Deze ademhalingsproblemen heb ik zelf ook. Als mijn klachten het ergst zijn is de kortademigheid ook het grootst.
Ik ben al heel lang met roken gestopt en de huisarts luisterde met haar stethoscoop naar mijn ademhaling en mijn longen waren gewoon normaal. Ook een röntgenfoto van mijn longen gaf geen afwijkingen zoals vocht of zo aan.
Ik heb tijdens een van de deze episodes een saturatiemeter gebruikt waarmee je het zuurstofgehalte van je bloed kan meten en ik zat toen net onder de 100% ongeveer dus mijn bloed zuurstofgehalte was gewoon perfect.
Ik heb ook geen bloedarmoede (wel eens een test gehad waar hij net bij de ondergrens zat maar andere testen wel allemaal goed).
Moraal van het verhaal met dit alles hierboven kan er wat mij betreft maar een oorzaak zijn en dat is:
Acidose (waarschijnlijk Metabole Acidose).
De PH van je bloed is lichtjes Alkaline ergens rond de 7.35 - 7.40 dus afwijkingen in de PH van je bloed zoals acidose (lager dan 7.35 PH) of Alkalose (hoger dan 7.45 PH) zijn extreem gevaarlijk en zelfs dodelijk in een heel korte tijd.
In het geval was acidose zal je lichaam er dus alles aan doen om de PH van je bloed weer rond de 7.35 - 7.40 te laten worden.
Een van de manieren die je lichaam gebruikt is een vorm van hyperventilatie genaamd:
Kussmaul-ademhalingJe lichaam gaat dan versnelt Koolstofdioxide uitstoten aangezien deze CO2 lichtelijk zuur is om op die manier je bloed PH te balanceren.
Wat veel mensen niet weten is dat kortademigheid niet wordt getriggerd door een tekort aan zuurstof maar een tekort aan CO2. Als je lichaam te weinig CO2 detecteert ga je sneller ademen om zuurstof op te nemen. Een tekort aan zuurstof merk je vaak pas als het te laat is en je bijvoorbeeld flauwvalt. Dit is met name vaak het geval bij van die extreme bergbeklimmers. De lucht is daar erg ijl en bevat minder zuurstof. En aangezien je lichaam geen waarschuwing geeft bij een zuurstof tekort raken veel van die bergbeklimmers in de problemen en vallen flauw en sterven soms eraan.
Ik ben zelf op eigen initiatief aan Buteyko gaan doen bij een behandelaar dat is een ademhalingstechniek die je kan helpen met hyperventilatie. Gewoon "Buteyko" Googlen als je er meer info over wilt hebben.
Als er verder nog vragen zijn laat maar ff weten.