De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes
Re: De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes
Samenvoeging van 2 onderwerpen
Beste leden,
Er waren 2 onderwerpen over de NO-ONOO cyclus, met in eerste instantie een verschillend hoofddoel. De ene vooral uitwisseling van meningen, ideeën en discussie. De andere vooral informatie erover in het Nederlands.
Dit kan naast elkaar bestaan echter gaandeweg zijn de beide onderwerpen door elkaar gaan lopen wat nu tot het besluit heeft geleid om de onderwerpen samen te voegen.
Dit is door de automatisch chronologische volgorde van de berichten helaas niet geheel mogelijk zonder dat de conversatie op enkele punten niet zo stromend meer is. Ik heb op enkele plekken een opmerking geplaatst ter verduidelijking.
Vanaf nu kan het onderwerp weer stromend worden voortgezet.
Leia, moderator
RoelA schreef:Ik weet niet helemaal hoe ik het verhaal van H2S vergiftiging in de context van lyme of andere infectieziektes moet zien?
In tegenstelling tot de NO-ONOO cyclus die duidelijk door LPS en immuunreacties gestuurd wordt, is me dit bij H2S niet helemaal duidelijk.
Er lijkt wel een bepaalde overlap te zijn inderdaad, vooral naar de calcium/NMDA receptor toe. En uiteraard kunnen er meerdere cyclussen zijn in het lichaam die verstoord raken. Wat dat aangaat is het lichaam te complex om te begrijpen. En B12 kan ook andere zaken helpen natuurlijk.
Voor mijzelf weet ik ook niet hoe ik deze H2S vergiftiging moet plaatsen. Ik heb welliswaar doorbloedingsproblemen, mitochondriale problemen, NMDA receptors lijken ook bij te dragen aan het geheel, maar ik ervaar verder geen enkele spierpijn (of gewrichtspijn overigens). Het immuunsysteem verergert klachten en ook oxidatieve stress.
Hoe zou een H2S intoxicatie in gang worden gezet? Is dit puur een vergiftiging vanuit externe omgeving of is het een vicieuze cirkel waarbij het lichaam zelf in overproductie geraakt? Misschien moet ik je nu niet met deze vragen overvallen hoor, maar gewoon even je uitleg in een andere post afwachten
Het klinkt in ieder geval ook interessant!
Wel H2S verhoogd ook de NO waardes:
Hydrogen Sulfide Increases Nitric Oxide Production from Endothelial Cells by an Akt-Dependent Mechanism
H2S stimulated a twofold increase in NO production from endothelial nitric oxide synthase (eNOS), which was maximal 30 min after exposure to 25–150 μM H2S. Following 30 min H2S exposure, eNOS phosphorylation at Ser 1177 was significantly increased compared to control, consistent with eNOS activation.
En die Nitric Oxide Synthase een reeks van enzymen verantwoordelijk voor de aanmaak van die NO en die NO zelf worden weer direct in verband gebracht met de verstoring van de integriteit van de Bloed-hersenbarrière (Blood Brain Barrier in het Engels ook wel BBB in het kort) maar infecties kunnen hier een rol in spelen zoals je zelf al aangaf:
Nitric oxide and blood-brain barrier integrity
It is well established that there are many conditions, including those mediated by nitric oxide (NO), that can lead to an opening of the BBB, eventually leading to vasogenic edema and secondary brain damage. The precise molecular mechanisms mediating NO-induced tissue injury and the breakdown of the BBB are complex and not completely understood. NO is a soluble, easily diffusible gas that is generated by NO synthase. Two of the isoforms of NO synthase are constitutive, calcium-dependent enzymes that modulate many physiological functions, including the regulation of smooth muscle contraction and blood flow. The third isoform is calcium-independent and inducible and can be stimulated by stress, inflammation, and infection. Under these conditions, NO can be generated in large quantities and has detrimental effects on the CNS (centraal zenuwstelsel). NO has been shown to increase permeability of the BBB, allowing substances to enter into the brain passively. This review considers the role of NO and BBB integrity.
