Er zullen toch wel verschillen zijn tussen doel en/of opzet van de please studie en eerder uitgevoerde onderzoeken. Anders zou er voor het Radboud en haar onderzoekers toch geen eer te behalen zijn?
Iemand enig idee wat de please studie uniek maakt in internationaal perspectief?
Oh please! PLEASE-studie artikel van de NOS
Re: Oh please! PLEASE-studie artikel van de NOS
Sproetje schreef:
Wat ik me nog wel serieus afvraag waarom er is gewerkt met placebo's, is dat zomaar toegestaan in de geneeskunde?
Ja .
En verplicht zelfs om een zo eerlijk mogelijk onderzoek te krijgen .
Proefpersonen weten dit ook , alleen weet je niet in welke testgroep je zit .
En onderschat ook niet het effect/werking van een placebo . Mensen maken vaak de fout door te denken dat een placebo iets minderwaardigs is , dat deze geen functie heeft , dat het nadelig is (gevaarlijk), terwijl het tegendeel bewezen is .
Maar nogmaals , wie meedoet aan een studie krijgt uitgebreid informatie over het onderzoek ,en ook dat er een placebo groep is .
Ja, maar placebo's mogen bij ernstig zieke mensen alleen worden toegediend wanneer er na de placebo in ieder geval een behandeling volgt.
Zoals bv bij de studie over immuuntherapie bij kankerpatiënten die nu bezig is in Amsterdam.
Anders kun je je afvragen of het medisch ethisch verantwoord is.
Iets over de medische ethiek:
https://www.ceg.nl/themas/bekijk/medische-ethiek
ABX legt het uit in onderstaande topic:
viewtopic.php?f=6&t=464&p=12580&hilit=Please+studie#p12580
Zoals bv bij de studie over immuuntherapie bij kankerpatiënten die nu bezig is in Amsterdam.
Anders kun je je afvragen of het medisch ethisch verantwoord is.
Iets over de medische ethiek:
https://www.ceg.nl/themas/bekijk/medische-ethiek
ABX legt het uit in onderstaande topic:
viewtopic.php?f=6&t=464&p=12580&hilit=Please+studie#p12580
johnvz schreef:Er zullen toch wel verschillen zijn tussen doel en/of opzet van de please studie en eerder uitgevoerde onderzoeken. Anders zou er voor het Radboud en haar onderzoekers toch geen eer te behalen zijn?
Iemand enig idee wat de please studie uniek maakt in internationaal perspectief?
Deze studie heeft wel heel erg veel weg van de studie van Klempner uit 2001
Weinig uniek en meer een na apertje van Kullberg en collega's
Een stukje over Klemper:
viewtopic.php?f=5&t=765&p=6631&hilit=klempner#p6631
De eer die er te behalen valt bij het Radboud is de eer die het uit een bepaalde Amerikaanse hoek heeft gekregen toen de studie afgerond was.
Een zwaan kleef aan studie

Daisy schreef:
Onderzoek naar lange antibioticabehandeling was vaker gedaan, maar minder goed. Daardoor eindigde het Nijmeegse onderzoek met een toppublicatie in The New England Journal of Medicine. Na een eerste verbetering in de eerste drie maanden, zowel bij de placebo- als de antibioticaslikkers, gebeurde er niks in de daaropvolgende negen maanden.
Een lange antibioticabehandeling geeft dus alleen de bijwerkingen en die patiënten moeten iets anders.
Maar wat? Kullberg: „We weten het niet, maar staan overal voor open. Op het ogenblik doen we samen met het RIVM en het AMC Amsterdam een studie waaraan 2.000 mensen mee kunnen doen met een verse Borrelia-infectie. Die gaan we een jaar volgen om te kijken of ze late klachten krijgen. Ongeveer 200 mensen zullen die krijgen. We proberen te kijken of ze medisch, genetisch, psychologisch, sociaal, of in hun afweerreactie verschillen van de mensen die de late klachten niet krijgen. Als we iets vinden, gaan we daar een behandeling bij zoeken.”
