De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP)

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Wo 29 Jan 2025, 14:15

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1240#p30966 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1240#p30931 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1220#p30868

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://www.linkedin.com/posts/jfaas_ka ... member_ios
..HIJ IS ER ! DE KAMERBRIEF VAN DE MINISTER OVER DE WIA
- de Volkskrant bericht vrij beheerst, het AD laat de vakbonden - voorspelbaar - schreeuwend leeglopen
- in de kamerbrief staat niks nieuws en er zijn nog geen knopen doorgehakt
- de discussie kan opnieuw worden gevoerd, tot we een ons wegen
- er moeten keuzes worden gemaakt en snel, zie de WIA prognoses in de :arrow: UWV Januarinota die ook vandaag verscheen

Snelle actie gewenst
- welke richting de minister ook aangeeft: alles kan met gemak worden neergesabeld
- maar dan wel graag met een alternatief komen
- er is gewoonweg geen tijd om met het hele maatschappelijke veld opnieuw in discussie te gaan (het gaat ook niks nieuws opleveren)

IVA en VVU op de schop
- doorzetten s.v.p. : de IVA om inhoudelijke (beoordelings)redenen*, de VVU om redenen van bestaanszekerheid
- hoogte WIA uitkering: die moet je natuurlijk niet verlagen voor de bestaande gevallen, daarover breekt - ook voorspelbaar - meteen de pleuris uit (zucht)

* wat de Volkskrant zegt :arrow: ‘De optie die het meest in het oog springt, is het opheffen van het harde onderscheid tussen langdurige arbeidsongeschikten en de groep waarvoor nog een redelijke kans op herstel is. Daardoor zouden verzekeringsartsen niet langer hoeven vast te stellen hoe groot de herstelkans precies is – een complexe beoordeling die nu tot grote problemen leidt bij het UWV.’

links
- kamerbrief minister van Hijum; Bron https://open.overheid.nl/documenten/964 ... 9e930/file
- reflectie op de OCTAS varianten; Bron https://open.overheid.nl/documenten/641 ... d5b10/file
- maatregelen die op korte termijn budgetneutraal uitgevoerd kunnen worden; Bron https://open.overheid.nl/documenten/79f ... d6b3c/file

- eerdere post over de :arrow: Januarinota van UWV; Bron https://www.linkedin.com/posts/jfaas_al ... member_ios ..

Rijksoverheid
28 januari 2025
Kamerbrief opvolging rapport Octas; Bron https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... port-octas en Tweede Kamer; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03089
..Minister Van Hijum (SZW) informeert de Tweede Kamer over wat de uitwerking van het Octas-rapport aan inzichten heeft opgeleverd. De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas) heeft voorstellen gedaan voor duurzame oplossingen voor de complexiteit en de uitvoerbaarheid van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. De Eerste Kamer heeft eenzelfde brief gekregen..
..Het komende voorjaar ga ik aan de slag om in samenwerking met belanghebbenden, waaronder in elk geval sociale partners, ervaringsdeskundigen en de uitvoering, tot concrete voorstellen voor een ’Huidig stelsel beter’ te komen. Het is mijn intentie om uw Kamer vóór de zomer te informeren over een pakket met maatregelen voor de korte termijn, inclusief een planning van de wetgeving die daarvoor nodig is en de financiële consequenties.
Daarnaast blijf ik uw Kamer informeren over de langetermijnvisie en de verdere uitwerking die nodig is op weg naar het bereiken van die visie. Daarbij betrek ik verschillende belanghebbenden, waaronder in ieder geval de sociale partners..

Er zit helaas nog weinig schot in de zaak.. Maar het is interessant te volgen hoe NSC én de minister SZW (NSC) én de Tweede Kamer de grote en ernstige problematiek denken te gaan aanpakken en oplossen. De minister (NSC) wacht voorlopig eerst een "maatschappelijk en politiek" gesprek af...

Met het Rapport OCTAS gaat het nieuwe Kabinet aan de slag: Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684
.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk :arrow: gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..

..H1. Bestaanszekerheid Aangekondigde nieuwe wetgeving:
..Zal naar verwachting tot :arrow: nieuwe wetgeving leiden:
- Wetswijzigingen die volgen uit de aangekondigde verbetering en vereenvoudiging van de WIA waaronder de uitwerking van de OCTAS varianten (uitwerking eind 2024 naar de Kamer)..
En Rapport OCTAS; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
En een stelselwijziging gaat veel geld kosten (1 tot 2 miljard euro); Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334 Hoe denken het Kabinet, de minister SZW en de Tweede Kamer dat te gaan uitvoeren als er géén geld voor beschikbaar is?

En opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de :arrow: Variant: Werk staat voorop; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30713 en het NSC (zit ook in het Kabinet; minister SZW!; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) kiest voor de :arrow: Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30715 en; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30714
Zal het gaan botsen tussen de minister SZW (NSC; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) én zijn collega Tweede Kamer leden én zijn collega Tweede Kamer leden van het NSC?

NSC meldt voor 2025: Ook in 2025 zetten we ons in om onze verkiezingsbeloftes waar te maken. Drie belangrijke speerpunten voor Nieuw Sociaal Contract in 2025 lichten we vast toe; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... sc-bereikt
..WIA: door fouten bij het UWV hebben tienduizenden mensen een verkeerd inkomen ontvangen. Ilse Saris (NSC) is volop bezig om dit schandaal bij het UVW bloot te leggen en voor een passend herstel te zorgen voor de gedupeerden. Daarnaast is Eddy van Hijum (NSC) hard bezig om de hardheden van de WIA aan te pakken..

..Hardheden: Op initiatief van Nieuw Sociaal Contract worden in 2025, zoals besloten is in het hoofdlijnenakkoord, de hardheden bij de overheid aangepakt. Rechters, de ombudsman, Kamerleden waarschuwen vaak voor wetten die onbedoeld hard en meedogenloos zijn. In 2025 leveren deze staatsmachten lijsten van deze hardheden bij de regering aan, waarop die moet aangeven hoe die hardheden opgelost moeten worden..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Wo 29 Jan 2025, 16:00

Eenvandaag
28 januari 2025
Minister wil eenvoudiger stelsel voor arbeidsongeschikten, maar heeft nog :arrow: geen geld voor 'nieuwe WIA'; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/min ... ieuwe-wia/
..Het arbeidsongeschiktheidsstelsel moet snel eenvoudiger, zegt minister Eddy van Hijum vandaag in een Kamerbrief. Maar wanneer mensen er iets van gaan merken blijft onduidelijk, tot frustratie van arbeidsongeschikten en vakbonden.

