Stress zorgt voor hersenafwijkingen: 'We hebben een andere levensstijl nodig om ramp te voorkomen'

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Roxy

Stress zorgt voor hersenafwijkingen: 'We hebben een andere levensstijl nodig om ramp te voorkomen'

Berichtdoor Roxy » Ma 05 Nov 2018, 17:58

Omroep Brabant
4 november 2018
HELMOND - De westerse wereld staat aan de vooravond van misschien wel de grootste crisis ooit. De oorzaak is stress. De mens als soort functioneert niet meer in de huidige samenleving, wat momenteel al desastreuze gevolgen heeft. Dat zegt Erik Matser, klinisch neuropsycholoog uit Helmond.

Hij is daarbij niet terughoudend. "Als wij zo doorgaan hebben we geen atoombom nodig om onszelf volledig uit te roeien. We hebben een andere levensstijl nodig om een ramp te voorkomen. Door onze manier van leven ontwikkelen veel mensen hersendisfuncties en krijgen daardoor hardnekkige klachten die het functioneren ernstig kunnen belemmeren. Zelfs huisartsen weten dat vaak niet."

Matser heeft, mede op basis van eigen bevindingen, meerdere medische publicaties over het onderwerp op zijn naam staan. "We zijn het contact kwijt met wie we werkelijk zijn. En we weten niet meer wat we nodig hebben om gezond en energiek te blijven."
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/287 ... -voorkomen
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: Stress zorgt voor hersenafwijkingen: 'We hebben een andere levensstijl nodig om ramp te voorkomen'

Berichtdoor Roxy » Ma 05 Nov 2018, 18:12

Chronische stress
Dr. Pierre Capel on the Power of the Mind & the Science of Wim Hof; Bron https://www.youtube.com/watch?v=tvIYLCkOWnI
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Re: Stress zorgt voor hersenafwijkingen: 'We hebben een andere levensstijl nodig om ramp te voorkomen'

Berichtdoor Roxy » Ma 05 Nov 2018, 20:42

Effecten van stress op de hersenen; Bron http://www.bewegenvoorjebrein.nl/psychi ... -hersenen/
Stress is in feite niet meer dan een biologische reactie op een potentieel gevaarlijke situatie. Vanaf het moment dat we een gebeurtenis als bedreigend inschatten, gaat ons zenuwstelsel het lichaam automatisch voorbereiden op ‘vechten of vluchten’. In een eerste fase zullen onze bijnieren adrenaline aanmaken: spieren spannen zich aan, onze hartslag versnelt en de bloeddruk stijgt.
Als de situatie oncontroleerbaar en bedreigend blijft, zal na enkele minuten ook een tweede systeem in werking treden: onze bijnierschors zal cortisol gaan aanmaken. Dat stresshormoon zorgt er onder meer voor dat we emotionele ervaringen beter onthouden. In onderstaand filmpje (Engelstalig) worden in rap tempo de verschillende negatieve effecten van chronische stress op ons hele lichaam duidelijk gemaakt.

Bij langdurige stress blijft meer cortisol geproduceerd worden. Onder invloed van cortisol verandert langdurige stress de structuur van onze hersenen (onder voetnoot 1 is te lezen hoe dat proces neurologisch precies in z’n werk gaat). Cortisol is namelijk een neurotoxische stof, die bij te grote hoeveelheden in het bloed de hippocampus beschadigt.
De hippocampus heeft normaliter onder andere een remmende werking op de hypothalamus en daarmee op de stress-as, ook wel HPA-as genoemd (Hypothalamic Pituitary Adrenal Axis). De remmende werking van de hippocampus op deze HPA-as neemt af onder invloed van de te hoge cortisolspiegels en hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel waarbij stress leidt tot meer stress door een toegenomen en blijvende productie van cortisol.

