Zika-Virus

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
VerlorengezondheidM

Zika-Virus

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 21 Jan 2016, 18:45

Ook tien Nederlanders geïnfecteerd met zikavirus

De geïnfecteerden liepen het virus, dat mogelijk leidt tot hersenafwijkingen bij ongeboren baby’s, op in Suriname.

Bron:NRC: Lees meer
Laatst gewijzigd door VerlorengezondheidM op Do 22 Jun 2017, 00:42, 7 keer totaal gewijzigd.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Re: Ook 10 Nederlanders geïnfecteerd met Zikavirus

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Vr 22 Jan 2016, 19:39

10 Essential Facts About The Zika Virus

“A person bitten by a mosquito that has the virus then becomes viremic. They get bitten by another mosquito, which then passes the virus along,” Dr. Hotez says.

While you probably can’t give the Zika virus directly to someone else, a mosquito can give it to you and then another mosquito could get it from you— and that second mosquito could pass it on to others.

@Sproetje en anderen,

Is deze route van transmissie / besmetting ook mogelijk bij Lyme en co's laat ik het voor het gemak alleen bij teken laten?

Dus kan een tot dan toe Lyme en co vrije teek (of andere steek, bijt en zuig insect/dier) Lyme krijgen als deze een persoon bijt/bloedzuigt/steekt die de ziekte van Lyme heeft?

Dezelfde route maar dan precies andersom zal ik maar zeggen..

Bron: http://www.everydayhealth.com/news/10-e ... ika-virus/
Laatst gewijzigd door VerlorengezondheidM op Za 23 Jan 2016, 01:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 22 Jan 2016, 20:20

VerlorengezondheidM schreef:@Sproetje en anderen,

Is deze route van transmissie / besmetting ook mogelijk bij Lyme en co's laat ik het voor het gemak alleen bij teken laten?

Dus kan een tot dan toe Lyme en co vrije teek (of andere steek, bijt en zuig insect) Lyme krijgen als deze een persoon bijt/bloedzuigt/steekt die de ziekte van Lyme heeft?

Dezelfde route maar dan precies andersom zal ik maar zeggen..

Bij wetenschappelijk onderzoek naar Lyme wordt soms xenodiagnose gebruikt.
D.w.z. om de besmetting vast te stellen bij een mens of dier laten ze een niet-besmette teek bijten en checken ze daarna of die teek het ook heeft. :? Ik weet niet hoe groot de kans is.

Josie

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 23 Jan 2016, 14:11

@Josie,

...... wetenschappelijk onderzoek....dat wist ik helemaal niet :oops:

Tot zover bedankt voor jouw bijdrage in deze :)

Omdat de helderheid van geest bij mij ontbrak i.v.m. ernstige brainfog;

Of een omgekeerde zoönose ook mogelijk is op het gebied van Lyme en co's?

Excuses aan jou @Sproetje en de anderen voor mijn verwarde, eerdere vraagstelling :oops:
Laatst gewijzigd door VerlorengezondheidM op Za 23 Jan 2016, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lyme Test Negative?

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 23 Jan 2016, 14:17

Ik vond je vraag eigenlijk helemaal nog niet zo raar.

Gezien muggen ook borrelia's kunnen overdragen, lijkt het me ook wel kunnen dat wanneer dezelfde mug die mij steekt (ik heb borrelia) een ander gaat steken, er misschien wel kans is op een besmetting voor de andere persoon.

Of bedoelde je dat niet met "omgekeerde zoonose ".

Bij teken is het in ieder geval wel goed bekend dat wanneer die bloedzuigen van een besmet dier, het zelf ook kunnen krijgen en
dat ook weer overdragen op een andere host, wanneer ze ergens anders een nieuwe bloedmaaltijd halen.

Dus, ze krijgen het zelf, maar geven het ook weer door.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 23 Jan 2016, 18:24

@Sproetje,

Je hebt mij goed begrepen en bedankt voor je reactie.

Voor zover als mijn medische kennis reikt heeft het Zikavirus niks met Lyme te maken toch?

De Aedes mug komt hier ook niet voor, dus heb ik het topic gelukkig in het goede submenu geplaatst, met dank aan de informatievoorziening van het RIVM.

Dat mag ook weleens een keer gezegd worden.
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 24 Jan 2016, 16:39

Allen,

Een van de hoofdredenen waarom ik soms wat sceptisch en enigszins cynisch reageer op nieuwe, pas ontdekte zoonosen:

Bij Q-koorts zou het in het begin alleen van drachtige geiten afkomstig zijn.

Later bleken er echter ook andere dieren in het complot te zitten en zorgden ook teken voor overdracht.

Over de voorgeschotelde behandeling van chronische "post"-Q-koorts patienten maar niet te spreken.

Misschien dat ervaringsdeskundige @LolaLyme hier wat meer over kan/wil vertellen?
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 24 Jan 2016, 16:54

Verband Zika en zenuwkwaal

Het zikavirus, dat erg gevaarlijk lijkt te zijn voor ongeboren baby's, brengt mogelijk nog meer onheil. In Latijns-Amerika wordt onderzocht of er een verband bestaat tussen het zikavirus en de slopende zenuw- en spieraandoening die het syndroom van Guillain-Barré heet. De Colombiaanse krant El Tiempo schreef dat Guillain-Barré zich mogelijk voordoet als een complicatie van het door muggen overgebrachte zikavirus.

Volgens onderzoekers is het anders wel heel erg toevallig dat in de landen waar het zikavirus nu is uitgebroken, zoals het Centraal-Amerikaanse El Salvador, plotseling ook een golf van gevallen van Guillain-Barré is geconstateerd.

Bron: Telegraaf : Lees meer
Lyme Test Negative?

Josie

Re: Zika-virus

Berichtdoor Josie » Zo 24 Jan 2016, 21:59

In eerste instantie wordt gezegd (uit het linkje in de eerste post):
Voor volwassenen is het zikavirus niet gevaarlijk. Het door muggen overgedragen virus leidt vooral tot lichte koorts, huiduitslag en oogontsteking, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Geïnfecteerden zijn gemiddeld enkele dagen ziek.

En nu lijkt het er toch sterk op dat mensen er Guillain-Barré syndroom van kunnen krijgen! Een ernstige auto-immuunreactie. :o
Dit kan zowel acuut als chronisch zijn. Chronisch komt dit als polyneuroradiculopathie ook bij Lyme-borreliose voor.

Het Guillain-Barré syndroom wordt behandeld met intraveneus immuunglobuline (IVIG).

Interessant is dat er aanwijzingen zijn dat behandeling met IVIG ook effect kan hebben bij polyneuroradiculopathie bij Lyme-Borreliose, aldus Burrascano (bron) en de ILADS richtlijnen. (bron)

@VGM, ik vond je vraag ook niet raar! :) Wat ik zelf bizar vind is dat zelfs tijdens langdurige antibiotica er nog veel spirocheten in iedere druppel bloed kunnen zitten, zie viewtopic.php?f=38&t=350.

Josie

VerlorengezondheidM

Re: Zika-virus

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 25 Jan 2016, 20:51

WHO vreest verdere verspreiding zikavirus

Het virus kan via bloed worden overgedragen, maar is ook aangetroffen in menselijk sperma. Volgens de WHO is echter meer bewijs nodig om te bevestigen dat het ook via seksueel contact kan worden overgedragen.

Bron: Telegraaf: Lees meer
Lyme Test Negative?

Terug naar “Gezondheid Algemeen”