Lyme ELISA test, eerlijk en betrouwbaar??

VerlorengezondheidM

Re: Lyme ELISA test, eerlijk en betrouwbaar??

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 29 Okt 2020, 07:15

Ferry001 schreef:Goedemiddag,

Ik heb jaren geleden een aantal tekenbeten opgelopen, waarvoor ik ook een korte antibiotica kuur heb gekregen.
Een anderhalf jaar geleden heb ik de diagnose burn out gekregen, ik twijfel hier echter nog steeds aan.
Ik heb zoveel vage onveklaarbare klachten. voorheen was ik eigenlijk vrijwel nooit ziek.
ik heb laatst een de basic test laten doen bij Prohealth, met daarin de volgende test uitslagen:

Parameter IgM Immune response Eenheid Referentie
B. burgdorferi, B. afzelii & B. garinii 0,51 ODI <0,90
B. burgdorferi, B. afzelii, B. garinii persistent forms 0,62 ODI <0,90
Parameter IgG Immune response
B. burgdorferi, B. afzelii & B. garinii 0,69 ODI <0,90
B. burgdorferi, B. afzelii, B. garinii persistent forms 0,54 ODI <0,90

Parameter Resultaat Eenheid Referentie
VIsE (AFZ) IgG 0,1 < 0,80
VIsE (AFZ) IgM 0,1 < 0,80
p39 (AFZ) IgG 0,2 < 0,80
p39 (AFZ) IgM 0,1 < 0,80
p58 (GAR) IgG 0,1 < 0,80
p58 (GAR) IgM 0,0 < 0,80
p100 (AFZ) IgG 0,1 < 0,80
p100 (AFZ) IgM 0,0 < 0,80
OspC (AFZ) IgG 0,3 < 0,80
OspC (AFZ) IgM 0,0 < 0,80
OspC (GAR) IgG 0,2 < 0,80
OspC (GAR) IgM 0,0 < 0,80
OspC (BUR) IgG 0,5 < 0,80
OspC (BUR) IgM 0,0 < 0,80
DbpA/p18 (AFZ) IgG 0,0 < 0,80
DbpA/p18 (AFZ) IgM 0,1 < 0,80
DbpA/p18 (GAR) IgG 0,2 < 0,80
DbpA/p18 (GAR) IgM 0,0 < 0,80
DbpA/p18 (BUR) IgG 0,4 < 0,80
DbpA/p18 (BUR) IgM 0,1 < 0,80
Resultaat IgG negatief
Resultaat IgM negatief

Kan ik hiermee voor mijzelf nu uitsluiten dat ik een infectie heb?

Groeten,

Ferry

Hoi Ferry,

Welkom op het Lyme forum.

Wellicht kun je informatie inwinnen bij de Lymevereniging, zie onderstaande link.

Bron: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten: https://lymevereniging.nl/lyme/contact/

Veel gestelde vragen; de Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten: https://lymevereniging.nl/lyme/veelgest ... d23de-48ad

Sterkte gewenst.

VGM
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 29 Dec 2020, 02:51

LYME SCI: Hopeful progress in search of better tests and treatments

Lonnie Marcum

Proof of Persistent Infection

Professor Monica Embers from Tulane University talked a great deal about how Borrelia spirochetes activate immune suppression, allowing it to evade eradication by the immune system. Her team has studied variable antibody responses among infected non-human primates and human Lyme patients. They’ve noted a pattern where an early robust immune (B-cell) response predicts better clinical outcomes, whereas more patients with chronic Lyme have indications of an impaired immune response.

Embers is working to develop a new diagnostic tool based off the body’s immune response to specific Borrelia molecules (antigens) beyond the standard tests.
Specifically, her research indicates that the antigens OspA, OspC, DbpA and OppA-2 may offer distinct benefits when combined with the C6 peptide into a multi-antigen diagnostic test.

