Het betreffende zorgdebat heb ik niet gezien.VerlorengezondheidM schreef:Bedankt voor de tip; maar heb jij / hebben jullie toevallig ook het nationale zorgdebat politieke partijen gekeken op 'Politiek24', zo nee dan zou ik dat een gemiste kans willen noemen.
Groen Links, bij monde van dhr. Jesse Klaver zag, als ik het goed heb gehoord praktische mogelijkheden om te bezuinigen op "experimentele behandelingen" omdat deze veel geld kosten en niet wetenschappelijk bewezen zijn.
Dapsone https://www.farmacotherapeutischkompas. ... n/d/dapsonVerlorengezondheidM schreef:Stel een arts wil me Dapsone i.c.m. intracellulaire AB voorschrijven voor mijn Lyme, Q-koorts en 15 co-infecties; valt dat dan onder de noemer experimenteel en moet ik dat dan zelf maar betalen of hoe zit dat?
Dapsone mag in NL door artsen -nog- niet worden voorgeschreven als ik dat goed heb begrepen van goede research door Josie? viewtopic.php?f=37&t=1509 Lijkt mij duidelijke informatie dat Dapsone in NL geen mogelijkheid is.
Dr R.H boekt er goede resultaten mee? viewtopic.php?f=5&t=49&p=10797&hilit=dapsone#p10797 Zijn er in NL artsen die werken met behandelingen als die van Dr R.H?
Als de richtlijn Q-koorts wordt gevolgd door jouw behandelende artsen zal het gaan om behandeling met genoemde antibiotica? http://www.q-support.nu/voor-profession ... tocollen-2
Heeft de antibiotica infuusbehandeling van 3 weken je iets opgeleverd? En is er aansluitend op de antibiotica infuuskuur een vervolg antibiotica behandeling oraal of infuus gestart door de internist en de Lyme arts?7. Behandeling
Acute infecties
Acute Q-koorts verloopt mild met een spontaan herstel na 1 tot 2 weken. Therapie kan de ziekteduur bekorten en mogelijk de kans op complicaties verminderen. Het eerstekeus-antibioticum bij acute Q-koorts is doxycycline (1 dd 200 mg) gedurende 14 tot 21 dagen (14 dagen bij immunocompetente patiënten, 21 dagen bij immuungecompromitteerde patiënten). Als tweede keus zijn chinolonen een goed alternatief, bijvoorbeeld moxifloxacine 1x400 mg/dag, ciprofloxacin 2x750 mg/dag of levofloxacin 1x750 mg/dag per os gedurende 14 tot 21 dagen.
Bij het ontbreken van studies die duidelijke superioriteit van andere middelen over doxycycline aantonen, blijft dit middel eerste keuze.
Zwangeren en kinderen met acute Q-koorts kan men behandelen met trimethoprim-sulfamethoxazol. De behandeling van zwangeren kan mogelijk een abortus of vroeggeboorte voorkomen, maar belangrijker is dat mogelijk een chronische infectie bij de moeder wordt voorkomen. Gedurende en na de zwangerschap moet daarom ook serologische controle plaatsvinden om de wenselijkheid van een langere behandeling gedurende de zwangerschap en een behandeling voor een chronische infectie na de zwangerschap aan te tonen.
Chronische infecties
Een algemene standaard voor de behandeling van patiënten met chronische Q-koorts ontbreekt. Het algemene beleid is dat een combinatie van twee middelen wordt aanbevolen, waaronder ten minste doxycycline. De geadviseerde minimumduur van de behandeling varieert van 18 maanden tot 4 jaar. Doxycycline (1 dd 200 mg) plus hydroxychloroquine (3 dd 200 mg) is vooralsnog de eerste keus.
De therapie wordt minimaal 1,5 jaar gegeven afhankelijk van de focus. Na een viervoudige titerdaling van de fase I-IgG-titer kan overwogen worden de antibiotica te stoppen.
Alternatieve behandeling is een combinatie van doxycycline (1 dd 200 mg) en een chinolon-antibioticum of rifampicine (2 dd 300 mg) of trimethoprim-sulfamethoxazol (2 dd 160 mg/800 mg) gedurende ten minste 2 jaar. Verder zijn ook succesvolle behandelingen met tetracycline, chloramphenicol en lincomycine bekend.
Naast antibiotische behandeling kan chirurgie (hartklepoperatie, vaatreconstructie) noodzakelijk zijn.
Artsen zullen niet gauw met experimentele behandelingen werken. En mocht er eventueel met experimentele behandelingen, medicatie en middelen worden gewerkt zullen de kosten vaak niet door de Zorgverzekeraar worden vergoed.