In de brief haalt de minister verschillende opties om het makkelijker te maken aan, die hij wil bespreken met de Tweede Kamer. Zo zou er minder onderscheid moeten worden gemaakt tussen verschillende uitkeringen binnen de WIA voor arbeidsongeschikten, om het voor verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen makkelijker te maken om mensen te beoordelen.

Te ingewikkeld
"Met het huidige stelsel voor arbeidsongeschiktheid lopen we vast", zegt Van Hijum in reactie tegen EenVandaag. De onderzoeks-redacties van EenVandaag en AD onthulden afgelopen jaar dat het huidige stelsel ingewikkeld en oneerlijk is, en leidt tot grote fouten.

"Het is veel te ingewikkeld geworden. Maar aan iedere maatregel zitten voor- en nadelen. En ik vind dat je dat goed met elkaar moet bekijken", voegt hij eraan toe.

IVA schrappen
Van Hijum stelt bijvoorbeeld voor om de zogenoemde IVA te schrappen. Dat is een uitkering voor mensen die langdurig ziek zijn zonder zicht op verbetering. Nu krijgen mensen met die uitkering per maand nog 75 procent van hun laatstverdiende loon, maar dat zou in de toekomst terug worden gebracht naar 70 procent. Hetzelfde percentage dat geldt voor mensen die geen IVA hebben.

Dat plan levert de kas volgens de berekeningen van het ministerie bijna een miljard euro per jaar extra op. "Daarmee laat je kwetsbaren opdraaien voor het bekostigen van de wijziging van het systeem", zegt vice-voorzitter van het FNV Kitty Jong. "Er valt best met ons te praten over afschaffing van IVA, maar het naar beneden stellen kan echt niet."

Kwetsbare positie
Ook bespreekt de minister in zijn brief verschillende voor- en nadelen van het bijstellen van de norm wanneer iemand recht heeft op de WIA. Op dit moment moet iemand meer dan 35 procent van het inkomen verliezen door ziekte of een beperking. In de Kamerbrief gaat het over 25 of 15 procent.

"Ik denk dat er veel voor te zeggen is, maar je moet ook de nadelen onder ogen zien", zegt Van Hijum in een reactie. Want ook met die grens heb je mensen die erbuiten vallen. "De grens verdwijnt niet. Die gesprekken zullen we de komende weken moeten voeren."

35-minners
Uit onderzoek blijkt dat de mensen die nu buiten de boot vallen, de '35-minners', vaak in een kwetsbare positie zitten.
Het zijn vaak mensen met laag betaalde banen, die zwaar fysiek werk doen en praktisch opgeleid zijn. Ook zitten er veel mensen met flexibel werk en een migratieachtergrond tussen.

100 procent afgekeurd, maar geen uitkering
Eén zo'n 35-minner is de 60-jarige Twan de Vet uit Eindhoven. Hij is 100 procent afgekeurd door de verzekeringsarts, maar kreeg van de arbeidsdeskundige slechts 10 procent arbeidsongeschiktheid toegewezen.

"Ik noem het gewoon discriminatie. Als mijn buurman precies hetzelfde heeft, maar voor een veel hoger salaris werkte, komt die makkelijker aan die 35 procent en wordt afgekeurd", zegt Twan.

'Zoek het maar lekker uit'
Voordat hij ziek werd, bracht hij als chauffeur een aantal uur per week verstandelijk beperkte kinderen met een bus naar school. "Dat was heel leuk werk. Ik kon dan tussen de middag even rusten en aan het eind van de dag de kinderen weer ophalen."

Nu gaat dat niet meer, maar omdat hij slechts deeltijd werkte, ging zijn salaris volgens het UWV niet genoeg achteruit om een arbeidsongeschiktheidsuitkering te krijgen. "Eigenlijk zeggen ze: zoek het maar lekker uit."..

Rapport OCTAS; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
Een stelselwijziging gaat veel geld kosten (1 tot 2 miljard euro); Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334
Hoe denken het Kabinet, de minister SZW én de Tweede Kamer dat te gaan uitvoeren als er :arrow: géén geld voor beschikbaar is?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Wo 29 Jan 2025, 20:32

Rijksoverheid
28 januari 2025
Kamerbrief opvolging rapport Octas; Bron https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... port-octas en Tweede Kamer; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03089
..Minister Van Hijum (SZW) informeert de Tweede Kamer over wat de uitwerking van het Octas-rapport aan inzichten heeft opgeleverd. De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas) heeft voorstellen gedaan voor duurzame oplossingen voor de complexiteit en de uitvoerbaarheid van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. De Eerste Kamer heeft eenzelfde brief gekregen..
..Het komende voorjaar ga ik aan de slag om in samenwerking met belanghebbenden, waaronder in elk geval sociale partners, ervaringsdeskundigen en de uitvoering, tot concrete voorstellen voor een ’Huidig stelsel beter’ te komen. Het is mijn intentie om uw Kamer vóór de zomer te informeren over een pakket met maatregelen voor de korte termijn, inclusief een planning van de wetgeving die daarvoor nodig is en de financiële consequenties.
Daarnaast blijf ik uw Kamer informeren over de langetermijnvisie en de verdere uitwerking die nodig is op weg naar het bereiken van die visie. Daarbij betrek ik verschillende belanghebbenden, waaronder in ieder geval de sociale partners..

In de Kamerbrief van de minister SZW staat over 35-minners te lezen:
..Om beter inzicht te krijgen in de arbeidsmarktpositie en situatie van de groep mensen in de doelgroep ’35-minners’ is de afgelopen periode een aantal onderzoeken verricht. Door Regioplan is gekeken naar de situatie, belemmeringen en mogelijkheden van deze groep mensen. Een tweede onderzoek door SEOR heeft een meer kwantitatief karakter. In dit onderzoek is gekeken naar kenmerken, arbeidsmarkt- uitkerings- en inkomenspatronen van 35-minners. Een derde onderzoek, door de VU, richt zich op een evaluatie van de inzet en effectiviteit van dienstverlening die door UWV wordt ingekocht voor 35-minners. UWV heeft in een syntheserapport de belangrijke bevindingen uit de drie rapporten op een rij gezet en daar ook aanbevelingen aan verbonden. De drie onderzoeken en het syntheserapport zijn bijgevoegd bij deze brief..

