Week van de Teek 25 t/m 29 april 2022

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Week van de Teek 25 t/m 29 april 2022

Berichtdoor Roxy » Vr 22 Apr 2022, 13:00

Week van de Teek
Stigas
22 april 2022
Handig plukartikel Week van de teek 2022; Bron https://www.weekvandeteek.nl/nieuws/han ... teek-2022/
Ieder jaar maakt Stigas samen met RIVM een plukartikel in het kader van de Week van de teek. Hierin staat alle informatie over de teek en de ziekte van Lyme in een overzichtelijk artikel. Speciaal geschreven voor vakmedia en werkgevers. Je kunt hieruit zelf de informatie halen die je wilt delen met jouw doelgroep.

In dit artikel vind je meer informatie over:
- Wat zijn teken en waar bevinden ze zich?
- Hoe ziet een teek eruit?
- Het belang van goed controleren
- Wat u moet doen als u door een teek bent gebeten
- Wanneer moet ik naar de huisarts?
- Wat is de ziekte van Lyme?
- Wat is Tekenencefalitis (TBE)?
- Waarom voorlichting zo belangrijk is.
- Misschien net zo belangrijk als preventie: risico-acceptatie
- Richtlijnen voor professionals
- Het tekenspreekuur voor werkenden in het groen
- PMO met aandacht voor tekenbeten en ziekte van Lyme
- Wat kunnen werkgevers doen?
- Wat kunnen werknemers zelf doen?
- Beschermende kleding tegen tekenbeten: (wanneer) werkt het?
- Informatie onder (lopend) onderzoek
- Informatieve artikelen over teken, tekenbeten en de ziekte van Lyme

Download het Plukartikel Week van de teek 2022; Bron https://www.weekvandeteek.nl/plukartike ... teek-2022/
Informatie - Tekenradar; Bron https://www.tekenradar.nl/home
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 22 Apr 2022, 15:50

Bron viewtopic.php?f=5&t=2596&start=10#p28367 Week van de Teek
Stigas
21 april 2022
Paperback ‘Lymeziekte: Over teken, tekenbeten en tekenbeetziekten straks gratis de downloaden; Bron https://www.weekvandeteek.nl/nieuws/pap ... ownloaden/
De paperback ‘Lymeziekte: Over teken, tekenbeten en tekenbeetziekten’ van Biowetenschappen en Maatschappij is als een PDF gratis te downloaden via hun website vanaf 25 april. Naar de download: https://www.biomaatschappij.nl/product/lymeziekte/
Een gratis pdf van de actuele paperback Lymeziekte 2021; Bron https://www.biomaatschappij.nl/wp-conte ... DF-DEF.pdf

Het boekje is een aanrader om te lezen. Voor alle Lyme en chronische Lyme patiënten die een uitdaging aan willen gaan en met een objectieve en een open blik meer te weten willen komen over de verschillende én de ingewikkelde vraagstukken die bij de ziekte van Lyme voor komen.
In het boekje komen allerlei verschillende en interessante onderwerpen aan bod als onder andere: soorten teken, biologische en ecologische aspecten, de wetenschappelijke onderzoeken bij het NLe, reguliere behandeling, natuurlijke behandelingen, testen, de Lymevereniging, de ziekte van Lyme en andere tekenbeetziekten, disulfiram komt ter sprake als ook de fagentest en 'stamceltherapie' en nog veel meer.

