Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Zo 19 Okt 2025, 16:38

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2595&start=590#p31789 en vervolg op; Bron viewtopic.php?f=5&t=2595&start=590#p31829

Het optimisme voor de (nieuwe) patiënten moet helaas flink worden getemperd.. en heeft het UWV weer 'geitenpaadjes' gevonden?

JeeJar Almelo
19 oktober 2025
UWV voorlichting n.a.v. tussenuitspraken CRvB inzake CVS/ME aan verzekeringsartsen beneden ieder niveau; Bron https://www.facebook.com/JEEJAR/?locale=nl_NL
..Het Centraal Expertise Centrum (CEC) van het UWV heeft naar alle UWV afdelingen een bericht uitgedaan naar aanleiding van de tussenuitspraken van de Centrale Raad van Beroep van 17 juli 2025 inzake patiënten met CVS/ME.
Als de verzekeringsartsen het hier mee moeten doen wordt het er niet beter op. Inhoudelijk wordt er nergens op de essentiële onderdelen ingegaan.

De CEC geeft aan dat methoden om de ziekte CVS/ME en de mate van de beperkingen te diagnosticeren er rekening moet worden gehouden met:
- de kanteltafeltest;
- geheugentest (N-Back Test);
- tweedaagse inspanningstest;
- de vragenlijsten Checklist individuele Spankracht (CIS) en de verkorte versie hiervan (VVV), en de Short Form Health Survey (SF36).
Wat heeft een UWV verzekeringsarts hieraan, niets.

En dan staat er ook nog eens dat indien er bij het onderzoek van de verzekeringsarts er sprake is van inconsistentie er een expertise kan worden verricht door een sportarts, cardioloog en/of neuropsycholoog.
Was moet een sportarts met een CVS/ME patiënt. Niets.
Een cardioloog kan maar moet deze wel expertise hebben opgedaan inzake CVS/ME en die expertise is tot op dit moment alleen aanwezig bij Stichting Cardiozorg.

En de neuropsycholoog is gewoon uit den boze. In de voorliggende gevallen waar de Centrale Raad van Beroep de tussenuitspraken heeft gedaan hebben de verzekeringsartsen er op gestaan om een Neuropsychologisch Onderzoek te laten plaatsvinden. Een dergelijk onderzoek voegt niets toe aan de onderzoeken van Cardiozorg zo heeft ook de door de CRvB aangestelde deskundige Emeritus-hoogleraar interne geneeskunde professor dr. J.W.M. van der Meer vastgesteld. Daarnaast is een dergelijk NPO onderzoek veel te zwaar voor patiënten met CVS/ME in feite is dat die tweedaagse inspanningstest ook te zwaar.
Het NPO onderzoek is dan ook door de tussenuitspraak van de CRvB volledig buiten beeld gekomen en wordt nu weer via de achterdeur door het UWV weer binnengehaald.

Er staat alleen in de brief van de CEC de tweedaagse inspanningstest. Maar er staat met geen woord iets over Post Inspanningsmalaise (PEM). PEM is bij exclusiviteit gebonden aan CVS/ME en ondertussen ook bij Long-Covid. Dat wil zeggen dat iemand met CVS/ME die inspanningen verricht daarvan dagen, maanden moet herstellen. Een Amerikaans medisch wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat 1% van CVS/ME patiënten die inspanning hebben verricht helemaal niet meer herstellen.
PEM dient derhalve een essentieel onderdeel te zijn van de afwegingen of een cliënt met CVS/ME nog wel arbeid mag verrichten. Arbeid en de verplichtingen daartoe zal de cliënt/patiënt met CVS/ME die dan over de grenzen moet heengaan alleen maar in een slechtere situatie brengen.

Daarbij komt dan tenslotte artikel 9 aanhef onder c. en e. Schattingsbesluit om de hoek kijken. Als een werknemer met CVS/ME (wie neemt deze in dienst) voortdurend uitvalt en steeds vaker en langer uitvalt dan kan een werkgever daarop niet anticiperen qua werk en gelet op die beperkingen kan het niet van een werkgever gevraagd worden om zo iemand in dienst te nemen. Het Schattingsbesluit zegt dan dat die arbeid buiten beschouwing moet worden gelaten.
Het briefje van de CEC van het UWV zegt hier helemaal niets over..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Zo 19 Okt 2025, 17:40

Vervolg

Jim Faas oud-verzekeringsarts en jurist geeft duidelijke en verhelderende informatie; Bron https://x.com/JimFaas/status/1978813267393810663 en intern bericht UWV; Bron https://x.com/JimFaas/status/1978813267 ... 63/photo/1
.. :arrow: NIEUW! :arrow: FOLLOW-UP UWV VAN DE CENTRALE RAAD UITSPRAKEN OVER ME/CVS

- iets om breed te verspreiden

- over de uitspraken waarin de Raad het UWV opdroeg 3 ME/CVS zaken opnieuw te beoordelen en de resultaten van onderzoeken van Cardiozorg daarin nadrukkelijk te betrekken is eerder uitvoerig geschreven

- in alle 3 zaken is inmiddels met terugwerkende kracht IVA toegekend

:arrow: nu is er ook een intern UWV bericht verschenen over hoe te handelen bij het beoordelen van cliënten met ME/CVS - naar aanleiding van de uitspraken

:arrow: extra interessant is deze slotopmerking

:arrow: :idea:Let op! Verzoeken om terug te komen op een eerdere beslissing moeten nog tot nader bericht worden aangehouden. Besluitvorming over de aanpak van deze herzieningsverzoeken is nog niet afgerond.’.
In herinnering:.
Bron viewtopic.php?f=5&t=2595&start=590#p31829 .. - in vergelijkbare afgesloten zaken: hier is herziening aan de orde
:arrow: UWV, SZW, kamer aan zet om en hoe dit aan te pakken..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Terug naar “Gezondheid Algemeen”