Tweede Kamer
28 januari 2025
Definitief eindrapport 'Afgewezen voor een WIA-uitkering: tussen wal en schip?' (SEOR); Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03095
..1.1 ACHTERGROND EN DOEL
Eind 2005 is de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) ingevoerd. De WIA verlangt dat mensen naar vermogen werken en dat blijven of gaan doen. Lukt dit niet (helemaal), dan kan een WIA-uitkering het verlies aan inkomsten compenseren. Daarbij is ervoor gekozen om iedereen die minder dan 35% van zijn verdiencapaciteit is verloren geen uitkering te laten krijgen. De verdiencapaciteit wordt door UWV bepaald op basis van het inkomen wat een persoon verdiende voordat hij of zij ziek werd, en wat een persoon nog kan verdienen met zijn of haar beperkingen. De verwachting was dat mensen met een grotere verdiencapaciteit relatief gezonder zouden zijn en een grotere kans op werk zouden hebben. Maar de arbeidsparticipatie van de zogenoemde WIA 35-minners, van wie het verlies aan verdiencapaciteit minder is dan 35%, verschilt in de praktijk weinig van de arbeidsparticipatie van de groep WGA 35-80.

In 2013 is de eerstejaars ziektewetbeoordeling (EZWb) ingevoerd met de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BeZaVa). Ook hierbij geldt de grens van 35%: mensen die minder dan 35% van hun verdiencapaciteit zijn verloren hebben geen recht op de verlenging van hun ZW-uitkering. Ook voor veel ZW 35-minners lijkt de afstand tot de arbeidsmarkt groot.

..2.1 OM HOEVEEL MENSEN GAAT HET?
In de jaren vanaf 2015 worden er jaarlijks zo’n 16.000 WIA-aanvragers beoordeeld als WIA 35-min. Zie figuur 2.1 voor de ontwikkelingen in het aantal 35-minners (WIA en ZW) in de periode 2011-2021. Per 1 januari 2013 is de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (Wet bezava) ingevoerd. Een van de doelen van de Wet bezava is om het beroep op de Ziektewet en vervolgens de WIA door vangnetters zonder werkgever (eindedienstverbanders, uitzendkrachten en zieke WW-gerechtigden) te verminderen. Een belangrijk onderdeel van de Wet bezava is de eerstejaars Ziektewetbeoordeling. Als gevolg hiervan stroomt vanaf 2014 een deel van de potentiële WIA 35-minners na het eerste ziektejaar al de Ziektewet uit. Zij worden ZW 35-min in plaats van WIA 35-min en kunnen niet een jaar later een WIA-uitkering aanvragen.13 Als gevolg hiervan daalde het aantal WIA 35-min beoordeelden in 2015. Sinds 2017 stijgt het aantal WIA 35-min beoordeelden weer, als gevolg van het gestegen aantal WIA-aanvragen.

Het aantal mensen dat jaarlijks als gevolg van de eerstejaars Ziektewetbeoordeling uit de Ziektewet stroomt, de ZW 35-minners, lag vanaf 2014 rond de 11.000. In 2021 was dit aantal gedaald naar ongeveer 8.500 mensen. In totaal kwamen er in 2021 ongeveer 27.000 nieuwe 35-minners (WIA en ZW samen) bij..

Ja! deze grote groep mensen vallen al jarenlang tussen wal en schip! En de groep 35-minners is waarschijnlijk vele malen groter dan in het rapport wordt genoemd omdat in :arrow: 2006 de WAO is vervangen door de WIA. De grote groep 35-minners komen in grote (financiële) problemen. Een 35-minner zal indien een inkomen (kostwinner) noodzakelijk is ondanks ziekte, klachten en beperkingen moeten gaan solliciteren en gaan werken. Als werken niet meer lukt volgt na Ziektewet, of WW, of Bijstand of géén inkomen.

De problematiek bij het UWV is al (tientallen) jaren bekend en de Tweede Kamerleden en de ministers SZW de politiek en bestuurlijk verantwoordelijken voor het UWV hebben er al die tijd niets gedaan en hebben de andere kant op gekeken. Het onderwerp had geen prioriteit en het stond niet op de Politieke agenda's! De pers heeft het onderwerp keer op keer aan de orde gesteld en dankzij de pers is de bal aan het rollen gegaan!

Zijn er (nog) betrokken werkgevers/ondernemers in Nederland? En gaat een werkgever goed zijn/haar best doen om een 35-minner en een (chronisch) zieke werknemer te gaan reïntegreren & begeleiden naar passend werk of naar een andere nieuwe baan?
De praktijk is: de werkgevers zijn 35-minners en (chronisch) zieke werknemers liever kwijt dan rijk! En géén enkele werkgever gaat een 35-minner en een (chronisch) zieke persoon aannemen!

:arrow: In 2006 is de WAO vervangen door de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen; Bron https://wetten.overheid.nl/BWBR0019057/2023-01-01 en Bron https://www.parlement.com/id/vhteoo0vzh ... _2003_2006) en werd met de nieuwe wet het accent gelegd op wat mensen nog wel kunnen in plaats van wat zij niet meer kunnen.
Het gaat in de praktijk bij de beoordelingen (ZW, Wajong, WIA, WAZ) van het UWV, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen er :arrow: niet om welke ziekte mensen hebben en wat mensen niet meer kunnen maar om wat mensen nog wel kunnen. De hoogte van een eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering wordt niet bepaald door de ziekte, maar door het inkomen.

Het UWV voert de wet- en regelgeving uit in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De politiek (minister SZW, Tweede Kamer) heeft die wet- en regelgeving gemaakt en dat kan :arrow: alleen worden veranderd door de politiek: de Tweede Kamer, de regering en de minister SZW. Hoe komt een wet tot stand?; Bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -tot-stand
..De regering maakt wetten in :arrow: samenwerking met de Eerste en Tweede Kamer (wetgevende macht). Een wet begint met een wetsvoorstel en is klaar na publicatie in het Staatsblad. Daartussen ligt een vast aantal stappen, die alle wetsvoorstellen moeten doorlopen..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Do 30 Jan 2025, 15:31

Vervolg

En vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1150#p30660 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1150#p30661

Hetgeen dat wordt beschreven in de verschillende Rapporten waar de minister SZW naar verwijst in de Kamerbrief is erg herkenbaar! En het geeft duidelijk aan hoe de mensen worden behandeld en hoe sterk en stevig je als mens in jouw schoenen moet kunnen blijven staan als je ziek en arbeidsongeschikt wordt in Nederland!!!

