dat monitoren van haar gezondheid zal ik zeker doen.
En proberen ... niet meteen bij iets aan het slechtste scenario te denken.
Dank weer.
nog steeds niet gerust
Re: nog steeds niet gerust
@moeder, ik weet niet waar je informatie zoekt en leest over de ziekte van Lyme? Weet dat er op internet, fora en facebook groepen helaas veel onjuiste informatie wordt gegeven en dat veel mensen elkaar napraten zonder dat zij een goede kennis van zaken hebben.moeder schreef:..En tegelijkertijd lees ik overal dat het wegkijken alleen maar voor verergering zorgt.
Dat is dan nu mijn spagaat..
Door goed te leren lezen (vooral ook de goede medische én wetenschappelijke publicaties) én het boekje Actuele paperback Lymeziekte 2021; Bron https://www.biomaatschappij.nl/product/lymeziekte/ met een helicopterview en een gezond kritische blik te gaan lezen leerde mij beseffen dat niet alles juist is wat er tot op heden wordt geroepen door sommige patiënten en door de Nederlandse Lyme ('activistische') patiëntenorganisaties. Er is een gratis pdf van het boekje; Bron https://www.biomaatschappij.nl/wp-conte ... DF-DEF.pdf Door gezond kritisch te zijn en te blijven en door allerlei informatie goed te leren verifiëren heb ik ook veel bij kunnen leren.
Woont jouw dochter nog thuis of op zichzelf? En nog een belangrijke tip: probeer het contact goed en respectvol te houden met jouw dochter en haar vriend. Raak elkaar niet kwijt. En ik begrijp best goed dat jonge mensen zich willen focussen op gewoon leven, studeren, werken en vrienden en niet bezig willen zijn met ziekte.moeder schreef:..Ik zie haar natuurlijk dagelijks..
..maar ze is zelf enorm gefocused op gewoon leven
studeren, werken ... het leuk hebben met vrienden en haar liefje
ze heeft dus wel goeie energie..
Als jouw dochter vermoeid is kan dat ook te maken hebben met het drukke leven dat veel jonge mensen vandaag de dag leiden. Zij hebben vaak in de huidige maatschappij ook te maken met een enorme prestatiedruk (vanuit zichzelf, en ook door anderen (groepsdruk), en door social media, en maken zij zich vaak zorgen over hun toekomst: over bijvoorbeeld het klimaat, krijg ik wel een huis/appartement?, oorlogsdreiging, vind ik wel een goede partner en een blijvende relatie?); Bron https://www.vzinfo.nl/mentale-gezondhei ... statiedruk en moeten zij proberen veel ballen in de lucht te houden.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
ja Roxy
dat is allemaal waar.... mijn dochter woont nog thuis. Zij en haar vriend regelmatig samen, bij mij. Gaat op zich allemaal goed.
Maar omdat ik die obsessie heb, gaat t soms allemaal wat minder.
Ik met mijn vergrootglas die let op haar specifieke gezondheidsklachten.. Wel of niet door mij waargenomen of misschien zelfs wel ingebeeld. Dit laatste vind ik overigens niet hoor... maar een echt gesprek daarover met haar lukt niet. ''Wat heb ik voor klachten dan gemeld Mam?''
Dat vind ik zo zielig voor haar. Ze is levenslustig genoeg en toch al een valse start in t leven. Vader weg en al haast geen contact. Zij en ik geven veel om elkaar, maar inderdaad zegt ze dat ze zich met haar emoties niet altijd veilig bij me voelt. Want ik ga nog meer in de kreukels. Puur en alleen om ik het zo sneu vind dat ze door zo een beestje gebrandmerkt is.
Dus wil ik me laten geruststellen, ook op dit soort sites.. maar hoe meer ik lees hoe ik meer ik ook wantrouwig in het leven sta... zo van... nou dit kan mijn dochter dus ook nog allemaal op haar dak krijgen..
Ik moest daarom van de huisarts al naar een maatschappelijk werker op de praktijk. Om mijn gevoelens een beetje te kanaliseren en te bedwingen. Maar tegelijkertijd zei die maatsch. werker, oh ja, als ze lyme heeft, dan is dat erg! ''Maar je moet als moeder emotioneel wel beschikbaar voor haar blijven..''. Dus de zoektocht is meer mijn zoektocht. Aan de ene kant ben ik ontzettend blij dat ze in alles doorzet. Graag studeert en wat bezigheden ernaast. Op reisjes gaat (maar dan zegt ze, nou mam al die italiaanse steden in die paar dagen was wel pittig'' en denk ik... zie je wel toch lyme, vermoeidheid speelt parten). En dan is ze een keer angstig een ochtend, dan denk ik weer zie je wel neurologische lyme, angstgedachten en angstgevoelens en zo. Maar dan zegt ze weer... nou ja, mam... als je zo zwaar op de lyme inpraat, logisch dat ik dan een wirwar aan gevoelens krijg... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
dus... ik denk/weet haast zeker dat ze tekstboek lyme heeft. er was echt ooit een kring en zo... en griepverschijnselen, stijve nek. Af en toe koorts gevoelens, maar ze is er zelden voor/van thuis gebleven. En dus is nog een beetje mijn hoop dat haar immuunsysteem enigszins kan opboksen. Ze is niet supersportief maar eet bewust en fietst nog geregeld voor haar dagelijkse bezigheden. En eigenlijk, qua gezondheid, altijd wel opgewekt. Ikzelf was vroeger, bij een minste pijntje, al gauw hangerig op de bank. Maar zij wil vooral graag door.
