De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP)

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Jan 2025, 16:33

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30922

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://nl.linkedin.com/posts/jfaas_wia ... 11904-iaSd
..WIA-VOORTGANGSBRIEF :arrow: STAND VAN ZAKEN SOCIAAL MEDISCHE BEOORDELINGEN
- nee, de nieuwe voortgangsbrief van de minister is er nog niet, wel wordt die eerdaags verwacht
- dit klinkt misschien raar, maar ik mag hopen dat de nieuwe UWV cijfers niet suggereren dat het intussen een beetje beter gaat met de achterstanden en de wachttijden…

Vooruitschuiven helpt niet meer
- … want dat is voor regering en politici iedere keer opnieuw reden gebleken om noodzakelijke belangrijke besluiten over de toekomst van de WIA voor zich uit te schuiven
- hoe dan ook, zonder ingrijpende besluiten knalt het UWV onherroepelijk tegen de spreekwoordelijke betonnen muur, die al door de Algemene Rekenkamer in 2023 is voorspeld
- ik begrijp dat er werkelijk voor zowat alle essentiële functies vacatures zijn, niet alleen voor artsen maar ook voor arbeidsdeskundigen en procesbegeleiders
- ook de staf vertoont vele gaten (wat niets goeds voorspelt voor het kwaliteitsbeleid)

Constructief of toch niet zo?
- onder deze omstandigheden gun je het UWV een constructieve artsenvakbond
- niet het meest boeiende probleem: het eindeloze interne gedoe over normeringen
- maar wel relevant, wil je de productiviteit (naast de kwaliteit) - al is het maar enigszins - op orde krijgen

Korte versie
- hieronder de recente nieuwsflash van de Novag, die het al jarenlange gesteggel met de RvB/ directie SMZ illustreert
- citaat: ‘NOVAG heeft al vanaf de eerste versie van het Instellingsopleidingsplan (voorjaar 2024) aangegeven dat een reële minimumnorm voor de aios noodzakelijk is en dat wij hierop zullen toetsen’

Minimumnorm
- Novag wil dus een minimumnorm, wat op zich al heel bijzonder is (waar kan zoiets?)
- wat er niet bijstaat is dat zij voor de artsen in opleiding de minimumnorm van 3 beoordelingen per week in het 1e jaar wilden afdwingen (ja, dat lees je goed)
- dan ieder volgend jaar er 1 bij, dus in het 2e jaar opleidingsjaar 4 beoordelingen enzovoorts (de opleiding tot geregistreerd verzekeringsarts duurt 4 jaar)

:arrow: ik zeg maar zo, ik zeg maar niks…

:arrow: of toch: ik wens het UWV niet alleen in Den Haag veel succes met het hameren op urgentie..

De minister SZW heeft een :arrow: Kamerbrief over de aanbevelingen van de commissie OCTAS in het najaar 2024 toegezegd...
Rijksoverheid
22 november 2024
Eerste stap richting herstel fouten WIA-uitkering; Bron https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -uitkering
.."Minister Van Hijum: “Hiermee zet UWV een eerste belangrijke stap richting verbetering en herstel. Door wat er is misgegaan vind ik het heel begrijpelijk dat mensen denken: eerst zien, dan geloven. Ik zie het daarom als een hele belangrijke opdracht om, samen met UWV, getroffen mensen te helpen en het vertrouwen te herstellen. Ook ik vind het vervelend dat dit proces langer duurt dan veel mensen zouden willen en tegelijkertijd verdienen zij een echte oplossing. Dat vergt zorgvuldigheid.”..

..Overige regelingen
Bij de WW en de Ziektewet zijn in de periode 2020-2024 wel kwaliteitscontroles verricht en zijn de fouten die daaruit naar voren kwamen hersteld. Van de Wajong is door een gebrek aan controles geen betrouwbaar beeld te geven. De minister noemt dit zorgelijk. UWV onderzoekt nu hoe het is gesteld met de kwaliteit bij Wajong..

..Vereenvoudiging
Ingewikkelde regels zijn een belangrijke oorzaak van de fouten, staat in de Kamerbrief. Daarom wil minister Van Hijum aan de slag met vereenvoudiging. De WIA moet beter en eenvoudiger, het ministerie SZW kijkt hiervoor serieus naar de aanbevelingen van de commissie OCTAS. Nog dit najaar stuurt de minister daar een Kamerbrief over. Ook kijkt de minister naar vereenvoudiging van de sociale zekerheid in zijn geheel..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Jan 2025, 17:07

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30901 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30902

Onder de gedupeerden zullen ongetwijfeld ook (veel) Lyme patiënten zijn!.. Welke acties gaan het bestuur én de juristen van de Lymevereniging ondernemen voor de gedupeerde leden en de gedupeerde Lyme patiënten in Nederland?

13 januari 2025: Lymevereniging - UWV Hersteloperatie: tienduizenden mensen in de kou gelaten; Bron https://lymevereniging.nl/uwv-herstelop ... u-gelaten/
..Het UWV heeft aangekondigd fouten bij de uitkering van maximaal 50.000 arbeidsongeschikten te herstellen, maar er is een schokkend besluit genomen: tienduizenden andere dossiers worden niet onderzocht. Dit betreft vooral medische beoordelingsfouten die volgens juristen en advocaten juridisch en moreel onhoudbaar zijn.

Dit gaat over bestaanszekerheid.” – Lucia Knoflícková, Stichting Belangenbehartiging Sociale Zekerheid
In de hersteloperatie wordt alleen gekeken naar rekenfouten bij het vaststellen van de hoogte van de uitkering, maar niet naar eerdere fouten in het beoordelingsproces, zoals medische misbeoordelingen. Dit betekent dat veel mensen, die al jarenlang in onzekerheid verkeren, geen kans krijgen op herstel van hun situatie. Juristen stellen dat dit een onacceptabele keuze is, aangezien de medische beoordelingen vaak de grootste impact hebben op het recht op een uitkering.