In het Rapport van het UWV: 'Wel ziek, geen WIA - De situaties en ervaringen van 35-minners – mensen met een arbeidsongeschiktheidspercentage van minder dan 35%' zie Bijlagen; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03089 staat te lezen:
.. .5. Ervaringen van niet-werkende 35-minners
Vooral de 35-minners met een als slecht ervaren gezondheid lukt het niet meer om aan het werk te komen. Een vijfde tot een kwart van de 35-minners komt (weer) terecht in Ziektewet- en/of arbeidsongeschiktheidsuitkering, een op de vijf verdwijnt van de arbeidsmarkt (onder andere personen die dicht tegen hun pensioen aanzitten en personen met een verdienende partner) en bijna een op de tien ontvangt langdurig een bijstandsuitkering. Van de 35-minners die na de initiële WIA-beoordeling weer een nieuwe WIA-beoordeling krijgen, worden relatief veel jongeren, mensen met een laag huishoudinkomen, en mensen met een migratieachtergrond (nogmaals) 35minverklaard (zie paragraaf 2.1).

De inkomensachteruitgang brengt een deel van de niet-werkende 35-minners in financiële problemen of zelfs in de schulden. Dat levert stress op en resulteert daarnaast in sociaal-emotionele problemen. Vooral voor alleenstaande 35-minners is de inkomens-achteruitgang een probleem. Bij niet-werkende 35-minners met een werkende partner creëert de inkomensachteruitgang niet direct financiële problemen, maar wel financiële afhankelijkheid. De stapeling van problemen op het gebied van inkomen, levensstijl, mobiliteit en het sociale netwerk als gevolg van een slechte gezondheid en gebrek aan inkomen maakt niet-werkende 35-minners kwetsbaar.

5.1. Deel 35-minners wordt afhankelijk van andere uitkeringen of van hun partner
Vooral mensen die zich te ziek voelen om te werken worden blijvend afhankelijk van een uitkering of van hun partner, ondanks dat ze in staat worden geacht ten minste 65% van hun oude loon te kunnen verdienen op de arbeidsmarkt (Bleeker et al., 2024; Van der Toorn et al., 2023). 8% van de WIA 35-minners en 9% van de Ziektewet 35-minners wordt blijvend afhankelijk van een bijstandsuitkering (zie tabel 5.1). Bijna een op de vier à vijf 35-minners is na enige tijd niet meer actief op de arbeidsmarkt, maar is met (vroeg)pensioen, geëmigreerd of overleden, krijgt na zijn WW-uitkering een IOW- of IOAW--uitkering15 of heeft helemaal geen inkomen en is afhankelijk van het inkomen van een partner of familielid. En een kwart van de WIA 35-minners en een op de vijf Ziektewet 35-minners komt (weer) terecht in Ziektewet- en/of arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Een deel van deze mensen is succesvol in bezwaar gegaan tegen de 35-minbeoordeling of doet op een later moment een nieuwe WIA-aanvraag die wordt gehonoreerd. En een deel komt weer in de Ziektewet na enige tijd te hebben gewerkt en/of een WW-uitkering te hebben gekregen.

Bij de 35-minners die in de bijstand terechtkomen en daar meerdere jaren van afhankelijk blijven zijn jongeren, laag- of praktisch opgeleiden, migranten, eenpersoons- of eenouderhuishoudens, mensen met een laag laatstverdiend uurloon en een beperkt recent arbeidsverleden oververtegenwoordigd (Van der Toorn et al., 2023). Slechts een klein deel van deze groep (ongeveer 10%) gaat na een aantal jaren in de bijstand weer aan het werk.

De groep 35-minners die na de 35-minbeoordeling niet langer actief is op de arbeidsmarkt en niet naar werk zoekt bestaat enerzijds uit ouderen die met (vroeg)pensioen gaan, na de WW-uitkering een IOW/IOAW-uitkering krijgen, overlijden of emigreren. Het is niet bekend hoe groot de verhouding emigratie/overlijden precies is. Het inkomen van deze mensen gaat logischerwijs naar nul vanaf het moment dat zij uit de Basisregistratie personen verdwijnen. De zorgkosten van deze mensen zijn gemiddeld vrij hoog voorafgaand aan de WIA-afwijzing (Van der Toorn et al., 2023).

Anderzijds bestaat de groep die niet langer actief is op de arbeidsmarkt uit mensen die helemaal geen inkomen hebben en afhankelijk worden van het inkomen van een partner of familielid. Dit betreft relatief veel samenwonende vrouwen en mensen met een migratieachtergrond in huishoudens zonder kinderen. De reden achter deze terugtrekking van de arbeidsmarkt ligt niet altijd in de hoek van de gezondheid. Zo liggen de zorgkosten grotendeels onder het gemiddelde van alle 35-minners (Van der Toorn et al., 2023). Ruim een kwart van de mensen die langere tijd niet actief is op de arbeidsmarkt gaat uiteindelijk (binnen vijf jaar) wel weer aan het werk.

De 35-minners die terechtkomen in Ziektewet- of arbeidsongeschiktheidsuitkeringen bestaat uit mensen die succesvol bezwaar aantekenden tegen hun 35-minbeoordering en mensen wiens klachten verergeren (bijvoorbeeld door een progressieve ziekte) of andere ziekten/beperkingen krijgen waardoor zij op een later moment wel meer dan 35% arbeidsongeschikt worden verklaard (Bleeker et al., 2024; Van der Toorn et al., 2023). Ten slotte zijn er mensen die later weer in de Ziektewet terechtkomen, maar (weer) niet doorstromen naar de WIA. Mensen die wel een
WIA-heraanvraag doen maar een afwijzing krijgen, komen vaker in de Ziektewet en in de WW terecht en gaan minder vaak aan het werk (Van der Toorn et al., 2023).

5.2. Veel financiële problematiek onder niet-werkende 35-minners
Veel 35-minners die niet werken, gaan in inkomen achteruit (Van der Toorn et al., 2023). Van degenen die in de bijstand terechtkomen ervaart bijvoorbeeld een derde een achteruitgang in inkomen van meer dan 35%. Ook bij degenen die in de jaren na hun 35-minbeoordeling wel weer terechtkomen in de Ziektewet maar (vervolgens) niet in de WIA ervaart ongeveer een derde een inkomensachteruitgang van meer dan 35%. Zij ervaren wel gezondheidsproblemen maar kunnen uiteindelijk toch niet terugvallen op een WIA-uitkering. Ook de andere 35-minners zonder werk gaan er in inkomen op achteruit.

Door deze inkomensachteruitgang krijgen veel 35-minners te maken met financiële problemen (Bleeker et al., 2023). 35-minners zonder werkende partner als vangnet lopen het risico om schulden op te bouwen bij vrienden/familie of in de schuldsanering terecht te komen. Van de WIA 35-minners zit 1% in de wettelijke schuldsanering (Wsnp) en heeft 8% problematische schulden waardoor die de zorgverzekering niet kan betalen. Van de Ziektewet 35-minners zit 2% in de schuldsanering en heeft 13% dergelijke problematische schulden. In vergelijking met andere personen met een uitkering hebben alleen bijstandsgerechtigden een groter aandeel schulden (Van der Toorn et al., 2023).