HEELdeHUID maart 2021, nummer 1 vanaf blz 13; Bron https://nvdv.nl/storage/app/media/HDH%2 ... -1_los.pdf
..Lymeziekte: koop en lees dat boek
Het woord ‘tekenbeet’ is inmiddels een bekend begrip in onze samenleving. Dat geldt ook voor de ziekte van Lyme. Toch is het niet altijd duidelijk of er sprake is van deze ziekte: betreft het een actuele besmetting? Of zijn het de naweeën van een eerdere besmetting die mogelijk is behandeld? En kunnen we alle langdurige lichamelijke klachten zoals vermoeidheid, spieren gewrichtspijnen, hoofdpijn en concentratie- en geheugenproblemen toeschrijven aan die bijtgrage teek?..
..Waarom zouden mensen uw boek moeten kopen en welke hoofdstukken moeten ze dan in ieder geval lezen?
“Mensen moeten het hele boek lezen!”, hij kijkt serieus en zegt het zonder enige spoor van ironie. “Het is namelijk van belang het probleem lymeziekte in de totale context te zien. Het is een complexe ziekte en als je die echt wilt doorgronden, zal je het hele plaatje moeten overzien. Daarom ben ik zo blij dat beleidsmakers, artsen en onderzoekers, biologen en patiënten allemaal hebben bijgedragen aan dit boek.
Het geeft een compleet overzicht, vanuit verschillende invalshoeken. Niet alleen voor de geïnteresseerde niet-ingevoerde lezer, maar zelfs ook voor huisartsen of andere artsen die met enige regelmaat patiënten zien met lymeziekte of aan lymeziekte toegeschreven klachten.”..
..Wat moeten de lezers vooral onthouden van dit boek?
Hovius wil er een paar punten uitlichten:
- Neem zelf maatregelen om tekenbeten te voorkomen.
- Verwijder eventuele tekenbeten tijdig.
- Ga naar de huisarts bij klachten.
- Denk aan lymeziekte bij een groter wordende ring of vlek op de plek van de tekenbeet, maar bedenk: ook koorts kan wijzen op een tekenbeetziekte.
- Weet vervolgens dat de diagnostiek naar lymeziekte niet perfect is, maar ook dat niet alle klachten na een tekenbeet aan lymeziekte zijn toe te schrijven.
- Besef ook dat de meeste mensen die behandeld worden voor lymeziekte nagenoeg volledig herstellen, vooral als de behandeling tijdig wordt gestart.
- Besef, tot slot, dat we de afgelopen jaren al veel te weten zijn gekomen over teken, lymeziekte en andere tekenbeetziekten, maar zeker niet alles. Daarom gebeurt er nog steeds veel onderzoek in binnen- en buitenland.”..
..In uw boek pleit u ervoor de woorden ‘lyme’ en ‘chronische lyme’ niet meer te gebruiken. Waarom vindt u die woorden verwarrend?
“Ik ben mij ervan bewust dat veel mensen het woord ‘lyme’ gewoon gebruiken voor de ‘ziekte van Lyme’, of, zoals wij in het boek doen, voor ‘lymeziekte’. Net als bij Chlamydia, een bacterie, zeggen veel mensen niet dat ze een Chlamydia-infectie hebben, maar ‘chlamydia’. Taalpuristen konden dat niet tegenhouden. (De Nederlandse Taalunie heeft dit zeker ook niet tegengehouden door in de spellingregels bij deze termen geen beginhoofdletter meer voor te schrijven; red.).

Maar bij chronische lyme ligt het gevoeliger. Daar zit veel meer achter. Dat is namelijk een paraplubegrip geworden dat media veel gebruiken. Het zorgt voor verwarring omdat het in feite verschillende ziektebeelden en symptoomcomplexen betreft. Omdat iedereen daar zo zijn eigen idee bij heeft, is een goede wetenschappelijke en medisch inhoudelijke discussie lastig. Ook kan het zelfs de behandeling van individuele patiënten bemoeilijken. Wij worden daar dagelijks mee geconfronteerd in ons lymeziektecentrum en zien de soms verstrekkende gevolgen.

