Voedselintoleranties

johnvz

Voedselintoleranties

Berichtdoor johnvz » Za 19 Mei 2018, 15:44

Ik denk dat ik nog last heb van voedselintoleranties, misschien ook versterkt door de lage bijnier functie.
Maar hoe kom je erachter om welke intoleranties het gaat? Een eliminatiedieet vind ik erg lastig en een poosje zonder gluten en/of zuivel leverde niet zoveel op.
Hoe hebben anderen hier greep op gekregen? Eventuele namen van behandelaars hoor ik ook graag (per pb). Alvast dank!
John

Cesar

Re: Voedselintoleranties

Berichtdoor Cesar » Za 19 Mei 2018, 17:55

Zelf heb ik baat gehad bij onderstaande link en het gaat bijzonder goed.
Je zal toch wel iets moet uitsluiten in je voeding, maar dit hoeft niet meteen een eliminatiedieet te zijn.

http://exendo.be/epigenetica/#Epigenetica en voeding

http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/

Tevens door bovenstaande link een dure behandelaar uitgespaard :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Cesar op Za 19 Mei 2018, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 19 Mei 2018, 19:26

@johnvz,
In de slechtste tijd dat ik erg ziek was heb ik veel voedselintoleranties gehad. Ik kon veel voedingsmiddelen en kruiden niet meer verdragen en of binnen houden.
Ik heb goede ervaring met een eliminatie- en provocatie dieet. Dat is toen eerst onder begeleiding van een diëtiste gegaan.
Eliminatie dieet: een tijd bepaalde voedingsmiddelen niet nemen en dan weer voorzichtig toevoegen (is provocatie dieet) en kijken hoe dat weer gaat.

Voor je zelf kan het duidelijk worden als je een dagboekje bij gaat houden en elke dag opschrijft wat je eet en drinkt en opschrijft
of er een reactie en welke reactie (bijv pijn, erge diarrée, etc,.) er is ontstaan. Door dat een tijdje (aantal weken - maand) goed bij te houden kun je op een gegeven moment precies zien op welke voedingsmiddelen een allergische reactie/intolerantie is gegeven.
Die voedingsmiddelen en of kruiden moet je dan een tijd niet gaan nemen (is eliminatie dieet) en gaan opschrijven hoe het dan verder gaat met het lichaam en de klachten.

Het is het begin best lastig om een (streng) dieet te gaan volgen. Het is een klus en het vraagt veel lezen van etiketten en aanpassen van wat je wel en niet kunt eten en drinken. Maar als het op een gegeven moment tot minder klachten en een betere gezondheid kan leiden is het zeker de moeite waard.
En ik heb goed baat gekregen met het gebruik van een goede probiotica.

Verder heb ik een goed resultaat gekregen bij het gebruik van medicinale wietolie. De darmwerking is er erg goed door aan het verbeteren.
Lees meer; Bron Deze spijsverteringsziektes behandel je goed met cannabis https://www.mediwietsite.nl/spijsverter ... -cannabis/
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Cesar

Berichtdoor Cesar » Za 19 Mei 2018, 19:50

Heb even de link in mijn vorige bericht iets gemakkelijker gemaakt om wegwijs te worden:
Hetgene Roxy hierboven beschrijft is het ideale. Zo heb ik zelf ook gedaan. Veel andere factoren spelen een rol. Maar kleine veranderingen kunnen ook helpen. Eliminatie is altijd nog mogelijk...

Mijn moeder (lyme, ME, Pernieuze Anemie etc) is het niet gelukt tot mijn grote spijt om het dieet te volgen dat ik volg!
Het heeft even tijd gekost voordat ik dit kon accepteren, maar door "onderstaande leefregels" te volgen in de volgende link heeft het haar wel geholpen. Ze leeft niet zo "streng" maar het gaat beter...

http://exendo.be/epigenetica/#Epigenetica zie in het blauwe kolom, inhoud, genetica en voeding

Mijn ervaring is dat je zelf veel moet lezen om er achter te komen wat wel of niet
goed voor je is.
Helaas zijn sommige behandelaars niet goed ingelezen en houden ze het soms wat oppervlakkig
is mijn ervaring. Door zelf uitzoeken ben ik er uit gekomen...