De kans om in de financiële problemen te komen neemt nog eens extra toe wanneer de gezondheidsproblemen resulteren in een scheiding. Meerdere geïnterviewde 35-minners vertellen dat hen dit overkwam (Bleeker et al., 2024). De ziekte vraagt soms veel van de sociale omgeving qua aanpassingsvermogen en mantelzorg, waardoor sociale relaties onder druk kunnen staan en isolement op de loer ligt.

Personen met een werkende partner kunnen de financiële gevolgen vaak nog wel opvangen door zuiniger te leven of te verhuizen, maar de afhankelijkheid van de partner kan problematische situaties opleveren. Hoewel deze mensen het cijfermatig gezien in financieel opzicht aardig lijkt te redden (Van der Toorn et al., 2023), kan financiële afhankelijkheid van de partner op zichzelf problematisch zijn. Geïnterviewden vertellen dat dit een onprettig gevoel van afhankelijkheid creëert. Onder de geïnterviewden met partners waren er bovendien enkelen die meldden dat hun partner hen verliet.
En er was een geïnterviewde wier partner haar mishandelde. Ze vertelde dat ze door haar ziekte en het verlies van haar financiële zelfstandigheid nog afhankelijker werd van haar partner (Bleeker et al., 2024).

5.3. Niet-werkende 35-minners hebben sociaal-emotioneel moeite om zich te redden
Veel 35-minners die niet aan het werk komen hebben ook moeite om sociaal-emotioneel het hoofd boven water te houden.
Een aantal factoren die van invloed zijn op het sociaal-emotionele welbevinden, worden ook op andere plekken in dit
rapport genoemd
. Het gaat om:
- financiële problematiek (zie paragraaf 5.2);
- de aandoening en het bijbehorend verlies aan arbeidsvermogen accepteren;
- energie hebben om sociale activiteiten te ondernemen en een sociaal netwerk te onderhouden;
- steun uit de sociale omgeving en/of van werkgever;
- de mate waarin iemand de uitkomst van de beoordeling herkent/accepteert (zie paragraaf 2.2);
- de manier waarop de uitkomst van de beoordeling (35-min) wordt gebracht (zie paragraaf 6.3).

Acceptatie, energie en steun
Mensen die hun aandoening goed kunnen accepteren, nog energie hebben om leuke dingen te doen, nog goed kunnen rondkomen en veel steun ervaren uit de omgeving kunnen zich aardig redden. Een substantieel deel van de 35-minners heeft echter moeite om zijn aandoening te accepteren, heeft weinig energie om de dagelijkse huishoudelijke taken te doen, onderneemt minder sociale activiteiten dan voorheen en/of is beperkt in zijn mobiliteit. Zij zien de toekomst vaak somber in en komen soms in een isolement terecht (Bleeker et al., 2023)..

Meerdere geïnterviewden vertelden dat hun sociale netwerk kleiner is geworden als gevolg van de ziekte, wat hun negatieve gevoelens vergroot. Bleeker et al. (2024) geven een voorbeeld:
‘Toen ik ziek werd stond mijn leven even stil. Ik kon opeens veel minder dan voorheen. Ik moet nu bij elke handeling en taak nadenken of ik voldoende energie over zou hebben voor de rest van mijn dag. Ik ga ook veel minder snel naar buiten, bijvoorbeeld om boodschappen te doen. Vrienden en familie hebben mij daar soms in kunnen ondersteunen door boodschappen of de was voor mij te doen, maar ik stond er ook vaak alleen voor. Voor hen was het dan ook soms te zwaar om mij telkens te moeten helpen. Ik heb dan ook vriendschappen zien verdwijnen, omdat ik geen energie had om deze te onderhouden. Ik wil ook graag werken en participeren omdat ik wat wil betekenen voor de mensen om mij heen, maar dat gaat niet makkelijk. Ik houd er niet van zo hulpafhankelijk te zijn, maar zo ziet mijn nieuwe leven er nu uit. Het liefst ben ik weer mijn normale zelf.’

Herkenning van de beoordelingsuitkomst en manier waarop de boodschap werd gebracht
Een substantieel deel van de 35-minners ervaart zijn ziekte of aandoening als (zeer) zwaar en belemmerend, en voelt zich niet erkend door het arbeidsongeschiktheidspercentage van minder dan 35% (zie paragraaf 2.2). Dit zorgt voor gevoelens van frustratie, ze voelen zich niet erkend en gehoord. Ze hebben het idee dat ze ‘gezond’ zijn verklaard, terwijl ze zich helemaal niet zo voelen. 35-minners die succesvol bezwaar aantekenen tegen de beoordeling geven aan dit als een opluchting te ervaren, omdat hun situatie (eindelijk) erkend werd (Bleeker et al., 2024).
Los van het feit dat mensen zich niet erkend voelen door het toegekende arbeidsongeschiktheidspercentage op zichzelf, speelt de manier waarop zij deze boodschap te horen kregen een aanvullende rol. Wanneer ze op een duidelijke, persoonlijke en empathische manier te horen krijgen waarom het oordeel zo uitvalt en welke hulp zij kunnen krijgen, dan kan dit hen helpen om met de consequenties van de beoordeling om te gaan (zie paragraaf 6.3)..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Do 30 Jan 2025, 17:21

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1240#p30933

De vraag rijst.. hoeveel gesprekken en kostbare tijd hebben de Tweede Kamerleden, de minister SZW en andere ministers, de Premier en de Vice-Premiers ( :arrow: een brede delegatie..) met gedupeerde WIA-gerechtigden nog nodig om het grote probleem en de ernst van de ontstane fouten en de gevolgen daarvan te zien en te begrijpen?

Tweede Kamer
Woensdag 15 januari 2025
Aanvang: 10:15 uur
Sluiting: 22:10 uur
Status: Ongecorrigeerd
Plenair verslag Tweede Kamer, 41e vergadering; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 24-2025/41

15 januari 2025: Debat Direct - Rapport parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening; Bron https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025 ... /onderwerp
Rapport parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening "Blind voor mens en recht"; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... ssies/pefd
..De heer Omtzigt (NSC): Ik hoop op een aantal specifieke vragen toch nog een antwoord te horen. Het zijn belangrijke vragen die gesteld zijn. Overigens ben ik blij dat de regering toezegt :arrow: om met een aantal gedupeerden van het UWV in gesprek te gaan. Mag ik ervan uitgaan dat dit in de komende twee maanden, dus voor 1 april, gebeurt en :arrow: ook met een brede kabinetsdelegatie? Het was immers de bedoeling dat hersteloperaties goed van de grond zouden komen.

