bijtende vliegen?

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past.
Daisy

bijtende vliegen?

Berichtdoor Daisy » Vr 06 Okt 2017, 19:39

Ik zat een dag of 3 of 4 geleden op de bank en er zat een gewone vlieg irritant te doen, kwam steeds op me zitten, je kent dat wel...grrrr... :evil:
Maar op een gegeven moment prikte hij mij op mijn enkel. Of was het bijten??? Dat kan een vlieg toch niet?
De volgende dag deed het nog steeds pijn. En de dagen daarna werd de plek steeds groter dikker en het voelde heel warm aan.
Nu heb ik er nog steeds last van en is het nog dik en pijnlijk ook al is het iets geslonken. Er is een grote rode plek ontstaan en het jeukt nog steeds.
WHAAAH als het een teek was geweest zat ik allang bij de dokter. Maar een huisvlieg? Daar ga je toch niet mee naar de dokter?
Moet ik nou ook nog oppassen voor een huisvlieg?
Ik heb wel vandaag een foto gemaakt, toch maar het zekere voor het onzekere nemen.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Eus

Re: bijtende vliegen?

Berichtdoor Eus » Vr 06 Okt 2017, 21:01

Zoek eens op "paardenvlieg".

Ik ben ooit gebeten door een horzel en belandde daarna 10 dagen in het ziekenhuis met ernstige hartklachten. Dat was het begin van mijn "tekenbeetziekte-carriere".

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 06 Okt 2017, 21:10

Horzels, of paardenvliegen zijn erg groot, vliegen heel langzaam, je kunt ze zo uit de lucht slaan met een harde klap.
Komen niet voor in de huiskamer.

Komen wel veel voor bij paarden, die krijgen er enorme bulten van.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Vr 06 Okt 2017, 21:20

Bedankt voor jullie reacties Eus, en sproetje.
Nee het was geen paardenvlieg, en geen horzel. Het gekke is dat het een gewone huisvlieg was.
Vandaar ook mijn verbazing! :o

Hoewel ik al eens had gelezen dat bij weersveranderingen weleens vliegen kunnen bijten.
ik las op internet ( want ik ben gaan googlen) iets over bijtende stalvliegen.
DIT STOND EROVER GESCHREVEN:
"Het is niet de huisvlieg die vervelend bijt maar het is de stalvlieg die nu en dan flink uithaalt met zijn naar voren stekende palpen. De stalvlieg steekt voornamelijk vee waarbij ze bloed zuigt maar gaat dus ook, tot vervelens toe, mensen te lijf. Ze steken dan vooral in de benen. Geen nood, een stalvlieg in jouw huis hoeft niet perse te betekenen dat jouw huis een stal is."

Dus ook bloed zuigen. Bah bah. Ik hoop echt dat het niks is maar ga Maandag toch even mijn behandelaar bellen.

Daisy
Laatst gewijzigd door Daisy op Vr 06 Okt 2017, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Luister naar je lichaam.

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 06 Okt 2017, 21:21

Ik ben binnenshuis gebeten door een horzel :? Eenmaal met de start van mijn tekenbeetziekten en de tweede maal was in 2014. Toen kreeg ik opnieuw te maken met Bartonella na die beet.

Paardenvlieg en stalvlieg....ik zie overeenkomsten :mrgreen:

Daisy

Berichtdoor Daisy » Vr 06 Okt 2017, 21:31

Iemand op internet had ook deze vraag gesteld zoals ik, en kreeg dit antwoord:

"Je hebt te maken met de stalvlieg (Stomoxys calcitrans). Die lijkt oppervlakkig erg op de huisvlieg (Musca domestica) maar heeft sterk verschillende monddelen. Waar de huisvlieg een slurfje heeft waarmee ze vloeistoffen kan opzuigen, is de stalvlieg voorzien van een steeksnuit waarmee ze steekt en bloed tot zich neemt. De zwarte puntjes die vliegen achterlaten, zijn het verteerde bloed in de uitwerpselen. De stalvlieg komt zoals de naam laat vermoeden, vooral in de omgeving van boerderijen voor."

huisvlieg - stalvlieg.jpg
huisvlieg - stalvlieg.jpg (17.26 KiB) 12099 keer bekeken

brrrrr..... :roll:

Daisy
Luister naar je lichaam.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 06 Okt 2017, 21:42

Horzels bijten niet, maar leggen eitjes onder de huid van vooral paarden, maar zou ook bij mensen kunnen
De larven ontwikkelen zich in je lichaam, geeft dauwworm
Dazen leven bij water en ook bij vooral paarden deze bijten wel en geven een enorme bult, ook bij paarden
Als er een horzel of een daas bij een paard komt beginnen ze te rennen om ervan af te komen, alsof ze er bang voor zijn.
Ze zijn beide erg groot, een stuk groter dan een "gewone" huis tuin en keuken vlieg.

Zijn er meestal rond hoge zomer tijd

Ze vliegen zoals een helikopter, kunnen minuten lang op 1 plek hangen in de lucht en zoemen heel hard.
Als je bent belaagd door 1 van deze rotbeesten merk je meteen een hele dikke bult, als een ei
Dan moet je antibioticum hebben.

Als er 1 in je huiskamer voorkomt is ie verdwaalt
Of ze Bartonella kunnen overbrengen zoals Eus zegt, zou ik niet durven zeggen.
En of je met hartklachten moet worden opgenomen in een ziekenhuis na een steek van een daas????

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 06 Okt 2017, 22:47

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Vr 06 Okt 2017, 22:50

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 07 Okt 2017, 08:30

De huisvlieg, kan niet bijten maar is desalniettemin gevaarlijk voor de mensen m.b.t. het overbrengen van pathogenen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvlieg

Henriëtte

Terug naar “Lyme Café”