Role of Nitric Oxide Synthases in Early Blood-Brain Barrier Disruption following Transient Focal Cerebral Ischemia
In summary, the present study determined the role of NOSs in early BBB disruption following transient focal cerebral ischemia. We suggest that nNOS-mediated NO may be responsible for the BBB disruption. In addition, NO-independent vasodilator-induced hyperemia (dus NO-onafhankelijke vasodilatie geinduceerde bloedtoevoer) may be beneficial on preventing the BBB disruption
En die Nitric Oxide Synthase en verschillende onderdelen van die cyclus zoals ONOO spelen ook weer een rol in excitotoxiteit (overactivatie van de NMDA en AMPA en Kainate receptoren):
Nitric Oxide Synthase Isoforms Undertake Unique Roles During Excitotoxicity
This situation is physiologically relevant, because low levels of L-arg (L-Arginine) occur during neurodegenerative events.34 Accordingly, it is believed that on KA (kainate een agonist die excitoxiteit bevordert) injection, L-arg levels become exhausted, leading to ONOO formation and neurodegeneration.
To evaluate whether the infusion of L-arg affected ONOO production, we immunostained for N-tyrosine, a protein modification mediated by ONOO. We did not detect N-tyrosine staining (Figure 4C) in KA-injected mice infused with L-arg, suggesting the presence of reduced ONOO levels. This result confirms that this pathway affects neurotoxicity.
Maar hoe dat teveel aan H2S door problemen in de spijsvertering wordt veroorzaakt is weer een ander verhaal wat ik in andere post wel nader zal toelichten. Maat je gaf al aan dat je geen spierpijnen of gewrichtspijnen hebt. Wat zijn dan nu nog je meest voorname klachten als ik vragen mag?
Laatst gewijzigd door NMDA op Wo 21 Sep 2016, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Nog een interessante bevinding. Buhner is van mening dat in het geval van neuro borreliose het gebruik van Chinese cats claw (uncaria rhynchophylla, dus niet de standaard Samento of normale cats claw!) absoluut noodzakelijk is voor het herstellen van neurologische functies en uiteindelijk de gezondheid.
"Protective effect of methanol extract of Uncaria rhynchophylla against excitotoxicity induced by N-methyl-D-aspartate in rat hippocampus."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12832857
Dus ook hier de rol van de NMDA receptor. Als dit het mechanisme is dat bijdraagt aan de positieve werking van chinese cats claw en Buhner is van mening dat dit absoluut noodzakelijk is bij neuro borreliose, dan benadrukt dit ook weer de relatie tussen NMDA en ROS/RNS, en uiteindelijk dus ook het belang van het herstellen van de NO-ONOO cyclus? Op zijn minst interessant in ieder geval.
Toch is het idee niet zo gek Josie. Van antibiotica is ook aangetoond dat het beschermende werking op de NMDA receptor heeft en dus bijdraagt aan het verminderen van ROS/RNS in het brein.
Macroliden en NMDA bescherming: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7504570
Minocycline als neuroprotector: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3171989/
En als je zoekt op rifampicine dan vind je vergelijkbare effecten.
Het is natuurlijk maar de vraag hoe effectief ze uiteindelijk zijn, en of de nadelen van een specifieke antibiotica opwegen tegen de voordelen, etc... Maar ik denk zeker dat een hoop supplementen en medicijnen die we gebruiken op een manier werken die we eigenlijk niet verwachten.
Daarnaast heb je natuurlijk ook het effect dat antibiotica inderdaad bacterieen dood en zo de LPS in het lichaam verminderd en dus de immuunstimulatie (zoals via nf-kb) doet afnemen, wat weer resulteert in minder ROS/RNS en NO/ONOO productie. Dit hoeft uiteraard niet alleen door het doden van borrelia of co infecties te komen, maar kan dus ook te maken hebben met LPS uit gebitsinfecties of darmovergroei / lekkende darm.
"Protective effect of methanol extract of Uncaria rhynchophylla against excitotoxicity induced by N-methyl-D-aspartate in rat hippocampus."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12832857
These results indicate that Uncaria rhynchophylla offers protection against NMDA-induced neuronal injury and inhibitory action on NMDA receptor-mediated ion current may be a mechanism behind the neuroprotective effect of Uncaria rhynchophylla.
