Nieuwe tekenbeet, wie heeft raad?

Cesar

Nieuwe tekenbeet, wie heeft raad?

Berichtdoor Cesar » Wo 09 Mei 2018, 21:58

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier maar niet onbekend met lyme...
Mijn moeder heeft een vorm van chronisch lyme voor mijn geboorte al, ben dan ook een soort van mantelzorger.
Ook ben ik zelf een keer geopereerd aan een lymfeklierabces in de rechterlies ivm een tekenbeet.
Geen idee wat voor soort antibioticakuur ik daarna heb gekregen... Wel nooit zo geweest als ander kinderen qua gezondheid en
sterke. Vaak langdurige griep, vage neurologische klachten etc. Na een per toeval ontdekt vitamine B12 tekort omstreekts 2011 nu weer voorwaarts. Injecteer 2 keer per maand B12 en het gaat zijn gang.

Echter nu weer een tekenbeet opgelopen in de tuin de afgelopen 3 a 4 dagen? Ik heb deze al eerder gehad en had toen een duidelijke omrande rode ring. Voor mijn toenmalige huisarts reden om een kuur Amoxicilline van 14 dagen voor te schrijven. Dit aangezien ik alllergies ben voor diverse antibiotica.

Mijn nieuwe huisarts (andere stad helaas) gebeld na een nieuwe tekenbeet 3 dagen later? Had het toen pas door en een recept gekregen voor 1 x azitromycin 1 tablet 500 mg.

Hierover bestond bij mij een misverstand gezien mijn antibiotica allergie en heb de azitromycin eenmalige dosis 500 mg dus geweigerd, durfde het middel niet in te nemen.
Het is echter vandaag de dag voor Hemelvaartsdag en ik kon op het nippertje nog telefonisch terecht bij de huisartsenpraktijk, telefonisch, dus de HA heeft mij ook niet gezien.

Dus mijn fout. De huisartsenpraktijk is inmiddels gesloten en ik wordt via de apotheek doorgestuurd naar de huisartsenpost in een ziekenhuis in Drenthe.

Hierop geeft de dienstdoende arts in het ziekenhuis (na vele argumenten van mijn kant door mijn angst gedreven) een recept voor Amoxicilline caps 500mg 3 x daags tot en met vrijdag zodat ik dan met de huisarts kan overleggen hoe verder. De dienstdoende huisarts geeft aan niet de verantwoording te willen nemen voor een zware kuur van 14 dagen amoxicilline.

Vrees echter gezien de huisarts die ik ken dat hij hier niet zomaar in mee gaat. Is Azitromycin tablet 500 mg een optie nog vrijdag.. dus een week later...
Dit aangezien ik nu al gestart ben met de andere antibiotica. Mijn eigen afweersysteem krijgt nu geen kans natuurlijk aangezien ik al antibiotica slik...
Zelf denk ik de kuur van amoxicilline 500 mg 3x daags gedurende 14 dagen is de beste optie. Maar hier in Drenthe hebben ze nogal een afwachende houding. Werd mij voorgesteld bij de huisartsenpost om maar even af te wachten. Maar goed mijn afweersysteem is nu niet optimaat door de antibiotica...

Maar goed, ik word hele dagen geconfronteerd met de ziekte van Lyme ivm met mijn moeder en zelf ben ik er waarschijnlijk ook niet helemaal vrij van....

Angst is dus een slechte raadgever!!! Had ik nu maar de 500 mg Azitromycin ingenomen...

Wie heeft raad, wie heet antwoord:-)

Eus

Re: Nieuwe tekenbeet, wie heeft raad?

Berichtdoor Eus » Do 10 Mei 2018, 09:05

Angst is dus een slechte raadgever!!! Had ik nu maar de 500 mg Azitromycin ingenomen...

Angst is zeker een slechte raadgever maar wel begrijpelijk.

Wees in ieder geval maar blij dat je niet de Azithromycine hebt genomen, dat is pas schijnveiligheid! Zie; https://www.nhg.org/actueel/nieuws/rivm ... -tekenbeet

Of je op dit moment een kuur nodig hebt, dat weet ik niet. Ik lees niet hoe lang de teek gezeten heeft, of je klachten hebt etc. Je kunt toch moeilijk na iedere tekenbeet 14 dagen antibiotica gaan slikken, dat is namelijk pas ondermijning van je immuunsysteem. En zo te lezen woon je in Drenthe, dus de kans op een tekenbeet is enorm.

Als je perse wilt verlengen, dan zou je mogelijk via https://www.dokteronline.com kunnen proberen.

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Do 10 Mei 2018, 09:38

Beste Cesar,
Welkom op het lymeforum! Ik heb met bovenstaande 2 berichten hier een nieuw onderwerp voor jou aangemaakt, zo kunnen jouw onderwerp en het onderwerp waar je het bij had gevoegd on-topic blijven. Desgewenst kan je de titel wijzigen met de knop 'wijzig' rechtsboven in het bericht. Het onderwerp kan hieronder vervolgd worden.

