Sport/cardio ter ondersteuning tegen lyme

raftafari

Sport/cardio ter ondersteuning tegen lyme

Berichtdoor raftafari » Vr 26 Feb 2016, 01:57

Hoi allemaal,

ik had al een paar keer gelezen/gehoord dat de borrelia niet zo houd van een zuurstofrijke omgeving.

nu had ik een artikeltje gevonden waarbij men eigenlijk aanraad voor aan cardio te doen. De tekst komt van een engels forum waar meerdere mensen aangeven dat het wel degelijk kan helpen.
nu komt het er eigenlijk op neer om voor een halfuur tot drie kwartier aan cardio te doen.
zo pompt je hart veel zuurstof naar alle delen van het lichaam. en dat halfuur drie kwartier is dan ook belangrijk voor de goede werking en effect te hebben.
het is de bedoeling om op een bepaald hartritme te komen en dit aan te houden zolang.
Iemand ervaring mee of nog wat meer onderbouwde info?

first read nearly two years ago that Borrelia happens to be a type of bacterium that cannot tolerate anything more than very slight exposure to oxygen, hence hyperbaric chamber treatment is said to be particularly effective with killing it. I also read that for the same reason cardiovascular exercise would have a healing effect because if done for longer periods of time it would move a lot of oxygen into the cells of your entire body.

My parents gave me one of those superduper fancy treadmills a few weeks ago to use as a Lyme treatment because they read cardio could be effective. I'd been using it, but never felt anything like a Herx, which you'd expect if it really were killing Borrelia. Just yesterday though I asked a guy who used to be a serious runner about doing cardio and I learned that exercise doesn't become aerobic unless you keep your heartrate in a certain zone for at least 30 minutes. Only performed this way does any exercise become aerobic at the cellular level.

So yesterday I stayed on the treadmill for 45 minutes and kept my heartrate between 110 and 125 for the entire time. Woke up today with unmistakable symptoms of a mild Herx. WOW....guys it actually worked. I didn't add any meds or herbs recently, and it's not my "time of the month" for a lyme die-off, yet about 12 hours later I'm feeling mild Herx symptoms.

Any exercise could be used. Maybe just stairstepping up and down from the bottom step of your home's staircase. Certainly appears to really work, and it costs nothing. :)

Here's the rough formula for calculating your aerobic zone: 220 minus your age, then multiply by .50. This is the low end of your cardio zone. I'm 25, so for me it's 220-25 = 195 * .50 equals 98 beats per minute. Do not allow your heartrate to go more than 20% higher than this low number. (220-age *.70 is high end) For me that would be 136 beats per minute. Since we're sick I'd think it'd be advisable to aim for staying just above that lower threshold.

Check your heartrate frequently the first workout to make sure you're keeping your heartrate in the zone. You should feel comfortable the whole time. Aerobic work isn't hard work. If you begin to feel uncomfortable or like you're working pretty hard, you probably have gone over that 70% threshold. Get yourself one of those cheap chronographs you can get at Walmart for $12 or so. After exercising 5 minutes or so, start it and count your heart beats in a 15 second span, multiply by 4 to get your rate. After probably the first few workouts you won't need to keep checking your heartrate because you'll learn how you feel when you are keeping your ticker "in the zone".
No words to say
and nothing left to fear
Cuz every moment
is made to disapear

Josie

Re: Sport/cardio ter ondersteuning tegen lyme

Berichtdoor Josie » Vr 26 Feb 2016, 09:50

Hoi Raftafari, welkom op het forum!

raftafari schreef:ik had al een paar keer gelezen/gehoord dat de borrelia niet zo houd van een zuurstofrijke omgeving.

nu had ik een artikeltje gevonden waarbij men eigenlijk aanraad voor aan cardio te doen. De tekst komt van een engels forum waar meerdere mensen aangeven dat het wel degelijk kan helpen.
nu komt het er eigenlijk op neer om voor een halfuur tot drie kwartier aan cardio te doen.
zo pompt je hart veel zuurstof naar alle delen van het lichaam. en dat halfuur drie kwartier is dan ook belangrijk voor de goede werking en effect te hebben.
het is de bedoeling om op een bepaald hartritme te komen en dit aan te houden zolang.
Iemand ervaring mee of nog wat meer onderbouwde info?

Burrascano (ILADS) raadt in zijn richtlijn (streng) af om cardio-training (aerobe training) te doen. Ik weet even niet precies meer waarom, maar het kan een averechts effect hebben. Hij adviseert om alleen rustig te trainen 1x per 2 dagen. Hier staat zijn richtlijn het moet ergens aan het eind staan: http://www.ilads.org/lyme/B_guidelines_12_17_08.pdf

Josie

raftafari

Berichtdoor raftafari » Zo 28 Feb 2016, 21:16

dabkjewel voor de verwelkoming. :D
Idd ik lees het onderaan. (krijg het niet gekopie paste)
hij zegt wel dat voor revalidatie er opgebouwd moet worden.
want inderdaad is het riskant om direct te beginnen met een halfuur drie kwartier cardio te doen.
velen hebben last van hartklachten maar ook een zwakke fysiek. dat is goed om in te storten. maar ams je dit rustig opbouwt met eerst wat oefeningen en als je lichaam het aankan cardio te doen. maar weer is voorzichtigheid geboden.
No words to say
and nothing left to fear
Cuz every moment
is made to disapear

jayz

Berichtdoor jayz » Zo 06 Mar 2016, 08:54

Ik werd van sporten op een gegeven moment ontzettend ziek, dus dit geldt in ieder geval zeker niet voor iedereen.

Ik voelde me vaak boos na het sporten en had 1 tot 3 dagen een kater gevoel van dit sporten. Sporten werkte voor mij dus averechts, wat nu wel lukt is dit op heel laag niveau te doen.

Verder ben ik weer in staat te wandelen en dat bevalt me het beste. Als ik daar reactie van krijg is dat hooguit alleen diezelfde dag, de dag erop is dat vaak weg en de reacties zijn veel minder heftig.

Ik denk dat een ieder ook moet proberen te kijken wat voor hem/haar haalbaar is en te luisteren naar je lichaam. Ik heb ook altijd te veel gewild maar accepteer nu meer dat dat niet gaat en kijk naar wat ik wél kan.

FMeij

Berichtdoor FMeij » Wo 06 Jul 2016, 12:55

Vanwege chronische spier- en gewrichtsklachten, blessuregevoeligheid, extreme vermoeidheid en een dagen aanhoudende kater na sporten door Lyme ben ik het laatste jaar steeds minder-en-minder gaan bewegen en sporten wat dan weer bij mij geleid heeft tot het atrofieren van bepaalde spiergroepen waardoor ik nu nog meer gewrichts- en spierklachten ervaar.

Mede daardoor verschoof afgelopen week mijn SI-gewricht in mijn bekken waardoor de grote beenzenuw werd afgekneld wat tot helse pijnen en niet meer kunnen lopen leidde. Nadat het SI-gewricht weer was rechtgekraakt door mijn manueel therapeut ben ik nu van die misere herstellende en heb ik er een klapvoet aan overgehouden die volgens mijn huisarts met een paar weken weer genezen zou kunnen zijn.

Dus mijn mini-trampoline - wel van een goede zacht verende kwaliteit - weer afgestoft en in ere hersteld voor dagelijks gebruik :)

Ondanks de chronische vermoeidheid ga ik dan toch maar weer zo veel mogelijk lopen en regelmatig op-en-neer springen.
Zo'n verschoven SI-gewricht wil ik liever niet nog eens meemaken.

Terug naar “Overige”