Dus ook hier de rol van de NMDA receptor. Als dit het mechanisme is dat bijdraagt aan de positieve werking van chinese cats claw en Buhner is van mening dat dit absoluut noodzakelijk is bij neuro borreliose, dan benadrukt dit ook weer de relatie tussen NMDA en ROS/RNS, en uiteindelijk dus ook het belang van het herstellen van de NO-ONOO cyclus? Op zijn minst interessant in ieder geval.
Josie schreef:Roxy schreef:In het artikel met de link -in het 2e bericht- van Prof Pall http://www.biolgen.nl/wp-content/upload ... erhaal.pdf las ik:Het geven van antibiotica aan Lymepatiënten is in deze fase van de ziekte discutabel. Sommige patiënten geven vaak wel een tijdelijke verbetering aan wanneer ze behandeld worden met antibiotica.
Dit komt echter omdat de Nitrostress door deze therapie tijdelijk afneemt.
Een hele vreemde uitspraak! Verbetering van antibiotica komt op de eerste plaats door het verminderen en elimineren van de infectie(s)!
Ilads-tegenhangers komen met de raarste uitspraken om te proberen te ontkennen dat baat bij langer ab dan de standaard kuur te danken is aan de aanpak van de persisterende infectie(s).
Toch is het idee niet zo gek Josie. Van antibiotica is ook aangetoond dat het beschermende werking op de NMDA receptor heeft en dus bijdraagt aan het verminderen van ROS/RNS in het brein.
Macroliden en NMDA bescherming: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7504570
Minocycline als neuroprotector: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3171989/
En als je zoekt op rifampicine dan vind je vergelijkbare effecten.
Het is natuurlijk maar de vraag hoe effectief ze uiteindelijk zijn, en of de nadelen van een specifieke antibiotica opwegen tegen de voordelen, etc... Maar ik denk zeker dat een hoop supplementen en medicijnen die we gebruiken op een manier werken die we eigenlijk niet verwachten.
Daarnaast heb je natuurlijk ook het effect dat antibiotica inderdaad bacterieen dood en zo de LPS in het lichaam verminderd en dus de immuunstimulatie (zoals via nf-kb) doet afnemen, wat weer resulteert in minder ROS/RNS en NO/ONOO productie. Dit hoeft uiteraard niet alleen door het doden van borrelia of co infecties te komen, maar kan dus ook te maken hebben met LPS uit gebitsinfecties of darmovergroei / lekkende darm.
NMDA schreef:Maat je gaf al aan dat je geen spierpijnen of gewrichtspijnen hebt. Wat zijn dan nu nog je meest voorname klachten als ik vragen mag?
Wel nog een behoorlijke waslijst:
- Neurologisch: derealisatie, brain fog, concentratieproblemen, racende gedachtes, overprikkeling geluid en licht, slecht geheugen, duizeligheid, nystagmus, nabeelden zien, spiertwitches, oorsuizingen en brom, restless legs (maar dus ook een restless-brain als ik het zo mag noemen...), altijd kouwelijk gevoel
- Psychisch: aanvallen van depressie, emotionaliteit (uitbarsten in huilen zonder reden bijv), schrikkerigheid, weinig positieve emotie (zoals gevoel in geluk, lachen, plezier, maar ook libido bijv).
- Fysiek: Voortdurende vermoeidheid, 24H misselijkheid, hartbonken, periodes van ademtekort, gele huidskleur, slechte doorbloeding (bijv in handen/vingers), maag/darm problemen met vertering enz, brok in keel, krakende gewrichten, ernstig gewichtsverlies (niet kunnen aankomen wat ik ook eet. Teveel eten en ik verlies juist nog meer gewicht).
Zaken die al behoorlijk verbeterd zijn inmiddels zijn bijv:
- trager praten, onverklaarbare aanvallen sterke suicidale gedachtes, nachtzweten, donkere urine, hartritmestoornissen.