Romy Otte, een van de gedupeerden: “Net zoals het UWV heb ik ook niet de capaciteit om te werken zoals zij willen. Maar daar houden ze geen rekening mee.”
Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van medische beoordelingen bij het UWV vaak niet gewaarborgd is. In sommige gevallen werden klachten van cliënten onderschat of werden medische gegevens niet meegenomen. Oud-werknemers en controleurs geven aan dat de druk om wachtlijsten weg te werken ten koste ging van zorgvuldigheid.
Minister Van Hijum erkent dat mensen door dit besluit gedupeerd kunnen zijn, maar zegt dat het UWV niet in staat is om alle gemaakte fouten te herstellen door capaciteitsproblemen. Dit wordt door veel juristen als een juridisch, maatschappelijk en moreel onhoudbaar argument gezien.

Advies aan cliënten: Als je twijfelt over je beoordeling of uitkering, vraag een herziening aan. Het UWV heeft aangegeven dat je die mogelijkheid hebt, maar de vraag is of ze echt naar alle fouten zullen kijken.
Lees het volledige artikel: https://www.ad.nl/binnenland/en-wij-dan ... &auth_rd=1 ..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 16 Jan 2025, 17:12

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1240#p30931 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30922 en vervolg op Verbeterplan en Verandermotor; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30917

Tweede Kamer
Woensdag 15 januari 2025
Aanvang: 10:15 uur
Sluiting: 22:10 uur
Status: Ongecorrigeerd
Plenair verslag Tweede Kamer, 41e vergadering; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 24-2025/41

15 januari 2025: Debat Direct - Rapport parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening; Bron https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025 ... /onderwerp
Rapport parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening "Blind voor mens en recht"; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... ssies/pefd
..Omtzigt (NSC):.Voorzitter. Dat betekent ook wat voor de komende discussie over OCTAS. Het heeft mij jaren gekost van zeuren, schreeuwen, verontwaardigd zijn, debatten eisen, tijdlijnen eisen en weet ik niet wat allemaal eisen samen met vooral collega Leijten en collega Azarkan om het toeslagenschandaal boven tafel te krijgen. En daarna duurde het nog drie jaar voordat iedereen hier echt zag dat het toeslagenstelsel hervormd moet worden. Er waren wel voorstellen voor hervorming, want er waren meerdere partijen die zeiden dat het toeslagenstelsel niet werkt. Het duurde echter jaren totdat het besef er was dat, als je wilt voorkomen dat het nog een keer gebeurt, dit een ingrijpende wijziging van het toeslagenstelsel vergt. Daarom is het mijn stellige wens dat wij niet dezelfde fout maken bij wat er nu in de WIA gebeurt. Er ligt een rapport van OCTAS. Dat is gevraagd door de Kamer en het vorige kabinet. Dat zegt dat er echt iets moet gebeuren. De helft van de mensen die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn, heeft geen werk. De helft van de mensen die tussen de 35% en 80% arbeidsgeschikt zijn, haalt niet meer dan de helft van het resterende verdienvermogen en heeft een zeer lage uitkering. Dat zijn geen tekenen van een wet die buitengewoon goed werkt. De hardheden en het feit dat het UWV nu gaat terugvorderen, omdat de burgers zouden moeten weten dat ze vier jaar geleden een te hoge uitkering hebben gekregen: echt waar, doe ons dit niet aan! Dat betekent ook dat de Kamer hier feitelijk ofwel de lessen leert en het systeem dus vergaand gaat hervormen ofwel blijft aanmodderen en wel gaat zien waar dat gaat eindigen..
..Omtzigt (NSC):.Tegen al die mensen zou ik willen zeggen: we horen en luisteren al een hele tijd naar de stemmen van die schandalen, van mensen die onrecht is aangedaan. De pijn hebben we gevoeld en gezien. Maar we zijn nog niet zo ver dat we een politiek systeem hebben waarmee we deze fouten kunnen voorkomen. We kunnen het erkennen, maar de conclusie uit dit rapport dat het morgen weer kan gebeuren, klopt niet, zeg ik tegen de voorzitter. Het gebeurt namelijk weer. Het UWV-schandaal is in alle scherpte naar boven gekomen. Ik vrees dat de regering het nog niet gezien heeft. Het is geen "kunnen", maar een "zullen" gebleken.

We hebben veel krachtige mensen gezien die ons een spiegel hebben voorgehouden voor wat een politiek systeem mag doen met het leven van mensen. Ik vraag dan ook aan het kabinet als eerste: wilt u met een brede delegatie - van meerdere politieke partijen, zeg ik erbij - het gesprek aangaan met deze UWV-gedupeerden? Daar zit het volgende probleem. Wilt u dat kabinetsbreed doen?..

..In alle eerlijkheid heb ik even moeten nadenken, maar ik heb het gevoel dat wij niet in control zijn als politiek. Wij vluchten weg in modellen en in zulke ingewikkelde wetgeving dat we de wetgeving zelf niet meer begrijpen. Dit werd mij duidelijk toen mijn collega Agnes Joseph in de fractie vertelde dat zij de Wet toekomst pensioenen niet helemaal begreep. Daarna durfde de rest van de fractie het ook toe te geven. Hetzelfde geldt voor de arbeidsongeschiktheidswetten. Ik daag de regering, de minister van Sociale Zaken, uit om kort uit te leggen hoe de arbeidsongeschiktheidswetten, de WGA 35-80 of 35-, in elkaar zitten. Ik daag hem uit om dat in begrijpelijk Nederlands te doen, want het lukt ons niet. Als wij zelf de wetten niet begrijpen, denkt u dan dat de burgers in dit land die wetten wel zullen begrijpen? Nee, natuurlijk niet. We zullen die wetten dus moeten vereenvoudigen. Tegen iedereen die denkt dat dat eenvoudig is, zeg ik: dat is ongelofelijk lastig..