Het is dus meer dan een semantische discussie en het is cruciaal dat men beter omschrijft wat men precies bedoelt:late lymeziekte, een persisterende infectie ondanks antibiotische behandeling, restklachten na behandelde lymeziekte, een postinfectieus syndroom of langdurige aan lymeziekte toegeschreven klachten. Wat hier dan weer precies onder wordt verstaan, beschrijven we uitgebreider in het boek.”..
..Wat zijn de grote uitdagingen in de komende 10 jaar?
“Er zijn er meerdere uitdagingen en prangende vragen:
- Kunnen we bijvoorbeeld betere diagnostische tests voor lymeziekte ontwikkelen, met een hogere gevoeligheid vroeg in de ziekte en testen waarmee we onderscheid kunnen maken tussen een oude (en genezen) infectie en een actieve infectie die antibiotische behandeling behoeft?
- Hoe vaak komen aanhoudende klachten na behandelde lymeziekte voor in Nederland, wat zijn de oorzaken en hoe kunnen we die het beste behandelen?
- Wat is de rol van andere via teken overdraagbare ziekteverwekkers: hoe vaak leiden deze tot ziekte en kunnen ze het beloop van lymeziekte beïnvloeden?
- Ik weet zeker dat we een deel van deze vragen zullen beantwoorden. Er lopen verschillende nationale en internationale studies hiernaar. Deze staan ook beschreven in het boek.
- En nog een belangrijke vraag: Gaat het lukken een vaccin tegen lymeziekte op de markt te brengen dat mensen in de VS en in Europa beschermt tegen lymeziekte? De vooruitzichten voor een vaccin zijn gelukkig erg goed, wat natuurlijk een enorme stap voorwaarts zou zijn in de bestrijding van lymeziekte..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 23 Apr 2022, 16:46

Week van de Teek
Stichting Biowetenschappen en Maatschappij (BWM) - dossier ziekte van Lyme; Bron https://www.biomaatschappij.nl/online-d ... me-update/
22 april 2022
Lymeziekte: wat als klachten langer duren?; Bron https://www.youtube.com/watch?v=DT6cmpsETCk
Er worden een aantal interessante uitspraken gedaan over bijvoorbeeld informatie of behandeling die bij mensen- (chronische) Lyme patiënten stof tot nadenken kan geven.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 24 Apr 2022, 18:22

Week van de Teek
24 april 2022
Webinar Lymefonds; Bron https://www.lymefonds.nl/webinar en Bron https://www.facebook.com/Lymefonds/
..Welkom bij de Week van de Teek 2022! Het decor in de webinar studio is al klaar! Om 13.00 gaan we van start met een rijk gevuld programma. Lymefonds oprichter Fred Verdult: “Ik verwacht rond de 80 deelnemers: ik licht de plannen van het Lymefonds toe, we gaan in gesprek met deelnemers aan Lopen voor Lyme, we blikken vooruit op activiteiten van de Lymevereniging. Ik heb in mijn leven honderden mensen geïnterviewd, het interview met huisarts Jolien Plantinga, die zelf lyme kreeg, is één van de meest fascinerende gesprekken die ik heb gehouden. En de jury van de Lymefonds Awards reikt die uit aan twee huisartsen die uitzonderlijke lymezorg bieden. Heel ontroerend.”..
Lymefonds oprichter? Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=870#p28360

Zutphense huisarts Jolien over leven met de ziekte van Lyme: ‘Ik dacht: als het boek af is, mag ik dood’; Bron https://www.destentor.nl/zutphen/zutphe ... ~a5d1a8c4/ en gehele artikel; Bron viewtopic.php?f=5&t=2596&start=10#p28359
..Legde je zelf de connectie met lyme?
,,Nee, totaal niet. Tijdens een reis naar Honduras in 2004 kreeg ik de ziekte, ik hield er aangezichtsverlamming aan over, die nooit helemaal hersteld is. Maar ik was behandeld en dacht: dat hebben we gehad. Als dokter had ik geleerd dat chronische lyme niet bestond. Dus de gedachte dat ik er jaren later nog last van zou kunnen krijgen, kwam niet bij me op.”..

