Waarom dit topic? In de praktijk blijkt dat veel
(nieuwe) Lyme patiënten of chronische Lyme patiënten of andere (zoekende, hoopvolle of wanhopige) zieke mensen vaak door het bos de bomen niet meer kunnen zien (
begrijpelijk!)! Bovendien wordt er veel
onjuiste informatie gegeven waarmee de mensen-patiënten absoluut niet goed worden geholpen!
Veel mensen-patiënten zijn
jarenlang(!) en worden tot op heden nog steeds
misleid! Patiënten moeten beter leren om zich zélf ook goed in de materie te leren verdiepen en
goed te leren lezen en hetgeen dat wordt
gepromoot & geadviseerd door anderen (patiëntenorganisaties, patiënten, 'activistische Lyme organisaties&groepen', Ilads Lyme&me/cvs artsen, (AVIG) Lyme artsen, natuurartsen, therapeuten en behandelaars in privé-klinieken) goed te
verifiëren en daarmee het risico te vermijden om
ergens (onwetend, in goed vertrouwen, naïef, 'blind') achter aan te gaan lopen of achter zogenoemde op een voetstuk geplaatste
'Lyme-helden' aan te gaan lopen.
Gezondheid is een kostbaar bezit. Een verkeerd gestelde diagnose of een verkeerde experimentele behandeling kan érg schadelijk zijn voor de gezondheid. Patiënten kunnen als gevolg van de behandeling ernstige langdurige (of blijvende) klachten (neurologische en of psychische) krijgen en of blijvende schade aan de darmen en de werking van het afweersysteem (immuunsyteem) krijgen. Mensen worden in dat geval niet beter maar zieker!
Door
goed te leren lezen (vooral ook de
goede medische én wetenschappelijke publicaties) én het boekje
Actuele paperback Lymeziekte 2021; Bron
https://www.biomaatschappij.nl/product/lymeziekte/ met een helicopterview en een gezond kritische blik te gaan lezen leerde mij dat beseffen dat niet alles juist is wat er tot op heden wordt geroepen door sommige patiënten en door de Nederlandse Lyme ('activistische') patiëntenorganisaties. Er is een
gratis pdf van het boekje; Bron
https://www.biomaatschappij.nl/wp-conte ... DF-DEF.pdf Door gezond kritisch te zijn en te blijven en door allerlei informatie goed te leren
verifiëren heb ik ook veel bij kunnen leren en probeer ik andere (nieuwe) Lyme patiënten
te helpen en of te waarschuwen.
In Lyme-land wordt er helaas (door sommige patiënten en door de Nederlandse Lyme ('activistische') patiëntenorganisaties)
nog steeds veel onjuiste informatie (o.a. over kostbare (experimentele) en
niet-gevalideerde testen van
commerciële laboratoria, kostbare (experimentele) behandelingen, kostbare holistische/alternatieve behandelingen en testen, etc.) gegeven.
En dit was voor mij een
Wake-up call: als geteste patiënt (volgens de uitslagen: Borreliose, 7 coinfecties, erg lage waarde Natural Killer Cells, erg lage waarde CD57 NK-cells
--> conclusie: Chronische Lyme) bij
voorheen: BCA Duitsland/BCA Lab (InfectoLab)
heden:
ArminLabs (Duitsland) ben ik nog steeds
'not-amused' dat de
cellulaire testen jarenlang zijn aangeraden door de Lymevereniging en Stichting Tekenbeetziekten. Ik vertrouwde er toen ook op dat de
door de patiëntenorganisaties verstrekte informatie goed was! Helaas zijn mijn toenmalige (AVIG) Lyme arts (reguliere en complementaire werkwijze én samenwerking met BCA Duitsland (
heden: ArminLabs Duitsland
voorheen: BCA Duitsland/BCA Lab (InfectoLab)) van de Werkgroep Lyme en/of coinfecties en ik er ook ingetuind.
In het verleden was ik vaak gebeten door
teken en
nimfen en had ik
ACA's (is bewijs voor een late of chronische Lyme-infectie; Bron
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... troficans/ en blz.14; Bron
https://www.tekenbeetziekten.nl/site/as ... e_loep.pdf) en
rashes (rode strepen) op het lichaam gekregen. Ik heb
herinfecties (nieuwe nimfen beten) met
EM (rode kring) gehad. Verschillende huisartsen herkenden dit niet en namen het niet serieus.
Op basis van de teken en de nimfen beten, de ACA's, rashes en EM, de ziekte geschiedenis en het ziekteverloop heeft een nieuwe huisarts op een gegeven moment alsnog de klinische diagnose van de ziekte van Lyme gesteld en bevestigd. Maar dit was
jaren te laat met alle gevolgen van dien!
De
gevolgen voor de (
geteste en te testen) patiënten zijn: een onjuiste testuitslag, een gemiste diagnose, een verkeerd gestelde diagnose, een verkeerde voorgeschreven behandeling, veroorzaakte (blijvende) schade aan de gezondheid!
Gezondheid is een kostbaar bezit. Een verkeerd gestelde diagnose of een verkeerde experimentele behandeling kan érg schadelijk zijn voor de gezondheid. Patiënten kunnen als gevolg van de behandeling ernstige langdurige (of blijvende) klachten (neurologische en of psychische) krijgen en of blijvende schade aan de darmen en de werking van het afweersysteem (immuunsysteem) krijgen. Mensen worden in dat geval niet beter maar zieker!
Een andere
valkuil kan zijn dat er
andere diagnoses worden gemist omdat sommige patiënten en de genoemde Lyme behandelaars onterecht(!) de aanhoudende klachten of de nieuwe klachten blijven linken aan de ziekte van Lyme/chronische Lyme! Er kunnen
naast de ziekte van Lyme andere
onderliggende ziekten bestaan en behandeld moeten worden. Ik heb
naast Lyme de
ernstige ziekte B12 tekort/B12 deficiëntie als gevolg van een
opname-/absorptie probleem (het lichaam kan geen B12 opnemen uit voedsel. de mens kan niet zonder B12
---> gevolgen: invalide raken of erger sterven) en moet levenslang injecteren.
Maar de patiënt gelooft vaak wat er door de genoemde Lyme behandelaars wordt gezegd en wordt er (maanden, jarenlang) doorbehandeld. De patiënt wordt vaak echter niet beter en de behandelaars verdienen er érg veel geld aan over de rug van zieke mensen!!!