Gewrichtspijn heb ik dus niet. Toen ik in de beginfase van mijn ziekte een tijdje zonder antibiotica zat kreeg ik dit wel in mijn knieen, maar daar hielp antibiotica altijd goed tegen. Dit is dan ook typisch een lyme dingetje en daar zie je dan de potentie van antibiotica in terug denk ik. Momenteel slik ik geen antibiotica maar gebruik ik hyperbare zuurstof met hetzelfde resultaat. Ga ik 3 dagen zonder hyperbare zuurstof dan ontwikkel ik toch weer lichte kniepijn. Hieruit blijkt wel dat lyme niet geheel verdwenen is zeker op een laag niveau nog aanwezig is in mijn lichaam. Toch kan ik alle andere (meer atypische) heftige klachten niet direct aan lyme toeschrijven.
Nu ik positieve resultaten ervaar van een supplement als theanine wordt me de relatie van de neurotoxiciteit en de symtomen me steeds duidelijker. Er gaat echt iets mis op het neurologisch vlak wat weliswaar is getriggered door de lyme infectie, maar in een zwaar overdreven mate. Veel sterker dan je zou verwachten van een "lichte" lyme infectie. Het idee van de NO-ONOO cyclus en de positieve feedback systemen, zeg maar de terugkoppeling naar de glutamaat en NMDA (en andere receptoren) activiteit, is een erg aannemelijke verklaring voor de toestand waarin mijn lichaam zich nu bevind. Een regelsysteem met (teveel) positieve feedback is onherroepelijk instabiel en herstelt zichzelf nooit, zelfs niet als je de oorspronkelijke trigger (de lyme infectie) weghaalt. Dit is ook waar Martin L. Pall op hamert in zijn verhaal. Dus het concept van het toevoegen van meerdere negatieve feedback-elementen op diverse plaatsen in de hele NO-ONOO cyclus (die dus verder reikt dan alleen NO en ONOO productie) lijkt me een bijzondere goede weg! En de resultaten met theanine lijken hierin een soort van bevestiging te geven. Dus dit is iets waarmee ik zeker verder ga experimenteren.
RoelA schreef:NMDA schreef:Maat je gaf al aan dat je geen spierpijnen of gewrichtspijnen hebt. Wat zijn dan nu nog je meest voorname klachten als ik vragen mag?
Wel nog een behoorlijke waslijst:
- Neurologisch: derealisatie, brain fog, concentratieproblemen, racende gedachtes, overprikkeling geluid en licht, slecht geheugen, duizeligheid, nystagmus, nabeelden zien, spiertwitches, oorsuizingen en brom, restless legs (maar dus ook een restless-brain als ik het zo mag noemen...), altijd kouwelijk gevoel
- Psychisch: aanvallen van depressie, emotionaliteit (uitbarsten in huilen zonder reden bijv), schrikkerigheid, weinig positieve emotie (zoals gevoel in geluk, lachen, plezier, maar ook libido bijv).
- Fysiek: Voortdurende vermoeidheid, 24H misselijkheid, hartbonken, periodes van ademtekort, gele huidskleur, slechte doorbloeding (bijv in handen/vingers), maag/darm problemen met vertering enz, brok in keel, krakende gewrichten, ernstig gewichtsverlies (niet kunnen aankomen wat ik ook eet. Teveel eten en ik verlies juist nog meer gewicht).
Zaken die al behoorlijk verbeterd zijn inmiddels zijn bijv:
- trager praten, onverklaarbare aanvallen sterke suicidale gedachtes, nachtzweten, donkere urine, hartritmestoornissen.
Gewrichtspijn heb ik dus niet. Toen ik in de beginfase van mijn ziekte een tijdje zonder antibiotica zat kreeg ik dit wel in mijn knieen, maar daar hielp antibiotica altijd goed tegen. Dit is dan ook typisch een lyme dingetje en daar zie je dan de potentie van antibiotica in terug denk ik. Momenteel slik ik geen antibiotica maar gebruik ik hyperbare zuurstof met hetzelfde resultaat. Ga ik 3 dagen zonder hyperbare zuurstof dan ontwikkel ik toch weer lichte kniepijn. Hieruit blijkt wel dat lyme niet geheel verdwenen is zeker op een laag niveau nog aanwezig is in mijn lichaam. Toch kan ik alle andere (meer atypische) heftige klachten niet direct aan lyme toeschrijven.
