@Sproetje, bedankt voor het reageren.
Ik heb alles weer even opnieuw doorgelezen, hier volgt mijn reactie:
Op 7 mei schreef je
hier:
Sproetje schreef:Nu bleek achteraf dat ik met meerdere pathogenen was besmet, én met borrelia burgdorferi én met borrelia garinii.
Dit verschil kun je niet zien aan de EM die je ontwikkeld. De soort ab is dus een gok voor de huisarts.
Ik had toen dus 2 verschillende ab's moeten hebben, aangezien die borrelia garinii vrijwel niet op doxycicline reageert, borrelia burgdorferi dan weer wel.
Sproetje, dit is veel te kort door de bocht, het is bangmakerij. Ik zou me doodschrikken als ik nieuw zou zijn, dat zou lezen en er zelf niets vanaf zou weten. (terwijl de ziekte zelf en alle toestanden eromheen al angstaanjagend zijn)
En dat is waarom ik er op reageerde. Je reageerde vervolgens dat ik niet goed lees en dat het onfatsoenlijk is dat ik dit vraag in het topic van iemand anders.
Later heb je het woord onfatsoenlijk verandert in niet passend.
Het komt vaak voor dat ik iets niet goed lees, mijn hersenen en vermoeidheid uh tja…
maar dat was op dat moment hier niet het geval!
Op 10 mei schreef ik
hier als reactie op het bericht wat je gisteren opnieuw plaatste:
Josie schreef:Bedankt Sproetje! Ik zie nog steeds niet staan dat specifiek B. garinii vrijwel niet op specifiek doxycycline zou reageren,
ook kan ik geen andere artikelen vinden die dat aantonen. In de Duitse studie die je aanhaalt staat: "Doxycycline did not show any remarkable differences in its effects on the three genospecies.”
Zie ook:
http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.p ... =10#p88613
Dat is nu weer mijn zelfde reactie op jouw bericht.
De link die ik in bovenstaand bericht heb vermeld verwijst naar een eerdere uitwisseling (aug. 2014) die wij op het oude forum over hetzelfde onderwerp hadden. (Helaas zijn we inmiddels allebei nog niet beter…)
Je schreef daar dat alle 3 de stammen anders behandeld moeten worden. Dit vond ik te kort door de bocht, ik heb hier destijds op gereageerd met het volgende citaat en deze studies:
Uit de ILADS-richtlijn 2014:
“Clinicians should prescribe amoxicillin, cefuroxime or doxycycline as first-line agents for the treatment of EM. Azithromycin is also an acceptable agent, particularly in Europe, where trials demonstrated it either outperformed or was as effective as the other first-line agents [46–49]. Initial antibiotic therapy should employ 4–6 weeks of amoxicillin 1500–2000 mg daily in divided doses, cefuroxime 500 mg twice daily or doxycycline 100 mg twice daily or a minimum of 21 days of azithromycin 250–500 mg daily.”
(Azithromycine is ook een acceptabel middel, met name in Europa, waar onderzoek laat zien dat het beter werkte of even goed werkte als de andere antibiotica.)
46. Erythema migrans: comparison of treatment with azithromycin, doxycycline and phenoxymethylpenicillin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1337 ... t=Abstract47. Azithromycin versus doxycycline for treatment of erythema migrans: clinical and microbiological findings.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8387 ... t=Abstract48. Azithromycin versus penicillin V for the treatment of early Lyme borreliosis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8132 ... t=Abstract49. Comparison of azithromycin and doxycycline in the treatment of erythema migrans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1087 ... t=Abstract
Er zijn studies die laten zien dat azitromycine in Europa beter werkte (in Europa hebben we meer B. afzelli en B. garinii dan in de USA) én er zijn studies waarbij er geen verschil is.
@Sproetje, het is superfrustrerend dat bij jou de amoxicilline destijds niet geholpen heeft! Dit heeft meerdere oorzaken, ik zou je niet blindstaren op de stammen, voor harde conclusies daarover zijn nog veel meer wetenschappelijke studies nodig.
Heb je inmiddels zelf de mogelijkheid kunnen creeëren om azitromycine uit te proberen?
Ik heb zelf nu eerst een poos doxycycline gehad, daar merkte ik een herxheimer-reactie van en kleine verbeteringen.
Daarna heb ik hier azitromycine aan toegevoegd, opnieuw een herxheimer-reactie. Over ong. een maand ga ik hier nog tinidazole aan toevoegen.