Dus mijn advies zou zijn, kijk goed uit naar wie je toe gaat. Ik ben zelf nog geen
goede behandelaar, met uitsluiting van mezelf, tegengekomen, maar goed ik ben dan ook een autodidact/indiaan en word
telkens teleurgesteld als ik een behandelaar tegenkom omdat het bij mij 'nooit" klopt.

Zelf gebruik ik geen melkprodukten, tarwe, gluten, suiker, teveel zetmelen, smaakversterkers, e-nummers, kruiden etc. En voel me al jaren wel beter daardoor :D
Middagmaaltijd of lunch is voor mij een restant van de warme maaltijd van de dag ervoor. Eet voldoende fruit en groente.

Een laatste tip!! Als je begint met een dergelijk dieet, pas dan ook op met groente... Deze moeten in het begin zeer goed doorgekookt zijn. En zeker niet teveel dan krijg je vanzelf wel darmklachten, heel langzaam invoeren. Als de darmen enigszins hersteld zijn lukt het vaak wel met iets minder doorgekookt groente. Maar rauwe groente vermijden, is mijn ervaring, helpt in het begin.

Eerst de darmen herstellen zeg maar... Of probiotica de oplossing is weet ik niet ben er zelf bang voor...

http://www.sin-nl.org/doofpot-umc-utrec ... robiotica/
https://www.nrc.nl/nieuws/2008/02/23/do ... 10-a589057

Dus helemaal onschadelijk is het ook niet...

In mijn simpele opinie als "natuurmens" zou ik zeggen nooit iets innemen/opeten waarvan er twijfel over bestaat of het wel 100% veilig is!!!

Pas op met pesticiden, zoals broccolie, spinazie, selderij, paperika, courgette, komkommer etc. Eet deze biologisch of vermijd deze.
Mij heeft dit geholpen, het heeft lang geduurd voordat ik "het" wilde "geloven" maar het is echt zo...
Probeer het maar uit...

Succes :ugeek:

johnvz

Berichtdoor johnvz » Zo 03 Jun 2018, 20:15

Inmiddels een week bezig met een eliminatie-provocatiedieet. Ben nog niet onverdeeld enthousiast. De hele dag alleen maar een beperkt aantal groenten eten is wel te doen, maar ik weet nog niet of ik me nu echt zoveel beter voel als voor het dieet. Of moet ik dat meer tijd geven misschien?
Verder is mijn ontlasting nooit echt gevormd, maar nu is het uitgesproken dun. Iemand daar ervaring mee? Ik las iets over oplosbare en onoplosbare vezels. De afgelopen week vooral geleefd op wortels en zoete aardappel. Dat zijn toch oplosbare vezels zou ik denken.
Ervaringen en tips hoor ik graag.
Ik gebruik L-Glutamine en probiotica erbij.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 30 Jul 2018, 08:18

General Nutritional Considerations When Undergoing Therapy;

Chronic illness patients are often immuno-suppressed and susceptible to opportunistic infections, so proper nutrition is imperative. You should not smoke or drink alcohol or caffeinated products. Drink as much fresh fluids as you can, lots of fruit juices or pure water are best. Try to avoid high sugar and fat foods, such as military (MRE) or other fast foods and acid forming, allergen-prone and system stressing foods or high sugar/fat junk foods. Increase intake of fresh vegetables, fruits and grains, and decrease intake of fats and simple or refined sugars that can suppress your immune system. To build your immune system cruciferous vegetables, soluble fiber foods, such as prunes and bran, wheat germ, yogurt, fish and whole grains are useful.
In some patients exclusive use of ‘organic’ foods has been beneficial. For heavy metal removal, Garlic Plus (Longevity) has proved useful. For help with bowel bacteria and bladder infections, many recommend D-mannose (Biotech). This natural sugar inhibits binding of bacteria to biological membranes.
Chronic illness patients are often depleted in vitamins (especially B complex, C, E, CoQ-10) and certain minerals. These illnesses often result in poor absorption. Therefore, high doses of some vitamins are useful; others, such as vitamin B complex, cannot be easily absorbed by the gut (oral dose). Sublingual (under the tongue) natural B-complex vitamins in capsules or liquids (also injectable) should be used instead of swallowed capsules. B complex vitamins are especially important in Borrelia and Mycoplasma infected patients. General vitamins plus extra C, E, CoQ-10, beta-carotene, folic acid, bioflavoids and biotin are best. L-cysteine, L-tyrosine, L-glutamine, L-carnitine, malic acid and especially flaxseed or fish oils are reported to be useful. Certain minerals are depleted in chronic illness patients, such as zinc, magnesium, chromium and selenium.
Some recommend up to 300 mcg/day sodium selenite, followed by lower doses. Vitamins and minerals should not

