Herstel conditie

Josie

Re: Herstel conditie

Berichtdoor Josie » Ma 29 Jan 2018, 16:48

Bedankt voor het delen Eus, ik ben altijd benieuwd hoe het bij anderen gaat en hoe anderen het doen want bij mij gaat het ook zo moeizaam.

Wat opvallend dat aanpassingen in je voeding zoveel effect had!
Fijn dat je nu inmiddels wel weer een beetje vooruit gaat.

Wordt de snelheid waarmee de hartslag normaliseert na inspanning als graadmeter gebruikt voor de conditie?
Hoe vaak ga je nu naar de sportschool? Doe je thuis ook nog oefeningen?

Heb je naast de vermoeide spieren ook nog een aanhoudende spierspanning na inspanning?
Bij mij is dat een groot probleem, ik krijg spiertrekkingen en aanhoudende spierspanning, kan mijn lijf niet meer goed stilhouden en dat wordt van kwaad tot erger wat vervolgens ook weer de zenuwpijn, rare sensaties en spierzwakte verergert. Herkennen anderen dat?

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Ma 29 Jan 2018, 16:58

Ik was flabbergasted dat de whole-30 me van de ontsteking in mijn achillepees af hielp, welke overigens op een echo vast gelegd is.
Het dieet is zwaar; geen gluten, peulvruchten, soja, suiker en lactose. Dus wat blijft er dan nog over?? Ik had als bonus een gewichtsverlies van bijna 5 kilo en dat heb ik de afgelopen jaren nooit meer voor elkaar gekregen. Door niet tijdig onderkende schildklierproblemen kwam ik zo'n 15 kilo aan en die bleven hangen. En daarnaast onvoldoende lichaamsbeweging helpt natuurlijk ook niet mee.

Ik begreep van mijn fysio dat hoe snel je hartslag normaliseert van inspanning, dat dit iets zegt over je conditie. https://www.runinfo.nl/herstelhartslag.htm

Ik ga nu slechts eenmaal per week naar de sportschool, dat kost me al drie dagen om te herstellen. Pas als ik minder klachten heb, zal ik tweemaal gaan. Met ingang van morgen ga ik er wel Yin Yoga bij doen.

Sowieso heb ik verhoogde spierspanning, binnenkort ga ik starten met Body Stress Release. Eerlijk gezegd kijk ik hier naar uit. Het is een "alternatieve therapie" maar de practioners krijgen een intensieve opleiding van een half jaar in Zuid-Afrika. Ik slik wel extra magnesium en evt. een magnesiumbad na sporten.

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 31 Jan 2018, 19:41

Gisteravond deed ik voor het eerst Yin Yoga, qua intensiteit viel het me reuze mee. Maar mijn lijf dacht daar toch anders over. Ik was om 20 uur thuis en 21.15 uur viel ik om van ellende, zo moe, zo'n slaap. Ik sliep heel diep tot 2.30 en toen begon mijn hart weer telkens over te slaan.... Dat heb ik dus momenteel alleen als ik gesport heb. Qua spierpijn viel het me vanochtend alles mee maar ook vanmiddag weer bekaf en moeten slapen.

Ik pieker me suf waarom ik niet normaal herstel na het sporten. Mogelijk dat ik mijn gifstoffen niet goed kwijt raak? Ik ben daarom vandaag begonnen met S-Acetyl-Gluthatione, kijken of dat iets doet. Zaterdag hoop ik de sportschool weer te bezoeken. Ik zal dan vooraf koffie drinken, met name voor de caffeïne, extra drinken na het sporten en extra eiwitten / koolhydraten nuttigen na het sporten.

Eus

Berichtdoor Eus » Do 22 Mar 2018, 20:12

Ik heb de afgelopen 3 weken gesport met een hartslagmeter om, een Polar H7. Tot mijn verbazing geeft deze af en toe zeer hoge hartfrequenties aan zowel met sporten als in rust. Ik heb de importeur gebeld maar daar word ik niet wijzer van.

Ik voel niet, dat mijn hartslag opeens torenhoog is, aan mijn pols is deze ook niet zo extreem hoog. Maar omdat ik in het verleden hartklachten heb gehad, schrik ik er wel van. Vandaag is er bij mijn huisarts een ECG gemaakt en heb ik een verwijzing naar een cardioloog gekregen voor een check-up, zodat ik wel met een gerust hart kan gaan sporten.

Overigens heb ik een soort van opbouwschema gekregen maar het valt me enorm zwaar. Ik denk dat het te hoog gegrepen is voor mij en aangepast moet worden.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 24 Mar 2018, 08:48

Oh dat is schrikken zeg Eus, goed dat het gecheckt wordt. :shock:

Een opbouwschema... ja was het maar zo simpel... :?
Heb je er wel eens over gedacht om het wat meer in eigen hand te nemen? Of was dat juist wat je al geprobeerd had?
Of wil je dit nog eerst een goede kans geven? :)

Bij mij zijn het fietsen op de hometrainer en de arm-oefeningen weer gestagneerd door een recente extra infectie waar ik weken compleet door gevloerd was. Van 6 kilo ondergewicht ben ik nu gelukkig weer 3 er bij en het beetje kracht dat ik had komt weer terug. Ik begin nu weer oefeningen op te pakken.

Eus

Berichtdoor Eus » Za 24 Mar 2018, 19:09

Dit is mijn derde poging via een fysiotherapeut conditie op te bouwen. Ik moet zeggen dat bij de eerste fysio mijn conditie redelijk hersteld was. Helaas kwamen er een zestal operaties tussen, waarbij ik telkens weer bij 0 moest beginnen. Vorig jaar nieuwe poging, nieuwe fysio en dat liep uit op een blessure door overtraining. Zodra ik weer groen licht heb, ga ik herstarten maar mijn schema zal aangepast gaan worden.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 24 Mar 2018, 19:20

Wat is voor jou de meerwaarde van een fysiotherapeut t.o.v. zelfstandig je conditie proberen op te bouwen?

Eus

Berichtdoor Eus » Za 24 Mar 2018, 20:04

Goede vraag!

In 2005 ben ik ziek geworden na een insectensteek; hartklachten, krachtsverlies linker-arm en linker-been. Heropleving bekkeninstabiliteit en hevige rug-, nek- en schouderklachten. Ik kreeg toen meerdere malen per week toen fysiotherapie, kon er niet eens zelfstandig naar toe, zo ziek was ik. Dat er sprake was van tekenbeetziekten was nog niet bekend. Na verloop van tijd ben ik daar gaan oefenen met een aantal andere patiënten. Aanvankelijk 2 keer per week en dat hielp mij enorm. Het was een deel cardio en een deel krachtstraining. Sommige oefeningen samen met de fysio.

Ik heb nog steeds het idee dat er expertise bij de fysio zit om conditie te herwinnen. En omdat ik telkens tegenslag heb, is het handig om een fysio erbij te hebben. Zo liep ik ooit een scheurtje in mijn kuitspier op aan het einde van een uur training, dus ik was echt wel opgewarmd. Dat werd direct getaped. Ik heb vaak de training gecombineerd gedaan met massage daarna.

Nog steeds kom ik regelmatig bij de fysiotherapie. De trainingen werden overigens volledig vergoed toen ik nog verzekerd was voor onbeperkt fysiotherapie. Dat heb ik vorig jaar terug gebracht naar 36 keer / jaar en een abonnement op de sportschool genomen.

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Vr 06 Apr 2018, 10:54

Edit door de moderator, 2 berichten zijn afgesplitst vanwege off-topic, ze zijn hier: viewtopic.php?f=38&t=1996 terug te vinden.

Leia, moderator

Tamara78

Berichtdoor Tamara78 » Za 08 Sep 2018, 19:37

Ik weet dat dit al een ouder topic is maar ik schop hem toch even omhoog. De laatste weken ga ik van bed naar bank en van bank weer terug naar bed. Als ik onder de douche vandaan kom ben ik al moe en een trap oplopen zorgt voor hartkloppingen en buiten adem zijn. Ook heb ik nog sneller dat ik na inspanning 1 of 2 dagen moet herstellen.

Dit motiveert allemaal niet om wat te doen en ik ga me daardoor steeds ellendiger voelen. Dankzij dit topic ben ik weer wat gaan doen! Ik heb wel 2,5 minuut op de crosstrainer gestaan, op laag tempo. Daarna had ik spierslapte maar ik heb in ieder geval wat gedaan en ben van plan elke dag even de crosstrainer te gebruiken. Dank jullie voor de motivatie!

Terug naar “Overige”