Moeite ademhalen... Tips?

lizzy62

Moeite ademhalen... Tips?

Berichtdoor lizzy62 » Vr 17 Nov 2017, 19:41

Hoi :) ,

Zijn er hier mensen die wel eens moeite hebben met ademhalen? Alsof je buiten adem bent terwijl je super rustig ademhaalt en stilzit? Het alsof ademen heel zwaar is/alsof ik niet echt goed adem kan krijgen. Ondertussen voel ik me alsof ik er niet echt bij ben.
Ik weet bijna zeker dat er niks echt mis is, geen hyperventilatie of astma ofzo, ik adem normaal, maar het is wel enorm vervelend. Dus mocht iemand tips hebben hoe dit op te lossen?

P.s. ik ben net een weekje met samento bezig en ik begin opeens alle symptomen weer te krijgen die ik ooit gehad heb.. Waaronder dit dus :roll:

VerlorengezondheidM

Re: Moeite ademhalen... Tips?

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 27 Nov 2017, 20:15

Hallo Lizzy,

Wel herkenbaar, maar een oplossing zoek ik ook nog steeds.

Misschien dat anderen je advies kunnen geven, ik hoop het voor je.

Sterkte gewenst!

VGM
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

lizzy62

Berichtdoor lizzy62 » Vr 01 Dec 2017, 10:25

Hi VGM,

Bedankt voor je reactie :). Vervelend dat jij hier ook last van hebt. De beste tactiek die ik tot nu toe ken is mezelf voorhouden 'this too shall pass'.. :roll: :lol:

Zou het graag horen als anderen hier ook ervaring mee hebben :)

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 24 Dec 2017, 18:54

lizzy62 schreef:Hi VGM,

Bedankt voor je reactie :). Vervelend dat jij hier ook last van hebt. De beste tactiek die ik tot nu toe ken is mezelf voorhouden 'this too shall pass'.. :roll: :lol:

Zou het graag horen als anderen hier ook ervaring mee hebben :)

Hallo Lizzy,

Nog even terugkomend op die ademhalingsproblemen.

'breathlesness', zag ik in deze interessante petitie-update link voorbij komen. :idea:

Het is denk ik met Kerstmis ook geen overbodige luxe om eens stil te staan bij de gehele gezinnen die getroffen zijn door Lyme, waarvoor geen betaalbare! medische hulp is.

Ik lees ook weleens dat ademhalingsproblemen bij Babesia en / of Bartonella / Chlamydia Pneumoniae
voorkomt, maar die testen van die co-infecties zijn meen ik net als van de Lyme niet altijd even gevoelig / geschikt.

Hier heb je daar nog wat informatie over.

Deze lotgenote heeft ook o.a., Bartonella en Babesia
net als ik.
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Liko

Berichtdoor Liko » Wo 27 Dec 2017, 11:02

Hallo Lizzy,

Heel herkenbaar!

Ik heb het zelf nooit gerelateerd met Lyme.

Bij mij komt het op bij zwakke periodes.
Bijv. toen ik pregabaline en amitriptyline (lage dosis pijnbestrijding)afbouwde.
Men dacht aan chronische hyperventilatie, maar het vreemde is dat ik ook niet heel snel adem haal.

Aangezien mijn vader op mijn vijfde heel benauwd gestorven is en ik me realiseerde dat ik als kind bij al die verhalen gezeten zal hebben, denk ik dat dat misschien de trigger is geweest. Wel is vreemd dat ik , voordat ik met de amitriptyline begon er nooit last van heb gehad.

Dus toch maar psychologische hulp gezocht en een arts die daar werkzaam was raadde mij aan om toch maar weer met de amitriptyline te beginnen. En idd helpt dit weer.

Dus dit kan helpen, maar ik zou dit middel als je het nog niet gebruikt niet aanraden. Ik zal er waarschijnlijk dus niet meer van afkomen.

Verder staan op you tube verscheidenen filmpjes met ademhalingsoefeningen. Wat voor mij een beetje hielp was ademhalingsoefeningen Alfa waves (Gradatus coaching)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Sterkte!

Liko

NMDA

Berichtdoor NMDA » Wo 27 Dec 2017, 15:15

Deze ademhalingsproblemen heb ik zelf ook. Als mijn klachten het ergst zijn is de kortademigheid ook het grootst.

Ik ben al heel lang met roken gestopt en de huisarts luisterde met haar stethoscoop naar mijn ademhaling en mijn longen waren gewoon normaal. Ook een röntgenfoto van mijn longen gaf geen afwijkingen zoals vocht of zo aan.

Ik heb tijdens een van de deze episodes een saturatiemeter gebruikt waarmee je het zuurstofgehalte van je bloed kan meten en ik zat toen net onder de 100% ongeveer dus mijn bloed zuurstofgehalte was gewoon perfect.

Ik heb ook geen bloedarmoede (wel eens een test gehad waar hij net bij de ondergrens zat maar andere testen wel allemaal goed).

Moraal van het verhaal met dit alles hierboven kan er wat mij betreft maar een oorzaak zijn en dat is:

Acidose (waarschijnlijk Metabole Acidose).

De PH van je bloed is lichtjes Alkaline ergens rond de 7.35 - 7.40 dus afwijkingen in de PH van je bloed zoals acidose (lager dan 7.35 PH) of Alkalose (hoger dan 7.45 PH) zijn extreem gevaarlijk en zelfs dodelijk in een heel korte tijd.

In het geval was acidose zal je lichaam er dus alles aan doen om de PH van je bloed weer rond de 7.35 - 7.40 te laten worden.

Een van de manieren die je lichaam gebruikt is een vorm van hyperventilatie genaamd: Kussmaul-ademhaling

Je lichaam gaat dan versnelt Koolstofdioxide uitstoten aangezien deze CO2 lichtelijk zuur is om op die manier je bloed PH te balanceren.

Wat veel mensen niet weten is dat kortademigheid niet wordt getriggerd door een tekort aan zuurstof maar een tekort aan CO2. Als je lichaam te weinig CO2 detecteert ga je sneller ademen om zuurstof op te nemen. Een tekort aan zuurstof merk je vaak pas als het te laat is en je bijvoorbeeld flauwvalt. Dit is met name vaak het geval bij van die extreme bergbeklimmers. De lucht is daar erg ijl en bevat minder zuurstof. En aangezien je lichaam geen waarschuwing geeft bij een zuurstof tekort raken veel van die bergbeklimmers in de problemen en vallen flauw en sterven soms eraan.

Ik ben zelf op eigen initiatief aan Buteyko gaan doen bij een behandelaar dat is een ademhalingstechniek die je kan helpen met hyperventilatie. Gewoon "Buteyko" Googlen als je er meer info over wilt hebben.

Als er verder nog vragen zijn laat maar ff weten. ;)

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 06 Jan 2018, 20:59

Hallo Lizzy,

Bedoel jij 'air hunger' ?

Bron: http://www.anapsid.org/lyme/symptoms/tbi-symptoms.html

VGM
Lyme Test Negative?

lizzy62

Berichtdoor lizzy62 » Vr 12 Jan 2018, 21:09

NMDA schreef:Deze ademhalingsproblemen heb ik zelf ook. Als mijn klachten het ergst zijn is de kortademigheid ook het grootst.

Ik ben al heel lang met roken gestopt en de huisarts luisterde met haar stethoscoop naar mijn ademhaling en mijn longen waren gewoon normaal. Ook een röntgenfoto van mijn longen gaf geen afwijkingen zoals vocht of zo aan.

Ik heb tijdens een van de deze episodes een saturatiemeter gebruikt waarmee je het zuurstofgehalte van je bloed kan meten en ik zat toen net onder de 100% ongeveer dus mijn bloed zuurstofgehalte was gewoon perfect.

Ik heb ook geen bloedarmoede (wel eens een test gehad waar hij net bij de ondergrens zat maar andere testen wel allemaal goed).

Moraal van het verhaal met dit alles hierboven kan er wat mij betreft maar een oorzaak zijn en dat is:

Acidose (waarschijnlijk Metabole Acidose).

