Telegraaf: Extra kuur helpt niet bij Lyme

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
lily80

Telegraaf: Extra kuur helpt niet bij Lyme

Berichtdoor lily80 » Ma 27 Apr 2015, 18:32

Net gelezen op Telegraaf.nl:

Extra kuur helpt niet bij Lyme

Mensen die de ziekte van Lyme onder de leden hebben of hebben gehad en kampen met chronische klachten, zijn niet gebaat bij een extra lange behandeling met antibiotica.
Het gaat hierbij om chronische klachten als pijn, vermoeidheid en aandoeningen van het zenuwstelsel, blijkt volgens de NOS uit de eerste resultaten van een studie van het Radboudumc en de Maartenskliniek in Nijmegen. De resultaten werden maandag gepresenteerd in Kopenhagen op een Europees congres van microbiologen en infectiologen.
Voor het onderzoek werden 280 volwassen patiënten verdeeld over drie groepen. Allemaal kregen ze de standaardbehandeling van twee weken antibiotica per infuus. Een groep kreeg de volgende twaalf weken een tweede antibioticum, een andere groep kreeg een combinatie van twee antibiotica en een controlegroep kreeg een placebo. Tussen de drie groepen bleek vervolgens geen enkel verschil te zijn.

lily80

Re: Telegraaf: Extra kuur helpt niet bij Lyme

Berichtdoor lily80 » Ma 27 Apr 2015, 18:37

Dus twee plus twaalf weken antibiotica is een "extra lange behandeling"??

Chronische Q-koorts patiënten worden tegenwoordig wel behandeld met (echte) lange antibiotica kuren, maar ja, daar zijn er maar 350 van. Als ze duizenden chronische Lyme patiënten moeten gaan behandelen dan is dat veel te duur! Of ben ik dan te cynisch?

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 27 Apr 2015, 18:47

Wow is dit de langverwachte PLEASE studie?? :shock:

Welkom lily80! Nee, je bent niet te cynisch...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2397 ... yme__.html

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 27 Apr 2015, 18:50

Ik wil het hele onderzoek wel graag lezen.
Misschien is dat het onderzoek van het RIVM?

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 27 Apr 2015, 18:53

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 27 Apr 2015, 18:55

Was van het begin af aan niet helemaal kosher
:twisted:

NMDA

Berichtdoor NMDA » Ma 27 Apr 2015, 19:19

Ik wil dat onderzoek ook wel eens lezen en zien hoe (in)compleet het is.

Ten eerste zijn de biofilm eigenschappen die zeker niet voor Borrelia alleen uniek zijn iets waar men rekening mee moet houden. De gangbare antibiotica die bij Lyme en de meeste andere bacteriële infecties worden gebruikt hebben praktisch geen enkel effect op biofilms maar alleen op de planktonische individuele bacteriën. Ja dan heeft langdurig gebruik van antibiotica inderdaad weinig zin.

Ten tweede zijn er nog de zogenaamde "Persister Cellen" die vaak ook slapend afwachten totdat de kust weer veilig is wat zo veel wil zeggen is dat ze niet actief aan celdeling doen wat met name bij veel antibiotica de manier van werking is dus bij dat soort type cellen zijn er andere soorten van antibiotica nodig. Die persister cellen bevinden zich vaak ook nog eens in biofilms wat ze nog vele malen lastiger uit te roeien maakt.

Deze studie hier onderzocht bijvoorbeeld wel de effectiviteit van de door de FDA goedgekeurde medicijnen/antibiotica op Borrelia persister cellen.

Dus men gebruikt waarschijnlijk gewoon antibiotica met geen enkele werking tegen biofilms en onvoldoende werking tegen persister cellen en trekken conclusies die waarschijnlijk dus gewoon weg incompleet en maar deels waar zijn. Liegen door omissie noem ik dat.

Aggie71

Re: Telegraaf: Extra kuur helpt niet bij Lym

Berichtdoor Aggie71 » Ma 27 Apr 2015, 19:48

Tja ik lees dit bericht en vraag me toch af waarom de infuuskuur die ik kreeg wel hielp en toen ik stopte de klachten weer terug kwamen. Zelfs zo dat de revalidatie arts riep, neem maar gauw contact met de infectioloog op. Daarna weer aan infuuskuur en ik knapte weer op.Nee hoor helt niet. Ik ben t levende bewijs van wel, maar ja t zal wel tussen mijn oren zitten.........ik wordt hier diep verdrietig van dat we als lyme patienten weer in de kou staan.....

Lyme hebben lijkt inmiddels wel op oorlogsvoering , waarbij de verliezer al vast staat.......

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 27 Apr 2015, 19:59

Meer info erover uit het oude lymenet forum:
http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=6212

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”