Peesaanhechtingen

ocliw

Peesaanhechtingen

Berichtdoor ocliw » Ma 25 Jan 2016, 00:19

hallo,

Na een molen van Mri, Ct-scan, en fysilogen, neuroloog etc. kom ik erachter dat gewrichtspijnen die ik ervaar eigenlijk de peesaanhectingen zijn die pijn veroorzaken. Pijn die ik ervaar in ellebogen, knieen, vingers, etc is een soort stekende pijn (messen) die met golven erdoor heen gaan, maar ook blijvend aanwezig is na (teveel) inspanning.

Zijn er hier bij mensen die aangeven dat ze gewrichtspijnen ervaren, aangetoond door middel van Mri dat er idd slijtage is?

De mensen die ook last hebben van voortdurende pijn aan de peesaanhechtingen in het lichaam, wat hebben jullie hieraan gedaan om de pijn te verminderen/te genezen? gebruiken jullie ook bepaalde pijnstillers en/of suplementen?

Bij voorbaat dank voor reacties, kan hierbij wat tips gebruiken! :)

Groeten Wilco

jannekedewith

Re: Peesaanhechtingen

Berichtdoor jannekedewith » Di 05 Apr 2022, 13:04

Hallo Wilco, ik zie dat jouw bericht al van 2016 is.

Ik kreeg Lyme in 2008 en dat gaf gewrichtspijn waardoor ik in een rolstoel terecht kwam. Na een kuur van de homeopaat in 2011 kon ik langzaamaan alles weer. Maar sinds een paar jaar stekende pijn in mijn vingers, handen en knieën. Al weer bij verschillende speciallisten geweest en ook in een handkliniek. Niks helpt oefeningen en spalken maken het erger.

Ik zie dat die stekende pijn ook bij jou voorkomt. Is er sinds 2016 verandering, verbetering opgereden? Heb je nog tips voor mij?

Iemand anders tips?

Groeten Janneke

RoelA

Berichtdoor RoelA » Di 05 Apr 2022, 20:32

Collageen is een favoriet doelwit van de borrelia bacterie. Pezen bestaan voor een groot deel uit collageen.

Hier een interessant artikel mbt ontsteking van de pezen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312643/
(lees ook even het stukje over "Nutrition" en hoe je je collageen aanmaak kunt bevorderen)

Ik heb zelf ook nog wel eens last van pezen na blessure of verwonding (eh... al dat mtb'en...). De lyme richt zich altijd direct op een dergelijk makkelijk doelwit. Het enige wat mij persoonlijk consistent helpt is antibiotica. Een dergelijke peesklacht kan bij mij weken duren, nauwelijks herstellen of zelfs alleen maar slechter worden. Maar 4 dagen antibiotica en de ontstekingen in de pezen verdwijnen.

Antibiotica, ik weet dat niet iedereen er op zit te wachten, maar het is en blijft wel het meest effectieve middel om lyme te reduceren in je lichaam (al zal uitroeiing nooit helemaal plaatsvinden).

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 06 Apr 2022, 14:54

Hallo
Ik lees dit bericht met verbazing! :o En ik zal het even uitleggen:
Het gaat met de Lyme dacht ik bij mijzelf wel goed. Ik heb ermee leren leven, en het plopt misschien zo af en toe op, maar ik kom regelmatig bij mijn behandelaar en die spoort dan wel op waar het probleem zit. Ik heb n.l naast de Lyme ook ME. Dus een beetje lastig te ontdekken wat nou wat is, als ik klachten heb.

De laatste keer zag ze wel met het testen dat de Borrelia bacterie wat opkwam zetten, maar vooral zat het in mijn bindweefsel.
Ik heb n.l nooit gedacht dat mijn aanhoudende pijn in mijn bovenarm wat steeds erger wordt,( al een half jaar) in de pezen in mijn bovenarm te maken zouden hebben met Lyme? :|
Het is inderdaad bij een verkeerde beweging alsof er messteken in worden gestoken, en het nagloeien van die pijn duurt best nog lang.
Nu ik dit lees viel ik toch in een verbazing, omdat een klein stemmetje zei: Zal ik een kijken hier op dit Lymeforum? Ik was er al zolang niet meer echt actief.