pfff, het wordt behalve een lichamelijk/klinisch verhaal, bijna een psychologisch verhaal. Maar evengoed fijn dat je ernaar wilt luisteren.
dat is allemaal waar.... mijn dochter woont nog thuis. Zij en haar vriend regelmatig samen, bij mij. Gaat op zich allemaal goed.
Maar omdat ik die obsessie heb, gaat t soms allemaal wat minder.
Ik met mijn vergrootglas die let op haar specifieke gezondheidsklachten.. Wel of niet door mij waargenomen of misschien zelfs wel ingebeeld. Dit laatste vind ik overigens niet hoor... maar een echt gesprek daarover met haar lukt niet. ''Wat heb ik voor klachten dan gemeld Mam?''
Dat vind ik zo zielig voor haar. Ze is levenslustig genoeg en toch al een valse start in t leven. Vader weg en al haast geen contact. Zij en ik geven veel om elkaar, maar inderdaad zegt ze dat ze zich met haar emoties niet altijd veilig bij me voelt. Want ik ga nog meer in de kreukels. Puur en alleen om ik het zo sneu vind dat ze door zo een beestje gebrandmerkt is.
Dus wil ik me laten geruststellen, ook op dit soort sites.. maar hoe meer ik lees hoe ik meer ik ook wantrouwig in het leven sta... zo van... nou dit kan mijn dochter dus ook nog allemaal op haar dak krijgen..
Ik moest daarom van de huisarts al naar een maatschappelijk werker op de praktijk. Om mijn gevoelens een beetje te kanaliseren en te bedwingen. Maar tegelijkertijd zei die maatsch. werker, oh ja, als ze lyme heeft, dan is dat erg! ''Maar je moet als moeder emotioneel wel beschikbaar voor haar blijven..''. Dus de zoektocht is meer mijn zoektocht. Aan de ene kant ben ik ontzettend blij dat ze in alles doorzet. Graag studeert en wat bezigheden ernaast. Op reisjes gaat (maar dan zegt ze, nou mam al die italiaanse steden in die paar dagen was wel pittig'' en denk ik... zie je wel toch lyme, vermoeidheid speelt parten). En dan is ze een keer angstig een ochtend, dan denk ik weer zie je wel neurologische lyme, angstgedachten en angstgevoelens en zo. Maar dan zegt ze weer... nou ja, mam... als je zo zwaar op de lyme inpraat, logisch dat ik dan een wirwar aan gevoelens krijg... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
dus... ik denk/weet haast zeker dat ze tekstboek lyme heeft. er was echt ooit een kring en zo... en griepverschijnselen, stijve nek. Af en toe koorts gevoelens, maar ze is er zelden voor/van thuis gebleven. En dus is nog een beetje mijn hoop dat haar immuunsysteem enigszins kan opboksen. Ze is niet supersportief maar eet bewust en fietst nog geregeld voor haar dagelijkse bezigheden. En eigenlijk, qua gezondheid, altijd wel opgewekt. Ikzelf was vroeger, bij een minste pijntje, al gauw hangerig op de bank. Maar zij wil vooral graag door.
pfff, het wordt behalve een lichamelijk/klinisch verhaal, bijna een psychologisch verhaal. Maar evengoed fijn dat je ernaar wilt luisteren.
@moeder, mag ik nog een paar andere vragen stellen? Eet jouw dochter goed en gevarieerd uit de 'Schijf van Vijf'?; Bron https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezon ... -vijf.aspx Of volgt zij een vegetarisch of veganistisch dieet?
Gebruikt zij alcohol, drugs, xtc pillen of andere pepmiddelen? Helaas wordt dit vandaag de dag in studenten kringen vaak als normaal beschouwd om te gebruiken.
En overigens.. ook gezonde mensen worden erg moe van het reizen naar Italië en het doen van een aantal Italiaanse steden in een paar dagen.
Gebruikt zij alcohol, drugs, xtc pillen of andere pepmiddelen? Helaas wordt dit vandaag de dag in studenten kringen vaak als normaal beschouwd om te gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat je hier wel iets belangrijks noemt. Dat je misschien te veel focust (vergrootglas) op haar gezondheid en op de ziekte van Lyme en jouw dochter hier te veel mee belast?moeder schreef:..Ik met mijn vergrootglas die let op haar specifieke gezondheidsklachten..
..Dus de zoektocht is meer mijn zoektocht. Aan de ene kant ben ik ontzettend blij dat ze in alles doorzet. Graag studeert en wat bezigheden ernaast. Op reisjes gaat (maar dan zegt ze, nou mam al die italiaanse steden in die paar dagen was wel pittig'' en denk ik... zie je wel toch lyme, vermoeidheid speelt parten). En dan is ze een keer angstig een ochtend, dan denk ik weer zie je wel neurologische lyme, angstgedachten en angstgevoelens en zo..