..In je boek lees ik dat je, eenmaal thuis, moeite had de neuroloog te overtuigen dat lyme terug was
,,Toen ik bij hem kwam voor de uitslag van het onderzoek, zei hij: ‘Tot een uur geleden dacht ik: die ga ik mooi niet behandelen. Maar ik zie nu toch dat je bloedwaardes afwijkend zijn’. Hij had mij dus het stempel ‘psychisch’ gegeven. Nog diezelfde dag kwam ik aan het antibiotica-infuus.”..

En een podcast; Bron https://soundcloud.com/user-600523271/k ... al_sharing
..Jarenlang wisselde Jolien Plantinga haar werk als huisarts af met het maken van avontuurlijke reizen. De afgelopen twee jaar beleefde zij echter een totaal andere tocht. Getroffen door de ziekte van Lyme maakte ze noodgedwongen, als een soort Alice in Wonderland, een reis door de gezondheidszorg. Hoewel Plantinga in 2004 genezen leek van Lyme, keert de ziekte in 2019 in alle hevigheid terug..
Interessant zou zijn om te weten of er een vraag is gesteld over het gelegde verband met de ziekte van Lyme in 2004 (in Hoduras) en de positieve uitslag van de Lyme test (Elisa en Westernblot) in 2019. Kan het misschien ook betekenen dat er sprake is geweest van een herinfectie(s) als gevolg van (een) nieuwe teken of nimfenbe(e)t(en) in Nederland of in het buitenland?(Japan of in de moestuin in Nederland; Bron https://www.contactzutphen.nl/nieuws/al ... nd-bestaan). Als gevolg van herinfectie(s) kunnen mensen opnieuw ziek worden en zieker en zieker gaan worden.

Informatie Tekenradar - Je kunt niet immuun worden tegen de ziekte van Lyme; Bron https://www.tekenradar.nl/informatie/lyme

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 24 Apr 2022, 21:01

Als men zo zeker is van het niet immuun worden van de ziekte van lyme, waarom wordt er dan weer gewerkt aan een nieuw vaccin?

viewtopic.php?f=38&t=1416&hilit=vaccin

Verder denk ik dat die huisarts uit Zutphen zelf wel weet of ze na de eerste behandeling beter was geworden de ja of de nee
Naar wat ik eruit opmaak was dat niet het geval, maar ik ken natuurlijk niet het hele verhaal, dat weet zij zelf het beste

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 24 Apr 2022, 22:27

Sproetje schreef:Verder denk ik dat die huisarts uit Zutphen zelf wel weet of ze na de eerste behandeling beter was geworden de ja of de nee
Naar wat ik eruit opmaak was dat niet het geval, maar ik ken natuurlijk niet het hele verhaal, dat weet zij zelf het beste
@Sproetje, of de huisarts in het begin goed heeft gehandeld en de eerste behandeling(en) goed is gegaan? Uit de informatie van de verschenen artikelen blijkt dat de huisarts in 2004 zichzelf heeft behandeld met antibiotica. Tijdens een verblijf in Honduras van een half jaar heeft de huisarts een tekenbeet opgelopen. De eerste antibiotica behandeling is erg kort geweest zij noemt 'die had ik binnen 2 uur behandeld' (profylaxe?) in De Dokter het ledenblad van de Landelijke Huisartsen Vereniging (blz 24 t/m 27; Bron https://www.lhv.nl/actueel/de-dokter/de ... pril-2022/). 6 weken daarna is de aangezichtsverlamming geweest en is er uit bloedonderzoek een positieve Borrelia uitslag gebleken. Of en welke antibiotica behandeling (oraal of infuus) daarop is gevolgd is niet duidelijk.

In 2019, 15 jaar later, is er bij de neuroloog een positieve uitslag van de Lyme test (Elisa en Westernblot) geconstateerd en is er met een antibiotica-infuus behandeld. Er zijn meerdere sterke antibiotica kuren gegeven die verlichting van de symptomen hebben gegeven maar geen blijvende verbetering of herstel heeft gegeven. Er zijn terugvallen gekomen.
Interessant zou zijn om te weten wat de oorzaak kan zijn: of onvoldoende behandeling, of herinfectie(s) als gevolg van (een) nieuwe teken of nimfenbe(e)t(en) in Nederland of in het buitenland; of problematiek met het immuunsysteem; of een persisterende infectie ondanks antibiotische behandeling; of een postinfectieus syndroom.