..Flach (SGP):.Voorzitter. Dan een kritische vraag aan onszelf. Hoe zorgen wij ervoor dat signalen die hier binnenkomen serieus worden genomen? Zijn wij benaderbaar? Staan wij voortdurend in contact met burgers? Wat doen we met een kritische mail over een persoonlijk drama van iemand met een WIA-uitkering? Hoe reflecteren we op onze eigen houding? Zijn wij rechtvaardig in ons handelen? Werken we vooral aan onze eigen herverkiezing, of kijken we naar wat op langere termijn goed is voor de Nederlanders?..

..Inge van Dijk (CDA):.De commissie zegt dat de wetgever onvoldoende bereidwillig is om problemen op te lossen. Inderdaad, sommige fouten zitten al twintig jaar in de systemen. Tot op de dag van vandaag falen we om de fundamentele gebreken van het toeslagenstelsel aan te pakken en op te lossen. En het advies van de OCTAS blijft op de plank liggen, terwijl de problemen die samenhangen met ons arbeidsongeschiktheidsstelsel groter zijn dan ooit.

Voorzitter. Vandaag weer heel hard roepen dat het snel opgelost moet worden, vraagt om keuzes maken. [u]Als we dit echt willen[/u], is immers de fundamentele vraag of wij, Kamer en kabinet, bereid zijn om onze tijd, onze ICT en onze mensen de komende tijd in te zetten voor het op orde brengen van onze stelsels en uitvoeringsorganisaties. Dan heb ik het onder andere over de Belastingdienst, maar ook over het UWV, dat op dit moment echt geen extra hersteloperatie aankan. Alle capaciteit en uitvoering is nodig om een been bij te trekken.

Van een dergelijke fundamentele keuze gaan inwoners de eerste jaren misschien minder merken, omdat veel onder de motorkap of in nieuwe wetgevingstrajecten opgepakt moet gaan worden. Maar als we blijven aanrommelen zoals we nu doen, weten we dat de uitspraak van de commissie, "het kan zomaar weer gaan gebeuren", zekerheid gaat worden. Zonder solide basis ontstaan immers wederom structurele fouten. En ja, de problemen van nu moeten zeker ook opgelost worden. Maar laten we dat buiten de reguliere uitvoering doen, zodat we enerzijds een stevig fundament kunnen leggen en anderzijds inwoners herstel kunnen bieden..

..Een dergelijke rechtsbescherming aan de voorkant zouden wij ook heel graag binnen het UWV gerealiseerd hebben. Ik ben blij dat onze motie om dit te onderzoeken in ieder geval aangenomen is. Ook hier zien we immers dat veel fouten gemaakt worden en dat inwoners vaak tevergeefs om hulp vragen, waardoor ze én flink in de problemen komen én het vertrouwen in de overheid verliezen. Terwijl dit met een relatief eenvoudige interventie aan de voorkant voorkomen had kunnen worden.

Want ja, ons rechtssysteem moet goed functioneren, maar laten we ook proberen te voorkomen dat het tot rechtszaken komt. Daarom kijk ik met angst en beven naar hoe de hersteloperatie WIA ingericht gaat worden. Juristen geven aan: doe het niet op de tot op heden voorgestelde manier, want die doet geen recht aan mensen. Maar omdat we vastlopen in de uitvoering, lijken we weinig oog te hebben voor consequenties voor mensen, iets waar de enquêtecommissie expliciet voor waarschuwt. Ik ken het standpunt van de minister tot op heden, maar toch ben ik benieuwd of deze expliciete recente waarschuwingen van juristen hem van standpunt hebben doen veranderen..

..Minister van Huijm (NSC):..Tot slot kan ik, in het rijtje specifieke wetten of thema's waar we aandacht aan besteden binnen het socialezekerheidsdomein, niet om de WIA heen. Een aantal van u heeft ook daarnaar verwezen. De zorg over de vraag of het nog eens kan gebeuren, moeten we niet ook nog bij de WIA krijgen. Even voor de goede orde zeg ik dat de WIA de wet is die de uitkering voor arbeidsongeschikten regelt. De WIA is een wet geworden die verschillende hardheden kent en inmiddels ook als onuitvoerbaar bestempeld kan worden. We zijn ons er zeer van bewust dat wij moeten toewerken naar een eerlijke en begrijpelijke wet, die zekerheden biedt bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Het moet een wet worden die eenvoudiger is, beter uitlegbaar en beter uitvoerbaar. Als de heer Omtzigt vraagt of ik hier in een paar zinnen kan uitleggen hoe de wet in elkaar zit, en wat de specifieke plek van de WGA is, dan kan ik dat gewoon niet. Ik zal hier niet het pleidooi van de voorzitter als argument gebruiken, om omwille van de tijd dat niet te doen, maar het is echt zo erg dat het ook voor de mensen zelf niet meer uit te leggen is hoe die wet in elkaar zit. Hij werkt bovendien niet uit op de manier waarop hij bedoeld is. Dus dat moet anders. Ik hoop mijn brief over de hervorming van de WIA in januari naar de Kamer te sturen. Ik denk - en dat moet ook echt een hoofddoel van de wet zijn - dat een eenvoudigere, beter uitlegbare en uitvoerbare wet ook helpt om fouten te voorkomen, zoals die deze zomer ook bij het UWV werden geconstateerd. Het UWV werkt er op dit moment hard aan om de verdere uitwerking van die verbeteraanpak vorm te geven. Ik ga er nu niet te diep op in; we hebben daar in de Kamer ook eerder over gediscussieerd. Maar we kunnen wel verzekeren dat de lessen uit de eerdere affaires bij die aanpak ter harte worden genomen, waaronder ook het zo belangrijke burgerperspectief. Het betrekken van het perspectief van de burger is ook een pleidooi dat uit de Kamer is gekomen. Het UWV is er zelf ook zeer van doordrongen dat dit noodzakelijk is.