Nu ik positieve resultaten ervaar van een supplement als theanine wordt me de relatie van de neurotoxiciteit en de symtomen me steeds duidelijker. Er gaat echt iets mis op het neurologisch vlak wat weliswaar is getriggered door de lyme infectie, maar in een zwaar overdreven mate. Veel sterker dan je zou verwachten van een "lichte" lyme infectie. Het idee van de NO-ONOO cyclus en de positieve feedback systemen, zeg maar de terugkoppeling naar de glutamaat en NMDA (en andere receptoren) activiteit, is een erg aannemelijke verklaring voor de toestand waarin mijn lichaam zich nu bevind. Een regelsysteem met (teveel) positieve feedback is onherroepelijk instabiel en herstelt zichzelf nooit, zelfs niet als je de oorspronkelijke trigger (de lyme infectie) weghaalt. Dit is ook waar Martin L. Pall op hamert in zijn verhaal. Dus het concept van het toevoegen van meerdere negatieve feedback-elementen op diverse plaatsen in de hele NO-ONOO cyclus (die dus verder reikt dan alleen NO en ONOO productie) lijkt me een bijzondere goede weg! En de resultaten met theanine lijken hierin een soort van bevestiging te geven. Dus dit is iets waarmee ik zeker verder ga experimenteren.
Ja dat is een serieuze lijst met nogal een boel nare klachten. Sowieso erg veel sterkte toegewenst. Veel van je bovengenoemde klachten kan ik ook weer met die H2S problematiek uitleggen wat ik sowieso nog nader zal toelichten.
Je psychische klachten zoals spontane huilbuien, suicidale gedachtes en algemene depressiviteit komen me erg bekend voor. Ik ben precies door dezelfde hel gegaan (eind jaren 90 begin 2000) dus ik weet hoe het voelt. Ik heb me destijds gelukkig hieruit kunnen redden. En ook wat dat betreft weet ik nu ook wat een van de grote boosdoeners is. Je hebt vrijwel zeker een actieve infectie in je hersenen en/of centraal zenuwstelsel. Dit hoeft niet eens Lyme te zijn maar Chlamydophila Pneumoniae kan wat dat betreft precies dezelfde reactie uitlokken.
Ik heb het hier over Quinolinic Acid een zware NMDA-receptor agonist die excitotoxiteit vele malen erger maakt. Ik moet zometeen naar mijn werk toe dus heb even geen tijd om het nader toe te lichten maar ik raad je sowieso aan om mijn bijdrage over Quinolinic Acid bij het volgende topic even goed door te lezen:
Topic: De ziekte van lyme en psychiatrische stoornissen
Dat zal je weer een beetje meer inzicht geven.
NMDA schreef:Ik heb het hier over Quinolinic Acid een zware NMDA-receptor agonist die excitotoxiteit vele malen erger maakt.
Nog eens goed de link van wiki doorgelezen, en begin me wel erge zorgen te maken, vrij in het begin staat al:
Quinolinic acid has a potent neurotoxic effect. Studies have demonstrated that quinolinic acid may be involved in many psychiatric disorders, neurodegenerative processes in the brain, as well as other disorders. Within the brain, quinolinic acid is only produced by activated microglia and macrophages.[3]
Maar die macrofagen hebben we nodig om ziekteverwekkers te vernietigen.
En om het immuunsysteem te alarmeren tegen indringers.
Wel vervelend dan dat ze ook nog eens quinolinic acid produceren, want dat stimuleert dan weer de NMDA receptor.
Waarom macrofagen dat produceren is voor mij een raadsel...
Sproetje schreef:Nog eens goed de link van wiki doorgelezen, en begin me wel erge zorgen te maken, vrij in het begin staat al:Quinolinic acid has a potent neurotoxic effect. Studies have demonstrated that quinolinic acid may be involved in many psychiatric disorders, neurodegenerative processes in the brain, as well as other disorders. Within the brain, quinolinic acid is only produced by activated microglia and macrophagesMaar die macrofagen hebben we nodig om ziekteverwekkers te vernietigen.