Bron: Lymedisease.org, lees meer
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Do 31 Dec 2020, 22:28

Ik heb jaren geleden een aantal tekenbeten opgelopen, waarvoor ik ook een korte antibiotica kuur heb gekregen.
Een anderhalf jaar geleden heb ik de diagnose burn out gekregen, ik twijfel hier echter nog steeds aan.
Ik heb zoveel vage onveklaarbare klachten. voorheen was ik eigenlijk vrijwel nooit ziek.

Groeten,

Ferry

Hoeveel jaren zijn er overheen gegaan voordat je een burnout kreeg? Dus de tijd tussen de tekenbeten en de crash.

Ferry001

Berichtdoor Ferry001 » Wo 06 Jan 2021, 12:14

Urbanized schreef:

Groeten,

Ferry

Hoeveel jaren zijn er overheen gegaan voordat je een burnout kreeg? Dus de tijd tussen de tekenbeten en de crash.

Er zijn uiteindelijk 2 jaar overheen gegaan. in de tussentijd wel vage klachten gehad, die ook met spanning te maken kunnen hebben. dat maakt het zo ingewikkeld.
Zowel stress en als lyme kunnen zoveel "vage" klachten opleveren. op deze week na gaat het iets beter.
Nu heb ik weer erg veel last van krakende nek en vermoeidheid.
Ik blijf het moeilijk vinden om te kiezen wat te doen.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Wo 06 Jan 2021, 23:12

[/quote]
Er zijn uiteindelijk 2 jaar overheen gegaan. in de tussentijd wel vage klachten gehad, die ook met spanning te maken kunnen hebben. dat maakt het zo ingewikkeld.
Zowel stress en als lyme kunnen zoveel "vage" klachten opleveren. op deze week na gaat het iets beter.
Ik blijf het moeilijk vinden om te kiezen wat te doen.[/quote]

Ik zit namelijk met hetzelfde: burnout. Maar heb ook twijfels. Voor mij is de tekenbeet (buitenland) meer dan 10 jaar geleden. Ik crashte in 2019 (huisarts noemde het overspannen). Aan de ene kant herken ik zo goed als alle symptomen van een burnout, maar ook bepaalde symptomen van Lyme. Maar aan andere kant, kan toch niet zo zijn dat ik pas in 2019 crash meer dan 10 jaar geleden na de beet?

Ik moet wel zeggen dat ik flink opgeknapt ben sinds 2019, maar ben nog niet 100% hersteld.

Welke symptomen heb jij?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 09 Jan 2021, 19:33

CDC Employs Denial to Downplay Lyme Epidemic

Jenna Luche-Thayer

Bron: Linkedin, lees meer
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 27 Jan 2021, 10:19

14. Heading to Finland to find ways to accurately diagnose tick-borne diseases

EPISODES / BY CANLYME

“People that have been sick for a very long time, even five to ten years, that they actually can’t even build up an immune response to actually resolve these microbes.”

Bron: lookingatlyme.ca, lees meer
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 08 Feb 2021, 07:08

Mechanisms of Dysregulated Antibody Response in Lyme Disease

Timothy J. Sellati and Dana M. Barberio

Bron: Frontiersin, lees meer

Lyme Induced Immune Suppression May Bring Lyme Tests into Question

by Cort Johnson

Somehow, during the initial infection, Borrelia had taken a hammer to the adaptive or long term immune response. Looking deeper they found structural alterations in the germinal centers that produce the long term immune response. Further study indicated that antibody response was significantly blunted, not just to Borrelia antigens – but to others as well.

Bron: healthrising.org, lees meer
Lyme Test Negative?

Ferry001

Berichtdoor Ferry001 » Do 18 Mar 2021, 13:36

Urbanized schreef:

Ik blijf het moeilijk vinden om te kiezen wat te doen.[/quote]

Ik zit namelijk met hetzelfde: burnout. Maar heb ook twijfels. Voor mij is de tekenbeet (buitenland) meer dan 10 jaar geleden. Ik crashte in 2019 (huisarts noemde het overspannen). Aan de ene kant herken ik zo goed als alle symptomen van een burnout, maar ook bepaalde symptomen van Lyme. Maar aan andere kant, kan toch niet zo zijn dat ik pas in 2019 crash meer dan 10 jaar geleden na de beet?