https://www.prohealth.com/library/diagn ... ases-19838

Henriëtte

jane10021

Berichtdoor jane10021 » Ma 15 Okt 2018, 10:26

Bij de arts waar ik kwam vanwege darmproblemen (veel onverteerd voedsel) werden allerlei onderzoeken gedaan, waaronder een onderzoek naar de IgG-antistoffen voor voedsel.
Dat is dus iets anders dan de gewone allergie, een IgE reactie.
Het is moeilijk om zelf de IgG overgevoeligheden te vinden, omdat ze ook een hele langzame of late reactie kunnen geven. Als je een IgE reactie hebt, is dat meestal vrij direct, binnen een uur zeker.
Een IgG overgevoeligheid kan tot 3 dagen later merkbaar worden. Dan weet je echt niet meer waar het vandaan komt.

Bij deze IgG test kwamen voor mij een aantal dingen uit, die ik vervolgens ruim een half jaar volkomen heb vermeden, toen ben ik ze weer voorzichtig gaan toevoegen. Het maakte helemaal geen verschil. Dat stelde mij nogal teleur. Ik werd niet beter van het vermijden van de voeding (het ging in mijn geval vooral om gluten) en toen ik ze weer ging eten voelde ik me ook zeker niet zieker worden, wat wel weer fijn was.
De paar dingen naast de gluten die ik moest vermijden, was vooral voeding waar ik al een enorme hekel aan heb, die ik dus nooit eet.

Maar misschien is het wel handig om zo'n test te laten doen. Mijn schoondochter heeft ernstige darmproblemen en dezelfde test laten uitvoeren. Haar dieet werd bijna onmogelijk, ze was overal overgevoelig voor. Ze heeft samen met een dietiste een rotatiedieet gemaakt. Nu is ze na een half jaar weer voorzichtig voeding aan het toevoegen. Zij merkt van sommige voeding dat ze het echt niet aankan, andere voeding is geen probleem. En haar darmen zijn sterk verbeterd.

En het zegt niets over de IgE allergien. Bij de IgG test kwam geen glutenovergevoeligheid voor mijn schoondochter eruit, maar ze blijkt heftig allergisch te zijn voor gluten (geen coeliakie), darmkramp, pijn, enorm ziek gevoel en dat duurt zo'n 24 uur.

Wat betreft ontlasting, bij mij was die altijd breiig tot ik noni-sap ging drinken. Het heeft een paar weken geduurt voor ik eraan gewend was en mijn lijf ook, maar vanaf dat moment is mijn ontlasting meestal normaal.
Overigens las ik in Buhner dat grapefruitseedextract de darmwand herstelt en beschermt. Dat zou dan ook misschien uit kunnen maken voor normalere vertering en ontlasting.

Het lijkt mij trouwens dat als je leeft op wortels en zoete aardappels, je wel heel wat voedingsstoffen tekort komt.
En je kunt hier waarschijnlijk maar moeilijk de IgG overgevoeligheden ontdekken, omdat je dan zo'n product eigenlijk meerdere weken moet vermijden.

Succes!
jane

Terug naar “Voeding”