Persoonlijk ben ik er als minister ook van doordrongen. De heer Omtzigt heeft mij daar vragen over gesteld. Ik heb reeds gepland staan dat ik de komende weken in gesprek ga met verschillende WIA-gerechtigden over onder andere de hardheden in de wet en de huidige problematiek. Maar als hij mij vraagt of ik bereid ben om dat te verbreden en om ook bij collega's na te gaan of wij een breder gesprek kunnen organiseren, dan ben ik graag bereid om dat te doen. Het UWV verwacht die verbeteraanpak uiteindelijk in maart openbaar te maken en daarover kunnen we dan ook hier spreken..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 16 Jan 2025, 17:44

Vervolg
..Minister van Huijm (NSC):.Ik hoop mijn brief over de hervorming van de WIA in januari naar de Kamer te sturen. Ik denk - en dat moet ook echt een hoofddoel van de wet zijn - dat een eenvoudigere, beter uitlegbare en uitvoerbare wet ook helpt om fouten te voorkomen, zoals die deze zomer ook bij het UWV werden geconstateerd..
..Het UWV verwacht die verbeteraanpak uiteindelijk in maart openbaar te maken en daarover kunnen we dan ook hier spreken..
Er zit helaas nog weinig schot in de zaak.. Maar het is interessant te volgen hoe NSC én de minister SZW (NSC) én de Tweede Kamer de grote en ernstige problematiek denken te gaan aanpakken en oplossen.

Met het Rapport OCTAS gaat het nieuwe Kabinet aan de slag: Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684
.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk :arrow: gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..

..H1. Bestaanszekerheid Aangekondigde nieuwe wetgeving:
..Zal naar verwachting tot :arrow: nieuwe wetgeving leiden:
- Wetswijzigingen die volgen uit de aangekondigde verbetering en vereenvoudiging van de WIA waaronder de uitwerking van de OCTAS varianten (uitwerking eind 2024 naar de Kamer)..
En; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
En een stelselwijziging gaat veel geld kosten (1 tot 2 miljard euro); Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334 Hoe denken het Kabinet, de minister SZW en de Tweede Kamer dat te gaan uitvoeren als er géén geld voor beschikbaar is?

En opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de :arrow: Variant: Werk staat voorop; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30713 en het NSC (zit ook in het Kabinet; minister SZW!; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) kiest voor de :arrow: Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30715 en; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30714
Zal het gaan botsen tussen de minister SZW (NSC; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) én zijn collega Tweede Kamer leden én zijn collega Tweede Kamer leden van het NSC?

NSC meldt voor 2025: Ook in 2025 zetten we ons in om onze verkiezingsbeloftes waar te maken. Drie belangrijke speerpunten voor Nieuw Sociaal Contract in 2025 lichten we vast toe; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... sc-bereikt
..WIA: door fouten bij het UWV hebben tienduizenden mensen een verkeerd inkomen ontvangen. Ilse Saris (NSC) is volop bezig om dit schandaal bij het UVW bloot te leggen en voor een passend herstel te zorgen voor de gedupeerden. Daarnaast is Eddy van Hijum (NSC) hard bezig om de hardheden van de WIA aan te pakken..

..Hardheden: Op initiatief van Nieuw Sociaal Contract worden in 2025, zoals besloten is in het hoofdlijnenakkoord, de hardheden bij de overheid aangepakt. Rechters, de ombudsman, Kamerleden waarschuwen vaak voor wetten die onbedoeld hard en meedogenloos zijn. In 2025 leveren deze staatsmachten lijsten van deze hardheden bij de regering aan, waarop die moet aangeven hoe die hardheden opgelost moeten worden..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 17 Jan 2025, 19:55

Vervolg

Charme-offensief van de minister SZW (NSC)? Zullen de vele gedupeerde mensen in Nederland hier vertrouwen in hebben of gaan krijgen? Ik vrees dat dat voorlopig niet het geval zal zijn!

NPOradio1
17 januari 2025
Politiek - Minister Eddy van Hijum: 'Voor burgers moet altijd persoonlijk contact mogelijk zijn'; Bron https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... elijk-zijn en Bron https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... audebeleid
..Vereenvoudigen van wetgeving
"We willen geen tijd verloren laten gaan en ons richten zich op wat echt nodig is", zegt Van Hijum. "Namelijk het vereenvoudigen van wetgeving. Zo moeten de mensen in de dienstverlening aan burgers meer ruimte krijgen en niet op fraudejacht gaan, maar af en toe ook met een menselijke maat kijken: mag je ook een foutje of vergissing maken?"

Toch wordt niet elke aanbeveling van de commissie één op één overgenomen, geeft de minister toe. "Soms kun je zeggen: we snappen wat erachter zit, maar we willen graag een debat met de Kamer of dat het op deze manier doet. En soms heeft het ook met middelen (geld, red.) te maken en kunnen we niet alles tegelijk doen. Besturen is ook keuzes maken."

Persoonlijk contact
Zo wordt de aanbeveling om burgers het recht te geven oog in oog met een medewerker te staan als ze vragen of klachten hebben, niet één op één overgenomen. "We nemen die wel grotendeels over", reageert Van Hijum. "Bij alle besluiten die de overheid neemt, moet daar persoonlijk contact over zijn. Dat is een cruciaal deel van de opdracht."

Wel is het de vraag of dat voor elke vraag moet kunnen, zegt de minister. "Moet je altijd bij iedere vraag het persoonlijk contact kunnen hebben? Of mogen er eerst ook een aantal dingen aan vooraf gaan?"

