Hallo,
Graag zou ik willen weten of meer mensen last van lichte koorts hebben en wat je eventueel eraan kunt doen. Ik ben ruim een half jaar geleden door een teek gebeten, na paar dagen steeds groter wordende rode warme egale vlek om de beetplaats heen en daarna kreeg ik een soort griep(met keelpijn, koorts, etc). Ik heb een week doxycycline gehad. Maar sinds die tijd heb ik om de 2 a 3 weken een periode van lichte koorts en grieperig voelen plus vermoeidheid en gewrichtspijnen. Nu inmiddels weer zo'n periode van inmiddels nu 3 weken achterelkaar dat ik grieperig ben, mijn temperatuur is dan ook dagelijks verhoogd tussen de 37.5 en 38 graden, smiddags loopt de koorts op. Is zo'n steeds terugkerende koorts herkenbaar bij Lyme? Ik ben bij het AMC geweest en daar zeiden ze dat het mogelijk lyme zou zijn en dat verder behandelen toch niet zinvol zou zijn. De internist waar ik ook loop zeg dat ik 8 paracetamols moet nemen per dag tegen deze verhoging maar ik vraag me af of dat wel goed is? Ik sta nu voor second opinion bij Radboud in Nijmegen maar dat duurt nog minstens 3 maanden voordat ik daar terecht kan. Maar ondertussen voel ik me zieker en zieker. Is er nog iets wat ik zou kunnen doen?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
Joanna
Periodes van koorts?
Re: Periodes van koorts?
Hoi,ten eerste ik ben nieuw
En ja,ik heb die koorts ook gehad en nog steeds. Ik lag zelfs in bed een dag of vier met die lichte koorts en na een paar dagen ging het beter totdat ik weer die koorts kreeg en opnieuw in bed lag en alleen maar sliep. Ik ben nu 6 jaar verder maar weet niet of ik die lichte koorts nog heb. Ik heb veel zweetaanvallen en ben soms zo ziek dat het zweet van mijn lichaam stroomt.
Maar als antwoord op je vraag: die koorts kan dus en ik weet haast wel zeker dat je nog behandeld moet worden. Kreeg je niet eerst bij de huisarts een maand doxycicline? Dat heb ik namelijk wel gehad. Ik zou dat eens proberen!

En ja,ik heb die koorts ook gehad en nog steeds. Ik lag zelfs in bed een dag of vier met die lichte koorts en na een paar dagen ging het beter totdat ik weer die koorts kreeg en opnieuw in bed lag en alleen maar sliep. Ik ben nu 6 jaar verder maar weet niet of ik die lichte koorts nog heb. Ik heb veel zweetaanvallen en ben soms zo ziek dat het zweet van mijn lichaam stroomt.
Maar als antwoord op je vraag: die koorts kan dus en ik weet haast wel zeker dat je nog behandeld moet worden. Kreeg je niet eerst bij de huisarts een maand doxycicline? Dat heb ik namelijk wel gehad. Ik zou dat eens proberen!
De huisarts wil niks meer geven omdat een week doxycycline volgens haar genoeg moest zijn. Ze heeft me wel door gewezen voor second opinion in Nijmegen zodat ze het daar konden geven maar het Radboud heeft mijn second opinion afgewezen. Nou, ik weet het nu ook niet meer zo goed. Lig doodziek op bed en heb al drie weken koorts, maar kan blijkbaar nergens meer terecht 

Hallo Joanna,
Borrelia heeft een cyclus van ongeveer 28 dagen. Tijdens deze cylus kan je lichte koorts hebben : 37,5 en 38 °.
Er is ook nog een andere borrelia (geen lyme) met een kortere cyclus. Deze ziekte heet relapsing fever en is niet inheems.
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... sing_fever
Borrelia heeft een cyclus van ongeveer 28 dagen. Tijdens deze cylus kan je lichte koorts hebben : 37,5 en 38 °.
Er is ook nog een andere borrelia (geen lyme) met een kortere cyclus. Deze ziekte heet relapsing fever en is niet inheems.
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... sing_fever
Wat bedoelen ze dan met zo'n cyclus van 28 dagen? Heb je dan 28 dagen lichte koorts en dan weer 28 dagen geen koorts?
Ik heb nu toch wel weer voor een maand antibiotica(doxycycline 100mg 2x daags) gekregen, hopelijk gaat het wat helpen.
Ik heb nu toch wel weer voor een maand antibiotica(doxycycline 100mg 2x daags) gekregen, hopelijk gaat het wat helpen.
Hallo Joanna,
Het betekent dat je om de 28 dagen een paar dagen lichte koorts kan hebben maar ook verergering van de klachten. Niet iedereen voelt dit. J. Burrascano omschreef het in zijn vroegere guidelines. Tijdens ab gebruik kan deze 4 weken cyclus sterk verergeren.
DIAGNOSTIC HINTS
Lyme Borreliosis (LB) is diagnosed clinically, as no currently available test, no matter the source or type, is
definitive in ruling in or ruling out infection with these pathogens, or whether these infections are responsible for
the patient's symptoms. The entire clinical picture must be taken into account, including a search for
concurrent conditions and alternate diagnoses, and other reasons for some of the presenting complaints. Often,
much of the diagnostic process in late, disseminated Lyme involves ruling out other illnesses and defining the
extent of damage that might require separate evaluation and treatment.