En om het immuunsysteem te alarmeren tegen indringers.
Wel vervelend dan dat ze ook nog eens quinolinic acid produceren, want dat stimuleert dan weer de NMDA receptor.
Waarom macrofagen dat produceren is voor mij een raadsel...
Wel ik zou je niet zo zorgen maken hoor. Als je echt een zwaar Quinolinic Acid probleem hebt dan heb je zoals hierboven beschreven echt zware depressie klachten, huilbuien en suïcidale gevoelens. Ik heb destijds dit ook gehad en mijn huidige persisterende neurologische klachten zijn toch anders en eerder een oorzaak van wat ik mijn eerdere post hier heb uitgelegt (problemen met de zuurstof voorziening van de cellen).
Het is overigens zeker geen raadsel bijna elk levend wezen gebruikt het aminozuur Tryptofaan voor verscheidene biologische processen. In mensen is het zelfs een van de essentiële aminozuren. Maar bijvoorbeeld ook bacteriën en virussen gebruiken ook tryptofaan:Tryptophan is an amino acid required by all forms of life for protein synthesis and other important metabolic functions
Bron: Tryptophan and the immune response
L-Tryptophan (l-Trp) is an essential amino acid that possesses diverse metabolic, neurological, and immunological roles spanning from the synthesis of proteins, neurotransmitter serotonin, and neurohormone melatonin, to its degradation into immunosuppressive catabolites by indoleamine-2, 3-dioxygenase (IDO) in the kynurenine pathway (KP). Trp catabolites, by activating aryl hydrocarbon receptor (AhR), play an important role in antimicrobial defense and immune regulation. IDO/AhR acts as a double-edged sword by both depleting l-Trp to starve the invaders and by contributing to the state of immunosuppression with microorganisms that were not cleared during acute infection. Pathogens experiencing Trp deprivation by IDO-mediated degradation include certain bacteria, parasites, and less likely viruses. However, chronic viral infections highjack the host immune response to create a state of disease tolerance via kynurenine catabolites. This review covers the latest data involving chronic viral infections such as human immunodeficiency virus (HIV), hepatitis B virus (HBV), hepatitis C virus (HCV), herpes, and cytomegalovirus (CMV) and their cellular interplay with Trp catabolites.
Bron: Tryptophan Catabolism in Chronic Viral Infections: Handling Uninvited Guests
Dus als er sprake is van een infectie in het centraal zenuwstelsel of de hersenen probeert je lichaam deze tryptofaan weg te houden van de bacteriën en/of virussen in sprake om op die manier hun groei en voortplanting af te remmen. Je lichaam doet dit via een enzyme-functie genaamd Indoleamine 2,3-dioxygenase (vaak ook afgekort als IDO):
Bron.Indoleamine 2,3-dioxygenase is the first and rate-limiting enzyme of tryptophan catabolism through kynurenine pathway, thus causing depletion of tryptophan which can cause halted growth of microbes as well as T cells.[6] PGE2 is able to elevate the expression of indoleamine 2,3-dioxygenase in CD11C(+) dendritic cells and promotes the development of functional Treg cells.[7] IDO is an immune checkpoint molecule in the sense that it is an immunomodulatory enzyme produced by some alternatively activated macrophages and other immunoregulatory cells (also used as an immune subversion strategy by many tumors). Interferon-gamma has an antiproliferative effect on many tumor cells and inhibits intracellular pathogens such as Toxoplasma and Chlamydia, at least partly because of the induction of indoleamine 2,3-dioxygenase.
En die IDO plus nog wat andere processen zorgen dan helaas voor die productie van Quinolinic Acid:
Bron.Microglia and macrophages produce the vast majority of quinolinic acid present in the body. This production is increased during an immune response. It is suspected that this is a result of activation of indoleamine dioxygenases (to be specific, IDO-1 and IDO-2) as well as tryptophan 2,3-dioxygenase (TDO) stimulation by inflammatory cytokines (mainly IFN-gamma, but also IFN-beta and IFN-alpha).