Maar op belangrijke beslismomenten moet er altijd persoonlijk contact mogelijk zijn, stelt Van Hijum. "Als er dingen besloten worden die op jou van invloed zijn of er gaan dingen fout, zoals bij de UWV-affaire, dan is persoonlijk contact en uitleg kunnen krijgen over wat het voor jou betekent, cruciaal. Ook het UWV is zich daar gelukkig steeds meer van bewust en zet een bellijn op voor tienduizenden mensen."..
..Het is de reden van bestaan voor Nieuw Sociaal Contract (NSC): een beter bestuur en een benaderbare en betrouwbare overheid. Toch, toen de Tweede Kamer gisteren debatteerde over het rapport van de parlementaire enquete commissie fraude en dienstverlening, wilden vier NSC-bewindslieden lang niet alle aanbevelingen van die commissie overnemen. Wat is hier aan de hand?..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 20 Jan 2025, 17:30

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1240#p30933

Trouw
17 januari 2025
Commentaar - Nieuw stelsel voor inkomensherverdeling is goed, maar pak eerst de toeslagen en WIA aan; Bron https://www.trouw.nl/opinie/nieuw-stels ... ~bbd9abbd/
..Het kabinet-Schoof wil een grote hervorming doorvoeren van alle toeslagen, aftrekposten en de inkomstenbelasting, met als doel een simpeler en begrijpelijker stelsel van inkomensherverdeling. Dat is een ambitieus streven, maar enige scepsis is wel op zijn plaats. Want als het kabinet er op voorhand geen extra geld voor reserveert, is de slagingskans klein.

Deze week sprak de Tweede Kamer met het kabinet over het frauderapport ‘Blind voor mens en recht’ en de 19 aanbevelingen om herhaling van de toeslagenaffaire te voorkomen. Een aantal aanbevelingen nam het kabinet echter niet over, zoals over de inkomens van sociaal advocaten, het recht op persoonlijk contact met de overheid en de uitbreiding van de Autoriteit Persoonsgegevens. Maatregelen, kortom, die extra geld vragen. De enquêtecommissie vond dat de overheid met deze maatregelen juist kan laten zien weer naast haar burgers te staan.

Omtzigt heeft andere prioriteiten
Maar de coalitiepartijen, inclusief NSC-leider Pieter Omtzigt, wilden er niet aan. Omtzigt, uitgerekend een van de Kamerleden die de toeslagenaffaire boven water haalde, heeft in zijn nieuwe rol als aanvoerder van een coalitiepartij opeens andere (financiële) prioriteiten. Dat verbaast toch wel.

De kabinetsreactie steekt schril af bij de breed gedragen politieke belofte om lessen te trekken uit het frauderapport. Het kabinet kondigt nu allerlei plannen, voornemens en wetswijzigingen aan. Maar zonder financiële middelen wordt het afwachten wat ervan terechtkomt.

Het kabinet zal financiële ruimte moeten vinden voor een hervorming van het stelsel van inkomensherverdeling, al was het maar om groepen die erop achteruitgaan te compenseren.

Stelsel is over de houdbaarheidsdatum heen
Er zijn overigens goede redenen voor zo’n hervorming. Een stelsel dat zowel politici, uitvoerders als burgers niet meer begrijpen, is over zijn houdbaarheidsdatum heen. Dat geldt overigens voor meer wetten, zoals de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wia). Het is treurig als zelfs de minister van sociale zaken toegeeft de Wia niet te kunnen uitleggen. Burgers hebben recht op begrijpelijke wetten.

Maar er kleven wel risico’s aan zo’n ingrijpende hervorming. Het huidige politieke klimaat is sterk versplinterd en gepolariseerd, terwijl een succesvolle stelselwijziging vraagt om deskundige politici die zich er diepgaand mee bezig kunnen houden.

Bij de vermogensbelasting (box 3) hebben we gezien dat zelfs een zeer noodzakelijke wijziging na jaren debat niet lukt. De hoogste bestuursrechter heeft al twee keer wetswijzigingen voor box 3 ongedaan gemaakt. Nu wil het kabinet een nog grotere stelselherziening. Die gaat weer jaren duren, terwijl de problemen met de toeslagen en Wia urgent moeten worden aangepakt. Dit uitstellen zou de slechtst mogelijke uitkomst zijn..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 25 Jan 2025, 15:46

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1220#p30828 en vervolg op: 'Eenvandaag - Ook mogelijk duizenden kwetsbare jongeren slachtoffer door fouten UWV bij Wajong-uitkering'; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1210#p30822

WNL
24 januari 2025
UWV: fouten bij Wajong-uitkeringen, meer onderzoek nodig; Bron https://wnl.tv/2025/01/24/uwv-fouten-bi ... zoek-nodig
..Uit een :arrow: eerste steekproef blijkt dat bij zo'n negen procent van de dossiers van Wajong-uitkeringen fouten zijn gemaakt, meldt het UWV. Er is meer onderzoek nodig, zegt bestuurslid Johanna Hirscher, maar de eerste resultaten laten wel zien "dat er mogelijk nog te veel fouten gemaakt worden in het gehele proces van aanvraag tot en met het besluit van een Wajong-uitkering. Dat moet beter."

Mensen die als minderjarige of tijdens hun studie arbeidsongeschikt raken, bijvoorbeeld door ziekte, krijgen een Wajong-uitkering, mits ze aan de voorwaarden voldoen. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat tussen de 220.000 en 230.000 mensen een Wajong ontvangen. Het UWV is als uitkeringsinstantie verantwoordelijk.

Volgens de organisatie is er nog "onvoldoende duidelijkheid" over de kwaliteit van het Wajong-proces. Het UWV wil het proces "van aanvraag tot besluit" onder de loep nemen. Nieuw onderzoek moet ertoe leiden dat het ministerie van Sociale Zaken en het UWV zelf "zorgvuldige en diepgaandere conclusies" kunnen trekken.

Het UWV ligt al onder het vergrootglas vanwege de fouten die zijn gemaakt bij de WIA-uitkering, de grootste arbeidsongeschiktheidsuitkering. De uitkeringsinstantie belooft ook voor Wajongers beterschap. "Mensen die een Wajong-uitkering aanvragen zitten in een kwetsbare positie", zegt Hirscher. "Wij gaan ervoor zorgen dat wij het proces van de Wajong-aanvraag beter doen."..