Minister Van Hijum (NSC): Ja, daar was ik impliciet misschien al van uitgegaan. De gesprekken die ik zelf heb, zijn al vanaf volgende week. Ik zal proberen … Niet alleen proberen. Als er gesprekken plaatsvinden, dan voor het debat in de Kamer over het herstelplan. Het zou goed zijn om de inzichten die uit de gesprekken voortvloeien te kunnen meenemen in het herstelplan.

De heer Omtzigt (NSC): Het was ook de bedoeling dat dit met een :arrow: brede delegatie gebeurt. Wat er nu dreigt te gebeuren, is dat we allemaal zeer specifieke hersteloperaties krijgen. Ik wil vragen of :arrow: ook de premier, een aantal vicepremiers en de minister van Financiën zijn aangesloten, zodat ook duidelijk wordt hoe groot het probleem is.

Minister Van Hijum (NSC): Ik zal in het kabinet bespreken :arrow: wat een goede delegatie is. Ik begrijp de achtergrond van de vraag; ook de uitstraling naar andere hersteloperaties. Met dat in het achterhoofd zal ik kijken wat een geschikte kabinetsdelegatie is. Ze moeten uiteraard ook willen, maar ik twijfel er niet aan dat die bereidheid er is..
..Minister van Huijm (NSC):..Tot slot kan ik, in het rijtje specifieke wetten of thema's waar we aandacht aan besteden binnen het socialezekerheidsdomein, niet om de WIA heen. Een aantal van u heeft ook daarnaar verwezen. De zorg over de vraag of het nog eens kan gebeuren, moeten we niet ook nog bij de WIA krijgen. Even voor de goede orde zeg ik dat de WIA de wet is die de uitkering voor arbeidsongeschikten regelt. De WIA is een wet geworden die verschillende hardheden kent en inmiddels ook als onuitvoerbaar bestempeld kan worden. We zijn ons er zeer van bewust dat wij moeten toewerken naar een eerlijke en begrijpelijke wet, die zekerheden biedt bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Het moet een wet worden die eenvoudiger is, beter uitlegbaar en beter uitvoerbaar. Als de heer Omtzigt vraagt of ik hier in een paar zinnen kan uitleggen hoe de wet in elkaar zit, en wat de specifieke plek van de WGA is, dan kan ik dat gewoon niet. Ik zal hier niet het pleidooi van de voorzitter als argument gebruiken, om omwille van de tijd dat niet te doen, maar het is echt zo erg dat het ook voor de mensen zelf niet meer uit te leggen is hoe die wet in elkaar zit. Hij werkt bovendien niet uit op de manier waarop hij bedoeld is. Dus dat moet anders. Ik hoop mijn brief over de hervorming van de WIA in januari naar de Kamer te sturen. Ik denk - en dat moet ook echt een hoofddoel van de wet zijn - dat een eenvoudigere, beter uitlegbare en uitvoerbare wet ook helpt om fouten te voorkomen, zoals die deze zomer ook bij het UWV werden geconstateerd. Het UWV werkt er op dit moment hard aan om de verdere uitwerking van die verbeteraanpak vorm te geven. Ik ga er nu niet te diep op in; we hebben daar in de Kamer ook eerder over gediscussieerd. Maar we kunnen wel verzekeren dat de lessen uit de eerdere affaires bij die aanpak ter harte worden genomen, waaronder ook het zo belangrijke burgerperspectief. Het betrekken van het perspectief van de burger is ook een pleidooi dat uit de Kamer is gekomen. Het UWV is er zelf ook zeer van doordrongen dat dit noodzakelijk is.

Persoonlijk ben ik er als minister ook van doordrongen. De heer Omtzigt heeft mij daar vragen over gesteld. Ik heb reeds gepland staan dat ik :arrow: de komende weken in gesprek ga met verschillende WIA-gerechtigden over onder andere de hardheden in de wet en de huidige problematiek. Maar als hij mij vraagt of ik bereid ben om dat te verbreden en om ook bij collega's na te gaan of wij een breder gesprek kunnen organiseren, dan ben ik graag bereid om dat te doen. Het UWV verwacht die verbeteraanpak uiteindelijk in maart openbaar te maken en daarover kunnen we dan ook hier spreken..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Do 30 Jan 2025, 18:34

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30906

Tweede Kamer
29 januari 2025
Mededeling (uitstel antwoord): Uitstel beantwoording vragen van het lid Inge van Dijk over het bericht "’Zwaarst getroffen UWV-gedupeerden worden door Minister niet geholpen’, en dat mag volgens juristen niet"; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03336
..1154
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de Kamervragen van het lid Van Dijk (CDA) over het bericht ««Zwaarst getroffen UWV-gedupeerden worden door Minister niet geholpen», en dat mag volgens juristen niet» (kenmerk 2025Z00028) met het oog op een zorgvuldige beantwoording niet binnen de gestelde termijn van drie weken beantwoord kunnen worden. Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Di 11 Feb 2025, 16:24

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1200#p30754 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30722 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1150#p30601
Bron viewtopic.php?f=5&t=2595&start=410#p30189 .. :arrow: Vanaf mei willen zij groepen patiënten werven met ME/CVS, lyme, Q-koorts en long covid om te zoeken naar de verschillen en overeenkomsten in hun biomarkers. “Ik zoek dan bijvoorbeeld naar de biomarker voor inspanningsintolerantie”, legt Wüst uit. “Het zou kunnen dat die door een vergelijking tussen de patiëntgroepen te vinden is.”

3 februari 2025: NMCB | Nederlandse MECVS Cohort en Biobank - In gesprek met NMCB-consortiumleider Jos Bosch; Bron https://www.youtube.com/watch?v=AFV-qM4GXdg en Transcript; Bron https://mecentraal.wordpress.com/2025/0 ... more-33603
..1. Wat doet NMCB?
Onderwerpen die in deze video aan bod komen zijn:
- Wat doet u binnen de NMCB?
- Wat is een biobank? Wat een cohort?
- Hoe gaat dit patiënten helpen?
- Wat hoopt en verwacht u van dit consortium?
- Werken alle NMCB-projecten met dezelfde biobank?
- Werkt NMCB samen met buitenlandse onderzoekers?
- Hoe vindt die samenwerking plaats?