Voor zover ik begrijp wordt het effect en de keuze van de antibiotica ingeschat op de symptomen en het stadium van de ziekte, en dus nog in mindere mate (of helemaal niet) op de stam. Wat je schrijft over dat je meerdere antibiotica had moeten hebben en voor veel langere tijd, ben ik het helemaal mee eens en het is superfrustrerend dat artsen hier zo ongelofelijk laks in zijn. Het heeft alsnog zin om hier weer werk van te maken!
De borrelia-bacterie is de meest complexe bacterie die op dit moment bekend is. Bij meerdere andere complexe infectieziektes wordt ook een combinatie van meerdere antibiotica voorgeschreven, zoals bij tuberculose en aids.
Een ander puntje in je bericht dat je aan me schreef was:
Sproetje schreef:Het is een groot verschil of je binnen 3 dagen ab krijgt of dat je het na 14 dagen krijgt, na 14 dagen zal 4 weken ab, zoals je voorstelt, niet voldoende zijn.
Mijn voorstel
hier was "4 weken of langer", bij de hele context van de rest van mijn bericht. Dat is anders dan "4 weken". Daarnaast weet niemand van te voren of 4 weken wel of niet voldoende is, bij een groot deel van de patiënten blijkt het wel voldoende. Sproetje, wat had je liever dat ik geschreven had? Zoiets als “minstens 4 weken”?
Mijn reactie op jouw citaten over de resistentie van garinii:
Ten eerste is dit een studie naar 2 patiënten, dit is onvoldoende representatief om te kunnen stellen dat B. garinii vrijwel niet op doxycycline reageert. (jouw aanvankelijke stelling)
De harde conclusie uit die studie is dat Borrelia kan persisteren na antibioticabehandeling. Dat weten wij al. En dat wordt nog steeds onvoldoende erkend. En dit geldt voor alle stammen en blijkt uit meerdere studies.
Het belangrijke bewijs hiervoor in de door jou aangehaalde studie is dat B. garinii werd gevonden middels een PCR-test n.a.v. een lumbaalpunctie na antibioticabehandeling, het kan dus persisteren. Alle stammen kunnen persisteren. Het lijkt mij interessant om te weten of een persisterende infectie na antibiotica meestal B. garinii is of dat het net zo vaak die andere stammen kunnen zijn?
Hier een stukje van Robert Bolderdijk op
http://www.borreliose.nl onder het kopje “Pathogenese" over de overlevingsstrategie van de borrelia bacterie (hierbij geen onderscheid in stammen):
Overlevingsstrategie
De Borrelia burgdorferi is in staat om op verschillende wijzen te overleven en deze zijn o.a.:
- het ontwijken van het immuunsysteem door het lokaliseren op plaatsen die niet toegankelijk zijn voor het immuunsysteem zoals intracellulair of in extracellulaire matrix.
- het ontsnappen aan het immuunsysteem door een grote variatie in oppervlakte antigenen.
- een verandering in T helper cellen respons als de oorzaak van de resistente vorm van Lyme Borreliose
- een zichzelf voortplantende inductie van autoimmuniteit waardoor een infectie met Borrelia chronisch wordt. Dit wordt gesteund door het recente feit dat het Borrelia Osp A gelijk is aan het humane LFA-1 antigeen.
- een andere haalbare hypothese is dat het immuunantwoord van de gastheer verandert of onderdrukt wordt om zodoende de bacterie te overleven.
- de bacterie is in staat zich met een S-laag (glycoproteïnen) te bedekken waardoor de antigenen onzichtbaar worden voor het immuunsysteem
- de bacterie kan granules afsplitsen, overgaan in L-vormen, blebs, mycoplasmen, cell wall deficient CWD, die geen antigenen bezitten omdat de celwand is verdwenen. Dit gebeurt vooral in een bacteriostatisch of bacteriocid milieu door b.v. antibiotica concentraties.
@NMDA, die round bodies zijn inderdaad een probleem! Wat ook belangrijk is om hier niet te vergeten is dat de studie van Eva Sapi die je aanhaalt een
in vitro onderzoek is, dus in een buisje in een lab. Vaak is er een groot verschil met
in vivo, in een lichaam. Dan heb je ineens een andere omgeving, verschillende weefsels, interacties met stofjes in je lichaam etc.
Ze schrijft zelf ook dat het nu zaak is om te gaan uitzoeken wat dit betekend voor
in vivo.
We kunnen als patiënt helemaal niet wachten op al die studies die nog nodig zijn, we hebben nú hulp nodig. Ik ben benieuwd hoe ik straks op tinidazole reageer… die zou de round bodies ook aanpakken.
Zo dat was even wat typewerk...
Josie