Voor mij is het onderzoek een bevestiging van mijn eigen ervaring . Ik werd alleen maar zieker van een half jaar antibiotica en kan niet zeggen dat het toen geholpen heeft .
En wat ik hierboven lees , het vervolg onderzoek vind ik hout snijden .
NickyC schreef:Voor mij is het onderzoek een bevestiging van mijn eigen ervaring . Ik werd alleen maar zieker van een half jaar antibiotica en kan niet zeggen dat het toen geholpen heeft .En wat ik hierboven lees , het vervolg onderzoek vind ik hout snijden .
Maar jij kreeg alleen doxy terwijl je reeds chronisch ziek was,
viewtopic.php?f=37&t=1296&p=12676#p12676
misschien handig om erbij te vermelden dat doxy alleen kan helpen tijdens een vroege besmetting.
Had je deze al eens gelezen?
Nee die had ik nog niet gelezen , thx 

- VerlorengezondheidM
NickyC schreef:Voor mij is het onderzoek een bevestiging van mijn eigen ervaring . Ik werd alleen maar zieker van een half jaar antibiotica en kan niet zeggen dat het toen geholpen heeft .
De ene AB soort werkt bij mij anders als de andere, hier zit bij mij duidelijk verschil tussen.
Van de Azitromycine ben ik het meest ziek geworden met Herxheimers die haast niet te doen waren.
Volgens mij is het verstandig om ook cystebrekers in te zetten.
Sterkte gewenst NickyC
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
It Still May Be Lyme Disease!
Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.
Goedemorgen allemaal,
De deelnemers aan de Please Studie die in de placebo groep zaten hebben nadien alsnog 3 maanden a.b. gehad.
Groetjes Henriëtte
De deelnemers aan de Please Studie die in de placebo groep zaten hebben nadien alsnog 3 maanden a.b. gehad.
Groetjes Henriëtte
Hallo Henriette ,
heb jij mee gedaan aan het onderzoek ?
Ik persoonlijk ben blij dat er 280 mensen hebben meegedaan aan het onderzoek en deel de mening dat het zo afgekraakt moet worden niet .
Het geeft aan dat er beweging is onder Nederlandse onderzoekers en artsen in het zoeken naar een juiste behandeling . Ik ben ook blij dat er een vervolg onderzoek komt (zoals in het artikel wat Daisy heeft geplaatst te lezen is ) die wat breeder getrokken wordt .
En natuurlijk zijn er veel artikelen op internet te vinden over onderzoeken (in het buitenland) , maar daar kun je vaak niet mee aankomen bij de meeste Nederlandse artsen . Een Nederlands onderzoek geeft de mogelijkheid om de protocollen hier te veranderen .
Ik snap echter de frustratie wel van mensen die al langdurig ziek zijn en hier tegen een muur lopen van onbegrip en nauwelijks tot geen behandeling krijgen , of de onjuiste behandeling .
Laten we daarom hopen dat verder onderzoek hier verandering in brengt .
heb jij mee gedaan aan het onderzoek ?
Ik persoonlijk ben blij dat er 280 mensen hebben meegedaan aan het onderzoek en deel de mening dat het zo afgekraakt moet worden niet .
Het geeft aan dat er beweging is onder Nederlandse onderzoekers en artsen in het zoeken naar een juiste behandeling . Ik ben ook blij dat er een vervolg onderzoek komt (zoals in het artikel wat Daisy heeft geplaatst te lezen is ) die wat breeder getrokken wordt .
En natuurlijk zijn er veel artikelen op internet te vinden over onderzoeken (in het buitenland) , maar daar kun je vaak niet mee aankomen bij de meeste Nederlandse artsen . Een Nederlands onderzoek geeft de mogelijkheid om de protocollen hier te veranderen .
Ik snap echter de frustratie wel van mensen die al langdurig ziek zijn en hier tegen een muur lopen van onbegrip en nauwelijks tot geen behandeling krijgen , of de onjuiste behandeling .
Laten we daarom hopen dat verder onderzoek hier verandering in brengt .
Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”