29 mei 2017
Warm hart voor alternatieve geneeskunde
Goed en interessant artikel. Het hele artikel lees meer https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/wa ... -1.1404336Warm hart voor alternatieve geneeskunde
Artsen en patiënten weten doorgaans weinig over alternatieve geneeskunde. Tegelijk zijn er veel vooroordelen. Freelancejournalist Toine de Graaf bindt er in zijn onlangs verschenen boek ”De kracht van de alternatieven” de strijd mee aan.
Het liefst schrijft hij korte artikelen, laat hij aan het begin van het interview weten. „Ik ben niet zo’n boekenschrijver. Maar ik vond dat ik dit moest doen. Ik wil alternatieve behandelaars, patiënten en consumenten een hart onder de riem steken. Er gebeurt veel goeds in de sector, maar dat blijft vaak onderbelicht. Ik wil met deze publicatie ook een bijdrage leveren aan het dichten van de kloof tussen regulier en alternatief.”
In zijn boek wijst De Graaf vooral op de sterke kanten van de alternatieven. Op wat er fout gaat, wordt naar zijn overtuiging al genoeg gehamerd. „Er is sprake van een jacht op alternatieven. De aandacht in de media is vaak negatief, mede onder invloed van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Ik wil een ander geluid laten horen. Zonder te beweren dat het in de alternatieve sector alleen maar goed gaat.”
De Graaf is goed bekend in de alternatieve wereld. Hij schreef in de loop der jaren honderden artikelen in diverse tijdschriften, waaronder gezondNU, Ortho, Fit met Voeding en het Vakblad voor de Natuurgeneeskundige.
Edit: aangepast in verband met auteursrechten©