dec 2016, 16:29

Noradrenaline.

Noradrenaline is chemisch gelijk aan dopamine en is net als dopamine, zowel een lustopwekker als een stemmingsverbeteraar.
Beide worden in de hersenen aangemaakt uit dezeelfde aminozuren, penylalanine en tyrosine, en ze kunnen allebei in de hersenen chemisch worden omgezet tot de ander.

Noradrenaline is een prikkelende neurotransmitter, hij prikkelt neuronen (zenuwcellen) om te ontvlammen.
Hij drijft de mens aan en het zet aan tot actie. Het helpt om het leven van de positieve kant en enthausiast te bekijken en speelt een belangrijke rol in de reactie op stress en het normaal functioneren van het immuunsysteem.
Het activeert het geheugen, leervaardigheid en de mogelijkheid de aandacht op een bepaalde taak gericht te houden.
Tevens stuurt noradrenaline boodschappen naar de endocriene klieren om die te prikkelen hormonen vrij te maken.

Noradrenaline wordt verminderd in gevallen van chronische spanning en stress, welke mensen met een post-lyme infectie ( of andere chronische ziektes) zoiezo hebben.
Een verminderde/gebrek aan noradrenaline draagt dan ook weer bij aan de schadelijke effecten van stress.
Het verlaagt de weerstand van het lichaam voor infecties en auto-immuunziekten, omdat noradrenaline betrokken is bij het vrijmaken van het groeihormoon, dat nodig is voor het zuiver functioneren van het immuunsysteem.
Als de noradrenalinespiegel daalt kan dit verder leiden tot oa. , apathie, lusteloosheid en neerslagtigheid.

Omdat dopamine en noradrenaline chemisch zo gelijk zijn heeft dat wat invloed heeft op de een ook invloed op de ander en geldt de aanbeveling voor dopamine ook voor noradrenaline . Voor voeding en supplementen zie dus dopamine .

Tevens hebben temperaturen invloed op neurotransmitterspiegels.
Hogere temperaturen zijn stimulerend voor de hersenen en doen het niveau van de prikkellende neurotransmitter noradrenaline stijgen.
Lage temperaturen zijn ontspannend en meer geschikt om de serotoninespiegel te doen stijgen.

Volgende over aminozuren en vitaminen .

Groet Nicky

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 21 Dec 2016, 19:55

Nicky, heel interessant is dit.

Maar mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt? Gewoon uit belangstelling hoor. ;)

Ikzelf ben ook bezig om me in deze materie te verdiepen, omdat ik door jarenlang ziek te zijn geweest het sporen heeft nagelaten in de
orgaantjes van de hersenen. o.a. de Amygdala die verstoord is geraakt.
Doordat ik hier een cursus voor heb gekregen, wordt dit ook hierin uitgelegd.

Het is daarboven een wonderbaar fabriekje. Maar net als het lichaam, als er iets uit balans raakt dan krijg je een soort domino- effect.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
In de vitamines ben ik sowieso geïnteresseerd omdat deze mij enorm hebben geholpen in het genezingsproces. Ik slik al v.a. 2009 heel veel vitamines, ook vit B12 injekties. Die hebben me op de been geholpen, zodat mijn immuunsysteem weer gezonder werd en zijn werk kon doen.

Daisy
Luister naar je lichaam.

NickyC

Berichtdoor NickyC » Za 24 Dec 2016, 15:23

Hoi Daisy,

het is een zelfstudie , gekomen door gebrek aan uitleg in de reguliere geneeskunde en wat jij zegt een domino effect krijgen . Ook binnen andere geneeswijzen , alternatief vond ik veel maar half , of eenzijdig aan informatie dus ben ik ook gaan zoeken hoe het menselijk lichaam werkt en hoe je door voeding , beweging , gedrag enz. tot een werkbaar geheel , een verbetering of herstel kan komen .
Van kruiden en planten weet ik wel wat af , heb een plantkundige opleiding gehad en het is jarenlang mijn vak geweest .
Ik heb oude kruidkunde en gebruiken altijd interessant gevonden , en daar kom je veel wijsheden tegen , die we tegenwoordig een beetje kwijt lijken te zijn , of die nu chemisch door de farmaindustrie in de reguliere geneeskunde voorgeschreven worden .

Ik ga binnenkort verder , beetje rare dagen nu ;)

Groet Nicky

NickyC

Berichtdoor NickyC » Di 17 Jan 2017, 10:49

Essentiele aminozuren.

Essentiele aminozuren zijn aminozuren die het lichaam niet zelf kan produceren en die daarom via het voedsel moeten worden opgenomen , of via supplementen .
Een aminozuursupplement moet men op een lege maag innemen omdat verschillende aminozuren met elkaar wedijveren om de hersenen te kunnen binnedringen (zie eerder ).