Ik heb morgen een afspraak bij de fysiotherapeut omdat het steeds erger wordt.
Wat denken jullie? Kan het zijn dat inderdaad wat Roel schrijft: 'Collageen is een favoriet doelwit van de borrelia bacterie'. !?!
De fysiotherapeut zal wel geen verstand hebben van wat Lyme allemaal kan veroorzaken, maar ik ga het hem toch vragen. Wie weet?

Daisy
Luister naar je lichaam.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 06 Apr 2022, 18:46

Hey Daisy! Dat is inderdaad toevallig :)

Het collageen verhaal heb ik van Buhner, hij schrijft er uitgebreid over in zijn boeken. Borrelia beschikt over enzymen om collageen af te breken: collagenase.

Ik kan niet naar een artikel linken, maar zoek in google en klik op de 2e link en je krijgt het artikel:
"Borrelia burgdorferi possesses a collagenolytic activity"
https://www.google.com/search?q=Borreli ... c+activity

Een paar quotes uit het artikel:

We have shown that B. burgdorferi possesses a collagenolytic activity which can hydrolyze gelatin and several different collagen types

Note: "collagenolytic" wil ook zeggen dat het collageen afbreekt.

Based on the above findings, and findings in other systems, our working hypothesis is that the B. burgdorferi gelatinase/collagenase(s) activity, together with plasmin(ogen) plays an important role in the process of bacterial dissemination through the skin and endothelium, and probably plays a major role in Lyme arthritis. We hypothesize that B. burgdorferi collagenase(s), when released into the extracellular matrix of cartilage has the potential to dissociate collagen type II fibers. Release of collagen fragments could elicit an autoimmune type of arthritis.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 06 Apr 2022, 19:02

En nog even een quote uit Buhners lyme boek:

So we have a lot of symptoms and these symptoms change, depending on where the spirochetes are scavenging collagen compounds. If it is in the brain, we have neurological symptoms. If the knee, arthritis sets in. To minimize these impacts, one of the best things to do is to lessen collagen breakdown and then enhance collagen replacement and healing throughout the body.

Aangezien pezen hoofdzakelijk uit collageen bestaan, is het aannemelijk dat pezen een makkelijk doelwit zijn voor borrelia.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Do 07 Apr 2022, 13:26

Bedankt voor je uitleg en bericht Roel.

Ik ben weer wat puzzelstukjes aan het passen en ben er toch wijzer door geworden.
Het eenvoudigste lijkt mij is dan collageen gaan slikken? Of zorg je er dan juist voor dat de borreliabacterie de collageen dan meer gaat afbreken, omdat je hem dan juist gaat voeden? Pffffff ingewikkeld weer. Maar ja Lyme hebben is ook ingewikkeld. ;)

Dit is weer een nieuw studieobject geworden. Nagels en haren bestaan ook grotendeels uit collageen, las ik. En laat ik nou de laatste maanden brozere nagels hebben gekregen.
Ik heb van alles geslikt wat mineralen en vitaminen betreft, en dat doe ik nog steeds. Maar tot nu toe nog geen resultaat wat mijn nagels betreft.
Het is ongeveer dezelfde periode dat ik met mijn pezen last ging krijgen. Dus de puzzelstukjes vallen wel in elkaar. Ook omdat de Lyme weer op komt spelen.
Ik ga dus even in deze materie van collageen duiken. :roll:

Daisy
Luister naar je lichaam.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Do 28 Apr 2022, 17:57

Update:

Na 3 behandelingen, bij de fysio geen vooruitgang.
Het is een aan te wijzen spiergroep in mijn bovenarm die heel erg pijn doet. Ik heb behoorlijke bewegingsbeperkingen. Naar de buitenkant draaien lukt niet. Heel veel dingen die ik met mijn arm wil doen lukken niet of doen ontzettend pijn die nog lang nagloeien. De hele dag, ook in rust, blijft er een moe gevoel in hangen.