Waar het dus op neerkomt, volgens bovenstaand verhaal van dr. Erik Scherder:
1. Stress start in de Hypothalamus.
2. Die veroorzaakt de aanmaak van cortisol – het stress hormoon.
3. Dat activeert de Hippocampus, die stress afremt (en je geheugen regelt).
4. Teveel stress leidt tot een overwerkte Hippocampus…
5. …en schaadt je Frontale Lob, die je Amygdala moet remmen.
6. Een ongeremde Amygdala betekent een ontketening van negatieve emoties.
7. Wat weer stress in de Hypothalamus aanwakkert.

De verminderde werking van de hippocampus uit zich daarnaast ook in de volgende symptomen: geheugenproblemen, depressie en angststoornissen. Dit is dan ook de verklaring voor de veelal aanwezige verslechtering van geheugenfunctie en concentratievermogen bij mensen die last hebben van chronische stress / een burnout.

Verlies aan hersenmassa
Uit een onderzoek aan de universiteit van Yale blijkt dat chronische stress ook leidt tot een verlies aan synaptische functies. Synapsen zijn de plaatsen waar de overdracht van elektronische signalen tussen verschillende hersencellen normaalgezien plaatsvindt. Dat zou op zijn beurt dan weer leiden tot een verlies aan grijze massa in de prefrontale cortex, het gebied dat cognitieve en emotionele functies als het nemen van beslissingen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing regelt. Omdat de prefrontale cortex onze cognitieve functies reguleert, heeft die normaal gezien een dempend effect op die delen in de hersenen die onze emotionele responsen aansturen. Ook op het deel dat in geval van stress moet inschatten of een situatie al dan niet bedreigend is. Wanneer de massa in de prefrontale cortex afneemt, zal dus ook de angstrespons bij stress minder goed onder controle kunnen worden gehouden.
Omdat chronische stress ook de grijze massa in de prefrontale cortex blijkt te verkleinen, kan het bovendien een negatieve invloed hebben ons geheugen en op de manier waarop we dingen aanleren.

Verhoogde angstrespons
De combinatie van het verlies aan grijze massa en een teveel aan witte hersenstof, kan zeer schadelijk zijn voor ons verstandelijk en emotioneel systeem en kan zelfs angst- en stemmingsstoornissen in de hand werken. Je kunt je voorstellen dat wanneer de verbinding tussen je emotieregulerend systeem en het geheugen aanzienlijk verbetert, je angstresponsen ook veel sneller en heviger zullen zijn. Dat is bijvoorbeeld wat je ziet gebeuren bij mensen met een posttraumatische stressstoornis. In feite komt het allemaal neer op een soort van sensitisatie. De hersenen van mensen die lange tijd onder grote stress hebben gestaan, zullen na verloop van tijd een overgevoeligheid voor stressors ontwikkelen. Daardoor lokken ook kleine prikkels, enorm hevige stress- en angstreacties uit.
How stress affects your body - Sharon Horesh Bergquist; Bron https://www.youtube.com/watch?v=v-t1Z5-oPtU

Wat is stress en wat kunnen we eraan doen? Minicollege van hoogleraar Erik Scherder; Bron https://www.youtube.com/watch?v=FMwu3fjum1g

How stress affects your brain - Madhumita Murgia; Bron https://www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 06 Nov 2018, 15:20

Telegraaf
6 november 2018
7,5 miljoen verzuimdagen door psychische klachten
Zorgen om burn-outepidemie
Amsterdam - Steeds meer werknemers komen ziek thuis te zitten wegens psychische klachten, zoals een burn-out. En wie eenmaal opgebrand is, zit ook steeds langer ziek thuis. Dat is zorgwekkend, zegt ArboNed.
Steeds meer langdurig zieken lijden aan psychische klachten. Het duurt meer dan zeven maanden om daarvan te herstellen.
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.telegraaf.nl/financieel/276 ... utepidemie

Daisy

Berichtdoor Daisy » Za 12 Jan 2019, 12:12

Ik heb de filmpjes gezien en vind vooral de uitleg van hoogleraar Erik Scherder heel goed.

