Netjes opgelost, mijn dank! Kleine aanvulling, de huidige topictitel is niet van 'mijn hand' alhoewel daar iets over de oorsprong in de link van onderstaand artikel staat. De aanleiding was een onjuiste bewering over de oorsprong van slik- of spuitbaar B12. WB
In het topic van "Anoniem" (Gc MAF, ervaringen? > viewtopic.php?f=24&t=812&start=10#p7996 ) maakt zij enige aantoonbare onjuiste opmerkingen over de herkomst van vitamine B12.
Ik reageerde op haar onjuiste stelling:
Anoniem1992 schreef:Blijkt dus dat B12 gemaakt wordt van varkenslever?!
Vind je het gek dat mensen er acne van krijgen, ik kan gewoon echt niet tegen varkensvlees.
Ik krijg hormonaal problemen, depressief, meer pijn, en megapukkels, niet de minste klachten.
Dit vond ik per toeval, Nexavir wordt van het restproduct uit de B12 productie gemaakt, uit varkenslever.
Conclusie: B12 is gewoon varkenslever, en dat staat nergens vermeld!
Lekker geniepig, eet je bij wijze van vegetarisch en prik je daarom B12 spuit men je dus terwijl je het niet weet vol met varkenslever.
Gewoon schandalig eigenlijk, want men houdt ons voor dat de acne dus een detoxverschijnsel is, wat imo gewoon vette bullshit is!
Mijn reactie daarop:
"Voor B12 nee dus, het is gewoon niet waar, van daar dat die 'informatie' er terecht ook niet op staat! Die 'informatie' stamt nog een heel stuk terug in de vorige eeuw, zie hier over de industriële productie van B12:
VITAMINE B12 EN VEGANISME:
Na de ontdekking van vitamine B12 in 1948 werd de stof aanvankelijk gewonnen uit de levers van koeien en varkens. Deze methode was echter duur en bovendien kon via deze methode al snel niet meer aan de groeiende vraag naar B12 worden voldaan. De meeste vitamines worden tegenwoordig langs chemische weg geproduceerd. Het synthetiseren van B12 langs chemische weg is echter erg ingewikkeld en vereist 70 afzonderlijke (reactie)stappen. Voor de productie van grote hoeveelheden is chemische productie daarom niet interessant. De tegenwoordig in gebruik zijnde B12-preparaten zijn alle afkomstig van microbiologische fermentatieprocessen. Hierbij worden in grote reactorvaten de optimale condities geschapen (qua temperatuur, medium, beluchting, enz.) voor micro-organismen die van nature B12 produceren. Na de fermentatie wordt de B12 aan de vloeistof onttrokken.
Bron: http://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/HOOFD7.HTM
Nexavir wordt, voor zover ik kon vinden, wel weer uit varkenslever gemaakt. Waarschijnlijk is het daardoor zo duur, het is geen bij-product van dierlijke B12 meer. In die periode werd het overigens Kutapressin genoemt. Buiten dat het dus dierlijk is, bevat het ook nog fenol: https://livingwithchronicfatiguesyndrom ... n-for-cfs/".
Afijn, hier kwam nog een nadere discussie over B12.
Die kan Leia hier nu onder plakken zodat de originele Gc MAF discussie verder kan gaan, maar het kritisch en onderbouwde commentaar op de B12 onjuistheden daar ook kan blijven staan.
De inhoudelijke discussie B12 gaat hieronder verder.
Groetjes, Wouter