1 van die essentiele aminozuren is L-arginine, welke onder bodybuilders en atleten heel geliefd is omdat deze de spiermassa helpen te vergroten en het vet verminderen .
L-arginine zorgt voor het vrijkomen van groeihormonen uit de hypofyse .
Groeihormonen stimuleren de groei van de spieren en versterken tegelijkertijd de stofwisseling in de vetcellen waardoor ze meer lichaamsvet verbranden.
Volgens atleten geeft L-arginine meer ernergie, weerstand en uithoudingsvermogen .
L-arginine komt van nature voor in veel voedingsstoffen.
Wanneer het wordt ingenomen als voedingssuplement let dan wel op dat er geen herpesvirus aanwezig is, deze kan namelijk actief worden door L-arginine . Dit kan worden tegengegaan door het nemen van een gelijke hoeveelheid lysine (een aminozuur dat de groei van virussen vermindert ).
L-arginine maakt groeihormonen los en mag daarom niet worden ingenomen doorjonge mensen die nog in de groei zijn . Tevens is het niet geschikt voor mensen met nier of leverziekten .

Choline en lecithine .

Choline wordt meestal gerekend tot de vitamine B. Het is vitaal voor de overbrenging van chemische boodschappen tussen zenuwen en hersenen , waaronder boodschappen die de stemming oppeppen .
Choline is het voornaamste bestanddeel van lecithine, een vetzuur dat de celwanden beschermt tegen verharding en schade door zuurstof . Sperma bevat hier grote hoeveelheden van en die moeten na een ejaculatie worden vervangen.
Na je veertigste neemt de cholinespiegel in de cellen af .
Choline prikkelt de hersenen tot het produceren en afgeven van de neurotransmitter acetylcholine .
Acetylcholine verhoogt de gemoedstoestand en prikkelt ook de aanmaak van smeervocht van de slijmvliezen in de vagina .
Choline wakkert ook het hersenvermogen aan , metname het geheugen en helpt gewicht te verliezen doordat het vetten oplost .
Voedselbronnen zijn; eidooiers,lever,sojabonen,vis,vlees,melk,volkorengranen,erwten,bonen,pinda`s,zaden,groenegroenten en biergist.
Choline kan diareeveroorzaken.
Neem geen cholinesupplement als je een maagzweer of de ziekte van Parkison hebt .
Ook nietwanneer je medicijnen gebruikt als atropine of difenhydramine , deze zijn namelijk bedoeld om de effecten van acetylcholine te verhinderen .

Wordt vervolgd .

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 18 Jan 2017, 09:45

Hoi Nicky
Ook ik ben er even tussenuit geweest, ik kom al jaren hier maar ben het aan het afbouwen. Het gaat de goede kant op met mij.

Omdat ik al die jaren dat ik weet dat ik Lyme heb (had) ook bij een alternatief therapeut onder behandeling ben, heeft hij ook een lijst met de neurotransmitters meegegeven, en heb ik de vragenlijst moeten invullen om te kijken welke er domineert.
Ik heb nu het idee dat dit aardig in balans is gekomen. Al was het een lange weg.

Leuk om dit te lezen en even de kennis weer op te frissen. het blijft best een ingewikkeld proces. Alles heeft met elkaar te maken. En vooral bij Lyme is vaak dat proces verstoord geraakt.
En ja, door de diverse kruidentincturen hebben we de borreliabacterie weten te verslaan. Maar of het voor altijd is? :roll: De tijd zal het leren!

Daisy
Luister naar je lichaam.

NickyC

Berichtdoor NickyC » Wo 18 Jan 2017, 11:49

Hoi Daisy,

wat fijn om te lezen dat het nu de goede kant opgaat :D

Ik hoop ook dat mensen hier wat aan hebben , het heeft mij ook geholpen , al is een goede begeleiding hierin ook prettig .
Wat ik best moeilijk vond/vind is het onderscheid maken of je nu klachten hebt van lyme of gewoon een griep of virus die er op dat moment heerst . Bepaalde klachten zijn specifiek , maar sommige zijn vaag .
Ik ging een hele tijd goed , tot vorig jaar .
Ik had 2 ontstekingen gehad van 1 van mijn auto-immuunziekte, en dat herstel duurt wel een paar maanden . Hierdoor was mijn weerstand aangetast en kreeg ik 2 x achterelkaar de griep , strontverkouden , koorts en alles daarbij , dit heeft wel 2mnd geduurd . Hierbij leek het alsof er klachten van lyme weer terug kwamen , ook specifieke klachten als pijnlijke linkerknie die af en toe dik was en brainfog en bepaalde reacties op voedsel ( met lichte maagzuurklachten) . Andere klachten van vermoeidheid , spierkrampen , hoofdpijn en keelpijn kunnen ook van de griep zijn dus moeilijk te zeggen wat nu waar van kwam .
Ik denk zelf dat het restverschijnselen waren, getriggert door de griep , want het gaat nu weer een stuk beter .
Ik ben bovenstaande weer in acht gaan nemen , weer op mijn voeding gaan letten .( je vergeet alles zo snel weer wanneer het goed gaat en niet nodig is he ).
Het heeft mij in ieder geval hier op het forum gebracht ;)

Groet Nicky

Terug naar “Supplementen en kruiden”