Wij als Lymepatiënten hebben chronisch stress ontwikkeld door alles wat er 'om onze ziekte heen' gebeurd waar we niet altijd grip op hebben.
Als je dan uitgelegd krijgt bij het zien van zo'n filmpje wat er allemaal gebeurt in ons hersengebied en dat dit ook een de weerslag heeft op onze lichamelijke situatie, want lichaam en geest werken nauw samen, dan kan je het beter plaatsen.

Ik zelf heb door de jaren heen chronische stress ontwikkeld zonder het te weten, maar ik merkte het dat ik niet goed meer reageerde op onverwachte situaties.
Ik raakte al door het minste geringste van slag, of raakte zelfs in paniek wat minutenlang duurde. Ik heb dat na laten kijken door een EEG, met allemaal elektroden op mijn hoofd.
En inderdaad, mijn hypothalamus en amygdala waren ontregeld. Normaal gesproken moet bij een schrikreactie de stress die ontstaat binnen een halve minuut weer verdwijnen, maar bij mij bleef het dus meer dan een minuut aanwezig, langer dan een minuut gaf het apparaat niet meer aan. Dus dit was bij mij niet normaal.
Dit is een paar jaar geleden ontdekt. Ik heb een cursus gevolgd om de Amygdala weer onder controle te krijgen. En ook mindfulness toe te passen.
Wat Erik Scherder zegt heeft me ook geholpen: BEWEGEN.... Vooral in de natuur wandelen. Nu ik mijn hond niet meer heb, is dat toch nog iets wat ik weer vaker moet gaan doen. Ook fietsen is goed, en gelukkig doe ik dat eerder dan wandelen.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Za 12 Jan 2019, 13:29

Ik heb er ook een samenvatting proberen te maken van deze best wel ingewikkelde materie, toch wil ik graag hier plaatsen, ook al heb jij dat Roxy ook gedaan. Je hebt in jou bericht het voorgaande beschreven wat hij heeft gezegt, en wat hier niet in voorkomt, je kan het youtube filmpje nog bekijken heel interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=FMwu3fjum1g

De belangrijkste zaken van de hersenfuncties die betrekking hebben op chronische stress, en wat je eraan kan doen.
Hypocampus - Hypothamus - Frontale lob - Amygdala - Dit hele circuit heeft met elkaar te maken, vooral de remmende werking ervan.
De Amygdala is bekent om de opslag van negatieve emoties, als het de kans krijgt activeert het heel graag de hypothalamus. Maar normaal gesproken dan remt de frontale lob keurig op de amygdala, en is er niks aan de hand. Maar als je chronisch gestrest bent doet de frontale lob het minder goed, en krijgt de amygdala de kans om zich te uiten.
Dan ben je meer met negatieve emotie bezig en meer verdrietig en schrikachtig.

Wat kan je helpen?
BEWEGEN
MUZIEK
EMPATISCH VERMOGEN
SLAPEN
Deze dingen hebben allemaal een positief effect op het hele circuit van deze hersengebieden.
Het staat allemaal dit het boek beschreven:
Bijlagen
Boek Laat je hersens niet zitten.jpg
Boek Laat je hersens niet zitten.jpg (13.22 KiB) 8710 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Daisy op Za 12 Jan 2019, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Luister naar je lichaam.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Za 12 Jan 2019, 14:01

"Verhoogde angstrespons
De combinatie van het verlies aan grijze massa en een teveel aan witte hersenstof, kan zeer schadelijk zijn voor ons verstandelijk en emotioneel systeem en kan zelfs angst- en stemmingsstoornissen in de hand werken. Je kunt je voorstellen dat wanneer de verbinding tussen je emotieregulerend systeem en het geheugen aanzienlijk verbetert, je angstresponsen ook veel sneller en heviger zullen zijn. Dat is bijvoorbeeld wat je ziet gebeuren bij mensen met een posttraumatische stressstoornis. In feite komt het allemaal neer op een soort van sensitisatie. De hersenen van mensen die lange tijd onder grote stress hebben gestaan, zullen na verloop van tijd een overgevoeligheid voor stressors ontwikkelen. Daardoor lokken ook kleine prikkels, enorm hevige stress- en angstreacties uit."