Slapen wordt daardoor bemoeilijkt, en als het me toch lukt, dan word ik 's morgens wakker met een stijve arm die ik niet meer goed kan bewegen want de kleinste beweging zorgt voor messcherpe pijnen. Eerst moet ik heel voorzichtig mijn arm uit een 'bevroren toestand' halen eer ik hem weer wat kan bewegen.
Dus kortom, ik ben er nog niet helemaal achter wat het nou is. Het duurt al veel te lang.
Maar ik ga verder zoeken.

wordt vervolgd.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 12 Sep 2023, 13:53

Hoi hoi, hier ben ik weer!

Even hier het verloop beschrijven v.a mijn laatste update in april 2022.
Het is nu alweer bijna anderhalf jaar geleden dat ik over mijn schouderprobleem heb gelezen en er herkenning in zag.
Ik was eigenlijk wel zo'n beetje klaar met mijn lyme-verhaal want bij de meeste is dit een aandoening die bij je blijft omdat het chronisch is geworden.
Maar toen ik dus deze peesaanhechting problemen kreeg, vond ik het weer verdacht veel op een Lyme symptoom lijken. In iedergeval keek ik toen voor alle zekerheid maar weer op dit forum.

En ja hoor! Het bericht van Roel zette mij toch weer op het spoor van een typisch Lyme-geval.
Ik kwam gelukkig terecht bij een Fysio die pas overgenomen was door een nog vrij jonge Fysiotherapeut, Dat was in mijn voordeel.
Want wat ik al vaker bemerkte in mijn zoektocht naar mijn vreemde klachten die komen en gaan, zijn de jongere generatie artsen of therapeuten veel meer up to date met de nieuwe ziekten en de nieuwe behandelingen.

Ook mijn Fysio stond open om mee te denken en op te zoeken of het probleem iets met Lyme te maken had.
Hij heeft goed zijn huiswerk gedaan, vooral omdat ik de 2e patiënt van hem was met Lyme. Toch kon hij niets vinden wat met mijn schouderprobleem te maken had i.v.m de symptomen die met Lyme te maken hadden. ( hij had er niets over gelezen wat met mijn klacht te maken had.

Hij hield wel rekening met mijn beperkingen i.v.m mijn lyme klachten dat ik alles op een lagere stand moest doen omdat ik snel uitgeput raak van bijna alle extra activiteiten.

Hij vermoedde dat mijn schouderklachten bij een frozen sholder hoorde, en daarvoor ben ik ook behandeld. Het hele proces zou minimaal 2 jaar duren. :shock:
Maar gezien mijn beperkingen en de stekende pijnen met weinig tot geen vooruitgang de eerste weken, geloofde ik dat ook.

Een lang verhaal kort:
Na 7 maanden was ik van alle pijn en bewegingsbeperking genezen!!!
Wat nou 2 jaar?!! :D

Dit had hij nog nooit in zijn praktijk meegemaakt, en ik ging gelijk googlen, en ja, inderdaad was het een heel langdurig genezingsproces, maar niet voor mij.....
Zou het dan toch de borreliabacterie zijn geweest die er genoeg van had om in mijn schouder zich te vestigen? :idea:
Want ik maakte in die tijd voordat ik dit probleem kreeg best een heftige en stressvolle periode mee.
En ik weet uit ervaring dat de borreliabacterie dan weer kan gaan opspelen, wanneer je gestressd bent, of zwakker in gezondheid.

Gelukkig bleef het schouderprobleem weg, En dat is alweer een jaar geleden.
Wat ik wel merk is dat de bacterie zich weer in andere delen van mijn lichaam is gaan vestigen zodra ik niet lekker in mijn vel zit.
Ik krijg soortgelijke klachten in mijn bovenbeen en heup, terwijl er niets te vinden is. Maar nu weet ik dat ik in zulke gevallen meteen een kruiden en vitaminenkuur moet nemen die mijn immuunsysteem een boost geeft.
Ook heb ik een biofotonen rood-licht lamp gekocht en zit daar regelmatig voor. Daarna verdwijnen meestal de klachten.

Dus gelukkig ben ik tot nu toe weer Lyme-klachten-vrij, hoewel ik nu ook weet dat het zo weer de kop op kan steken zodra het lichamelijk of geestelijk niet goed met me gaat.

Nou wat een lang verhaal. Knap als jullie het helemaal hebben gelezen. :lol:

Daisy
Luister naar je lichaam.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”