WNL
18 november 2024
UWV-crisis compleet, duizenden jonggehandicapten kregen geen of verkeerde uitkering: ‘Minister staat in zijn hemd’; Bron https://wnl.tv/2024/11/18/uwv-crisis-co ... -zijn-hemd
..Uitkeringsorganisatie UWV verkeert in een nog diepere crisis dan gedacht. Het AD en Een Vandaag melden dat duizenden jongeren met een beperking mogelijk geen of een verkeerde Wajong-uitkering hebben ontvangen. ''Dit is een patroon. Minister Eddy van Hijum staat in zijn hemd'', oordeelt politiek verslaggever van Omroep WNL Thomas van Groningen..

..De gevolgen zijn groot. Kwetsbare jongeren lopen een uitkering mis of krijgen die juist onterecht. De fouten kunnen heel ingrijpend zijn, want bij een Wajong-beslissing wordt beoordeeld of iemand de rest van zijn of haar leven wel of niet kan werken...

Houtje bijten
''Er zitten mogelijk schrijnende gevallen bij'', vertelt Van Groningen in Goedemorgen Nederland op NPO 1. ''Mensen die jarenlang niet rond konden komen, op een houtje moesten bijten, terwijl dat misschien niet terecht is.''

De politiek verslaggever stipt aan dat minister Van Hijum afgelopen september na de WIA-rel meldde dat er geen signalen zijn dat er op andere dossiers problemen spelen. ''Nou, het AD en Een Vandaag weten nu dus te melden dat het wél zo is. Het UWV stokt. Ze lopen over. Dan gaat het mis.''

Van Groningen noemt het ''interessant'' dat ze binnen het UWV wel degelijk op de hoogte waren van de problemen. ''Het blijkt namelijk uit :arrow: steekproeven die het UWV zelf doet. Ze hebben 110 dossiers doorgenomen. Nu blijkt dat er in maar 58 procent van de gevallen een juiste beslissing is genomen. De minister staat behoorlijk in zijn hemd nu.''

Wanneer gaat het goed?
''Dit soort nieuws ondermijnt het vertrouwen van de burger in de overheid'', zegt oud-voorzitter van de Eerste Kamer Ankie Broekers-Knol. ''Je denkt als burger: wanneer gaat het een keer goed? Vooral het feit dat je misschien niets hebt gekregen of je het juist terug moet betalen. Dat is ook heel naar.''..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 27 Jan 2025, 15:38

Vervolg en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1230#p30917 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1220#p30837
..- een charme-offensief in robuuste management taal, de ‘Verandermotor’..

..Saillant
- UWV vermeldt alvast dat de hersteloperatie waarschijnlijk niet uitvoerbaar is zonder inhuur van externe deskundigheid

Tweede Kamer
24 januari 2025
Brief regering: Kwaliteit Wajong-dienstverlening; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D02794

Brief van de staatssecretaris van SZW
..In de brief van 22 november jl. heeft de minister uw Kamer geïnformeerd over de problematiek van de kwaliteit van sociaal-medische beoordelingen van UWV in het kader van de WIA. Net als bij de WIA vindt bij een Wajong-aanvraag een sociaal-medische beoordeling plaats. Voor de Wajong geldt dat UWV vanaf 2020 geen periodieke kwaliteitscontroles heeft uitgevoerd naar de Wajong-dienstverlening. Hierdoor is niet duidelijk of de kwaliteit van de Wajong-beoordelingen op orde is. Ik vind deze onzekerheid voor mensen die een Wajong aanvraag hebben gedaan extra vervelend omdat zij zich, nog vaker dan bij de WIA al het geval is, in een kwetsbare positie bevinden..

..Ik zal uw Kamer in de voortgangsbrief van maart over de Verbeteraanpak WIA informeren over de stand van zaken op dit dossier..

Tweede Kamer
Plenair debat: Debat over het bericht dat het UWV ook fouten heeft gemaakt met berekeningen van Wajong-uitkeringen - De vergadering moet nog plaatsvinden; Bron https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2024A08419

De minister SZW heeft een :arrow: Kamerbrief over de aanbevelingen van de commissie OCTAS in het najaar 2024 toegezegd...
Rijksoverheid
22 november 2024
Eerste stap richting herstel fouten WIA-uitkering; Bron https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -uitkering
.."Minister Van Hijum: “Hiermee zet UWV een eerste belangrijke stap richting verbetering en herstel. Door wat er is misgegaan vind ik het heel begrijpelijk dat mensen denken: eerst zien, dan geloven. Ik zie het daarom als een hele belangrijke opdracht om, samen met UWV, getroffen mensen te helpen en het vertrouwen te herstellen. Ook ik vind het vervelend dat dit proces langer duurt dan veel mensen zouden willen en tegelijkertijd verdienen zij een echte oplossing. Dat vergt zorgvuldigheid.”..

..Overige regelingen
Bij de WW en de Ziektewet zijn in de periode 2020-2024 wel kwaliteitscontroles verricht en zijn de fouten die daaruit naar voren kwamen hersteld. Van de Wajong is door een gebrek aan controles geen betrouwbaar beeld te geven. De minister noemt dit zorgelijk. UWV onderzoekt nu hoe het is gesteld met de kwaliteit bij Wajong..

..Vereenvoudiging
Ingewikkelde regels zijn een belangrijke oorzaak van de fouten, staat in de Kamerbrief. Daarom wil minister Van Hijum aan de slag met vereenvoudiging. De WIA moet beter en eenvoudiger, het ministerie SZW kijkt hiervoor serieus naar de aanbevelingen van de commissie OCTAS. Nog dit najaar stuurt de minister daar een Kamerbrief over. Ook kijkt de minister naar vereenvoudiging van de sociale zekerheid in zijn geheel..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 27 Jan 2025, 17:14

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1220#p30828

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://nl.linkedin.com/posts/jfaas_de- ... 18880-kYKg
..DE WAJONG VANAVOND BIJ POINTER OP NPO2 22.10

- de in 2015 aangepaste Wajong wet moet als compleet mislukt worden beschouwd
- veel jongeren met serieuze beperkingen krijgen geen uitkering meer
- ontsla het UWV van zijn functie als waarzegger

en nog veel meer…

26 januari 2025: Pointer - Het UWV als waarzegger: waarom veel jongeren met een beperking geen uitkering meer krijgen; Bron https://pointer.kro-ncrv.nl/uwv-waarzeg ... ering-meer en link van de uitzending; Bron https://npo.nl/start/serie/pointer/seiz ... 7/afspelen
..“In de jaren voor 2015 vond de regering dat de instroom in de Wajong te hoog was. Zij voorzagen dat het aantal Wajongers zou oplopen tot 400.000. Dat vonden ze niet goed, want het idee was dat iedereen die mee kan doen in de samenleving moet participeren”, legt verzekeringsarts en jurist Jim Faas uit, hij werkte jarenlang bij het UWV.