Dit doet dus de Amygdala.
Maar die kan je dus wel weer hertrainen. Er is een cursus hiervoor gemaakt: Amygdala Retraining Programme van Ashok Gupta
Ik heb dit programma gevolgd een aantal jaren geleden, en het heeft me enorm geholpen om meer zelfkennis te krijgen en gaf me ook handvaten die ik nog steeds gebruik.
http://www.guptaprogramme.com/wp-conten ... e-Page.pdf

hier een beschrijving wat de cursus inhoud. Voor wie hierin is geïnteresseerd.

PS
Ik zag een zin staan met uitleg over wat de oorzaken kunnen zijn van een overactieve Amygdala:

Bij MCS (Multiple Chemical Sensitivities) kan de trigger een blootstelling aan een toxine zijn.) Wat is MCS?
,Chemicaliën beïnvloeden ons zenuwstelsel, ons hormoonsysteem, ons immuunsysteem. Ze veroorzaken vermoeidheid, depressies, slaapproblemen, burn-out en verslechteren de spermakwaliteit.
Het aantal mensen met klachten loopt de komende jaren verder op. MCS patiënten zijn als de kanaries in de mijn. Stierven de vogels, dan waren er giftige gassen aanwezig en moesten de mijnwerkers maken dat ze wegkwamen.
MCS-patiënten vallen als eerste om, al zijn de omstandigheden voor iedereen ongezond.’’

,,Zolang de ziekte niet serieus wordt genomen, vallen veel meer slachtoffers. Tot die tijd doen mensen er verstandig aan om hun leefomgeving zo schoon mogelijk te houden, vrij van chemicaliën en draadloze verbindingen.
Hoe moeilijk dat misschien ook lijkt.”

https://www.gezondheidenco.nl/295559/mc ... e-stoffen/

Ik ben gevoelig voor geuren sinds de ziekte van Lyme. Ook heb ik toxische stoffen in mijn hersenen. Dat zorgt er ook voor dat geluiden bij mij veel harder binnenkomen en ik me niet meer kan consenteren. Ook overgevoeligheid voor emoties is sindsdien behoorlijk aanwezig.
Het maakt dat ik me vaker moet terugtrekken, ook al is het ergens heel gezellig.
Daarom is het fijn te weten dat er wel iets is wat de hersenfuncties betreft om wat meer verlichting te krijgen.
We blijven als (ex)lymepatiënten leren, en we blijven eraan werken.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 12 Jan 2019, 15:17

Hallo Daisy,
Dank voor de aanvullende interessante informatie!

Door ziekte en ontstekingen in de hersenen, dat bij de ziekte van Lyme ook voor kan komen, ontstaat er chronische stress.
Langdurige chronische stress kan tot andere aandoeningen/ziekte leiden als diabetes, chronische pijn fibromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom/ziekte ME, paniek aanvallen, onvruchtbaarheid, obesitas, slaapstoornissen, osteoporose, aderverkalking, anorexia, etc.
Lees het artikel van Prof dr P.C waar het goed wordt uitgelegd met plaatjes en goed te begrijpen tekst; Bron Publicatie; https://meditationtogo.nl/publicaties/ (ook over Amygdala, Hypothalamus).

Chronische stress gaat niet over met het slikken van medicijnen en pillen. Bij de reguliere Lyme antibiotica behandelingen is er geen aandacht voor chronische stress en wat het kan veroorzaken en is er geen aandacht voor de mogelijkheden van het behandelen en verminderen van chronische stress.
Mensen -Lyme patiënten- zullen dan ook zélf andere mogelijkheden moeten gaan zoeken en gaan toepassen om te zorgen voor ontspanning van het lichaam en de geest om daarmee de chronische stress te verminderen.
Een voorbeeld is het aanleren van meditatie of het luisteren naar meditatie muziek. Prof dr P.C legt het duidelijk uit bij 'Concentratieoefeningen/Meditatie, Luxe of Noodzaak?'; Bron https://meditationtogo.nl/publicaties/