En overigens.. ook gezonde mensen worden erg moe van het reizen naar Italië en het doen van een aantal Italiaanse steden in een paar dagen.
ja daar heb je gelijk in... ik met mijn uitvergroting van alles... en hoewel we dus veel om elkaar geven, is soms wat gepaste afstand ook raadzaam. Gelukkig heeft ze een vol leven... en lopen we elkaar niet teveel voor de voeten.
Nee, ze drinkt amper en gebruikt verder geen (geestverruimende) middelen en rookt overigens ook niet.
Zij en haar vriend zijn dus behoorlijk bewust bezig. Ook met eten. Gewoon gezond denk ik zo. Ze eten vaak apart van mij, want wat ik maak is nooit lekker, en als ik hem dan hoor hakken en doen in de keuken... veel gebruikmakend van gezonde en verse producten.
En zo op zijn tijd gaan ze samen lekker uit eten, en dan gunnen ze zichzelf natuurlijk wel wat overdadigs.
Daar zit t m allemaal niet in.
Ik laat r voorlopig even lekker.... nog wat tentamens voor de boeg en dan kan ze de zomer weer opgelucht adem halen.
Ik geloof bestemming Griekenland samen.
En of ik nou wel of niet een plan van aanpak bekokstoof... ik zal mijn best doen om niet meteen in de 'overdrive' te gaan.
Ik beloof niets voor wat betreft lyme/obsessie... maar zal wel proberen een balans te bewaren naar mijn dochter toe.
Maar tot slot nog wel een belangrijke vraag... vind je gelet op de door mij beschreven kenmerken (kring 2 jaar terug/klein doxy kuurtje/soms wat koorts lijk ik te bespeuren/wel nog levendig en actief/geen problemen met bewegingsapparaat/maar wel wat slapjes eruit zien/minder goed haar/toegenomen angstgevoeligheid... dat ik gerust het lyme gevoel voor nu een beetje kan parkeren? Met andere woorden... al zou ze t mogelijk hebben, het lijkt nog beheersbaar door eigen immuunsysteem...
Nee, ze drinkt amper en gebruikt verder geen (geestverruimende) middelen en rookt overigens ook niet.
Zij en haar vriend zijn dus behoorlijk bewust bezig. Ook met eten. Gewoon gezond denk ik zo. Ze eten vaak apart van mij, want wat ik maak is nooit lekker, en als ik hem dan hoor hakken en doen in de keuken... veel gebruikmakend van gezonde en verse producten.
En zo op zijn tijd gaan ze samen lekker uit eten, en dan gunnen ze zichzelf natuurlijk wel wat overdadigs.
Daar zit t m allemaal niet in.
Ik laat r voorlopig even lekker.... nog wat tentamens voor de boeg en dan kan ze de zomer weer opgelucht adem halen.
Ik geloof bestemming Griekenland samen.
En of ik nou wel of niet een plan van aanpak bekokstoof... ik zal mijn best doen om niet meteen in de 'overdrive' te gaan.
Ik beloof niets voor wat betreft lyme/obsessie... maar zal wel proberen een balans te bewaren naar mijn dochter toe.
Maar tot slot nog wel een belangrijke vraag... vind je gelet op de door mij beschreven kenmerken (kring 2 jaar terug/klein doxy kuurtje/soms wat koorts lijk ik te bespeuren/wel nog levendig en actief/geen problemen met bewegingsapparaat/maar wel wat slapjes eruit zien/minder goed haar/toegenomen angstgevoeligheid... dat ik gerust het lyme gevoel voor nu een beetje kan parkeren? Met andere woorden... al zou ze t mogelijk hebben, het lijkt nog beheersbaar door eigen immuunsysteem...
@moeder, ik begrijp jouw vraag goed. Maar de tip die ik kan geven is een tijd op een gepaste afstand en zonder het vergrootglas en zonder stress luchtig te blijven. Alert blijven kan geen kwaad maar het moet geen obsessie worden. Als zij in de nabije toekomst geen ernstige klachten gaat krijgen is het goed. En zou ik het los proberen te laten. Het los laten zal misschien lastig voor je zijn maar je hebt eigenlijk geen andere keuze. Het los proberen te laten zal jou ook een pak minder stress en zorgen geven.moeder schreef:..Maar tot slot nog wel een belangrijke vraag... vind je gelet op de door mij beschreven kenmerken (kring 2 jaar terug/klein doxy kuurtje/soms wat koorts lijk ik te bespeuren/wel nog levendig en actief/geen problemen met bewegingsapparaat/maar wel wat slapjes eruit zien/minder goed haar/toegenomen angstgevoeligheid... dat ik gerust het lyme gevoel voor nu een beetje kan parkeren? Met andere woorden... al zou ze t mogelijk hebben, het lijkt nog beheersbaar door eigen immuunsysteem...
Laatst gewijzigd door Roxy op Wo 14 Mei 2025, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank weer Roxy voor je antwoord.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”