Toen ik zelf voor het eerst hulp zocht bij mij huisarts in 2005 werd er bij mij een B12 en Foliumzuur tekort vastgesteld. Ik heb de exacte bloedwaarden niet in mijn bezit dus hoe laag ze destijds waren blijft even giswerk. Wat supplementatie met foliumzuur en B12 injecties (om de 1 of twee weken eentje dacht ik) gaven geen verbetering.
Vorig jaar is mijn B12 meerdere keren gemeten met de volgende uitslagen op respectievelijke volgorde: 236 pmol/L, 230 pmol/L, en 190 pmol/L, (normaalwaarden tussen de 150 en 500 pmol/L). Dus ze waren aan de lage kant maar officieel nog niet een tekort. Maar waardes tussen de 150-250 kunnen wel degelijk ook nog een B12 tekort zijn. Mijn foliumzuur was overigens 19.5 en 17 nmol/L (NW: 5-23 nmol/L) dus daar was niets afwijkends aan.
Actief B12,Methylmalonzuur en Homocysteïne zijn dan een goede indicator of er toch daadwerkelijk een B12 tekort is. Actieve B12 is bij mij nog nooit gemeten maar de Homocysteïne en Methylmalonzuur waardes bij mij spraken boekdelen wat dat betreft.
Mijn Homocysteïne was 14 μmol/L (waardes van 15 of hoger zijn
Hyperhomocysteïnemie). Op het internet vind je erg veel conflicterende normaalwaardes van Homocysteïne met veel onderlinge verschillen. En er klopt naar mijn mening geen hol van maar daarover meer in een aparte post.
Mijn Methylmalonzuur was 701 nmol/L (de meest gebruikte Normaalwaarde is lager dan 270 nmol/L echter hanteren verschillende instellingen en ziekenhuizen andere normaalwaardes vaak ergens tussen de 200 en 450 nmol/L).
Ik heb dus een functioneel Vitamen B12 tekort zoals een van mijn behandelend neurologen het formuleerde.
Sproetje schreef:Zijn jullie eigenlijk wel getest op anemia?
Dat gaat samen n.l.
De meest gangbare bloedtest voor anemie/bloedarmoede is
Hemoglobine. Normaalwaardes mannen: 8,5 - 11,0 mmol/l
en vrouwen: 7,5 - 10,0 mmol/l
Mijn Hemoglobine is meerdere keren getest afgelopen jaar met de volgende uitslagen: 8,2 nmol/l, 9,0 nmol/l, 9,6 nmol/l plus nog een test in Duitsland in een andere meeteenheid maar ook net boven de ondergrens. Dus ik zit net tegen een lichte bloedarmoede aan puur afgaande van mijn Hemoglobine waardes.
MCV oftewel
Mean corpuscular volume geeft ook een goede indicatie van wat de oorzaak van bloedarmoede is. Normaalwaardes: 82-98 fl
Een te hoge MCV waarde kan duiden op bloedarmoede ten gevolge van tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur. Bron: uwbloedserieus.nl
Mijn MCV waardes vorig jaar: 91, 97, 95 en 96.4 dus ook allemaal aan de hoge kant net onder de bovengrens.
MCH oftewel
Mean Corpuscular Hemoglobin is ook Hemoglobine functie test die ook kan aangeven wat de oorzaak van bloedarmoede is:
Normaal: Bij gezonde volwassenen ligt de MCH-waarde ongeveer tussen 1,70 en 2,10 femtomol.
Verhoogd: Een te hoge MCH-waarde kan duiden op bloedarmoede ten gevolge van tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur.
Bron: Uwbloedserieus.nl
Mijn MCH waardes vorig jaar: 1,99 en nog eentje in een andere meeteenheid die omgerekend zo'n 2,05 is. Ook weer allemaal aan de hoge kant net onder de bovengrens. Mijn
MCHC waardes waren overigens normaal.
Dus in mijn geval een functioneel Vitamine B12 tekort met lichte bloedarmoede hoogst waarschijnlijk mede door te lage B12 waardes.