Ik moet wel zeggen dat ik flink opgeknapt ben sinds 2019, maar ben nog niet 100% hersteld.

Welke symptomen heb jij?[/quote]

Sorry, ik zie nu dit bericht pas.
Ik heb vooral vermoeidheid klachten een trillend ooglid. ( mentaal heb ik mij meestal wel goed gevoeld) soms wel lichtelijk depressief van het uitzichtloze, ik werk nu wel 4 dagen per week van 8 uur. dit is mijn nieuwe normale werkweek geworden.
maar het blijft mij al met al toch niet lekker zitten met de tekenbeten die ik heb opgelopen. misschien hypochondrie.
Het blijft moeilijk te accepteren dat ik niet meer kan wat ik vroeger wel kon qua energie. misschien gaat de leeftijd ook een rol spelen, ben nu 37, maar de achteruitgang is wel heel erg. word nog steeds 6 van de 7 dagen per week vermoeid wakker.
Heb wel een jong gezin( 2 kinderen, 1 van 3 en 1 van 1jaar oud) dus het is allemaal wel een beetje te verklaren. maar ben soms wel bang dat als het lyme is en progressief is, ik toch te afwachtend ben of de verkeerde testen heb laten doen.

Groeten,

Ferry

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Vr 27 Aug 2021, 18:35

Sorry, ik zie nu dit bericht pas.
Ik heb vooral vermoeidheid klachten een trillend ooglid. ( mentaal heb ik mij meestal wel goed gevoeld) soms wel lichtelijk depressief van het uitzichtloze, ik werk nu wel 4 dagen per week van 8 uur. dit is mijn nieuwe normale werkweek geworden.
maar het blijft mij al met al toch niet lekker zitten met de tekenbeten die ik heb opgelopen. misschien hypochondrie.
Het blijft moeilijk te accepteren dat ik niet meer kan wat ik vroeger wel kon qua energie. misschien gaat de leeftijd ook een rol spelen, ben nu 37, maar de achteruitgang is wel heel erg. word nog steeds 6 van de 7 dagen per week vermoeid wakker.
Heb wel een jong gezin( 2 kinderen, 1 van 3 en 1 van 1jaar oud) dus het is allemaal wel een beetje te verklaren. maar ben soms wel bang dat als het lyme is en progressief is, ik toch te afwachtend ben of de verkeerde testen heb laten doen.

Groeten,

Ferry

Hallo Ferry,

Heb je je al weleens laten testen op vitamine D en B12? Zo nee, raad ik je aan eens bloed te laten prikken bij je huisarts. Zo sluit je zaken uit. Vitamine D is makkelijk te meten. Vitamine B12 is een ander verhaal. Soms is de waarde in het bloed goed bij de veelgebruikte test, terwijl er op cel niveau een tekort is. Hier staat veel info om dat te enigszins te omzeilen: https://vitamineb12tekort.nl/vitamineb1 ... testen.php

Met mij gaat het redelijk goed in vergelijking met een paar jaar terug, maar ben nog niet helemaal hersteld. Onlangs sprak ik een kennis die Lyme heeft en aan de hand van m'n klachten(verloop) vond hij het sterk dat ik Lyme zou hebben. Ook omdat het meer dan 10 jaar geleden is dat ik zo'n beestje in m'n knieholte ontdekte en 2 jaar geleden pas de klachten eraan ondervond. Maar goed, 100% duidelijkheid is er niet. Nu ben ik (sinds een week) op eigen houtje met een kuurtje vitamine B12 begonnen na erover gelezen te hebben incl ervaringen en klachten van mensen.

P.S. Mijn vitamine D waarde was niet meer meetbaar ten tijde van de crash.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”