21 juni 2024
Henk Zwiep vreesde een beroerte te hebben maar had de ziekte van Lyme; Bron https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/166146 ... e-van-lyme
..Volgende week belooft het eindelijk mooi zomerweer te worden. We gaan dan meer naar buiten en hebben meer kans om een tekenbeet op te lopen. In Drenthe worden de meeste tekenbeten gemeld per duizend inwoners. Huisarts Lamiek Westerhof waarschuwt dan ook: check jezelf op teken na een activiteit in het bos, op de heide of in je tuin.
Want het liefst vind je een teek voordat die bijt. Maar liefst één op de vijf teken in Drenthe is besmet met de bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken. Twee tot drie procent van de mensen die door een teek wordt gebeten krijgt de ziekte van Lyme.
Zo ook Henk Zwiep uit Bronnegerveen, die bijna twee jaar geleden lyme opliep in Frankrijk. "We kwamen terug van vakantie en toen kreeg ik zenuwpijn in mijn rug. Maar omdat ik wel vaker pijn in mijn rug heb en mijn maandelijkse bezoek aan de chiropractor twee keer had overgeslagen, dacht ik dat het daardoor kwam."
Symptomen vergelijkbaar met beroerte
Na een paar weken verergerden de klachten. "Ik keek naar de Grand Prix van Zandvoort en aan één oog kon ik ineens niet goed zien. Mijn mondhoek begon ook naar beneden te trekken", vervolgt hij.
De uitvalverschijnselen deden hem denken aan een beroerte, waar familieleden van hem ook wel last van hadden gehad. Maar volgens de neuroloog was er niets mis met zijn hersenen. Zijn huisarts liet hem daarop bloed prikken. Zwiep bleek Lyme te hebben. Hij kreeg pas een rode kring toen hij uitvalverschijnselen kreeg, zes weken na de tekenbeet. "Ik was de rariteit van de dag voor de huisarts, want het is altijd andersom", lacht Zwiep.
HHenk is nu bijna klachtenvrij na een behandeling met antibiotica en een jaar lang mondoefeningen doen. Alleen als hij zijn lippen tuit, dan gaat zijn oog dicht. "Ik ben wel heel blij dat ik er niet meer aan over heb gehouden."
Klachten meestal niet ernstig
Volgens huisarts Westerhof komt het niet vaak voor dat mensen zulke ernstige klachten hebben. "Zo'n tachtig tot negentig procent krijgt alleen een rode plek. Zelf heb ik nog nooit iemand op de praktijk gehad die meteen zenuwklachten kreeg. Wat ik wel een paar keer heb gezien is dat mensen na maanden zulke klachten krijgen na onbehandelde Lyme."
Het is van belang om de teek zo snel mogelijk te verwijderen. "Als een teek binnen 24 uur wordt verwijderd, dan is de kans op Lyme klein. De kans is iets groter na 36 uur en nog groter na 72 uur", aldus Westerhof.
Verwijderen doe je door de teek vlakbij de huid beet te pakken en voorzichtig recht eruit te trekken. Als er beetje van de teek achterblijft in de huid is dat volgens haar niet erg. "Dat verdwijnt vanzelf, net als een splinter. Daarvoor hoef je niet naar de huisartsenpraktijk te bellen."
Roodheid normaal, kring niet
Als een teek binnen 72 uur wordt verwijderd dan is het volgens haar een optie om preventief een antibioticakuur te doen. "Maar dat geeft ook bijwerkingen. Zo heeft 30 procent van de mensen die antibiotica gebruikt last van buikklachten. Zelf ben ik er voorstander van om de plek gewoon goed in de gaten te houden."
Roodheid na een tekenbeet is normaal, zegt Westerhof. "Ook daarvoor hoef je niet te bellen naar de huisartsenpraktijk. Pas als de plek na dagen rood blijft en er een rode kring verschijnt, is dat een teken van Lyme." Desondanks hebben niet alle mensen met de ziekte óók een rode ring gezien.
Het devies is: voorkomen is beter dan genezen. "Teken zitten bij volwassenen vaak op de benen, maar zoeken ook huidplooien op. Bij kinderen kruipen ze nogal eens achter de oren of in de haarlijn. Controleer bij kinderen daar dus ook op teken."..

Informatie - Tekenradar: rode ring of vlek (foto's); Bron https://www.tekenradar.nl/informatie/lyme..De huiduitslag door de ziekte van Lyme is niet altijd een karakteristieke ‘rode ring’, maar kan ook een egaal gekleurde vlek zijn. Bij 1 op de 3 mensen met een huiduitslag door de ziekte van Lyme ontstaat zo’n egaal gekleurde vlek. Deze egale huiduitslag is moeilijker te herkennen en te onderscheiden van andere aandoeningen. Kenmerkend voor zowel de ring als de vlek is dat deze steeds groter wordt. Snel herkennen is belangrijk, omdat tijdige behandeling ernstigere klachten kan voorkomen..
..Een verkleuring van de huid op de plek van de tekenbeet, die langzaam groter wordt. Deze kan tot 3 maanden na een tekenbeet verschijnen..