Roxy schreef:En hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar kan de Elisa test worden gezien?
Zou het kunnen zijn dat het hier om een tweede of misschien wel derde generatie Elisa test gaat?
Je kunt (verminderde!) anti-lichamen aanmaken of helemaal geen, meer smaken zijn er denk ik niet.
Het ligt er ook aan hoeveel en welke specifieke (gemuteerde?) antigenen in die test worden verwerkt, denk ik dan.....
Armin:
His reply is very important for Lyme disease patients to learn about. He explained that some patients who are infected with tick-borne pathogens have B cells that are so damaged by the infections that they can no longer produce antibodies, or they produce them intermittently at a very low level. This means that they will be “seronegative”, and this is a major problem for patients with tick-borne disease because they will be misdiagnosed as not having the infection. Even the best antibody test in the world is not going to find antibodies if the blood doesn't have any antibodies there!
Lees ik het nou goed dat er met die nieuwe test (beter?) rekening wordt gehouden met de verschillende verschijningsvormen van de Borrelia, zoals bijvoorbeeld cysten?
Ik heb de indruk dat die verschillende verschijningsvormen van de Borrelia bijdragen aan vals negatieve testuitslagen.
Microbioloog, T. Grier heeft het meen ik ook al over sommige Lyme patiënten die helemaal geen antilichamen aanmaken.

Ik heb recentelijk aan mijn Lyme arts gevraagd om eens wat presentaties van T. Grier (en Alan Macdonald) te bekijken.

Bij Q koorts is reeds in Nederland wetenschappelijk onderzocht dat de anti-lichamen wegzakken binnen 3 jaar na de initiële infectie bij let wel; 65% van de patiënten, wat de standaard Elisa test knap waardeloos maakt naar mijn bescheiden mening.

Waarom wordt zoiets essentieels nou wel onderzocht voor de relatief 'jonge' Q-koorts maar niet voor Lyme en co-infecties (1982!)?
P.s.: als jullie allemaal meebetalen wil ik best als proefkonijn fungeren om te kijken of die TickPlex test goed is

De Tickplex test Borrelia (Burgdorferi, Garinii en Afzelii) basic die ik meen dezelfde techniek geniet, kost momenteel €91,80, hier worden ook de Borrelia persisters in meegenomen.
Voor de testexperten:
Weet iemand van jullie wat er precies in onderstaande publicatie staat?
Borrelia burgdorferi Changes Its Surface Antigenic Expression in Response to Host Immune Responses
Bron: NCBI, lees meer