Actuele paperback Lymeziekte 2021; Bron https://www.biomaatschappij.nl/wp-conte ... DF-DEF.pdf
..Chronische lyme is een paraplubegrip geworden. Als daarover wordt gesproken kunnen vier ziektebeelden (dat wil zeggen persisterende infectie, aanhoudende ontstekingsreactie, restschade of postlymeziektesyndroom) worden bedoeld..

..Bij de mens, een niet-natuurlijke gastheer, kan Borrelia garinii leiden tot lymeneuroborreliose. De infectie kan zich verder uitbreiden naar het zenuwstelsel, zelfs al enkele dagen tot weken na de tekenbeet. In medische jargon spreekt men dan van lymeneuroborreliose, een ernstige uiting van lymeziekte. Meestal ontstaat dan een hersenvliesontsteking (meningitis), die vaak samengaat met een ontsteking van de hersenzenuwen (neuritis cranialis) of de ruggenmergzenuwen (radiculitis)..

..Als er initieel verbetering of genezing is opgetreden en er later opnieuw tekenen van lymeziekte optreden, bijvoorbeeld een nieuw erythema migrans (EM) of een lymeneuroborreliose, kan dat ook worden veroorzaakt door een nieuwe infectie door een nieuwe tekenbeet. Een eerdere besmetting geeft bij lymeziekte namelijk géén bescherming tegen nieuwe Borrelia-infecties..
Stichting Tekenbeetziekten - Neuroborreliose; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... orreliose/
..Bij onbehandelde of nog onvoldoende behandelde ziekte van Lyme, krijgt de Borrelia bacterie de kans om zich verder door het lichaam te verspreiden waarbij ook het zenuwstelsel kan worden geïnfecteerd. Dit wordt dan neuroborreliose genoemd; ‘neuro’ betekent dat het betrekking heeft op het zenuwstelsel en ‘borreliose’ betekent infectie door de Borrelia bacterie. Er kunnen dan tal van neurologische klachten ontstaan, waaronder verlamming, hevige zenuwpijn, hoofdpijn, gevoelsstoornissen, uitvals-verschijnselen en neuropsychiatrische klachten..

..Neuroborreliose wordt vooral veroorzaakt door de Borrelia garinii bacterie, een ondersoort van de Borrelia bacterie die in Europa en Azië veel meer voorkomt dan in de VS..

..Neuroborreliose wordt standaard behandeld met antibiotica per infuus. Het is moeilijk te behandelen en onderzoek toont aan dat langdurig aanhoudende klachten of blijvende schade gemiddeld bij 28% van de patiënten voorkomt, in een ander onderzoek was dit 48%, bijna de helft van de patiënten [2,3]. Hoe later gestart wordt met de behandeling hoe groter dit risico. Vrouwen lijken een verhoogd risico te hebben op aanhoudende klachten..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 25 Apr 2022, 12:10

Week van de Teek
Nature Today
25 april 2022
Tien jaar Tekenradar: 80.000 tekenbeetmeldingen, kans op tekenbeet in Drenthe het hoogst; Bron https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=29102
Door 80.000 tekenbeetmeldingen in tien jaar via Tekenradar.nl weten we nu dat je in Drenthe de grootste kans hebt op een tekenbeet. Snel een teek verwijderen halveert de kans op de ziekte van Lyme. Ook weten we beter hoe we de ziekte van Lyme kunnen herkennen. Vanaf nu kunnen mensen wekelijks aangeven of ze gebeten zijn. Daardoor is binnenkort zichtbaar wat de actuele kans op een tekenbeet is.