Namens het UWV was hij ook betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe Wajong: “Toen hebben ze de voorwaarden aangescherpt, en nu kom je er bijna niet meer in.” Hij doelt op de twee eisen die sindsdien worden gesteld aan het krijgen van een Wajong-uitkering: “Je mag op het moment van aanvragen niet in staat zijn om te werken, en in de toekomst ook geen arbeidsvermogen kunnen ontwikkelen.” Voorheen kreeg je een Wajong als je door je beperking niet meer dan 75% van het minimumloon kon verdienen.

Nooit meer werken
Maar deze criteria leveren een aantal problemen op, vertelt Faas: “Het UWV kan oordelen dat iemand arbeidsvermogen heeft, maar dan is de kans nog steeds aanwezig dat iemand zoveel beperkingen heeft dat deze persoon nooit aan een baan komt.” Wie een taak kan uitvoeren die hoort bij een baan, zich aan afspraken kan houden, minstens een uur achter elkaar en minstens vier uur op een dag kan werken, heeft volgens de Wajong arbeidsvermogen: “Deze drempel is vrij laag”, licht Faas toe. “Iemand die vier uur lang documenten kan inscannen, inpakwerk kan doen of huishoudelijke taken kan verrichten heeft volgens deze definitie arbeidsvermogen.”

En zelfs als het UWV oordeelt dat je op dit moment inderdaad niet kan werken, ben je er nog steeds niet: “Dan moet ook bewezen worden dat je nooit meer kan werken. Voor een hele kleine groep mensen die heel ernstig beperkt is kun je dit op jonge leeftijd zeggen, maar de groep die een Wajong-aanvraag doet is veel groter.”

Dat leidt tot een duivels dilemma: “UWV-artsen vinden het erg vervelend om tegen iemand te zeggen: ‘U kunt voor de rest van uw leven nooit meer werken’.” Dat is nogal een stempel. Maar als ze tegen iemand zeggen dat hij of zij nog wel arbeidsvermogen kan ontwikkelen, is de kans levensgroot dat diegene door alle beperkingen nooit meer aan het werk kan komen.”

Tienduizenden minder Wajongers
Het ministerie van Sociale Zaken schat dat er door de nieuwe regels jaarlijks ruim tienduizend minder jongeren de Wajong instromen. Een deel van hen vindt misschien alsnog een baan, maar een deel zal ook in de bijstand belanden.

Jongeren die door een beperking niet kunnen werken, belanden regelmatig in de bijstand of ontvangen helemaal niets. Maar om hoeveel jongeren het gaat weet het ministerie niet.

Dat is niet de bedoeling, waarschuwt Faas: “Iemand die geen arbeidsvermogen heeft, maar van wie het UWV zegt dat dit in de toekomst kan veranderen, moet nu naar de gemeente. Die moet vervolgens kijken hoe ze deze persoon weer aan het werk krijgen. Maar die kunnen er niks mee, want deze mensen hebben geen arbeidsvermogen. Zij vallen nu in een groot gat en daar is niet goed over nagedacht.”

Het krijgen van bijstand in plaats van Wajong maakt namelijk nogal uit. Volgens de regels van de bijstand krijg je geen uitkering meer als je gaat samenwonen met een partner die wel inkomen heeft en wordt je uitkering flink gekort als je nog bij je ouders woont. Verder is er een maximum aan het aantal dagen dat je in het buitenland mag zijn, het bedrag aan giften dat je mag ontvangen of het spaargeld dat je mag hebben: “Voor hen is nu het strenge regime van de bijstand van toepassing, hetzelfde als voor mensen die wel gewoon kunnen werken. Daar horen ze niet thuis, dus daar moeten we toch echt iets anders voor bedenken”, gaat Faas verder.

Ontsla het UWV als waarzegger
Faas heeft wel een aantal ideeën: “Er moet in ieder geval iets veranderen aan de wijze van beoordelen. De grote groep voor wie het niet zo duidelijk is bijvoorbeeld niet al op hun achttiende beoordelen. Je kan het ook tijdelijk maken, en dat je op een later moment nog eens evalueert. Dan kun je ook beter terugkijken op de periode die iemand heeft doorgemaakt.”

De eis dat je in de toekomst geen arbeidsvermogen meer mag ontwikkelen moet in ieder geval van tafel: Het UWV moet ontslagen worden van zijn functie als waarzegger.” Faas hoopt dat de politiek snel tot inkeer komt: “Op een gegeven moment zouden er bijna een half miljoen mensen in de Wajong komen. Het was logisch om daar destijds aandacht aan te besteden. Maar nu zijn we weer doorgeschoten naar de andere kant.”..

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 28 Jan 2025, 16:29

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1240#p30931 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1220#p30868

Rijksoverheid
28 januari 2025
Kamerbrief opvolging rapport Octas; Bron https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... port-octas en Tweede Kamer; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03089
..Minister Van Hijum (SZW) informeert de Tweede Kamer over wat de uitwerking van het Octas-rapport aan inzichten heeft opgeleverd. De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas) heeft voorstellen gedaan voor duurzame oplossingen voor de complexiteit en de uitvoerbaarheid van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. De Eerste Kamer heeft eenzelfde brief gekregen..
..Het komende voorjaar ga ik aan de slag om in samenwerking met belanghebbenden, waaronder in elk geval sociale partners, ervaringsdeskundigen en de uitvoering, tot concrete voorstellen voor een ’Huidig stelsel beter’ te komen. Het is mijn intentie om uw Kamer vóór de zomer te informeren over een pakket met maatregelen voor de korte termijn, inclusief een planning van de wetgeving die daarvoor nodig is en de financiële consequenties.
Daarnaast blijf ik uw Kamer informeren over de langetermijnvisie en de verdere uitwerking die nodig is op weg naar het bereiken van die visie. Daarbij betrek ik verschillende belanghebbenden, waaronder in ieder geval de sociale partners..