Heeft u vragen naar aanleiding van deze antwoorden, of andere vragen aan Jos Bosch? Op 25 maart zal er van 14 - 15 uur een chatsessie met hem plaatsvinden. Meer details over de chatsessie worden later gedeeld.
Voor meer informatie over NMCB kunt u ook terecht op onze website; Bron http://www.NMCB.eu ..
..Wat is een biobank? Wat een cohort?
In de afkorting NMCB staat C voor cohort en B voor biobank. Cohort is een ander woord voor een groep mensen. Als je een groep mensen met longziekte bij elkaar hebt, dan noem je dat een longziekte cohort. Heb je een groep mensen met ME/cvs bij elkaar, dan noem je dat een ME/cvs cohort. En dat zijn mensen die mee willen doen aan ons onderzoek. Die verzamelen zich in een cohort. We zijn trouwens niet alleen een ME/cvs cohort maar ook een postcovid cohort, een Lyme-cohort en een
Q-koorts cohort
. Maar het grootste deel van de patiënten die meedoen aan ons onderzoek hebben ME/cvs.

De B staat voor biobank. Een bank is een plaats waar je materialen veilig en langdurig opslaat, en in een biobank sla je biomaterialen veilig en langdurig op. Biomaterialen zijn dingen zoals speeksel, ontlasting, urine en bloed: allemaal lichaams-materialen die gebruikt kunnen worden voor onderzoek.

Daarnaast slaan we ook heel veel gegevens op van patiënten over hun medische achtergrond en allerlei testresultaten. Door dat veilig bij elkaar te brengen, kunnen die gegevens worden gebruikt voor onderzoek..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Di 11 Feb 2025, 17:03

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1250#p30967 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1250#p30974

De advocaat bestuursrecht kaart goede en belangrijke punten aan!

Trouw
10 februari 2025
Opinie: De Wia-opvolger schiet tekort; Bron https://www.trouw.nl/opinie/opinie-de-w ... ~b725c8aa/
..Half werk in de nieuwe wet voor arbeidongeschiktheid benadeelt de burger, schrijft :arrow: Fabian van Hal.

Dit is een ingezonden opiniestuk. Het standpunt in dit artikel is niet per definitie ook het standpunt van Trouw.

Meneer Foppe is werkloos. Hij maakt dankbaar gebruik van een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Maar in het satirische land van Van Kooten & De Bie komt de Rijkscontroledienst langs om de arbeidsongeschiktheidsuitkering te checken.

Hij is 98 procent arbeidsongeschikt, maar is Foppe dan voor 2 procent wél arbeidsgeschikt? “Ik kón geen werk zoeken, omdat ik ziek was”, probeert Foppe, maar zo werkt dat niet. Die 2 procent arbeidsgeschiktheid moet hard gemaakt worden, anders stopt Foppe’s WAO en zijn aanvullende OGBO, en komt hij in de SVP – bepaald geen vetpot. “U moet die 2 procent arbeidsgeschiktheid hard kunnen maken, anders zit de heer Foppe voor 200 procent in de puree.”

Goede satire komt dicht bij de werkelijkheid. Dat heeft ook minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (NSC) door. De niet-satirische Wet en Inkomen naar Arbeidsvermogen (Wia) moet op de schop: zoveel mogelijk verschillende uitkeringen moeten geconcentreerd in één regeling. De huidige wirwar zorgt ervoor dat juist kwetsbare burgers moeite hebben de correcte regeling te vinden. Bovendien zijn hierdoor majeure fouten gemaakt in de vaststelling van de hoogte van 84.000 uitkeringen. Met forse financiële gevolgen.

De kwetsbaarste burger levert in
Een goed voornemen van Van Hijum: overzicht zorgt voor duidelijkheid bij de burger en beperkt de kans om fouten te herhalen. Tegelijkertijd is het maar de vraag hoe haalbaar dit plan is. Bij de regering ontbreekt elk spoor van financiering voor deze hervorming, die 1 tot 2 miljard uit de rijksschatkist kosten zal. Sterker nog, mogelijk zullen de hervormingen zorgen voor een grotere instroom in de Wia. Dat komt doordat de drempel om een beroep op te doen op de Wia wordt verlaagd: in plaats van 35, zal ‘al’ 25 procent inkomensverlies door ziekte recht kunnen geven op de regeling.

Daar komt ook nog eens bij kijken dat het moeilijker wordt om een permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering te krijgen: keuring na keuring moet volgen voordat iemand in de zogeheten ‘AO-einduitkering’ komt. Een opvallende keuze van Van Hijum, juist nu er al een groot tekort is aan (her)keuringsartsen. De hervormingen lijken daarmee nog minder uitvoerbaar.

Bovendien: bij wie komt de rekening van het plan-Van Hijum te liggen? De hervormingen brengen mee dat 70 procent in plaats van 75 procent van het oude loon wordt vergoed in geval van een definitieve uitkering. De kwetsbaarste burger levert dus in voor de hervormingen.

:arrow: Fabian van Hal is advocaat bestuursrecht

Daarnaast sluimert de genoemde Wia-affaire, waarbij tienduizenden uitkeringen verkeerd zijn vastgesteld, nog altijd door. Van Hijum sluit de terugvordering van deze onjuist vastgestelde uitkeringen nog steeds niet uit. Dat kan uitpakken als een tweede toeslagenaffaire: terugvordering van een abusievelijk opgebouwde uitkeringsschuld kan zorgen voor een financiële crisis bij uitkeringsgerechtigden. Tegelijkertijd brengt een nijpend financieel tekort de perverse prikkel mee om tóch terug te vorderen, ondanks protest van onder andere het CNV.

Niet alleen de burger zal daar onder lijden, maar ook de overheid zelf: een al overbelaste rechtspraak zal moeten oordelen over of de terugvorderingen terecht zijn of niet. Dat zal mogelijk meer geld kosten dan het kwijtschelden van de onjuiste uitkeringen. De maatwerkbelofte om per geval te bezien of moet worden teruggevorderd klinkt rechtvaardig, maar kan onrechtvaardig uitpakken.