En die Quin en IDO hebben net als dat teveel aan NO ook negatieve effecten op de integriteit van de bloedbrein barrière:
Bron.IDO-1, IDO-2 and TDO are present in microglia and macrophages. Under inflammatory conditions and conditions of T cell activation, leukocytes are retained in the brain by cytokine and chemokine production, which can lead to the breakdown of the BBB, thus increasing the quinolinic acid that enters the brain. Furthermore, quinolinic acid has been shown to play a role in destabilization of the cytoskeleton within astrocytes and brain endothelial cells, contributing to the degradation of the BBB, which results in higher concentrations of quinolinic acid in the brain.
Het volgende artikel bevat ook veel informatie over die Quinolinic Acid:
Quinolinic Acid: An Endogenous Neurotoxin with Multiple Targets
Interessant wat je schrijft over de IDO en Quinolinic acid.
Dat er bij mij een hoop misgaat met de NMDA of andere glutatamaat receptoren in de hersenen wordt me nu duidelijker door de reacties op GABA/theanine. De impact van quinolinic acid geproduceerd door de Microglia en Macrofagen zal zeker relevant zijn hierbij.
Ik zie dat Buhner in zijn laatste lyme boek best uitgebreid aandacht besteed aan de Quinolinic acid en de rol van IDO hierbij. Ik denk dat het goed is dat ik me daar ook meer op ga focussen. Vooral omdat dit ook een belangrijke bijdrage kan leveren aan het herstellen van de NO-ONOO cyclus.
Volgens buhner helpt voor quinolinic acid:
Sida Cordifolia, Uncaria Rhynchophylla (chinese cats claw), Angelica Sinensis, Scutellaria Baicalensis (chinese skullcap), Melatonine en Selenium.
Voor IDO onderdrukking helpt:
Scutellaria Baicalensis (chinese skullcap), Polygonum Cuspidatum (japanse knotweed), Isatis spp., en in het bijzonder Crinum Latifolium (haaklelie?)
Tevens raad hij aan om tryptofaan aan te vullen (3x1500mg /dag), zelfs in zijn basisprotocol. Vooral dus vanwege de IDO degradatie van tryptofaan. Ik vraag me alleen af of dit wenselijk is? Zorgt IDO er niet voor dat QUIN alleen maar verergerd wordt? Buhner zegt overigens stellig van niet, supplementatie zou juist moeten meehelpen met het herstellen van T-Cel functionaliteit, bescherming geven aan de hersenen, slaap en algeheel gevoel van welzijn verbeteren.
Dat er bij mij een hoop misgaat met de NMDA of andere glutatamaat receptoren in de hersenen wordt me nu duidelijker door de reacties op GABA/theanine. De impact van quinolinic acid geproduceerd door de Microglia en Macrofagen zal zeker relevant zijn hierbij.
Ik zie dat Buhner in zijn laatste lyme boek best uitgebreid aandacht besteed aan de Quinolinic acid en de rol van IDO hierbij. Ik denk dat het goed is dat ik me daar ook meer op ga focussen. Vooral omdat dit ook een belangrijke bijdrage kan leveren aan het herstellen van de NO-ONOO cyclus.
Volgens buhner helpt voor quinolinic acid:
Sida Cordifolia, Uncaria Rhynchophylla (chinese cats claw), Angelica Sinensis, Scutellaria Baicalensis (chinese skullcap), Melatonine en Selenium.
Voor IDO onderdrukking helpt:
Scutellaria Baicalensis (chinese skullcap), Polygonum Cuspidatum (japanse knotweed), Isatis spp., en in het bijzonder Crinum Latifolium (haaklelie?)
Tevens raad hij aan om tryptofaan aan te vullen (3x1500mg /dag), zelfs in zijn basisprotocol. Vooral dus vanwege de IDO degradatie van tryptofaan. Ik vraag me alleen af of dit wenselijk is? Zorgt IDO er niet voor dat QUIN alleen maar verergerd wordt? Buhner zegt overigens stellig van niet, supplementatie zou juist moeten meehelpen met het herstellen van T-Cel functionaliteit, bescherming geven aan de hersenen, slaap en algeheel gevoel van welzijn verbeteren.