De PH van je bloed is lichtjes Alkaline ergens rond de 7.35 - 7.40 dus afwijkingen in de PH van je bloed zoals acidose (lager dan 7.35 PH) of Alkalose (hoger dan 7.45 PH) zijn extreem gevaarlijk en zelfs dodelijk in een heel korte tijd.

In het geval was acidose zal je lichaam er dus alles aan doen om de PH van je bloed weer rond de 7.35 - 7.40 te laten worden.

Een van de manieren die je lichaam gebruikt is een vorm van hyperventilatie genaamd: Kussmaul-ademhaling

Je lichaam gaat dan versnelt Koolstofdioxide uitstoten aangezien deze CO2 lichtelijk zuur is om op die manier je bloed PH te balanceren.

Wat veel mensen niet weten is dat kortademigheid niet wordt getriggerd door een tekort aan zuurstof maar een tekort aan CO2. Als je lichaam te weinig CO2 detecteert ga je sneller ademen om zuurstof op te nemen. Een tekort aan zuurstof merk je vaak pas als het te laat is en je bijvoorbeeld flauwvalt. Dit is met name vaak het geval bij van die extreme bergbeklimmers. De lucht is daar erg ijl en bevat minder zuurstof. En aangezien je lichaam geen waarschuwing geeft bij een zuurstof tekort raken veel van die bergbeklimmers in de problemen en vallen flauw en sterven soms eraan.

Ik ben zelf op eigen initiatief aan Buteyko gaan doen bij een behandelaar dat is een ademhalingstechniek die je kan helpen met hyperventilatie. Gewoon "Buteyko" Googlen als je er meer info over wilt hebben.

Als er verder nog vragen zijn laat maar ff weten. ;)

Hoi NMDA,

Super interessant deze info! Bedankt voor het posten. Ik had hier nooit zo over nagedacht, behalve dat ik ook vrij zeker wist dat er qua zuurstof en alles wrs niks aan de hand was. Enig idee waardoor de acidose dan wordt veroorzaakt? Heb je zelf ook last van deze ademhalingsproblemen?

lizzy62

Berichtdoor lizzy62 » Vr 12 Jan 2018, 21:11

VerlorengezondheidM schreef:Hallo Lizzy,

Bedoel jij 'air hunger' ?

Bron: http://www.anapsid.org/lyme/symptoms/tbi-symptoms.html

VGM

Hi VGM, ja dat is precies wat ik bedoel!
Bedankt ook voor de links in je eerdere post :). Ik was een tijdje afwezig op het forum ivm met feestdagen en me daardoor niet zo fit voelen... :roll:

lizzy62

Berichtdoor lizzy62 » Vr 12 Jan 2018, 21:13

Liko schreef:Hallo Lizzy,

Heel herkenbaar!

Ik heb het zelf nooit gerelateerd met Lyme.

Bij mij komt het op bij zwakke periodes.
Bijv. toen ik pregabaline en amitriptyline (lage dosis pijnbestrijding)afbouwde.
Men dacht aan chronische hyperventilatie, maar het vreemde is dat ik ook niet heel snel adem haal.

Aangezien mijn vader op mijn vijfde heel benauwd gestorven is en ik me realiseerde dat ik als kind bij al die verhalen gezeten zal hebben, denk ik dat dat misschien de trigger is geweest. Wel is vreemd dat ik , voordat ik met de amitriptyline begon er nooit last van heb gehad.

Dus toch maar psychologische hulp gezocht en een arts die daar werkzaam was raadde mij aan om toch maar weer met de amitriptyline te beginnen. En idd helpt dit weer.

Dus dit kan helpen, maar ik zou dit middel als je het nog niet gebruikt niet aanraden. Ik zal er waarschijnlijk dus niet meer van afkomen.

Verder staan op you tube verscheidenen filmpjes met ademhalingsoefeningen. Wat voor mij een beetje hielp was ademhalingsoefeningen Alfa waves (Gradatus coaching)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Sterkte!

Liko

Hai Liko,

Bedankt voor je reactie! Interessant om te lezen. Ik denk inderdaad dat ademhalingsoefeningen wel zouden kunnen helpen, ik heb er nu al een paar voorbij zien komen :) dus dat ga ik in elk geval uitproberen. Fijn dat het bij jou door de medicatie iig minder wordt!

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”