In de sketch van Van Kooten & De Bie komt niet alleen Foppe er slecht vanaf. Ook de controleur zélf wordt gecontroleerd, en wel door de Rijkscontrole-controledienst. En helaas, de controleur voldoet niet aan zijn controlequotum, met alle gevolgen van dien. Ook minister Van ­Hijum dient erop te letten dat hij de boemerang van zijn plannen niet recht in het gezicht terugkrijgt. De hoogste prioriteit moet zijn om de rekening niet bij de burger neer te leggen. Van Hijum moet daarom zorgen voor voldoende budget voor de Wia-plannen. Bij half werk is niemand gebaat..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Di 18 Feb 2025, 13:03

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&p=31013#p30967

Tweede Kamer
18 februari 2025
18:30 - 22:30 uur
Plenair debat: Arbeidsongeschiktheid en Te behandelen zaken; Bron https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2025A00385

Eenvandaag
17 februari 2025
Ministers krijgen al 10 jaar geen grip op UWV: nieuwe minister moest onlangs nog een onwettige regeling terugdraaien; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/min ... ugdraaien/
..Om wachtlijsten weg te werken neemt het UWV ingrijpende maatregelen, zonder dat de minister dat weet. Een week geleden moest het UWV nog stoppen met een stiekeme regeling voor 62-plussers. Dat is een patroon, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en AD.

Zeker vier ministers ondervinden dat ze onvoldoende controle hebben op het UWV. Het UWV voert zonder toestemming zelfbedachte regelingen uit, deelt rapporten en informatie niet of komt te laat met cruciale informatie. Ook zien ministers waarschuwingen in externe onderzoeken en de UWV-rapporten, die wel zijn gedeeld, over het hoofd of schatten deze niet op waarde.

Opstapeling van problemen
Dat de communicatie tussen de diverse ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Raad van Bestuur van het UWV al zeker tien jaar regelmatig stroef loopt, blijkt uit via de Wet open overheid (Woo) door het AD opgevraagde documenten. Het ministerie heeft deze na ruim een half jaar vrijgegeven.

Ministers worden regelmatig overvallen door berichten in de media en hebben onvoldoende informatie om de Tweede Kamer goed te informeren. Dat het een patroon is, blijkt uit de apps, mails en andere communicatie van de Woo-documenten..
..Info
Dossier UWV - samenwerking AD/EenVandaag

Dit verhaal is onderdeel van het 'dossier UWV', wat EenVandaag samen met het AD volgt. Vanuit EenVandaag werken Joost Lammers, Marlou Poncin en Simone Timmer aan alle verhalen. Bij het AD bestaat het team uit Julia Bokdam, Cyril Rosman en John van den Oetelaar.

Heeft u tips of wilt u uw verhaal ook delen? Dat kan via de mail, meldpunt@eenvandaag.nl, of via ons online meldpunt-formulier; Bron https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform ..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 8031
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Wo 19 Feb 2025, 16:51

Vervolg

Tweede Kamer
18 februari 2025
18:30 - 22:30 uur
Plenair debat: Arbeidsongeschiktheid en Te behandelen zaken: Debat direct; Bron https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025 ... /onderwerp

Tweede Kamer
Uitgelicht: Arbeidsongeschiktheid; Bron https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... schiktheid
..OCTAS
De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) bracht op 29 februari 2024 haar eindrapport uit, waarin verschillende voorstellen staan om het stelsel eenvoudiger en beter uitvoerbaar te maken. In een brief aan de Kamer beschrijft minister Van Hijum wat er tot nu toe is gebeurd met deze voorstellen en hoe hij verder wil gaan met de hervorming van het arbeidsongeschiktheidsstelsel.

Toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel
Het kabinet wil het arbeidsongeschiktheidsstelsel verbeteren en vereenvoudigen. Het huidige stelsel werkt niet altijd eerlijk. Zo komen mensen die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn vaak niet meer aan het werk, en leiden terugvorderingen tot onzekerheid over het inkomen. Ook wordt de doelstelling om zoveel mogelijk mensen volledig of gedeeltelijk aan het werk te houden niet gehaald.

Hervorming
De minister richt zich vooral op variant 1 van het OCTAS-rapport, die het bestaande stelsel verbetert zonder grote systeemwijzigingen. Hij overweegt onder meer om de WIA te vereenvoudigen door het aantal regelingen te verminderen en meer te kijken naar wat mensen nog kunnen verdienen. Daarnaast blijft het kabinet werken aan een regeling voor zelfstandigen. Ook zoekt het kabinet naar oplossingen voor mensen die in het huidige stelsel geen recht hebben op een WIA-uitkering vanwege een te laag arbeidsongeschiktheidspercentage (de ‘35-minners’), maar toch moeite hebben om werk te vinden. De minister wil over de hervorming van het arbeidsongeschiktheidsstelsel in gesprek met de Kamer en betrokken organisaties..

Met het Rapport OCTAS gaat het nieuwe Kabinet aan de slag: Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684
.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk :arrow: gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..

..H1. Bestaanszekerheid Aangekondigde nieuwe wetgeving:
..Zal naar verwachting tot :arrow: nieuwe wetgeving leiden:
- Wetswijzigingen die volgen uit de aangekondigde verbetering en vereenvoudiging van de WIA waaronder de uitwerking van de OCTAS varianten (uitwerking eind 2024 naar de Kamer)..
En Rapport OCTAS; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
En een stelselwijziging gaat veel geld kosten (1 tot 2 miljard euro); Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334 Hoe denken het Kabinet, de minister SZW en de Tweede Kamer dat te gaan uitvoeren als er géén geld voor beschikbaar is?

En opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de :arrow: Variant: Werk staat voorop; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30713 en het NSC (zit ook in het Kabinet; minister SZW!; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) kiest voor de :arrow: Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30715 en; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30714
Zal het gaan botsen tussen de minister SZW (NSC; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) én zijn collega Tweede Kamer leden én zijn collega Tweede Kamer leden van het NSC?

NSC meldt voor 2025: Ook in 2025 zetten we ons in om onze verkiezingsbeloftes waar te maken. Drie belangrijke speerpunten voor Nieuw Sociaal Contract in 2025 lichten we vast toe; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... sc-bereikt
..WIA: door fouten bij het UWV hebben tienduizenden mensen een verkeerd inkomen ontvangen. Ilse Saris (NSC) is volop bezig om dit schandaal bij het UVW bloot te leggen en voor een passend herstel te zorgen voor de gedupeerden. Daarnaast is Eddy van Hijum (NSC) hard bezig om de hardheden van de WIA aan te pakken..

..Hardheden: Op initiatief van Nieuw Sociaal Contract worden in 2025, zoals besloten is in het hoofdlijnenakkoord, de hardheden bij de overheid aangepakt. Rechters, de ombudsman, Kamerleden waarschuwen vaak voor wetten die onbedoeld hard en meedogenloos zijn. In 2025 leveren deze staatsmachten lijsten van deze hardheden bij de regering aan, waarop die moet aangeven hoe die hardheden opgelost moeten worden..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~


Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten