De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP)

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Za 21 Sep 2024, 14:04

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30707 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1150#p30661 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30670

Lymevereniging & samenwerkende partner Stichting Lymefonds/het Lymefonds en het UWV.

Helaas zijn :arrow: positieve ervaringen met het UWV een (grote!!!) uitzondering. Bij het UWV kan er sprake zijn van willekeur bij de beoordelingen en de (her)keuringen. En hoeveel (chronische) Lyme patiënten in Nederland of leden van de Lymevereniging hebben een negatieve ervaring (gehad) met het UWV? En of zijn patiënten afgewezen voor een WIA uitkering of zijn een 35-minner geworden?

De gevolgen zijn enorm:..'mensen hebben hun huis moeten verkopen, zijn lichamelijk en geestelijk gesloopt en soms zijn gezinnen uit elkaar gevallen. Duizend mensen deelden hun verhaal en ervaringen met de instantie. Zo voelden ze zich veelal niet gehoord en in de steek gelaten door het UWV'..
Wie ziek wordt en of arbeidsongeschikt raakt in Nederland heeft een probleem! Zieke mensen in Nederland moeten heel sterk in hun schoenen staan! Te maken te krijgen met het UWV is een strijd en in het ergste geval verliezen sommige mensen de strijd met het UWV en stappen zij uit het leven.
Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1150#p30664 ..Niet uit de lucht vallen
Ook de vakbonden FNV en CNV zijn geschokt. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ,,We vragen ons af of het ook niet heeft betekend dat mensen een volledige afwijzing hebben gehad op hun WIA-uitkering zodat ze geen uitkering hebben gekregen, terwijl ze daar wel recht op hadden. We maken ons ook grote zorgen over de mensen die een te lage uitkering hebben gekregen en daardoor in financiële problemen zijn gekomen.’’

Volgens Jong komen de fouten rond de uitkering voor arbeidsongeschikten niet uit de lucht vallen. ,,De WIA is als een spons uitgeknepen waardoor de regeling nodeloos hard, schraal en kwetsbaar voor fouten is geworden met dit soort excessen als gevolg.’’

Tweede Kamer
18 september 2024
Schriftelijke vragen: Het bericht 'Al 18 jaar gaat UWV de fout in: massale controle van zeker 53.000 dossiers wacht op groen licht'; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D33826

Er zijn eerder schriftelijke Kamervragen gesteld; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30674 en Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30675 en Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30683 en Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30698 En er komt een Plenair Debat met de nieuwe minister SWZ; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30687 en Tweede Kamer; Bron https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2024A06132


5 september 2024: Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist: 'De pleuris is uitgebroken bij het UWV'..

9 oktober 2019: Lymevereniging - Livestream Boekpresentatie Jim Faas: aantonen dat je ziek bent: ‘Dit is gewoon oneerlijk’; Bron https://lymevereniging.nl/livestream-bo ... oneerlijk/
..Zijn conclusie: ‘Dit is gewoon oneerlijk’. Het is voor veel arbeidsongeschikten heel lastig: voor de rechter aantonen dat ze écht zo ziek zijn als ze zelf zeggen, om van het UWV de uitkering te krijgen waar ze recht op hebben. Je hebt veel meer kans om je zaak te winnen als er een onafhankelijk medisch deskundige meekijkt, maar lang niet iedereen heeft daar het geld of de energie voor..

17 augustus 2024: Lymevereniging - De ziekte van Lyme en het UWV; Bron https://lymevereniging.nl/de-ziekte-van ... het-uwv-3/
..De Lymevereniging organiseert een training voor mensen met de ziekte van Lyme die een arbeidsongeschiktheidsuitkering willen aanvragen. Deze training bestaat uit twee dagdelen; je kunt alleen meedoen als je beide data beschikbaar bent, want de twee middagen vormen samen een geheel. De volgende editie van deze training vindt plaats op zaterdag 23 november en zaterdag
14 december, op beide dagen van 13 tot 16 uur, via Zoom.

Komend voorjaar organiseert de Werkgroep Uitkeringen voor de 7e keer de UWV-training voor leden van de Lymevereniging, online, via Zoom. Wil jij daaraan meedoen? Stuur dan een mail naar eric.kollen@lymevereniging.nl. Je kunt alleen deelnemen als je op beide data beschikbaar bent, want de twee middagen vormen samen een geheel.

Heb jij daarvoor belangstelling? Stuur dan een e-mail naar eric.kollen@lymevereniging.nl.

Vermeld in je mail je telefoonnummer en geef ook aan of jij een vaste begeleider hebt die straks met jou meegaat naar het UWV, en of die wil meedoen aan de training. In onze ervaring is dat echt een aanrader, want dan kan jouw begeleider je ook echt helpen in dat gesprek.

:arrow: Lees verder om te lezen hoe andere cursisten terugkijken op de training.
Tweedaagse online UWV-training: 16 maart en 13 april

Nicole (52) deed in 2021 mee aan de UWV-training via zoom. In de tekst hieronder vertelt zij daarover.

‘Je voelt je gewoon een stuk zekerder bij die keuringsarts als je dat gesprek een keer hebt geoefend.’

‘Ik zag de oproep voor die training toen ik op de wachtlijst stond voor de keuring door het UWV. Ik vond dat héél spannend. En ik voelde me ook onmachtig: hoe moest ik opboksen tegen dat enorme instituut? Ik vond het vooral spannend omdat het bij een eerder gesprek met de bedrijfsarts helemaal mis was gegaan. Hij maakte vervelende opmerkingen en lokte me in een discussie over het wel of niet bestaan van chronische Lyme. Daardoor klapte ik dicht bij hem en kon ik mijn verhaal niet meer goed doen. Ik was erg bang dat zich dat zou herhalen.’

‘Ik heb geaarzeld om me aan te melden, vanwege dat rollenspel. Daar zag ik erg tegenop. Maar ik ben zo blij dat ik die aarzeling heb overwonnen! Dat rollenspel was super nuttig. Het is even eng, natuurlijk, maar als je tegenover een echte keuringsarts zit die bepaalt of jij wel of niet een inkomen gaat krijgen, dan is dat nog véél enger. Je voelt je gewoon een stuk zekerder bij die keuringsarts als je dat gesprek een keer hebt geoefend. Je leert van je eigen fouten, maar je leert ook ontzettend veel van de oefeningen van je medecursisten.’

‘Zelf vond ik het fijn dat de training via zoom ging, omdat zo’n lange reis voor mij heel belastend is. En het was prettig om in de pauze gewoon even in mijn eigen huis een half uurtje te liggen.’

‘Na de training wist ik dat ik er alles aan had gedaan om me goed voor te bereiden. Ik had tools in handen om beter dat gesprek in te gaan. Ik kon mijn klachten beter presenteren, door dat rollenspel was ik voorbereid op vervelende vragen, en het hielp ook dat ik begreep hoe het hele proces werkte. Dat was een enorm fijn gevoel.’

‘De keuring is heel goed gegaan. Ik kon goed mijn woordje doen. Ik was erg emotioneel, maar toch ging dat allemaal goed. Het was superfijn dat Onno erbij was. We hadden samen de training gedaan, dus we waren samen heel goed voorbereid. Hij heeft in het gesprek niet eens zo veel gezegd, maar ik voelde me er toch veel zekerder door.’

‘Nu werk ik precies het aantal uren dat ik goed in staat ben om te werken, en ik krijg een uitkering voor de rest. Dat is heerlijk.’

‘Ik ben orthopedagoog. Ik volg voor mijn werk ook veel trainingen, en Onno en ik zeiden achteraf tegen elkaar: goh, wat was het niveau van deze training hoog. Goede info over de procedure, goede info over het presenteren van je klachten en een fijne sfeer: er is enige ruimte voor je eigen verhaal, maar we zitten er wel allemaal omdat we een doel willen bereiken. En de kers op de taart is dat rollenspel; die acteur doet het fantastisch.’

Cursist Bert schreef op 9 december 2023 dit bericht aan de vrijwilligers van de Werkgroep Uitkeringen:
Goedemorgen,
Eergisteren heb ik mijn gesprek bij de verzekeringsarts gehad, samen met mijn vrouw en mijn jobcoach. Gisteren werd ik gebeld door de arbeidsdeskundige dat ik volledig arbeidsongeschikt ben.

Jullie training heeft mij enorm geholpen om goed dat gesprek in te gaan. Omdat ik zo graag wil, ga ik vaak over mijn grenzen heen; dan doe ik mij onbewust beter voor dan ik ben. Daarmee geef ik het UWV handvatten. Nu was ik in het gesprek heel consequent, en heb ik geen enkel antwoord gegeven dat voor meerdere uitleg vatbaar is.

Verder had ik verklaringen meegenomen van mijn vrouw, van mijn vader en van een tweetal vrienden. De verzekeringsarts leek daar blij mee te zijn en wou ze later lezen. Ik weet niet of deze ook een bijdrage hebben geleverd. Voor mij waren deze brieven confronterend en emotioneel, maar aan de andere kant is het ook heel mooi om te merken dat je directe omgeving zo achter je staat; dat deed wel wat met me.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor deze zeer waardevolle training. Jammer dat dit zo moet, maar ik betwijfel ernstig of ik zonder deze training hetzelfde resultaat had gehaald. Veel succes!
Groeten, Bert..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Za 21 Sep 2024, 14:59

Vervolg

Lymevereniging & samenwerkende partner Stichting Lymefonds/het Lymefonds en het UWV.

De gesprekken met het UWV en over het UWV met verschillende Politici worden door verschillende patiëntenorganisaties in Nederland al (tientallen) jaren gevoerd en hebben helaas tot op heden géén verandering gegeven voor de mensen-patiënten.

De problematiek bij het UWV is al (tientallen) jaren bekend en de Tweede Kamerleden en de ministers SZW de politiek en bestuurlijk verantwoordelijken voor het UWV hebben er al die tijd niets gedaan en hebben de andere kant op gekeken. Het onderwerp had geen prioriteit en het stond niet op de Politieke agenda's! De pers heeft het onderwerp keer op keer aan de orde gesteld en dankzij de pers is de bal aan het rollen gegaan!

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist noemde het ook en heeft helemaal gelijk; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/uwv ... g-onzeker/
..Nieuwe onzekerheid
"Wat ik niet snap is dat heel veel van die interne onderzoeken niet verder zijn gekomen dan het stadium van concept. Waarschijnlijk omdat het niet goed uitkwam vanwege de slechte resultaten", zegt Faas. "Er wordt nu vanuit de organisatie gezegd dat het allemaal zo pijnlijk is voor mensen, :arrow: terwijl het de pers is die het aan de orde moet stellen."..

En het is erg interessant om te blijven volgen of de Tweede Kamerleden de mooie woorden & de gemaakte beloften op de PAIS bijeenkomst; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1130#p30442 en Nieuwspoort; Bron https://www.nieuwspoort.nl/programma/pa ... -haag/waar zullen gaan maken!
..Reactie politici
Debby van Dijk (SP):”Het blijkt maar weer dat heel vaak de volksgezondheid niet op één staat maar de economische belangen. Dat zie je al bij compensatie van mensen in de zorg die corona kregen. Dat doet me verdriet.”
Mirjam Bikker (CU): We houden jullie in het oog. Ook bij de debatten die komen. Je zou verwachten dat de ontwikkelingen met formule 1 snelheid gaan maar het gaat meer als een Echternacher processie: twee stappen vooruit en een achteruit. Nu is het de kunst, ook met een nieuwe coalitie, om kamerbreed beweging vooruit te krijgen.”
Wieke Paulusma (D66): We moeten de komende periode politiek meer saamhorigheid krijgen. Onderzoek kost ook tijd en vraagt zorgvuldigheid. Rond het UWV moet het echt vele malen beter.‘’
Judith Tielen(VVD): “Ik zou het jammer vinden als het onderwerp PAIS gepolitiseerd zou worden. Ik ben ook heel blij dat jullie groepen elkaar gevonden hebben. We moeten een lange adem, meer oog en oplossingen hebben voor waar jullie tegenaan lopen.”

Julian Bushof (GroenLinks-PVDA): Het helpt ons als jullie elkaar blijven voeden met de concrete problemen waar jullie tegenaan lopen en blijf suggesties aanleveren hoe het beter kan en dan is het aan ons om de samenwerking in de politiek te zoeken voor verbeteringen.”..

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://nl.linkedin.com/posts/jfaas_cri ... 30882-3cS4
..- :arrow: 4/ met SZW wordt gekeken naar hoe alle moties o.a. van van Kent over het verbeteren van de kwaliteit van de beoordelingen van moeilijk te objectiveren ziektebeelden ten uitvoering kunnen (wat mij betreft: moeten) worden gebracht. Dit leidt - ook hopelijk - tot een aantal factsheets, een leidraad oid. voor de beoordeling. De volgende bijeenkomst hierover bij SZW met de betrokken patiëntenverenigingen, UWV, NVVG, NVAB en nog wat anderen is eind september as..
17 september 2024: Lymevereniging - Rondetafelgesprek met ministerie over betere keuringen; Bron https://lymevereniging.nl/rondetafelges ... keuringen/
..De Lymevereniging neemt geregeld deel aan overleg met het Ministerie van SZW, samen met de drie andere patiëntenorganisaties die in PAIS vertegenwoordigd zijn. Bijgaand van het gesprek op 1 juli een verslag, van de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid.

Al in oktober 2022 heeft de Steungroep samen met de organisaties van patiënten met chronische lyme, long covid en Q-koorts een lijst opgesteld met 22 voorstellen om de positie van patiënten met deze ziektes te verbeteren als het gaat om sociale zekerheid. Die voorstellen stuurden we naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Raad van Bestuur van het UWV, met het verzoek om overleg. In januari 2023 beloofde het ministerie met ons in gesprek te gaan. Vervolgens hoorden we lange tijd niets daarover. Tot we eindelijk een uitnodiging kregen voor een rondetafelgesprek. Dat heeft op 1 juli 2024 in Utrecht plaatsgevonden.

Voor het gesprek had het ministerie verschillende partijen uitgenodigd: het UWV, de NVAB (de organisatie van bedrijfsartsen) en de NVVG, (de organisatie van verzekeringsartsen) en daarnaast de vertegenwoordigers van de bewuste patiëntenorganisaties. Sommigen waren persoonlijk aanwezig in Utrecht, anderen namen online deel. De afvaardiging van de Lymevereniging Nederland bestond uit Gracia Pekel en Pim de Vries (online)..

..Hoe nu verder?
De deelnemers aan het gesprek brachten verschillende oplossingen naar voren. Voor een belangrijk deel gingen die over het vergroten van de kennis over de betreffende ziektes. Afgesproken is dat de deelnemers hun ideeën over oplossingen naar het ministerie sturen en dat het gesprek daarna, op 26 september 2024, wordt voortgezet. De Steungroep en de andere drie patiëntenorganisaties hebben zoals gezegd al 22 voorstellen aangeleverd. We hebben die nu toegespitst en geconcretiseerd,
:arrow: in de hoop op positieve veranderingen..
De oud-voorzitter; Bron https://lymevereniging.nl/wie-is-de-lymevereniging/ en de nieuwe voorzitter van de Lymevereniging; Bron https://lymevereniging.nl/kennismaken-b ... aten-2024/ zitten niet als gesprekspartner aan tafel?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Za 21 Sep 2024, 17:04

Vervolg

Lymevereniging & samenwerkende partner Stichting Lymefonds/het Lymefonds en het UWV.

Lymevereniging - Jaarverslag 2023; Bron https://lymevereniging.nl/plannen-en-verslagen/
..Werkgroep Uitkeringen
Veel lymepatiënten hebben problemen met het UWV voor hun uitkering, of met gemeenten rondom bijstandsuitkeringen, en dat is een ernstig probleem. Het lijkt volstrekte willekeur of een lymepatiënt een uitkering krijgt of niet. Er zijn aardig wat lymepatiënten die een rechtszaak voeren tegen het UWV of de gemeente en achter elke zaak schuilt een persoonlijk drama.

In 2023 hebben werkgroepleden samen met het bestuurslid medische zaken bijgedragen aan de totstandkoming van een e-learning over lymeziekte voor bedrijfsartsen en arbogeneeskundigen welke wordt aangeboden door de :arrow: Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en die in 2023 is gepubliceerd.

De vrijwilligers van de werkgroep hebben 31 mensen individueel begeleid bij hun UWV-proces, via telefoon en e-mail.
De werkgroep neemt deel aan een intensief traject over :arrow: de motie van Van Kent: vier patiëntenorganisaties (Lymevereniging, ME/cvs, long-covid en Q-koorts) hebben 22 verbetervoorstellen gedaan. Heel veel overleg met de samenwerkingspartners, en met het UWV, met de FNV en CNV, de NVVG en de NVAB en met het ministerie van VWS. We zijn nog in afwachting van een uitnodiging van het ministerie VWS voor een ronde tafelgesprek met belanghebbende organisaties, waaronder de vier patiëntenorganisaties.

Pim de Vries heeft een tekst geschreven over argumenten om bij dit soort klachten de bewijslast om te keren (niet de patiënt moet bewijzen dat hij/zij niet meer kan werken, maar de verzekeringsarts die hen wil goedkeuren moet bewijzen dat ze het wel kunnen.) Momenteel ligt de notitie voor bij Jim Faas met het verzoek om over de juistheid van het uitgangspunt en de haalbaarheid te adviseren.

De UWV-training op Landgoed De Horst in Driebergen in het voorjaar is aangekondigd, georganiseerd, maar uiteindelijk weer geannuleerd, omdat daarvoor maar vier aanmeldingen waren. De werkgroep heeft daarop de oud-deelnemers allemaal benaderd, om te kijken of er positieve ervaringen bij waren die konden worden gebruikt in de communicatie. Dat was het geval, een van hen, Nicole, had een heel positief verhaal te vertellen. De werkgroep heeft in de zomer bij belangstellenden gepeild of ze liever op het Landgoed wilden trainen, of liever online. 90% van hen wilde graag online. Daarop is geworven voor een online training in het najaar, met de testimonial van Nicole, en dat heeft geleid tot 21 deelnemers aan de training in het najaar. Er is een nieuwe rollenspelacteur bereid gevonden de plaats van Sytze van der Meer in te nemen bij de oefening van het gesprek met de keuringsarts.

De werkgroep heeft de werving ter hand genomen van:
- Extra vrijwilligers voor het werk in de werkgroep, met name de individuele begeleiding van lymepatiënten bij hun UWV-traject;
- Professionals (artsen, advocaten, rechters) die zich in hun vrije tijd enkele uren zouden willen inzetten voor de werkgroep;
- Vrijwilligers om namens de lyme-community plaats te nemen in de landelijke of in een van de elf regionale cliëntenraden van het UWV..
De openstaande vacatures (professionals: psychologen, artsen, advocaten, rechters, arbeidsjuristen, arbodeskundigen, keuringsartsen); Bron https://www.vrijwilligerstilburg.nl/pro ... hulpvragen zijn tot op heden (nog) niet ingevuld?
En hoe zijn de ervaringen met het UWV én zijn de resultaten geweest van de andere 29-30 personen na de UWV training bij hun UWV-proces?

:arrow: Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) - Arbeid en Lymeziekte; Bron https://nvab-online.nl/Richtlijnen/arbeid-en-lymeziekte
..Informatie- en voorlichtingsmateriaal
- Nieuwe test voor lymeziekte niet betrouwbaar (Radboudumc); Bron https://www.radboudumc.nl/nieuws/2022/n ... etrouwbaar
- Informatiefilm voor zorgverleners over de VICTORY-studie; Bron https://radboudumc.bbvms.com/view/defau ... on=default een ZonMw-onderzoek van Radboudumc, Amsterdam UMC en RIVM naar cellulaire tests voor Lymeziekte (radboudumc.nl)
- Voorlichting in begrijpelijke taal: Leaflet 'Teken en de ziekte van lyme'; Bron https://www.stigas.nl/artikel/teken-en- ... -van-lyme/ (pdf via Stigas)
- RIVM online voorlichting; Bron https://www.rivm.nl/tekenbeten-en-lyme , met links naar apps, films etc.
- Tekenradar; Bron https://www.tekenradar.nl/home weergave tekenactiviteit, tekenbeten en incidentie lymeziekte, online melden van tekenbeten, bijdragen aan wetenschappelijke onderzoek.
- Informatieboekje over de lymeziekte; Bron https://www.biomaatschappij.nl/product/lymeziekte/ (via Biowetenschap+maatschappij)..

Met het Rapport OCTAS gaat het nieuwe Kabinet aan de slag: Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334

En te verwachten valt dat de nieuwe minister SZW de reactie van de vorige minister SZW gaat volgen :arrow: 'Reactie op moties over moeilijk objectiveerbare ziekte en minder zichtbare arbeidsbeperkingen' en over 'De sociaal medische beoordeling' en over 'Uitvoering moties van Van Kent en Ceder en Van Kent; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30333
En of dat :arrow: tot positieve veranderingen en betere keuringen op korte termijn zullen leiden voor de betreffende patiënten groepen is nog maar zeer de vraag!
..Mensen in Nederland moeten kunnen rekenen op (inkomens)ondersteuning, wanneer zij te maken krijgen met ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen met post-COVID, ME/CVS, fibromyalgie, langdurige klachten bij Lymeziekte en het Q- koortsvermoeidheidssyndroom (QVS). Deze aandoeningen worden ook wel moeilijk objectiveerbare aandoeningen genoemd omdat de oorzaak en het verloop vaak lastig is om medisch vast te stellen..

.. :arrow: Moties Van Kent en Ceder en Van Kent
Uw Kamer heeft geregeld aandacht gevraagd voor dit vraagstuk, zoals in de moties van de leden Van Kent en Ceder en Van Kent. De motie Van Kent roept de regering op om te onderzoeken – in samenwerking met betrokken partijen zoals artsen, C-support, patiëntenorganisaties, Long Covid Nederland, vakbonden en cliëntenorganisaties – hoe tot een (overkoepelend) protocol te komen waarbij moeilijk objectiveerbare ziektes door UWV bij keuringen in het kader van de Ziektewet en de WIA worden erkend en serieus genomen. In de motie Ceder en Van Kent wordt specifiek aandacht gevraagd voor mensen die als gevolg van minder zichtbare beperkingen hun werk niet kunnen uitvoeren.

Ik ben mij er van bewust dat het bijzonder ingrijpend is voor werknemers als zij niet meer kunnen werken door ziekte en daarnaast ook nog eens aanlopen tegen onbegrip. In deze brief ga ik in op de moties, nadat ik eerst de werkwijze van UWV voor de sociaal medische beoordeling uiteenzet..

....De sociaal medische beoordeling
Uitgangspunt is dat UWV alle aanvragen voor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen op dezelfde manier behandelt - ongeacht de oorzaak van de aandoening - en de mate van arbeidsongeschiktheid beoordeelt op basis van wat iemand gegeven zijn ziekte of beperking nog kan. Daarbij is een diagnose niet leidend. Daarnaast is de WIA een inkomensverzekering, dus het loonniveau voor de eerste ziektedag speelt ook een rol bij de vaststelling van de mate van arbeidsongeschiktheid..

..Bij een groot deel van de beoordelingen zijn moeilijk objectiveerbare aandoeningen of een combinatie van verschillende aandoeningen, de reden van de arbeidsongeschiktheid. In de opleiding van verzekeringsartsen is hier dan ook veel aandacht voor. Voor het onderhouden van kennis en vaardigheden bestaat er (na)scholing, intercollegiale toetsing, mediprudentie, vak-overleggen en themabijeenkomsten. Iedere aandoening kent eigen specifieke kenmerken. Voor verschillende moeilijk objectiveerbare aandoeningen zijn er dan ook specifieke richtlijnen opgesteld. Deze dragen bij aan een eenduidige werkwijze rondom de arbeidsongeschiktheidsvaststelling.

In de specialistische opleiding voor verzekeringsartsen is ook aandacht voor moeilijk objectiveerbare aandoeningen en minder zichtbare aandoeningen en de beroepsgroep houdt de kennis en expertise ten aanzien van deze ziektebeelden bij. Dat gebeurt middels verplichte scholing, het beschikbaar stellen van vakliteratuur, handboeken, intercollegiaal overleg en verschillende protocollen en richtlijnen.

Bij de sociaal medische beoordeling voor de eerstejaars Ziektewetbeoordeling is iemand meestal al bijna een jaar ziek en bij een WIA-beoordeling meestal al bijna twee jaar. De tijdens deze periode verzamelde informatie over de gezondheidsproblemen en de ervaren belemmeringen van de zieke werknemer, dienen als basis voor de beoordeling. De verzekeringsarts dient in het gesprek een onbevooroordeelde professionele kijk te hebben, gebaseerd op uitgebreide instructies via opleiding en richtlijnen. De verzekeringsarts beoordeelt of en in welke mate deze ervaren belemmeringen resulteren in beperkingen in de belastbaarheid en legt deze vast in een Functionele Mogelijkhedenlijst (FML). Dit gebeurt met aandacht voor het individu en dit is maatwerk. Een arbeidsdeskundige selecteert vervolgens functies op grond van de door de verzekeringsarts ingevulde FML. Op grond van de FML en de medische rapportage van de verzekeringsarts kan een arbeidsdeskundige daarbij rekening houden met specifieke voorwaarden voor arbeid. Zo nodig is er overleg tussen de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige. De arbeidsdeskundige geeft uitleg over de functies die zijn geselecteerd. Het behoort tot de professie van verzekeringsartsen om arbeidsbeperkingen in kaart te brengen en van de arbeidsdeskundige om hier rekening mee te houden bij het zoeken van de voorbeeldfuncties die de resterende verdiencapaciteit bepalen.

Bij iedere ziekte, aandoening of gezondheidsprobleem kunnen de aard en ernst van klachten en de belemmeringen die mensen ervaren per individu variëren: de een kan er mee doorwerken, de ander niet. :arrow: Het kan dus ook voorkomen dat de uitkomst van de beoordeling voor mensen met dezelfde aandoening verschilt. Naast het ziektebeeld spelen ook andere factoren een rol in het persoonlijk en sociaal functioneren. Bij hetzelfde ziektebeeld met dezelfde beperkingen, kan daarnaast ook een andere uitkomst ontstaan door niet-medische factoren, zoals het voor de eerste ziektedag verdiende loon. Het is belangrijk dat de arbeidsdeskundige dit goed uitlegt..

.. :arrow: Uitvoering moties van Van Kent en Ceder en Van Kent
In veel gevallen gaat de beoordeling goed, maar helaas zijn er ook signalen dat niet iedereen dit zo ervaart. We geven uitvoering aan de hiervoor genoemde moties door te leren van deze signalen en te praten met betrokkenen. Het is belangrijk dat zieke werknemers zich gehoord voelen en dat zij de erkenning en beoordeling krijgen die zij verdienen. Datzelfde geldt voor minder zichtbare arbeidsbeperkingen, niet alleen bij de vraag over arbeidsvermogen, maar zeker ook als mensen met deze arbeidsbeperkingen gaan werken. Begrip en ondersteuning van collega’s en de werkgever zijn belangrijk voor een goede balans tussen de belasting en belastbaarheid op het werk.

De uitvoering van de moties vergt betrokkenheid van diverse partijen, waaronder patiëntenorganisaties, UWV, verzekeringsartsen, bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen. Er is in mei 2023 een vragenlijst uitgezet door SZW bij belanghebbenden over de motie Van Kent en over ervaringen met de sociaal medische beoordeling. Er zijn reacties ontvangen van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), de beroepsvereniging van en voor bedrijfsartsen, het Nederlands Huisartsen Genootschap, van Q- en C-support. Ook zijn reacties ontvangen van de volgende patiëntenverenigingen: Lymevereniging, de Steungroep ME en arbeidsongeschiktheid en van Q-uestion. Tevens is een reactie ontvangen van de cliëntenraad van UWV.
Daarnaast hebben SWZ en UWV in een gesprek gereageerd op de 22 voorstellen van verschillende patiëntenorganisaties ter verbetering van de sociale rechtspositie van mensen met post-COVID, chronische Lyme, Q-koorts en ME/CVS.

Er zijn verschillende constructieve gesprekken gevoerd met patiëntenorganisaties, UWV en met de beroepsvereniging van verzekeringsartsen (NVVG). Centraal in deze gesprekken staat de vraag wat zou helpen om gevoelens van willekeur te verminderen en te zorgen dat mensen met moeilijk objectiveerbare aandoeningen en minder zichtbare arbeidsbeperkingen zich optimaal gehoord en gezien voelen. Momenteel wordt de input geïnventariseerd en worden vervolgacties onderzocht, zoals een bijeenkomst met alle belanghebbenden, waarbij breed wordt gekeken naar wat er mogelijk is om problemen die mensen ondervinden zoveel mogelijk op te lossen. Daarbij zal ook VWS betrokken worden en de curatieve sector. Ik verwacht hier de komende maanden vervolgstappen in te zetten en kan uw Kamer in het najaar informeren over de voortgang.

Voor post-COVID loopt bij UWV een onderzoek om deze groep beter te leren kennen. Daarbij werkt UWV samen met andere partijen zoals patiëntenverenigingen en de curatieve sector. Op basis van casusonderzoek wordt een set met voorbeeldcasussen over post-COVID opgesteld die bij verschillende complexiteit en ernst per casus, een richting kunnen geven voor de mate van belastbaarheid. Dit moet gaan helpen bij de sociaal medische beoordeling. Daarnaast vinden momenteel gesprekken plaats tussen de Steungroep ME en arbeidsongeschiktheid en UWV over de Standaard Duurbelastbaarheid in arbeid. Gezamenlijk wordt gekeken of deze standaard verbeterd kan worden en/of herziening noodzakelijk is..

..OCTAS en de :arrow: motie Ceder en Van Kent
Deze motie verzoekt, vooruitlopend op de resultaten van de onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheid (OCTAS), om in verband met minder zichtbare arbeidsbeperkingen bijvoorbeeld de Functionele Mogelijkhedenlijst (FML) te herzien en daarin ook meer ruimte te geven voor maatwerk. OCTAS heeft eerder dan verwacht op 29 februari 2024 het rapport, ‘Toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel, meer aandacht vertrouwen en zekerheid’, uitgebracht en schetst drie varianten waaronder een variant waar de re-integratie als centraal uitgangspunt geldt. Het ministerie van SZW werkt deze varianten komende periode nader uit. In de variant ‘Werk staat voorop’ ligt de nadruk op wat mensen wél kunnen, in plaats van wat ze níet kunnen. In deze variant schetst OCTAS een werkwijze die eerst kijkt naar de mogelijkheden van re-integratie. Tijdens deze periode van 3 tot 5 jaar ontvangt iemand een re-integratieuitkering.

Wanneer bij een nieuw stelsel re-integratie een centralere rol krijgt, dan kan dit afhankelijk van de uitwerking ook bijdragen aan een betere aansluiting naar arbeid voor werknemers met minder zichtbare arbeidsbeperkingen. Dit door rekening te houden met (specifieke) kenmerken van deze aandoeningen, zoals bijvoorbeeld bij autisme en endometriose. Door met werknemers met minder zichtbare arbeidsbeperkingen in gesprek te gaan over waar zij knelpunten ervaren, kunnen we gerichter aan de slag gaan met de uitwerking van deze variant. Dit gesprek zal samen met UWV worden opgepakt en eventueel ook worden meegenomen bij het brede overleg dat nog zal plaatsvinden. De uitwerking van de OCTAS-varianten volgt dit najaar.

Ik vertrouw erop dat ik uw Kamer hiermee voldoende heb geïnformeerd. Over de uitkomst van het brede overleg en
de :arrow: voortgang van de moties informeer ik de Kamer in het najaar van 2024
..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Zo 22 Sep 2024, 14:25

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30685 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30702

Is dit een goed plan van het nieuwe Kabinet, de nieuwe Tweede Kamer en de nieuwe minister SZW..?? Er lijkt te worden gekozen voor de :arrow: Variant: Werk staat voorop en niet voor de Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163

nos nieuws
21 september 2024
Kabinet wil simpeler regels voor langdurig zieken, eerst kijken naar passend werk; Bron https://nos.nl/artikel/2537942-kabinet- ... ssend-werk
..Een te lage WIA-uitkering of juist een te hoge of een vergeten indexatie. Het zijn problemen die de afgelopen weken rondom de uitkering van arbeidsongeschikten aan het licht zijn gekomen en waar mogelijk tienduizenden mensen de dupe van zijn.

Het complexe uitkeringssysteem blijkt zeer gevoelig te zijn voor fouten en daarom moet het allemaal simpeler. Het kabinet lijkt nu de pijlen te richten op een systeem waarbij de medische keuring pas veel later komt en arbeidsongeschikten eerst proberen weer passend werk te vinden.

Al langere tijd lijken politici het eens te zijn dat het uitkeringsstelsel te complex is en moeilijk uit te leggen aan de burger. Eind 2022 werd op verzoek van de toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Karien van Gennip, een speciale commissie opgericht om uit te zoeken hoe het allemaal beter kan. Eind februari kwam deze zogeheten Octas-commissie met verbeterpunten.

Passend werk zoeken
Het kabinet wil een stelsel dat meer gericht is op weer aan de slag gaan, blijkt uit het vorige week gepresenteerde regeerprogramma. Maar hoe zou dit nieuwe stelsel er dan uit kunnen zien?

Als je nu langdurig ziek wordt moet je werkgever gedurende 2 jaar 70 procent van je loon doorbetalen. Als je na deze 2 jaar nog steeds niet beter bent moet je nu een WIA-uitkering aanvragen. Een verzekeringsarts van uitkeringsinstantie UWV oordeelt dan of en hoe arbeidsongeschikt je bent.

Maar dat zou in de toekomst helemaal anders kunnen gaan, aldus de adviescommissie. Het idee is dat een werkgever de eerste
2 jaar nog altijd 70 procent van het loon moet doorbetalen. Daarna zou iemand dan niet langer een WIA-uitkering krijgen, maar een re-integratieuitkering.

De langdurig zieke krijgt dan 3 jaar de tijd om samen met een re-integratiebureau passend werk te vinden. Lukt dit niet omdat de betrokkene nog altijd ziek is, dan kan diegene die na 3 jaar alsnog een medische keuring krijgen bij een verzekeringsarts van het UWV. Het re-integratietraject kan ook met twee jaar worden verlengd, als dat nodig wordt geacht.

Volgens de Octas-commissie zou zo'n re-integratiestelsel er zo komen uit te zien:
Door die medische keuring pas na minstens 3 jaar te doen, is de hoop dat een deel van de zieken dan alweer aan het werk is en dus helemaal niet meer medisch gekeurd hoeft te worden. Dat kan een voordeel zijn omdat het UWV door een tekort aan keuringsartsen de vele WIA-aanvragen niet snel kan verwerken.

Volgens de Octas-commissie zou dit stelsel ook eerlijker zijn omdat iedereen recht zou hebben op een re-integratieuitkering, of je nou veel of weinig verdient.

Het is de bedoeling dat speciale re-integratiebureaus mensen gaan helpen passend werk te vinden. Daarnaast moeten deze bureaus bij werkgevers de drempel verlagen om iemand met een re-integratieuitkering aan te nemen. Op dit moment vrezen werkgevers vaak nog voor de risico's die in hun ogen kleven aan het in dienst nemen van mensen die ziek zijn of waren.

Er zijn nu al re-integratiebureaus actief, maar uitkeringsgerechtigden hoeven hier geen gebruik van maken. De verantwoordelijkheid om te re-integreren ligt nu bij mensen zelf. Het UWV werkt ook nu al met re-integratiebureaus, maar alleen als een WIA-gerechtigde zich hiervoor meldt.

Grote zorgen
Het klinkt goed: hulp bij re-integreren, maar vakbond FNV maakt zich grote zorgen. "Het is het slechtst mogelijke scenario. Ja, het wordt simpeler, maar dat gaat over de ruggen van mensen die arbeidsongeschikt zijn", zegt FNV-vicevoorzitter Kitty Jong. Volgens de vakbond zouden de onrechtvaardigheden in het huidige systeem niet worden aangepakt.

Ook maakt Jong zich grote zorgen over de rol die private re-integratiebureaus zouden gaan krijgen. "We kennen veel slechte voorbeelden van re-integratiebureaus. Die zijn bezig met het behalen van winst en niet met het belang van arbeidsongeschikte werknemers."

Maar het wringt volgens de vakbond vooral dat arbeidsongeschikten bij deze optie hun WIA-uitkering kunnen verliezen als wordt geconcludeerd dat ze kunnen werken.

Jong ziet in de praktijk dat veel werkgevers het lastig vinden om mensen met een handicap of andere vorm van arbeidsongeschiktheid aan te nemen. "De verantwoordelijkheid van het vinden van werk wordt straks :arrow: volledig bij de arbeidsongeschikten gelegd. Terwijl juist de werkgevers deze mensen vaak geen kans geven."

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat aan de NOS weten dat er nog geen knopen zijn doorgehakt. De komende tijd kijkt het kabinet naar de exacte invulling van een nieuw arbeidsongeschiktheidsstelsel..

Zijn er (nog) betrokken werkgevers/ondernemers in Nederland? En gaat een werkgever goed zijn/haar best doen om een (chronisch) zieke werknemer te gaan reïntegreren & begeleiden naar passend werk of naar een andere nieuwe baan? De praktijk is: de werkgevers zijn (chronisch) zieke werknemers liever kwijt dan rijk! En géén enkele werkgever gaat een (chronisch) zieke persoon aannemen!
.. :arrow: Variant: Werk staat voorop
In deze variant ligt de nadruk op wat mensen wél kunnen, in plaats van wat ze níet kunnen. Een heel groot deel van mensen in de huidige WIA heeft het label ‘volledig arbeidsongeschikt’ gekregen. Dit betekent niet persé dat deze mensen niet meer kunnen werken. Het label komt voort uit de manier waarop nu de mate van arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld. Mensen gaan daardoor niet weer aan het werk en/of zijn bang om de uitkering kwijt te raken. In deze variant draaien we daarom de huidige werkwijze om: eerst re-integratie en dan pas een arbeidsongeschiktheidsbeoordeling. Mensen krijgen meer tijd en begeleiding om passend werk te vinden. Het is vooraf voor mensen duidelijk dat werken voorop staat als zij dit kunnen, dat werken in alle gevallen loont en dat zij – indien nodig – ook passend werk krijgen aangeboden.

Mensen krijgen in de eerste drie tot vijf jaar een re-integratieuitkering van 70% van het oude loon.5 De wachttijd blijft twee jaar. Er vindt niet eerst een arbeidsongeschiktheidsbeoordeling plaats door een verzekeringsarts, maar een toets op basis van bestaande informatie. ‘Werk staat voorop’ combineert intensieve re-integratie dienstverlening met inkomenszekerheid. Pas wanneer volledige re-integratie niet lukt, volgt een beoordeling op arbeidsongeschiktheid.

De re-integratiedienstverlener start zo snel mogelijk met arbeidsrevalidatie en het vinden van passend werk bij een nieuwe werkgever. De focus ligt daarbij op duurzame re-integratie. Deze dienstverlener is een publieke organisatie, werkt regionaal en ondersteunt werkgevers en arbeidsongeschikten actief. Een gesubsidieerde baan bij een sociaal ontwikkelbedrijf, sociaal ondernemer of een andere betrokken ondernemer behoort ook tot de mogelijkheden; als tussenstap of als eindsituatie.

Mensen waarvan re-integratie niet (volledig) haalbaar blijkt - ondanks alle inspanningen en medewerking - kunnen in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidseinduitkering (AO-einduitkering). In dat geval wordt er wel een formele arbeidsongeschiktheidsbeoordeling uitgevoerd. De voorwaarden om een AO-einduitkering te ontvangen zijn dat iemand (gebleken) volledig arbeidsongeschikt is of aanzienlijk minder verdient dan voorheen. De hoogte van de einduitkering is bij werknemers afhankelijk van het arbeidsongeschiktheidspercentage.
Bij zelfstandigen bedraagt deze maximaal het sociaal minimum. Net als nu is een versnelde procedure mogelijk voor mensen die nooit meer kunnen werken, bijvoorbeeld voor terminaal zieken.

In de re-integratieperiode is de uitkering stabiel en relatief hoog. Dit vergroot inkomenszekerheid voor mensen. Zo kunnen ze zich volledig op de re-integratie richten. Als zij werken, mogen ze een deel van de inkomsten houden. Dit stelsel heeft andere financiële prikkels dan het huidige stelsel. We vertrouwen erop dat mensen meewerken aan hun re-integratie. En niet langer dan nodig in de re-integratieuitkering blijven dan nodig en passend is. De beschikbaarheid van voldoende en passende werkplekken is cruciaal om deze variant succesvol te laten zijn. De re-integratiedienstverlener onderhoudt hiervoor intensieve contacten met werkgevers en helpt hen bij het realiseren van passende werkplekken.

Werk staat voorop’ is fundamenteel anders dan ons huidige stelsel. Dat maakt een raming van kosten en opbrengsten - zonder nadere uitwerking - niet mogelijk. In het algemeen krijgen meer mensen recht krijgen op een relatief hoge re-integratieuitkering: de toelatingstoets zal naar verwachting minder strikt zijn dan de huidige arbeidsongeschiktheidsbeoordeling. We verwachten ook dat meer mensen zullen re-integreren en dat mensen sneller re-integreren. De toegang tot de AO-einduitkering is streng; alleen voor volledig arbeidsongeschikten en voor mensen die werken maar een structureel verlies aan inkomen hebben. Onze verwachting is dan ook dat er minder mensen een AO-einduitkering ontvangen dan het aantal mensen die nu langdurig een WIA-uitkering ontvangt..
Er zal een politieke wil moeten zijn en er zullen politieke keuzes moeten worden gemaakt en besluiten moeten worden genomen!
Een eventuele wijziging van het stelsel zal veel geld gaan kosten!; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334 En als er :arrow: géén geld voor is uitgetrokken of er géén geld (meer) voor is zal een stelselwijziging niet door kunnen gaan.

Het Rapport OCTAS; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1090#p30162 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163 en :arrow: 'Reactie op moties over moeilijk objectiveerbare ziekte en minder zichtbare arbeidsbeperkingen'; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30333 en Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1110#p30334
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Zo 22 Sep 2024, 14:41

Vervolg

:arrow: Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1100#p30163
..Variant: Huidig stelsel beter
Op papier is het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel slim doordacht en werkte het langere tijd best goed. Het stelsel is inmiddels te ingewikkeld geworden, is vastgelopen en knelpunten blijken onevenredig vaak bij bepaalde mensen terecht te komen. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel en :arrow: het verminderen van het aantal knelpunten en ‘hardheden’.

De belangrijkste aanpassingen zijn4:
- De WIA gaat naar één uitkeringsregime in plaats van de huidige IVA en WGA met alle sub-regelingen.
- De regeling voor duurzame arbeidsongeschiktheid (IVA) vervalt.
- De WIA blijft een inkomensverzekering: het procentuele verlies aan verdiencapaciteit staat centraal.
- De arbeidsongeschiktheidsdrempel voor de WIA :arrow: verlagen we van 35% naar 25% verlies aan verdiencapaciteit.
- Om het verlies aan verdiencapaciteit te berekenen krijgen arbeidsdeskundigen iets meer ruimte om geschikte functies te zoeken die beter aansluiten bij de situatie van de arbeidsbeperkte.
- Bij de berekening van het arbeidsongeschiktheidspercentage voor ‘veelverdieners’, maximeren we het oude loon. De kans op volledige arbeidsongeschiktheid wordt voor deze groep kleiner.
- Voor zelfstandigen adviseren we om een eenvoudige publieke verzekering in te richten, met een wachttijd van twee jaar. Deze regeling biedt de meest kwetsbare zelfstandigen inkomensbescherming op maximaal het niveau van het sociaal minimum.
- De re-integratiedienstverlening is toegankelijker voor iedereen die dat nodig heeft.
Mensen in de Ziektewet worden intensiever naar werk begeleid. Als het vinden van een baan lastig is, bemiddelt UWV actief naar werk of regelt UWV arbeidsontwikkelings- of -revalidatieplaatsen bij sociaal ondernemers, lokale SW-bedrijven of bij andere gemotiveerde werkgevers.

Vooral de kwetsbare mensen met voorheen een flexibel contract met een laag inkomen - die nu niet of weinig werken bij arbeidsongeschiktheid - hebben baat bij deze maatregelen. In veel situaties gaan ‘huidige’ 35-minners, zelfstandigen en mensen die nu in de vervolguitkering komen, erop vooruit. Mensen met voorheen hoge inkomens en mensen die duurzaam arbeidsongeschikt zijn, krijgen een iets lagere uitkering in deze variant. Op deze manier verkleinen we de variatie in uitkomsten in het huidige stelsel én wordt het stelsel eenvoudiger..

In het Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684 staat de Variant: Werk staat voorop genoemd.
.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..

Het FNV maakt zich terecht grote zorgen:
..Grote zorgen
Het klinkt goed: hulp bij re-integreren, maar vakbond FNV maakt zich grote zorgen. "Het is het slechtst mogelijke scenario. Ja, het wordt simpeler, maar dat gaat over de ruggen van mensen die arbeidsongeschikt zijn", zegt FNV-vicevoorzitter Kitty Jong. Volgens de vakbond zouden :arrow: de onrechtvaardigheden in het huidige systeem niet worden aangepakt.

Ook maakt Jong zich grote zorgen over de rol die private re-integratiebureaus zouden gaan krijgen. "We kennen veel slechte voorbeelden van re-integratiebureaus. Die zijn bezig met het behalen van winst en niet met het belang van arbeidsongeschikte werknemers."

Maar het wringt volgens de vakbond vooral dat arbeidsongeschikten bij deze optie hun WIA-uitkering kunnen verliezen als wordt geconcludeerd dat ze kunnen werken.

Jong ziet in de praktijk dat veel werkgevers het lastig vinden om mensen met een handicap of andere vorm van arbeids-ongeschiktheid aan te nemen. "De verantwoordelijkheid van het vinden van werk wordt straks :arrow: volledig bij de arbeidsongeschikten gelegd. Terwijl juist de werkgevers deze mensen vaak geen kans geven."..

Het FNV benoemt het goed! Er zijn géén betrokken werkgevers/ondernemers meer in Nederland! En een werkgever gaat zeker niet goed zijn/haar best doen om een (chronisch) zieke werknemer te gaan reïntegreren & begeleiden naar 'passend werk' of naar een andere nieuwe baan (van fulltime naar parttime of naar een paar uur in de week)! De praktijk is: de werkgevers zijn (chronisch) zieke werknemers liever kwijt dan rijk!!! Werknemers die een (vast) contract hebben en ziek worden kunnen tijdens de eerste 2 jaar van ziekte of arbeidsongeschiktheid niet worden ontslagen.
Werkgevers raken vaak erg geïrriteerd als een werknemer ziek wordt en of uitvalt. Veel (chronisch) zieke mensen worden niet geholpen en gesteund door de werkgevers en kunnen worden tegengewerkt of zelfs worden getreiterd door de werkgevers op de werkvloer tijdens een reïntegratie traject (met een medische urenbeperking) in de hoop dat mensen op gaan stappen/ontslag gaan nemen! En er is géén enkele werkgever die een (chronisch) zieke persoon gaat aannemen (parttime of voor een paar uur in de week)!!!

29 februari 2024: FNV schrikt van eindrapport OCTAS over WIA en Wajong; Bron https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algeme ... ia-en-wajo
..Aanloop naar armoede
“Gaan we onze sociale zekerheid verbeteren of afbreken? Daar draait het eigenlijk om,” zegt Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV. “De commissie sorteert nu voor op afbraak terwijl het aantal arbeidsongeschikten historisch laag ligt, daar zit het probleem helemaal niet. We zien als vakbond wél wat in het eerste voorstel van de commissie. Het simpelweg herstellen van de mensonterende fouten in de WIA. Maar we hebben met grote zorg kennisgenomen van het afbraak-scenario :arrow: ‘Werk staat voorop’ dat beter ‘aanloop-naar-armoede’ had kunnen heten. Het socialezekerheidsstelsel wordt daarin afgebroken. Na een paar jaar staan mensen volledig in de kou, dat gaan we echt niet tolereren.”

Hardheden wegnemen de beste optie
In het rapport worden drie voorstellen gedaan voor mogelijke denkrichtingen over het arbeidsongeschiktheidsstelsel. De suggesties die OCTAS in haar eerste optie doet over de aanpak van enkele hardnekkige problemen en hardheden in de WIA zijn zeer werkbaar en vooral realiseerbaar. Zo pleit de commissie voor het verlagen van de drempelgrens van de WIA van 35% naar 25% en het afschaffen van de vervolguitkering. De FNV pleit al jaren voor verlaging naar 15% in lijn met voorstellen van de International Labour Organisation van de VN (ILO). Jong: “De door OCTAS voorgestelde drempel is een stap in de goede richting net als het afschaffen van de schrijnende vervolguitkering waardoor mensen ver onder het sociaal minimum uitkwamen, we zijn blij dat onze visie daarin is meegenomen.”

Gemiste kans rond hoge instroom WIA
De bond ziet het ontbreken van gerichte aandacht en oplossingen voor de hoge instroom van flexwerkers in de WIA wél als een gemiste kans. In de eerder uitgebrachte probleemanalyse van OCTAS was juist veel aandacht voor de positie van de Vangnetters. Over de hoge instroom bracht de FNV deze week het rapport uit ‘Verbeter de WIA begin bij Flex’ en eerder ‘De vicieuze flexcirkel’.

Hoewel de toename van 60-plussers in de WIA ook een oorzaak is van de instroom ziet de FNV dat vooral als een logisch gevolg van het feit dat deze groep nu veel langer doorwerkt dan voorheen. Door het verhogen van de pensioenleeftijd. Deze instroom zou veel lager zijn als er een goede regeling zou zijn om eerder te stoppen met werken voor de groep werknemers die dat het hardst nodig heeft. Een robuuste zwaar werk regeling waar FNV zich al tijden voor inzet.

Kritiek op luchtkasteel- en afbraakscenario
OCTAS doet voor de rest weinig constructieve aanbevelingen. Het rapport staat verder vol met afbraakscenario’s, die de WIA vooral verharden. In het :arrow: Werk-staat-voorop-scenario wordt gezinspeeld op het afschaffen van de uitkering voor grote groepen mensen. :arrow: Arbeidsongeschikten moeten re-integreren, maar er komt geen recht op werk. ‘Goede gesprekken met werkgevers' zouden moeten leiden tot werk. Jong: "Lukt dat niet ’jammer dan’ geen uitkering voor een enorme grote groep arbeidsongeschikten. Wij snappen dat het zogenaamde ‘duurzaamheidscriterium’ soms ingewikkeld vast te stellen is. Maar als de oplossing daarvoor is om met een pennenstreek de IVA-uitkering te verlagen naar 70% is dat voor ons onacceptabel. Dit gaat om mensen die ernstig ziek zijn, soms zelfs stervende, onbestaanbaar.”

Oplossingen bedacht voor niet bestaand probleem
Jong: “Het aantal arbeidsongeschikten is historisch laag, daar zit het probleem niet. Dat ‘aanloop-naar-armoede’-scenario is niet de kant die we op moeten, als de overheid denkt problemen in de WIA op te lossen door de botte bijl te hanteren, is ze de FNV kwijt als constructieve partner in dit traject.” Bovendien wordt de IVA-uitkering voor ernstig zieke mensen verlaagd. Terwijl voor mensen die 80-100% worden afgekeurd de ‘restverdiencapaciteit' een rol gaat spelen. Maar het rapport geeft niet aan hoe mensen met een verdiencapaciteit tussen de 1 en 20% werk moeten vinden.

In het laatste scenario zinspeelt OCTAS op een basisverzekering voor iedereen. “Nog los van dat iedereen dan een uitkering op bijstandsniveau krijgt, is dit ook in strijd met het pensioenakkoord waarin een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP-ers is afgesproken. We gaan ervan uit dat ook het demissionaire kabinet zich aan de gemaakte afspraken houdt in dat akkoord.”

Zeer teleurstellende voorstellen voor jonggehandicapten en mensen met chronische aandoening
De FNV snapt niet dat de commissie nauwelijks met concrete aanbevelingen is gekomen om het systeem eerlijker, minder theoretisch en begrijpelijker te maken. De bond mist voorstellen voor een nieuwe inkomensregeling zonder partner- en inkomenstoets voor alle arbeidsgehandicapten die niet voor een WIA- of Wajong-uitkering in aanmerking komen. Ook is de FNV verbaasd dat er niet goed gekeken is naar de voorstellen ‘ideale Wajong’ en het rapport ‘Gevangen in de bijstand’ die de bond eerder naar buiten bracht. Het is de FNV al jaren een doorn in het oog dat zoveel arbeidsongeschikten gevangen zitten in de bijstand of zelfs zonder inkomen zijn. De commissie laat deze groep opnieuw in de kou staan..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Zo 22 Sep 2024, 19:08

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30667 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30672

Dit gaat interessant worden voor het nieuwe Kabinet, de nieuwe Tweede Kamer en de nieuwe minister SZW. Opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de Variant: Werk staat voorop en het NSC (zit ook in het Kabinet; minister SZW!; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) kiest voor de :arrow: Variant: Huidig stelsel beter.

NSC - APB 2024: Een offensief voor bestaanszekerheid; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... szekerheid
19 september 2024
Voorstellen NSC; Bron https://storage.googleapis.com/groep-pi ... ensief.pdf
..Voor één wet in het bijzonder is de situatie zeer urgent, namelijk de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA), de arbeidsongeschiktheidswetgeving. Daar ligt al een rapport van een andere commissie. Die wet dient dus met voorrang opgepakt te worden.

Nieuw Sociaal Contract vraagt de regering:
- Geef dit voorjaar een tijdspad aan voor de hervormingen van het belasting- en toeslagenstelsel;
- Neem de aanbeveling van de commissie rechtsstaat integraal over voor de hervorming van de Sociale Zekerheid;
- Begin bij de WIA, waar de problemen het grootste lijken en betrek dit bij de uitwerking van het OCTAS-rapport en :arrow: maak werk van het eerste spoor, namelijk :arrow: hardheden aanpakken;
- Zorg ervoor dat de WIA voldoet aan het ILO-verdrag 1218 en rapporteer daarover aan de kamer.
- Kom tot proactieve toekenning met de garantie dat men niet terug hoeft te betalen (tenzij vaststaande fraude)..

..De afgelopen weken is duidelijk geworden dat de hoogte van tienduizenden en mogelijk honderdduizenden WIA-uitkeringen, niet klopt. De keuringen klopten niet, de vaststelling van het dagloon, waarop de uitkering gebaseerd is, was vaak onjuist en de indexatie klopt al bijna 20 jaar niet.

Het is aan de ene kant ontluisterend en aan de andere kant was het al jaren duidelijk voor de insiders. Maar de regering ontkende. Honderden miljoenen werden uitgegeven aan programma’s zoals ‘Werken aan Uitvoering’ en er kwamen knelpuntenbrieven. Maar de problemen werden onder het tapijt geveegd en de regering meldde trots dat er 0,0% onrechtmatigheid was bij de WIA. Kamerleden Saris en Omtzigt hebben de afgelopen twee weken drie setjes zeer precieze Kamervragen gesteld, want er is hier sprake van een groot probleem, een bekend probleem en een bewust verborgen probleem, waardoor burgers in de knel gekomen zijn. Dat betekent dat de lessen van het toeslagenschandaal niet getrokken zijn. Tegelijkertijd zijn interne signalen en klokkenluiders jarenlang genegeerd. Er zijn goede redenen om te denken dat vergelijkbare problemen zich ook elders voordoen.

Nieuw Sociaal Contract stelt daarom het volgende voor:
- De regering geeft binnen een maand volledige openheid over de problemen bij het UWV en de WIA-vaststelling;
- De regering doet een algehele uitvraag en kijkt waar er nog meer grote problemen zijn. Nieuw Sociaal Contract vraagt speciale aandacht voor de (gesloten) jeugdzorg, DUO (algoritmes) en meldt binnen twee maanden het resultaat aan de Kamer;
- De regering geeft binnen twee maanden aan welke aanbevelingen uit de initiatiefnota over de bescherming van klokkenluiders alsnog overgenomen worden. Als de signalen eerder serieus genomen waren, waren problemen nu namelijk opgelost.
- De regering houdt voldoende aandacht voor digitale grondrechten, zoals bij risicoselectie op basis van algoritmen.

Mocht het niet lukken, dan vreest de fractie van Nieuw Sociaal Contract voor een nieuwe parlementaire mini-enquête naar een aantal uitvoeringsorganisaties..

Tweede Kamer
18 september 2024
Schriftelijke vragen: Het bericht 'Al 18 jaar gaat UWV de fout in: massale controle van zeker 53.000 dossiers wacht op groen licht'; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D33826

Er zijn eerder schriftelijke Kamervragen gesteld: Saris, Omtzigt (beiden Nieuw Sociaal Contract) en Inge van Dijk (CDA); Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30674 en; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30675 en Saris en Omtzigt (beiden Nieuw Sociaal Contract); Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1160#p30683 en Saris (Nieuw Sociaal Contract); Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30698
En er komt een Plenair Debat met de nieuwe minister SWZ (NSC); Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30687 en Tweede Kamer; Bron https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2024A06132
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Do 26 Sep 2024, 15:00

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1150#p30601

Interessante ontwikkelingen, samenwerking en nieuw wetenschappelijk onderzoek!

C-support
26 september 2024
Post-COVID-patiënten gezocht voor biomedisch onderzoek; Bron https://www.c-support.nu/post-covid-pat ... onderzoek/
..Nederlandse ME/CVS Cohort en Biobank (NMCB)
Voor het onderzoek van het Nederlandse ME/CVS Cohort en Biobank (NMCB) is een team van onderzoekers op zoek naar mensen met post-COVID die hieraan willen deelnemen. Het NMCB is een acht jaar durende samenwerking tussen Nederlandse onderzoeksinstellingen, medische centra en patiëntenorganisaties.

Het is een wetenschappelijk onderzoek naar postinfectieuze syndromen zoals myalgische encefalomyelitis/chronische vermoeidheid syndroom (ME/CVS), maar ook post-COVID, Q-koortsvermoeidheidssyndroom (QVS) en Lyme worden meegenomen in het onderzoek. Deze postinfectieuze aandoeningen hebben overlappende symptomen, waaronder ernstige vermoeidheid, concentratie- en geheugenproblemen en spierpijn. Vanwege deze overeenkomsten nemen ze mensen met post-COVID, QVS, Lyme op in hun onderzoek om de gemeenschappelijke onderliggende mechanismen van deze ziektes beter te begrijpen. Door een diverse groep patiënten te bestuderen, willen ze inzichten opdoen die kunnen leiden tot effectievere behandelingen voor deze aandoeningen. Voor dit onderzoek zoeken zij patiënten maar ook mensen zonder gezondheidsklachten.

:arrow: Cohortsamenstelling (350 klinische controles (MS patiënten (30%) en PAIS (70%) (Q-koorts en Lyme)); Bron https://www.c-support.nu/wp-content/upl ... deling.png

Tijdens het onderzoek verzamelen zij bloed, urine en mogelijk andere lichaamsmaterialen, die ze opslaan voor aanvullend onderzoek. Dit kan hen helpen om meer inzicht te krijgen in de werking van deze ziektes en om nieuwe behandelingsopties te ontwikkelen.

Als u interesse heeft om mee te doen met dit onderzoek, dan kunt u zich via het onderzoeksportaal voor biomedisch onderzoek (postcovidonderzoek.nl) aanmelden :arrow: via onderstaande button; Bron https://www.postcovidonderzoek.nl/ ..
Meer informatie: Nederlandse ME/CVS Cohort en Biobank (NMCB) - Onderzoeksinfrastructuur Patiëntencohort en biobank; Bron https://nmcb.eu/patient-cohort/

Bron viewtopic.php?f=5&t=2595&start=410#p30189 .. :arrow: Vanaf mei willen zij groepen patiënten werven met ME/CVS, lyme, Q-koorts en long covid om te zoeken naar de verschillen en overeenkomsten in hun biomarkers. “Ik zoek dan bijvoorbeeld naar de biomarker voor inspanningsintolerantie”, legt Wüst uit. “Het zou kunnen dat die door een vergelijking tussen de patiëntgroepen te vinden is.”..
..12. Wat is de stand van zaken voor jouw onderzoek?
Met het eigen project worden de eerste metingen al gedaan bij het :arrow: Lyme prospect cohort. Dat gaat om diepe inflammatoire metingen en metabole metingen bij ontstaan van de ziekte en na zes weken.

Met de DSQ lijst (DePaul Symptoms Questionnaire) kijken we na welke mensen aan de ME/CVS criteria voldoen nadat ze klachten bleven houden na de Lyme infectie..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Do 26 Sep 2024, 15:58

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30700

25 september 2024: Lymevereniging - Een ruime meerderheid van patiënten met infectieziekten, zoals de ziekte van Lyme, ervaart post-exertionele malaise (PEM) na inspanning; Bron https://www.facebook.com/lymevereniging/

In herinnering..
:arrow: Hoe er in 2019 door de Lymevereniging over de ziekte me/cvs en de ziekte van Lyme en over PEM werd gedacht. 11 oktober 2019: ‘Geen Lyme, maar chronische vermoeidheid’; Bron https://www.meerovermedisch.nl/article/ ... moeidheid/
..Overigens is Verdult het evenmin eens met de bewering van de Britse infectieziekten-deskundigen dat er een sterke overeenkomst zit tussen de klachten bij Lyme en het chronisch vermoeidheidssyndroom. Fred Verdult: ,,Zelfs een geringe inspanning als het nemen van een douche kan voor een CVS-patiënt gelijk staan aan het lopen van een marathon, waarvan hij of zij vaak dagen moet bijkomen. Dát soort extreme klachten hoor ik niet bij Lyme terug.”..
Gezien de reacties op het bericht van de Lymevereniging van 25 september 2024: Een ruime meerderheid van patiënten met infectieziekten, zoals de ziekte van Lyme, ervaart post-exertionele malaise (PEM) na inspanning; Bron https://www.facebook.com/lymevereniging/ lijken er toch meer Lyme patiënten te maken hebben met PEM?

Het is best opmerkelijk dat PEM (ineens) wordt genoemd omdat het jarenlang door de Lyme patiëntenorganisaties niet werd genoemd en of werd ontkend. En belangrijk is om te weten hoe het is vastgesteld bij de betreffende mensen-patiënten. Zijn er bloedonderzoeken (lactaat en pyruvaat) en spierbiopt onderzoek (bij bijvoorbeeld Amsterdam UMC; Bron https://www.amsterdamumc.nl/nl/patiente ... iopsie.htm of Radboudumc; Bron https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... -een-spier) en testen (o.a. fietstesten) gedaan waaruit blijkt dat de uitslagen; Bron https://www.c-support.nu/pem-klachten-b ... verklaard/ dat aantonen & bevestigen?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Za 28 Sep 2024, 16:12

Vervolg op; viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30707 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30685

Sailliante details: - NSC-leider Pieter Omtzigt stapt tijdelijk terug: 'Een overspannen Omtzigt is niet goed voor de coalitie'; Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nsc ... -coalitie/
- Omtzigt-vertrouweling Van Hijum wordt minister van Sociale Zaken; Bron https://nos.nl/collectie/13962/artikel/ ... iale-zaken
- Vicepremier NSC baalt van stap terug Omtzigt: 'Trekt wissel'; Bron https://www.ad.nl/video/productie/vicep ... nsc-725387

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://nl.linkedin.com/posts/jfaas_cri ... 30882-3cS4
:arrow: ..INDEXERINGSCHAOS BIJ UWV ⚠️ ANTWOORD VANDAAG VAN DE MINISTER
- een neutrale reactie van de minister, wie had anders verwacht
- waar komt het op neer:

:arrow: Het missen van de eerste indexering werkt door in de hoogte van de uitkering in daaropvolgende jaren. Hoe langer geleden dit is gebeurd, hoe groter dus het potentiële financiële effect en gemiste bedrag aan WIA-uitkering.
:arrow: Vastgesteld is dat er over de periode 2006 tot en met 2022 52.821 dossiers gecontroleerd moeten worden op de juiste toepassing van het indexcijfer bij de WIA-toekenning.

:arrow: een megaklus voor UWV dus, over de aanpak zou je toch meer willen weten
Tweede Kamer
26 september 2024
Antwoord op vragen van het lid Patijn over het bericht: Het bericht 'Al 18 jaar gaat UWV de fout in: massale controle van zeker 53.000 dossiers wacht op groen licht'; Bron; https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D35412 en Rijksoverheid; Bron https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... roen-licht

Tweede Kamer
1 oktober 2024
16:30 - 21:30 uur
:arrow: Plenair Debat met de nieuwe minister SWZ: Debat over onjuiste berekeningen van WIA-uitkeringen door het UWV; Bron https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2024A06132
..Te behandelen zaken
26448-767 Brief regering d.d. 4 september 2024 - Y.J. van Hijum minister Sociale Zaken en Werkgelegenheid Sociaal-medische beoordelingen..

..Sprekerslijst
Debat over onjuiste berekeningen van WIA-uitkeringen door het UWV
Naam: Fractie: Spreektijd:
1. I.G. Saris NSC 6 min
2. M.H. Patijn GroenLinks-PvdA 6 min
3. M.G.F. Rikkers-Oosterkamp BBB 6 min
4. A.H.J. de Kort VVD 6 min
5. D.G.M. Ceder ChristenUnie 6 min
6. D.A. Ergin DENK 6 min
7. I. (Inge) van Dijk CDA 6 min
8. J.A. Vijlbrief D66 6 min
9. B. van Kent SP 6 min
10. E. (Edgar) Mulder PVV 6 min ..
Rijksoverheid
4 september 2024
Kamerbrief over sociaal-medische beoordelingen WIA en Beslisnota; Bron https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... lingen-wia en Bron https://open.overheid.nl/documenten/8de ... d5704/file en Bron https://open.overheid.nl/documenten/ea7 ... 42812/file
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Gebruikersavatar
Roxy
Berichten: 7790
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 12:14

Re: De Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten (NVLP) de Lymevereniging

Berichtdoor Roxy » Za 28 Sep 2024, 18:42

Vervolg

Dit gaat een érg interessant Debat worden voor het nieuwe Kabinet, de nieuwe Tweede Kamer en de nieuwe minister SZW. Opmerkelijk is dat het Kabinet kiest voor de :arrow: Variant: Werk staat voorop; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30713 en het NSC (zit ook in het Kabinet; minister SZW!; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) kiest voor de
:arrow: Variant: Huidig stelsel beter; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1180#p30715

Zal het gaan botsen tussen de minister SZW (NSC; Bron https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bewindspersonen) én zijn collega Tweede Kamer leden van het NSC?

In het Regeerprogramma kabinet-Schoof; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30684 staat de Variant: Werk staat voorop genoemd.
.. - Het kabinet verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren. Conform het eindverslag van formateur van Zwol, zal het kabinet voorstellen met financiële consequenties in reactie op het advies van de OCTAS welwillend bezien..
Tweede Kamer
26 september 2024
Antwoord op vragen van de leden Saris, Omtzigt en Inge van Dijk over het bericht 'Crisis bij UWV: tienduizenden uitkeringen na jaren aangepast wegens fouten' en brief van minister SZW d.d. 4 september 2024 naar aanleiding van deze berichtgeving; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D35427 en Rijksoverheid; Bron https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ens-fouten
..De uitvoering van de WIA door het UWV staat onder druk, dat blijkt ook uit de knelpunten die bij vraag 4 zijn weergegeven. Ik acht het daarom noodzakelijk om zowel op het terrein van de uitvoering als op het terrein van wet- en regelgeving met urgentie verbeteringen door te voeren, onder andere op basis van het rapport van OCTAS. In het regeerprogramma is opgenomen dat het kabinet de WIA verbetert en vereenvoudigt met concrete voorstellen, geïnspireerd door de aanbevelingen van de OCTAS. Daarnaast wil het kabinet aan de slag met de meer fundamentele ideeën van de OCTAS. Dat betreft ten eerste het idee van een stelsel dat aanvankelijk gericht is op re-integratie en minder op de (medische) beoordeling. Ten tweede het idee om regelingen voor verschillende groepen werkenden in meer of mindere mate te harmoniseren.

We zijn op dit moment bezig de ideeën uit OCTAS verder vorm te geven, en in het najaar van 2024 presenteer ik voorstellen waarmee ik verwacht dat we een vereenvoudigingsslag kunnen bewerkstelligen die de uitlegbaarheid en uitvoerbaarheid ten goede kan komen..

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://nl.linkedin.com/posts/jfaas_cri ... 30882-3cS4 en Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1170#p30685
.. :arrow: DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN SPREEKT
- weinig concreets te vinden in het regeerprogramma over ‘sociale zaken’
- misschien biedt het interview met de minister vandaag in de Volkskrant iets meer perspectief? :arrow: oordeel zelf maar

- en uh, zit er nog iets bij over de problemen bij het UWV? yep…

NB voor wie het gesprek van de kamercommissie SZW afgelopen woensdag met de RvB UWV wil terugkijken (er waren
:arrow: 4 kamerleden aanwezig
): je kunt hier (nog) terugkijken, het is gelijk het eerste deel van de opname; Bron https://debatdirect.tweedekamer.nl/2024 ... 5-30/video
.. :arrow: Vorige week werd u geconfronteerd met foute berekeningen van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen door het UWV. Mensen hebben te te weinig of te veel ontvangen. Hoe voorkomt u dat onder NSC-bestuur dezelfde fouten worden gemaakt als bij de afhandeling van de toeslagenaffaire?

Wij zijn intensief in gesprek met het UWV om inzichtelijk te maken wat de omvang van het probleem is en hoe we zo snel mogelijk duidelijkheid kunnen bieden. We voelen hier allemaal hoe erg het voor hen is. De afhandeling moet met de menselijke maat. Ik vind dat het uitgangspunt moet zijn dat overheidsfouten niet bij de burger moeten worden gelegd..

.. :arrow: De kwestie maakt duidelijk dat het arbeidsongeschiktheidsstelsel compleet is vastgelopen. Een commissie oordeelde eerder dit jaar dat hervorming hoog nodig is. Het regeerprogramma is daarover erg summier, wat gaat u doen?

We hebben afgesproken dat we daar in het najaar keuzes over gaan maken. Maar daar komt nu bij dat we echt zien dat het vastloopt bij het UWV. Het moet eenvoudiger. Op dit moment is het niet meer houdbaar..

.. :arrow: Aan een hervorming zit ook een prijskaartje, tot 2 miljard euro. Is dat geld er?

Het staat niet in het hoofdlijnenakkoord. Dus wat het gaat kosten, is onderdeel van de besluitvorming. Maar ik realiseer me ook dat het kabinet niet in een rooskleurige financiële situatie zit. Daar zit spanning..

:arrow: En het is erg interessant om goed te blijven volgen of de Tweede Kamerleden de mooie woorden & de gemaakte beloften op de PAIS bijeenkomst; Bron viewtopic.php?f=5&t=2322&start=1130#p30442 en Nieuwspoort; Bron https://www.nieuwspoort.nl/programma/pa ... -haag/waar zullen gaan maken!
..Reactie politici
Debby van Dijk (SP):”Het blijkt maar weer dat heel vaak de volksgezondheid niet op één staat maar de economische belangen. Dat zie je al bij compensatie van mensen in de zorg die corona kregen. Dat doet me verdriet.”
Mirjam Bikker (CU): We houden jullie in het oog. Ook bij de debatten die komen. Je zou verwachten dat de ontwikkelingen met formule 1 snelheid gaan maar het gaat meer als een Echternacher processie: twee stappen vooruit en een achteruit. Nu is het de kunst, ook met een nieuwe coalitie, om kamerbreed beweging vooruit te krijgen.”
Wieke Paulusma (D66): We moeten de komende periode politiek meer saamhorigheid krijgen. Onderzoek kost ook tijd en vraagt zorgvuldigheid. Rond het UWV moet het echt vele malen beter.‘’
Judith Tielen(VVD): “Ik zou het jammer vinden als het onderwerp PAIS gepolitiseerd zou worden. Ik ben ook heel blij dat jullie groepen elkaar gevonden hebben. We moeten een lange adem, meer oog en oplossingen hebben voor waar jullie tegenaan lopen.”

Julian Bushof (GroenLinks-PVDA): Het helpt ons als jullie elkaar blijven voeden met de concrete problemen waar jullie tegenaan lopen en blijf suggesties aanleveren hoe het beter kan en dan is het aan ons om de samenwerking in de politiek te zoeken voor verbeteringen.”..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~


Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast