Nu allerlei patiëntenorganisaties (Patiëntenalliantie PAIS) zijn gaan samenwerken is er

In het Werkplan Lymevereniging 2024 staan interessante onderwerpen en ontwikkelingen; Bron https://lymevereniging.nl/wp-content/up ... dec-23.pdf
Er zijn onvoldoende/of geen kundige vrijwilligers-kandidaten beschikbaar? En moet er uitgeweken worden naar zzp'ers (hoge kosten qua arbeidsloon)?..Werkgroep Uitkeringen
De werkgroep uitkeringen heeft tot doel om leden van de Lymevereniging te helpen bij hun claimbeoordeling door het UWV, bij een particuliere AOV-verzekeringsarts of bij een gemeentelijke aanvraag voor subsidie op basis van de Participatiewet. Het betreft leden die op enigerlei wijze te maken hebben met het arbeidsongeschiktheidsstelsel in Nederland. Aan het werk zijn en blijven is voor mensen, in het bijzonder ook voor chronisch zieke mensen met de ziekte van Lyme, belangrijk. Het arbeidsongeschiktheidsstelsel is bedoeld om deze mensen te ondersteunen met inkomen en werk. Maar hoe krijgen deze mensen de inkomensondersteuning die passend is bij hun langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid?..
..Leden in de cliëntenraden van het UWV
Het UWV kent cliëntenraden waarin de belangen van patiënten/patiëntenorganisaties worden behartigd. Er is één centrale cliëntenraad en daarnaast is er een in elk van de elf UWV-districten. De cliëntenraad adviseert het UWV gevraagd en ongevraagd over het beleid van het UWV. Bovendien bewaken zij de klantvriendelijkheid in de communicatie met betrokkenen. In het verleden hebben adviezen van deze raden soms voor doorslaggevende veranderingen in het beleid van het UWV gezorgd. Veel raden kennen vacatures. De vereniging kan kandidaten voordragen (rechtstreeks of via Iederin of via FNV/CNV). De werkgroep heeft in 2022 gepoogd hiervoor mensen te vinden, maar dat is toen niet gelukt. We willen in 2024 een nieuwe poging doen. Het is intensief vergaderwerk, maar het is inhoudelijk interessant, en raadsleden worden door het UWV ondersteund door scholing, training en een onkostenvergoeding. Ook kan er specifiek ondersteuning geboden worden als die nodig is als gevolg van de ziekte of beperking..
..Financiën
Het bestuur heeft in september en oktober 2023 verschillende Heidag-vergaderingen gehouden. In deze vergaderingen zijn geen operationele zaken besproken maar meer de lange termijn. Belangrijk punt was de continuïteit van het bestuur. Voor een aantal bestuursleden is hun functie een soort van alternatieve dagtaak. Het bestuur realiseert zich dat dit een drempel zou kunnen zijn voor het aantrekken van nieuwe bestuursleden.
Onderdeel van de besprekingen was de mogelijkheid te creëren om een deel van de puur operationele werkzaamheden te laten verrichten door zzp’ers. Belangrijk argument is dat bijvoorbeeld de Lymevereniging zeer actief is op het terrein van
communicatie, om daarmee doorlopend aandacht te vragen voor de noden van lymepatiënten. Om het bereikte niveau vast te houden is kennis, kunde en ervaring nodig, maar ook ondersteuning. Hetzelfde geldt voor Medische Zaken. Ook daar is het niveau hoog en vraagt vervanging om een adequate, goed doordachte oplossing.
Over deze complexe materie is nog geen besluit genomen. Wel zijn er twee lijnen uitgezet:
1. Kijken of er ruimte te vinden is in de begroting.
2. Kijken of de Lymevereniging in aanmerking komt voor een extra subsidie*
*Per 1 januari 2024 is een nieuwe subsidie in het leven geroepen voor die verenigingen die moeite hebben om hun missie en visie te realiseren. Normaliter is het aanvragen van de jaarlijkse subsidie al veel werk, maar deze nieuwe subsidie vraagt een veelvoud aan werkzaamheden.