Consideration should be given to tick exposure, rashes (even atypical ones), evolution of typical symptoms in a
previously asymptomatic individual, and results of tests for tick-borne pathogens. Another very important factor
is response to treatment- presence or absence of Jarisch Herxheimer-like reactions, [b][b]the classic four-week[/b]
cycle of waxing and waning of symptoms, and improvement with therapy. [/b]
Wat het juist is, weet men nog niet.
Het betekent dat je om de 28 dagen een paar dagen lichte koorts kan hebben maar ook verergering van de klachten. Niet iedereen voelt dit. J. Burrascano omschreef het in zijn vroegere guidelines. Tijdens ab gebruik kan deze 4 weken cyclus sterk verergeren.
DIAGNOSTIC HINTS
Lyme Borreliosis (LB) is diagnosed clinically, as no currently available test, no matter the source or type, is
definitive in ruling in or ruling out infection with these pathogens, or whether these infections are responsible for
the patient's symptoms. The entire clinical picture must be taken into account, including a search for
concurrent conditions and alternate diagnoses, and other reasons for some of the presenting complaints. Often,
much of the diagnostic process in late, disseminated Lyme involves ruling out other illnesses and defining the
extent of damage that might require separate evaluation and treatment.
Consideration should be given to tick exposure, rashes (even atypical ones), evolution of typical symptoms in a
previously asymptomatic individual, and results of tests for tick-borne pathogens. Another very important factor
is response to treatment- presence or absence of Jarisch Herxheimer-like reactions, [b][b]the classic four-week[/b]
cycle of waxing and waning of symptoms, and improvement with therapy. [/b]
Wat het juist is, weet men nog niet.
Ik vraag me altijd af of dit juist is. Zo zoek ik ook naar de delingstijd van Borrelia, die volgens "de kenners op fora" op 28 dagen ligt. Ik heb het bewijs hiervoor nog niet gevonden in wetenschappelijk onderzoek... Vraag me ook echt af of dit wel onderzocht is. Ergens vond ik 8 dagen in een onderzoek maar dat was slechts een onderzoek.....
Joanna schreef:Wat bedoelen ze dan met zo'n cyclus van 28 dagen? Heb je dan 28 dagen lichte koorts en dan weer 28 dagen geen koorts?
Hoi Joanna,
Misschien heb je er wat aan, maar ik had na mijn tekenbeet op een gegeven moment ook steeds iedere avond verhoging, soms begon dat al in de namiddag.
Vrijwel dagelijks, en als het dan te erg werd omdat er echt duidelijk ontstekingen ontstonden, kreeg ik vaak een kuur doxy of amoxicilline, daar zakten de ontstekingen dan weer een beetje mee.
Maar echt weggegaan is het nooit.
Pas nadat mijn huisarts mij eens een andere soort ab voorschreef die wel goed hielp.
Sindsdien word ik behandeld door een lyme arts.
Hopelijk is de doxy die je voorgeschreven hebt gekregen genoeg om de klachten niet meer terug te laten komen.
Heel veel sterkte toegewenst.
Ik zit eraan te denken de doxycycline te combineren met Japanse Knotweed. Ik las ergens over Buhner die zei dat dat de effectiviteit vergroot.
Fijn dat je een speciale Lyme arts hebt! Mag ik vragen of je dat vergoed krijgt of kost zoiets veel geld? Heb je er baat bij en naar wie ga je als ik vragen mag?
Ik wens jou ook veel sterkte, tis echt moeilijk en heftig vaak, ik hoop echt dat we er vanaf kunnen komen en weer ons goed kunnen gaan voelen
Grt Joanna
Fijn dat je een speciale Lyme arts hebt! Mag ik vragen of je dat vergoed krijgt of kost zoiets veel geld? Heb je er baat bij en naar wie ga je als ik vragen mag?
Ik wens jou ook veel sterkte, tis echt moeilijk en heftig vaak, ik hoop echt dat we er vanaf kunnen komen en weer ons goed kunnen gaan voelen
Grt Joanna
Laatst gewijzigd door Joanna op Za 29 Apr 2017, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Of je zo'n speciale arts vergoed krijgt ligt aan je zorgverzekering, en ook aan de status van die arts. Vaak zijn het artsen die vallen onder 'alternatief', die consulten kan je helemaal of deels vergoed krijgen als je daarvoor bijverzekerd bent. Ik krijg de consulten volledig vergoed, tot een x-bedrag per jaar (weet het bedrag even niet uit mijn hoofd). Veel van de supplementen en bepaalde medicatie die hij voorschrijft krijg ik niet vergoed.
Wel kan je natuurlijk alles wat je niet vergoed krijgen (inclusief de gemaakte reiskosten van en naar de arts) van de belasting aftrekken.
Volledige namen van artsen mogen hier op het forum niet genoemd worden (zie de regels, is ter bescherming van de artsen), maar via pb kan je ze zeker krijgen.
Wel kan je natuurlijk alles wat je niet vergoed krijgen (inclusief de gemaakte reiskosten van en naar de arts) van de belasting aftrekken.
Volledige namen van artsen mogen hier op het forum niet genoemd worden (zie de regels, is ter bescherming van de artsen), maar via pb kan je ze zeker krijgen.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”