Precies tien jaar geleden lanceerden het RIVM en Wageningen University Tekenradar.nl: het citizen science-netwerk voor onderzoek naar en voorlichting over tekenbeten en de ziekte van Lyme. Sindsdien zijn er ruim 80.000 tekenbeten gemeld. Diverse onderzoeken in samenwerking met de Lyme-centra van Amsterdam UMC en Radboudumc leverden veel nieuwe inzichten op. Daardoor weten we beter waar, wanneer en hoe tekenbeten en de ziekte van Lyme vóórkomen, en kan de ziekte eerder worden herkend.
..Grootste kans op tekenbeet in Drenthe
De meeste tekenbeetmeldingen kwamen uit Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland. Het aantal gemelde tekenbeten is in verhouding tot de bevolkingsomvang het hoogst in Drenthe, gevolgd door Gelderland, en het laagst in Zuid-Holland. Het aantal tekenbeetmeldingen is het hoogst in juni en juli: ongeveer vijftig procent van alle tekenbeetmeldingen per jaar. Ook vonden we dat bijna één op de vijf mensen die een tekenbeet meldden meer dan één tekenbeet tegelijk ontdekte. Opvallend was dat volwassenen in iets meer dan de helft van de gevallen een beet op het been hadden. Kinderen hadden juist het vaakst een beet op het hoofd of in de nek. Maar zowel bij volwassenen als kinderen werden beten over het hele lichaam gemeld. Als je een teek aantreft op je lichaam, controleer dan dus ook de rest van je lichaam extra goed..
..Nieuw onderzoek via Tekenradar.nl: kans op tekenbeten per week
Vandaag start een nieuw onderzoek op Tekenradar.nl, waarvoor deelnemers zich kunnen aanmelden. We vragen deelnemers om elke week door te geven of ze tekenbeten hebben opgelopen. Het is belangrijk om een vaste groep deelnemers ook te laten doorgeven als ze geen tekeneten hebben opgelopen. Dan is veel nauwkeuriger te bepalen wanneer het aantal tekenbeten stijgt of daalt.

“Eerder konden we al kijken naar de aantallen tekenbeetmeldingen op Tekenradar.nl, maar we wisten nooit precies wat de invloed van bijvoorbeeld media-aandacht was op abrupte stijgingen van de aantallen tekenbeten?", zegt Arnold van Vliet, onderzoeker van Wageningen University. "Door zoveel mogelijk deelnemers elke week te vragen of ze tekenbeten hebben opgelopen en hoeveel, kunnen we binnenkort de kans op tekenbeten per aantal deelnemers bepalen.”

“Zo kunnen we mensen dus veel preciezer laten zien wanneer de kans op tekenbeten het hoogst is”, aldus Kees van den Wijngaard, onderzoeker van het RIVM, “en wanneer dus een tekencheck na een bezoek in het groen nog belangrijker is dan anders.”

De onderzoekers benadrukken dat na élk bezoek aan het groen een controle op tekenbeten belangrijk blijft, en dat de meeste mensen na een tekenbeet gelukkig niet ziek worden.

Heeft u een tekenbeet? Haal de teek snel weg met een puntig pincet of tekenverwijderaar. Tekenbeten kunt u melden op Tekenradar.nl. Op deze website kunt u zich ook aanmelden om elke week door te geven of u tekenbeten hebt opgelopen..
Informatie - Tekenradar; Bron https://www.tekenradar.nl/home

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 25 Apr 2022, 12:34

Week van de Teek
Trouw
25 april 2022
Onderzoek - Had u deze week een tekenbeet? Tekenradar gaat het vragen aan een vast panel; Bron https://www.trouw.nl/binnenland/had-u-d ... ~b77e03c2/
Nederlanders kunnen al tien jaar hun tekenbeet melden op Tekenradar.nl. De site begint nu een nieuwe studie, om in beeld te brengen hoe het risico op een beet verandert in de loop van het jaar.
..De ‘rode kring’ bij Lyme blijkt regelmatig een egale vlek
Tekenradar.nl heeft al veel inzichten opgeleverd, stelt Kees van den Wijngaard, epidemioloog bij het RIVM. Zo krijgen veel mensen na een besmetting met Lyme niet de kenmerkende rode ring rond de beetplek. Een grote groep krijgt als eerste symptoom een meer egale vlek, vaak rood op een witte huid maar soms ook gelig of blauwig, vooral op een donkere huid.