Leia, moderator

Eus

Berichtdoor Eus » Do 10 Mei 2018, 09:42

P.S Meld je tekenbeet op www.tekenradar.nl

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 10 Mei 2018, 15:52

De meeste mensen reageren allergisch tegen B lactams
Dat vraagt de arts in eerste instantie ook.

Als je van jezelf al weet dat je daar allergisch op reageert, krijg je vaak een antibioticum uit een andere groep, en niet uit de B lactams groep.

Cesar

Berichtdoor Cesar » Do 10 Mei 2018, 19:45

Bedankt voor de berichten.
Mbt de tekenbeet, ik heb de teek niet gezien, zij heeft dus rustig haar gang kunnen gaan.
Per toeval ontdekte ik door te wrijven een paar dagen geleden ivm met een beetje jeuk op mijn scheenbeen de rode vlek met een flink gat erin, deze was nog "vers".

Op de tekenradar zag ik een afbeelding van EM die er sprekend op lijkt.
Echter nu aan het genezen, wordt droog en ziet een korstje op het "gat". Lijkt te herstellen, maar sluit dit iets uit!? Voor zover ik me heb ingelezen niet, dit aangezien de (extra) ring niet altijd hoeft te verschijnen.

Maar een (extra) rode ring eromheen kan natuurlijk nog verschijnen, ik wil dit
echter liever niet afwachten.

Aangezien ik de profylaxe dus niet heb gehad morgen naar de huisarts voor een vervolg op de drie dagen amoxicilline 3 x 500mg.
Minder lijkt me geen optie aangezien ik (stel er sprake van infectie) de bacterie juist voed.. en dus sterker maak, gezien de eigen afweer nu ook weinig kans krijgt!? Dit is een conclusie die ik zelf trek uit bovenstaand. Maar misschien weet iemand dit.

Groet, Cesar

Eus

Berichtdoor Eus » Do 10 Mei 2018, 21:07

Per toeval ontdekte ik door te wrijven een paar dagen geleden ivm met een beetje jeuk op mijn scheenbeen de rode vlek met een flink gat erin, deze was nog "vers".

Op de tekenradar zag ik een afbeelding van EM die er sprekend op lijkt.

Misschien kun je een foto plaatsen? De meeste EM's in Nederland zijn een egaal rood gekleurde vlek, niets met een ring.

Hoe weet je nu dat het een tekenbeet geweest is en niets anders, als je de teek niet gezien hebt?

Cesar

Berichtdoor Cesar » Vr 11 Mei 2018, 15:51

Volgens mijn schatting ben ik dus dit weekend of maandag gebeten.
Ik heb gisteren een paar foto's gemaakt van de plek. Het is overduidelijk een tekenbeet als je de plek ziet.
De huisarts zag het ook meteen vandaag, geen twijfel mogelijk zei hij.
Wel dacht hij aangezien er geen ringvorming is volgens hem het risico
laag is dat het een gevolg krijgt.

Arts gaf aan dat ik ook zou kunnen wachten hoe het zich verder ontwikkeld.
Maar wilde ook de medicatie amoxicilline aangezien ik immers toch al gestart ben wel verlengen t/m 14 dagen.
Voor dit laatste ben ik dan ook gegaan.

Baal wel dat ik antibiotica moet slikken, vermijd ik liever gezien bepaalde risico's die dit met zich mee kan brengen.
Maar gezien het feit niemand mij garantie kan geven dat het geen besmette teek is geweest toch maar hier voor gekozen.
Heb de beet in eigen tuin gekregen, in mijn tuin veel muizen en tevens vlakbij schapen etc. hier in Drenthe.
Voor mijn eigen gevoel heb ik een juiste beslissing genomen.

Zal proberen de plek te beschrijven aangezien het me niet lukt foto te plaatsen. Heb nl. weinig affiniteit
met computers, zit er bij uitzondering nu dan ook al langer dan gebruikelijk achter...

Omschrijving: knalrode ronde plak op het been circa 3,5 a 4 cm met een "fors" gat in het midden.
Is wel egaal tot de rand maar met wat vlekjes, karteltjes er om heen.

Groet, Cesar
Laatst gewijzigd door Cesar op Vr 11 Mei 2018, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 11 Mei 2018, 16:25

Cesar, zorg dat je de antibiotica minimaal zo lang gebruikt totdat de plek weer helemaal is weggetrokken.
14 dagen is kort, hou het goed in de gaten.

johnvz

Berichtdoor johnvz » Vr 11 Mei 2018, 17:33

Om de negatieve effecten op de darmflora tegen te gaan kun je er probiotica bij gebruiken. Bijvoorbeeld Aadexil van Springfield. Te koop bij de Tuinen. Om en om slikken, minimaal 2 uur verwijderd van de AB. Liefst ook een 's avonds voor het slapen zodat je flora 's nachts kan herstellen.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”