Zeelandnet
28 januari 2025
Kabinet mikt op versimpelen WIA in plaats van stelselherziening; Bron https://www.zeelandnet.nl/nieuws/kabine ... herziening
..Het kabinet lijkt bij de verbetering van het arbeidsongeschiktheidsstelsel te kiezen voor een vereenvoudiging van het bestaande systeem en niet voor een ingrijpende stelselherziening. In een brief over het hoofdpijndossier geeft minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) aan dat hij hier nog niet direct vergaande besluiten over neemt. Hij wacht eerst een "maatschappelijk en politiek" gesprek af.

Wel is voor de NSC-minister duidelijk wat het "startpunt" wordt van dat gesprek. Het kabinet wil de WIA versimpelen en wil dat er minder regelingen zijn. Het vereenvoudigen van de WIA was ook een van de scenario's die de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) had aangedragen. Maar Van Hijum kijkt ook naar aspecten uit de andere routes die OCTAS had aanbevolen.

De kern van de versimpeling is het verdwijnen van verschillen tussen diverse 'uitkeringsregimes'. De meeste uitkeringen zijn erop gericht dat de ontvanger weer snel aan het werk gaat. Maar er is ook een regeling voor volledige en langdurige arbeidsongeschiktheid. Van Hijum denkt eraan die laatste af te schaffen. Voor mensen die nu langdurig arbeidsongeschikt zijn, zou dit leiden tot een lagere uitkering, erkent de bewindsman. "Ook vervalt een deel van de zekerheid over hun inkomen", omdat ze geen re-integratieverplichtingen hebben. Een van de regelingen voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten verdwijnt mogelijk ook.

'Nieuw evenwicht'
Dit alles leidt tot een "hele stevige vereenvoudiging van de uitkeringsregimes". Maar de versimpeling kent wel ingrijpende gevolgen en gaat bijvoorbeeld ten koste van de gerichtheid van het stelsel. "De noodzaak om het stelsel eenvoudiger te maken en houdbaar voor de toekomst, vind ik echter zwaar wegen", schrijft Van Hijum. "Daarbij passen dergelijke stevige maatregelen."

Volgens het kabinet is het vooral belangrijk dat mensen worden aangemoedigd weer (meer) te gaan werken als ze dit kunnen. Van Hijum zegt te zoeken naar een "nieuw evenwicht" met enerzijds prikkels om te werken en anderzijds genoeg zekerheid en rust om de zoektocht naar werk mogelijk te maken.

Veel moet nog worden uitgewerkt en besloten, benadrukt de bewindsman. Bijna elke ingreep leidt tot hogere kosten, hoewel vereenvoudiging ook tot besparing kan leiden. Dit zal allemaal afhangen van de invulling. Het versimpelen van het huidige stelsel kost volgens OCTAS 1 tot 2 miljard euro per jaar, nog afgezien van de kosten voor de overgang..

Er zit helaas nog weinig schot in de zaak.. Maar het is interessant te volgen hoe NSC én de minister SZW (NSC) én de Tweede Kamer de grote en ernstige problematiek denken te gaan aanpakken en oplossen. De minister (NSC) wacht voorlopig eerst een "maatschappelijk en politiek" gesprek af...

Met het Rapport OCTAS gaat het nieuwe Kabinet aan de slag: Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684
.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk :arrow: gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..

..H1. Bestaanszekerheid Aangekondigde nieuwe wetgeving:
..Zal naar verwachting tot :arrow: nieuwe wetgeving leiden:
- Wetswijzigingen die volgen uit de aangekondigde verbetering en vereenvoudiging van de WIA waaronder de uitwerking van de OCTAS varianten (uitwerking eind 2024 naar de Kamer)..
En Rapport OCTAS; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
En een stelselwijziging gaat veel geld kosten (1 tot 2 miljard euro); Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334 Hoe denken het Kabinet, de minister SZW en de Tweede Kamer dat te gaan uitvoeren als er géén geld voor beschikbaar is?

En opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de :arrow: Variant: Werk staat voorop; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30713 en het NSC (zit ook in het Kabinet; minister SZW!; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) kiest voor de :arrow: Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30715 en; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30714
Zal het gaan botsen tussen de minister SZW (NSC; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) én zijn collega Tweede Kamer leden én zijn collega Tweede Kamer leden van het NSC?

NSC meldt voor 2025: Ook in 2025 zetten we ons in om onze verkiezingsbeloftes waar te maken. Drie belangrijke speerpunten voor Nieuw Sociaal Contract in 2025 lichten we vast toe; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... sc-bereikt
..WIA: door fouten bij het UWV hebben tienduizenden mensen een verkeerd inkomen ontvangen. Ilse Saris (NSC) is volop bezig om dit schandaal bij het UVW bloot te leggen en voor een passend herstel te zorgen voor de gedupeerden. Daarnaast is Eddy van Hijum (NSC) hard bezig om de hardheden van de WIA aan te pakken..

..Hardheden: Op initiatief van Nieuw Sociaal Contract worden in 2025, zoals besloten is in het hoofdlijnenakkoord, de hardheden bij de overheid aangepakt. Rechters, de ombudsman, Kamerleden waarschuwen vaak voor wetten die onbedoeld hard en meedogenloos zijn. In 2025 leveren deze staatsmachten lijsten van deze hardheden bij de regering aan, waarop die moet aangeven hoe die hardheden opgelost moeten worden..

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”