Een jodium tekort heeft sinds kort mijn belangstelling.
Een ME/CVS cardioloog heeft in het kader van wetenschappelijk onderzoek bij een groep mensen met ME onderzoek laten doen via ELN http://www.europeanlaboratory.nl/ naar onder andere schildklier, jodium, magnesium, enz.
Ik heb begrepen dat een aantal mensen een jodium tekort blijken te hebben. Is dat een marker? of specifiek en exclusief voor ME/CVS?
Veel reguliere internisten en endocrinologen vinden het onderwerp jodium en jodium tekort niet interessant. Zij hebben de visie dat een jodium tekort niet meer bestaat in Nederland en doen er geen bloedonderzoek naar.
Natuurartsen zijn wel op de hoogte van een jodium tekort en onderzoeken en behandelen het.
Bij het nalezen van het artikel van Dr Klinghardt kwam ik tegen (ik ben verbaasd

Ook jodiumtekort is bij Lyme-patiënten vaak aan de orde. Jodium, in een vierkantje van ca 25 cm2 op de huid aangebracht, moet 24 uur zichtbaar blijven. Hoe eerder uit beeld verdwenen, des te meer jodiumdeficiënt de patiënt is.
Praktiserend reumatoloog R.V. meldde in 2008 over jodium tekort https://www.youtube.com/watch?v=R2xr8RGDZAA
Publicatie van zijn hand in Medisch contact 'Het jodiumtekort is terug' http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... -terug.htm
Bij diagnostiek moet meer oog zijn voor mogelijk gebrek aan jodium
Een substantieel deel van de bevolking van alle westerse landen kampt met jodiumdeficiëntie, zo blijkt uit rapporten van Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Artsen moeten daarmee rekening houden bij de differentiaaldiagnose van hypothyreoïdie, euthyreoot struma en infertiliteit. Ook het chronische- vermoeidheidssyndroom en fibromyalgie kunnen ermee samenhangen.
Schildklier:
Jodium speelt een essentiële rol in de productie van de schildklierhormonen thyroxine (T4) en triiodothyronine (T3). Daarmee grijpt jodium aan op het metabolisme van mens en dier. Vooral de ontwikkelingsfase is er in sterke mate afhankelijk van.
Omzetting van T4 in T3 wordt gereguleerd door drie seleniumafhankelijke iodothyronine deiodinase iso-enzymen.8 9 Bij jodiumgebrek treedt door aanpassing van deze deiodinasesystemen en intrathyroïdale aanpassing een verschuiving op van de aanmaak van schildklierhormonen in de richting van T3. Dit is zeer adaptief, gezien de potentere werking van T3 en het feit dat T3 minder jodiummoleculen bevat. De hersenen, die afhankelijk zijn van T4-opname, worden relatief gespaard door versterkte expressie van een van de iso-enzymen. Hierdoor wordt de preferentiële T4-opname zo goed mogelijk gewaarborgd, ondanks het verminderde aanbod ervan.
Door deze aanpassingen blijven de T3-, T4- en TSH-spiegels in eerste instantie binnen het normale bereik. Ze worden alleen afwijkend bij een langdurig en/of ernstig jodiumtekort.10 In de meest uitgesproken vorm zal dit leiden tot het ontstaan van een IDD. Voordat deze situatie is bereikt, zal de verminderde synthesemogelijkheid al aanleiding zijn tot uitingen van hypothyreoïdie.
Zij jullie wel eens getest op jodium?