De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
RoelA

Re: De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes

Berichtdoor RoelA » Vr 19 Apr 2019, 22:39

Oh, voor mensen die zich zorgen maken over de Gluten (Gliadin) in GliSODin: Ik heb zelf een overgevoeligheid voor Gluten (net als meeste lymepatienten) en ik denk dat gluten uit mijn dieet laten een van de betere bevindingen was van al mijn dieet experimenten. Maar hoewel ik het jammer vindt dat een supplement zo nodig gluten moet bevatten, heeft het voor mij geen negatieve effecten. In tegendeel.

RoelA

Re: De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes

Berichtdoor RoelA » Zo 01 Nov 2020, 16:30

Een interessant onderzoek beschrijft de rol van zink bij de activatie van de NMDA receptor:
Activation of NMDA-R as Seen in Synapse. When depolarization occurs, glutamate is released from the presynaptic terminal and binds to the NMDA receptor. Once serine binds, the Mg+2 ion is released from the ionic pore allowing Ca+2 to enter. The result is a variety of second messenger cascades that result in increased synaptic plasticity. Conversely, when zinc is present in the synapse, the activation of the NMDA receptor is inhibited
Bron: The Emerging Role for Zinc in Depression and Psychosis

Afbeelding

Dit is de eerste keer dat ik lees over het belang van zink met betrekking tot NMDA activatie.
Lymepatienten die baat hebben bij NMDA onderdrukking (kalmering van de hersenen) middels bijvoorbeeld magnesium (-threonaat), theanine of CBD zouden ook zeker eens moeten kijken naar zink.

Ik heb zelf nooit veel succes gehad met zink supplementatie, ondanks aanwijzingen dat er wel iets mis was met mijn zink balans. Zo was mijn DNA-associated zinc 16ng/ml (reference 21 - 74ng/ml). Ook onderzoek naar metallothioneine wees uit een binding van 15% zink, 76% koper, 5% aluminium(!) en dat nog wat traces kwik en antimoon. Normaliter hoort zink ca 40% te zijn, en de rest koper (ca 60%).

Zink heb ik de laatste jaren af en aan gesupplementeerd (picolinaat, l-carnosine, etc) met wisselende resultaten, dus ik vermoedde nooit echt een cruciale rol van zink voor wat betreft mijn gezondheidsklachten. Recentelijk ben ik echter overgestapt naar een andere vloeibare zink. En inderdaad, hiervan merk ik wel een wezenlijk verschil. Het lijkt een soort sereniteit te creeren in mijn lichaam die complementair is aan de theanine en magnesiumthreonaat die ik al langer gebruik. Zo zie je maar weer, niet ieder supplement is hetzelfde en het loont dus zeker de moeite om verschillende varianten van een supplement te proberen (dit had ik overigens ook al ervaren met de magnesiumthreonaat).

Maar goed, nu vraag ik me dus ook af of een mogelijk genetisch probleem met zink distributie of absorptie in mijn lichaam mogelijk bijdraagt aan het feit dat mijn immuunsysteem zo slecht overweg kan met de borrelia bacterie? Zink is immers cruciaal voor het immuunsysteem... Wel, we leren iedere dag weer bij eh...?

Terug naar “Gezondheid Algemeen”