Van een interessante lezing is een boekje verschenen met een cd met muziek samengesteld door yoga lerares M.L.P. de cd luister ik regelmatig; lees meer Bron http://www.mindfulnesshetgooi.nl/docs/E ... DeOren.pdf

Een andere mogelijkheid kan Tension Releasing Exercises (TRE) zijn; lees meer Bron viewtopic.php?f=29&p=22577#p22577

Oxidatieve stress
Eén van de oorzaken van oxidatieve stress is ziekte en ontstekingen in het lichaam, organen, hersenen dat ook van toepassing kan zijn bij de ziekte van Lyme.
Wat gebeurt er in je lichaam bij oxidatieve stress?; Bron https://www.youtube.com/watch?v=72dAGxRIYy4
Prof M.M over oxidatieve/nitrosative stress; Bron https://www.youtube.com/watch?v=RLCQXvYrfTU

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 13 Jan 2019, 17:12

Psychologie Magazine; Bron https://www.psychologiemagazine.nl/
4 mei 2010
Wat doet stress met ons lichaam en brein?
Is stress slecht voor je?
Maar hoe meer de stressreactie chronisch wordt geactiveerd, hoe harder ons immuunsysteem juist achteruit holt.

Zoals gezegd regelt het stresshormoon cortisol dat er meer energie vrijkomt. Die energie moet wel ergens vandaan komen. Is het cortisolniveau chronisch verhoogd, dan beknibbelt ons lichaam op het onderhoud aan het immuunsysteem. Daardoor worden we op den duur kwetsbaarder voor ziektes. Daarnaast kunnen een chronisch verhoogde hartslag en bloeddruk schadelijk zijn voor hart en bloedvaten.
Stress laat ook zijn sporen na in het brein
De hippocampus – een hersengebied dat belangrijk is voor leren, onthouden en navigeren – functioneert normaal gesproken als een soort uit knop voor de stressreactie. Het gebiedje merkt verhoogde cortisolspiegels op, en schroeft de aanmaak van dat hormoon vervolgens terug.
Chronische stress beschadigt de hippocampus echter, waardoor het cortisolniveau hoog blijft, waardoor de hippocampus nog meer beschadigt – een vicieuze cirkel. Bij ouderen (gemiddeld 74 jaar) die vijf jaar lang werden gevolgd, bleken hoge cortisolniveaus gepaard te gaan met een 14 procent kleinere hippocampus, en dus een slechter geheugen en meer moeite om de weg te vinden door een doolhof.

Naast de hippocampus beïnvloedt stress ook de amygdala, een hersengebiedje dat continu een oogje in het zeil houdt voor gevaar.
Lees meer Bron https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... -en-brein/

Daisy

Berichtdoor Daisy » Zo 13 Jan 2019, 18:13

Tja..... daar heb je hem weer: De AMYGDALA. :shock:

"Leidt acute stress al tot een overgevoelige amygdala, uit dierexperimenten blijkt dat wanneer stress drie weken aanhoudt, de uitlopers van hersencellen in de amygdala beginnen te groeien. De zenuwcellen in de prefrontrale cortex, helemaal voor in het brein, krimpen juist – terwijl net dát hersengebied de amygdala in bedwang kan houden".

"De Amygdala is bekent om de opslag van negatieve emoties, als het de kans krijgt activeert het heel graag de hypothalamus".

Door de jarenlange stress i.v.m. de ziekte van Lyme en niet echt begrepen te worden door de buitenwereld en zelfs niet door de medische wereld,
is het niet vreemd dat wij de stress veel sterker ervaren.

Ik vind het een erg interessant onderwerp, hoewel je er erg goed naar moet zoeken.
Het is natuurlijk ook geen gemakkelijk onderwerp wat je even met je buurvrouw bij de koffie bespreekt. ;)

Daisy
Luister naar je lichaam.

Terug naar “Off-Topic Café”