Dat zo’n vlek soms voorkwam, was wel bekend. “Maar we weten nu dat het niet uitzonderlijk is: bij een derde van de meldingen is dat de verschijningsvorm”, zegt Van den Wijngaard. Een extra reden dus om op zo’n vlek te letten..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 25 Apr 2022, 13:09

Week van de Teek
omroep gld
25 april 2022
Gelderland is dé tekenprovincie: zo voorkom je de ziekte van Lyme; Bron https://www.gld.nl/nieuws/7646749/gelde ... e-van-lyme
Nergens worden meer tekenbeten gemeld dan in Gelderland. Niet toevallig wordt dat bekend gemaakt tijdens de Week van Teek die op maandag begint. Maar wat moet je doen als je een teek hebt? En hoe erg is het eigenlijk? We vroegen het de expert.
We leggen de vragen voor aan Arnold van Vliet, bioloog aan de universiteit van Wageningen en een van de drijvende krachten achter Tekenrader.nl. Dit is een netwerk voor onderzoek en voorlichting rond tekenbeten en de ziekte van Lyme. Die ziekte kun je krijgen van een tekenbeet.
Tekenradar bestaat tien jaar en kreeg in die tijd 80.000 tekenbeetmeldingen. Zeker 22 procent van die meldingen kwam uit Gelderland. Daarmee staat Gelderland ruim op één, want nummer twee Noord-Brabant had 12 procent van de meldingen. Als we kijken naar de verhouding tussen meldingen en het aantal inwoners, is alleen bij Drenthe de kans op een tekenbeet iets groter. Maar de meeste meldingen komen dus uit Gelderland.
..Wat zijn andere belangrijke tips over teken?
“De belangrijkste luidt: ben je in het groen? Ga dan een tekencheck doen. Teken zitten niet alleen in bossen, maar overal waar groen is, zijn teken. Bij volwassenen hechten ze zich vaak aan de benen, bij kinderen meer in de nek en op het hoofd. Controleer ook huisdieren op teken. Honden kunnen Lyme krijgen, al is de rode kring moeilijk te zien door de vacht.”
De tekenradar focust zich alleen op beten na mensen. Voor een onderzoek worden nog deelnemers gezocht. Zij geven dan elke week door of ze gebeten zijn of niet. Het RIVM en de universiteit van Wageningen willen zo nauwkeuriger aangeven wanneer het aantal beten stijgt of daalt..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 25 Apr 2022, 15:16

Tien jaar Tekenradar: 80.000 tekenbeetmeldingen, kans op tekenbeet in Drenthe het hoogst;
Door 80.000 tekenbeetmeldingen in 10 jaar via Tekenradar.nl weten we nu dat je in Drenthe de grootste kans hebt op een tekenbeet. Snel een teek verwijderen halveert de kans op de ziekte van Lyme. Ook weten we beter hoe we de ziekte van Lyme kunnen herkennen. Vanaf nu kunnen mensen wekelijks aangeven of ze gebeten zijn. Daardoor is binnenkort op elk moment zichtbaar wat de actuele kans op een tekenbeet is.

Het aantal tekenbeetmeldingen is het hoogst in juni en juli: ongeveer 50% van alle tekenbeetmeldingen per jaar. Ook vonden we dat bijna 1 op de 5 mensen die een tekenbeet meldden meer dan 1 tekenbeet tegelijk ontdekte.

https://www.rivm.nl/nieuws/tien-jaar-te ... he-grootst

Henriëtte

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”