Gegeven het feit dat de penningmeester drie functies combineert, is het niet mogelijk dat hij hier ook nog eens veel tijd in kan steken. Hij is bezig hiervoor ondersteuning te regelen omdat de noodzaak van financiering pregnant aanwezig is. Het is niet uitgesloten dat op het moment van de ALV meer duidelijkheid bestaat....Bestuur/patiëntenorganisatie/vrijwilligersorganisatie
Het bestuur wordt veelal in beslag genomen door uitvoerende zaken die ook door andere vrijwilligers gedaan kunnen worden. Het bestuur zal meer moeten delegeren om op termijn effectiever en efficiënter te kunnen besturen. Daarom zal het vrijwilligersbeleid zich nog meer moeten richten op het aantrekken van vrijwilligers met kennis en/of deskundigheid op basis van taakprofielen. Op sommige taakgebieden werkt dat al maar dit zal noodzakelijkerwijs verder moeten worden uitgebreid..
De kerntaak van het bestuur is dat het uitvoerende werk wordt gedaan en prioriteit heeft. Een professionele voorzitter kan goed leiding geven en taken delegeren. Misschien hebben de huidige bestuursleden te veel andere (zelf)gekozen taken/portefeuilles waardoor de kerntaken in het gedrang komen(?). Een secretaris heeft als taak onder andere het notuleren van de bestuurs-vergaderingen en van de ALV's. Dit is echter uitbesteed aan iemand die er voor wordt betaald en een hoge kostenpost is voor de Lymevereniging. De Lymevereniging is echter een kleine Vereniging en het takenpakket/kerntaken moet daardoor goed zijn te hanteren en uit te voeren.
..'Maar hoe krijgen deze mensen de inkomensondersteuning die passend is bij hun langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid'?..
Is het gesteld juist?
In 2006 is de WAO vervangen door de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen; Bron https://wetten.overheid.nl/BWBR0019057/2023-01-01) en werd met de nieuwe wet het accent gelegd op wat mensen nog wel kunnen in plaats van wat zij niet meer kunnen.
Het gaat in de praktijk bij de beoordelingen van het UWV, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen er

Het UWV voert de wet- en regelgeving uit in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De politiek (Tweede Kamer) heeft die wet- en regelgeving gemaakt en dat kan alleen worden veranderd door de politiek (Tweede Kamer), de regering en de minister SZW. Hoe komt een wet tot stand?; Bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -tot-stand
..De regering maakt wetten in samenwerking met de Eerste en Tweede Kamer (wetgevende macht). Een wet begint met een wetsvoorstel en is klaar na publicatie in het Staatsblad. Daartussen ligt een vast aantal stappen, die alle wetsvoorstellen moeten doorlopen..
C-support heeft het op 3 november 2022 ook goed benoemd. Onder de indruk van hoge aantal WIA-beoordelingen; Bron https://www.c-support.nu/onder-de-indru ... rdelingen/
De groep 35-minners komen in grote problemen. Een 35-minner zal indien een inkomen (kostwinner) noodzakelijk is ondanks ziekte, klachten en beperkingen moeten gaan solliciteren en gaan werken. Als werken niet meer lukt volgt na Ziektewet, of WW, of Bijstand of geen inkomen...Bij de WIA-beoordelingen kijkt een verzekeringsarts naar de beperkingen en de (resterende) arbeidsmogelijkheden van een cliënt. Een arbeidsdeskundige kijkt vervolgens welk werk iemand nog kan doen en hoeveel hij daarmee kan verdienen ten opzichte van zijn oude loon.De achteruitgang ten opzichte van dat oude loon bepaalt de mate van arbeidsongeschiktheid. Dit verklaart ook dat bij mensen met vergelijkbare klachten de WIA-beoordeling tot een verschillende uitkomst kan leiden. Wie minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is, heeft geen recht op een WIA-uitkering..