En aanvullend; ook CBD olie lijkt IDO onderdrukkende werking te hebben:
"The Potential Role of Cannabinoids in Modulating Serotonergic Signaling by Their Influence on Tryptophan Metabolism"
Vooral CBD olie dus, en niet zozeer THC olie.
"The Potential Role of Cannabinoids in Modulating Serotonergic Signaling by Their Influence on Tryptophan Metabolism"
The suppressive effect of both cannabinoids on mitogen-induced tryptophan degradation mediated by indoleamine-2,3-dioxygenase (IDO), suggests an additional mechanism by which antidepressive effects of cannabinoids might be linked to the serotonergic system.
Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033942/We conclude that in particular the non-psychotropic CBD might be useful for the treatment of mood disorders in patients with inflammatory diseases, since this cannabinoid seems to be safe and its effects on activation-induced tryptophan degradation by CBD were more potent as compared to THC.
Vooral CBD olie dus, en niet zozeer THC olie.
Zeker interessant
Nu was ik nog even over die kynurenine pathway wat gaan zoeken:
http://www.nature.com/nrd/journal/v1/n8 ... rd870.html
Dus dan zou je in principe iets moeten nemen om die pathways "vrij" te maken, voordat je überhaupt kunt gaan behandelen?
Of zouden de kruiden van Buhner tegen quinolinic acid en het onderdrukken van de IDO meteen die pathways vrijmaken en tevens de ziekmakende pathogenen doden?
Of zouden borrelia en co vanzelf sterven wanneer de pathways schoon zijn?
In onderstaande pdf staat ook iets over die kynurenine pathway vanaf blz 15:
https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstre ... sequence=3
Astrocyte:
https://en.wikipedia.org/wiki/Astrocyte
Ik zat te denken, misschien hebben wij een tekort aan het enzym QPRT
Verder staat er in hetzelfde Pdf ook nog dit op blz 19 en 20:
NMDA schreef:En die Quin en IDO hebben net als dat teveel aan NO ook negatieve effecten op de integriteit van de bloedbrein barrière:
Nu was ik nog even over die kynurenine pathway wat gaan zoeken:
http://www.nature.com/nrd/journal/v1/n8 ... rd870.html
The kynurenine pathway is the main pathway for tryptophan metabolism.
Dus dan zou je in principe iets moeten nemen om die pathways "vrij" te maken, voordat je überhaupt kunt gaan behandelen?
Of zouden de kruiden van Buhner tegen quinolinic acid en het onderdrukken van de IDO meteen die pathways vrijmaken en tevens de ziekmakende pathogenen doden?
Of zouden borrelia en co vanzelf sterven wanneer de pathways schoon zijn?
In onderstaande pdf staat ook iets over die kynurenine pathway vanaf blz 15:
https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstre ... sequence=3
It is also suggested that astrocytes can take up and eliminate QUIN by means of the enzyme QPRT that is highly expressed in these cells (Guillemin et al., 2001a).
Astrocyte:
https://en.wikipedia.org/wiki/Astrocyte
Ik zat te denken, misschien hebben wij een tekort aan het enzym QPRT
Verder staat er in hetzelfde Pdf ook nog dit op blz 19 en 20:
The research of a link between the immune system and the kynurenine pathway has been around since the finding that IDO is induced by lipopolysaccharide (LPS; Yoshida and Hayaishi, 1978) and evidence of this connection are presently mounting. It was soon recognized that the relation between infection and activation of the kynurenine pathway is mediated by cytokines, molecules coordinating the immune response to infection and other inflammatory stimuli (Yoshida et al., 1981).
........
Several studies have investigated the effect of the parasite Toxoplasma gondii on the kynurenine pathway. For example, mice infected with this parasite show induction of IDO, and elevated levels of kynurenine and QUIN, an effect likely mediated through IFN-γ (Fujigaki et al., 2002; Notarangelo et al., 2014; Silva et al., 2002).
.......
Elevated levels of QUIN have also been observed in Lyme disease (Halperin and Heyes, 1992).
Terug naar “Gezondheid Algemeen”