In herinnering ziekte van Lyme.. Plenair debat 17 april 2019; Bron https://debatgemist.tweedekamer.nl/deba ... hiktheid-1
Verslag plenair debat Arbeidsongeschiktheid; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 6#f8ea5882
De minister SZW noemde het KCVG - Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde; Bron https://www.kcvg.nl/nl/..Minister Koolmees: Tot slot had de heer Wiersma nog een vraag gesteld over de ziekte van Lyme. Het UWV heeft periodiek overleg met onder andere de Lymevereniging. Het UWV zorgt er ook voor dat de meest recente wetenschappelijke inzichten worden toegepast. Dit gebeurt via het aanpassen van richtlijnen via de NVVG, de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde. Nieuwe inzichten komen daarna bij de verzekeringsartsen, die ze dan meenemen in hun beoordelingsactiviteiten. Ook voert het Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde onderzoek uit dat zich richt op het ontwikkelen van wetenschappelijk onderbouwde methoden, richtlijnen en hulpmiddelen voor de verzekeringsgeneeskunde voor het vaststellen van de effectiviteit van interventies. Het UWV neemt samen met het UMCG, het AMC en het VUmc deel aan het onderzoeksprogramma van de KCVG.Ik vind dat het UWV mensen met de ziekte van Lyme niet anders moet beoordelen of begeleiden dan mensen die vanwege andere oorzaken deels of geheel niet meer kunnen werken. De beperkingen als gevolg van de ziekte voor het kunnen verrichten van arbeid staan centraal bij de verzekeringsarts. Indien nodig neemt de verzekeringsarts uiteraard ook contact op met de behandelend medisch specialist op dit punt. Met andere woorden, er is contact met de Lymevereniging en het UWV, ook met meerdere verenigingen. Er is recent bijvoorbeeld ook een brief gestuurd over ME, naar aanleiding van ontwikkelingen op dat gebied. Dat gebeurt dus.
De voorzitter: Meneer Wiersma, één vraag.
De heer Wiersma (VVD): Eén vraag. Je moet de Lymepatiënten niet anders behandelen, maar wel goed, en misschien wel beter dan nu. Het verzoek was: wil de minister ook met de Lymevereniging in gesprek over die monitor? Het antwoord daarop is dan nee, constateer ik. Dat vind ik jammer. Hij verwijst naar het UWV. Dan hoop ik dat ze daar wel een extra uitnodiging krijgen om dat gesprek heel goed te voeren. Ik blijf de minister aanmoedigen om dit zelf met de Lymevereniging te bespreken.
Minister Koolmees: Ik zal het signaal doorgeven aan het UWV dat u deze vraag gesteld heeft, maar ik vind het wel zuiver dat het UWV als zbo, zelfstandig bestuursorgaan, deze gesprekken voert. Maar het signaal van de heer Wiersma geef ik door aan het UWV..
..Het Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde (KCVG) is een gezamenlijk initiatief van het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid, Divisie Klinische Methoden en Public Health, Amsterdam UMC (AMC), de afdeling Sociale Geneeskunde, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de afdeling Sociale Geneeskunde, Amsterdam UMC (VUmc), en de Divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ) van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Het doel van het Kenniscentrum is het bevorderen van de kwaliteit en de wetenschappelijke onderbouwing van de verzekerings-geneeskunde door middel van het ontwikkelen en evalueren van methoden, richtlijnen, hulpmiddelen en interventies. Hiernaast wordt er samen met het AMC, UMCG en het VUmc naar gestreefd om de verzekeringsgeneeskunde aan de orde te laten komen in het onderwijs aan studenten geneeskunde en basisartsen in opleiding tot verzekeringsgeneeskundige. Samenwerking met andere onderzoeksinstituten wordt nagestreefd om een zo breed mogelijke participatie op het onderzoeksgebied te realiseren..
Het is de vraag hoe hoog het onderwerp op de politieke agenda's van het nieuwe Kabinet en van de politieke partijen in de Tweede Kamer zal gaan komen of weer in de bureaulade zal gaan verdwijnen.
25 november 2022:

..De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas) adviseert het kabinet begin 2024 over een stelsel voor langdurige ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat stelsel staat onder druk, onder andere door een tekort aan verzekerings-artsen die beoordelen hoe ziek of arbeidsongeschiktheid een werknemer is die een WIA-uitkering wil.
De onafhankelijke commissie onder leiding van Roos Vermeij adviseert over een stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid dat betaalbaar, uitvoerbaar en uitlegbaar is. Het kabinet wil de hardheden in de WIA wegnemen, een arbeids-ongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en minder plichten voor werkgevers (vooral de kleine werknemers).
De commissie is gevraagd om met meerdere oplossingsrichtingen te komen voor fundamentele, structurele knelpunten die in het huidige stelsel bestaan..
Vernietigend oordeel Verenigde Naties over WIA-uitkering:..
Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1010#p29283
Long Covid/Post-Covid-syndroom (PCS)
bnnvara
11 mei 2023
Vernietigend oordeel Verenigde Naties over WIA-uitkering; Bron https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -uitkeringVolgens Kamerlid Pieter Omzigt en Emeritus hoogleraar Paul Van der Heijden, gespecialiseerd in internationaal arbeidsrecht zorgt het instellen van een commissie voor veel onnodige vertraging en kan dat in totaal (rapportage, politieke discussie en wijziging van de wet/het stelsel) zo weer 6-7 jaar gaan duren....Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties, de ILO, handelt Nederland in strijd met het arbeidsongeschiktheidsverdrag. Tegen de afspraken in krijgen mensen die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn geen uitkering en wordt het inkomen van de partner meegewogen als ze een bijstandsuitkering aanvragen. Ook moeten mensen die tussen de 35 en 80% arbeidsongeschikt zijn, na twee jaar WIA-uitkering weer aan het werk. De VN uit in februari van dit jaar in een vernietigend rapport ‘grote zorgen’.
Aansprakelijkheidsjurist Yvonne Waterman promoveerde op het ILO-verdrag dat over arbeidsongeschiktheid gaat en stelt in Zembla: “Nederland heeft verdrag 121 in 1966 geratificeerd en het lijkt wel alsof het daarna in een stoffige la is verdwenen.” Bijna alle landen ter wereld ondertekenden het verdrag. Waterman: ‘Wanneer je je realiseert dat dit verdrag bedoeld is dat ook de armste landen in de wereld zich eraan kunnen houden, en dat ook doen, hoe vreemd is het dan dat Nederland zich hier niet aan houdt.’
Emeritus hoogleraar Paul Van der Heijden, gespecialiseerd in internationaal arbeidsrecht, zat lang in allerlei commissies van de ILO: “De ILO heeft het over ‘deep concerns’ (grote zorgen), dat is de strengste term die ze kunnen gebruiken. Die wordt ook gebruikt als het gaat over Oeigoeren in China of als het gaat over kinderarbeid in Congo.” Die terminologie wordt nu dus ook gebruikt voor Nederland als het om de WIA gaat....Reactie Minister van Gennip (SZW)
Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het rapport gelezen en heeft mede door deze forse kritiek een commissie in het leven geroepen om het arbeidsongeschiktheidsstelsel onder de loep te nemen. Volgens Kamerlid Pieter Omtzigt zorgt een commissie alleen maar voor onnodig veel uitstel en hebben mensen die nu in de WIA terecht komen hier niets aan..
Vakbondshistorie
september 2019
Nederland schendt ILO Verdrag 121 - Uitkering bij arbeidsongeschiktheid onder de internationale maat; Bron https://vakbondshistorie.nl/dossiers/ne ... rdrag-121/..Verdrag 121, arbeidsongeschiktheid
Bij de omzetting van de WAO naar een nieuwe arbeidsongeschiktheidswet, de WIA, heeft de vakbeweging vanaf het begin aangegeven dat de nieuwe wet aan ILO Verdrag 121 zou moeten voldoen. Het Verdrag verplicht overheden om te zorgen voor gratis toegang tot de noodzakelijke gezondheidszorg en omschrijft het recht op een uitkering. Er mag geen sprake zijn van een armoedeval. Overheden die het verdrag hebben getekend, moeten een lijst van beroepsziekten opstellen. Omdat de Nederlandse wet geen aparte regels kent voor degenen die door hun werk arbeidsongeschikt zijn geworden, moeten de voorwaarden van Verdrag 121 voor alle arbeidsongeschikten in Nederland gelden. Ook in de Tweede Kamer speelde het ILO Verdrag een rol. Daarom had toenmalig minister de Geus bij de voorbereiding van de nieuwe wet een ínformele opinie aan de ILO gevraagd. Op het antwoord van de ILO heeft hij niet gewacht en voordat de ILO zijn twijfels en kritiekpunten op papier had kunnen zetten, trad de wet in 2006 in werking..
..Agree to disagree
De Nederlandse overheid belijdt steun aan het toezichtmechanisme van de ILO. Maar als de kritiek van de ILO te dicht bij komt, of mogelijk geld kost, neemt de overheid de opvatting van de ILO Experts niet serieus. De uitspraken van Het Comité van Experts zijn zoals gezegd niet juridisch bindend, maar ze zijn wel gezaghebbend. Door haar interpretaties van het Verdrag te negeren, ondermijnt de Nederlandse overheid het gezag van deze instantie, die het fundament is van het toezichtmechanisme..