Aanhoudende koorts

Ingebee

Aanhoudende koorts

Berichtdoor Ingebee » Za 16 Jan 2021, 08:27

Goedemorgen,
Wat een informatie is hier te vinden! Toch nog een vraag om hulp omdat ik weinig kan vinden over koorts.
Ik heb inmiddels in elk geval al 13 weken koorts/verhoging. Misschien langer want ik merk er vaak niet veel van. Alleen als ik binnen actief ben, krijg ik het heet. Wel veel rillingen gehad, zweten ‘s nachts wel (of is dat de pre-menopauze? Ben 42). Spiertrillingen in bovenbeen en buik (nu bijna niet meer). Ook vaak een erg vervelend gevoel in mijn hoofd. Iets als misselijk en/of duizelig maar niet helemaal. Het suist wat in mijn voorhoofd/gezicht lijkt het. Hoofdpijn is er ook, vooral voorkant/gezicht. Dan voel ik me echt ziek. Dus daar zou ik wel vanaf willen ;)
Na bloedonderzoek kwam er een positieve uitslag op Lyme met twee banden: p18 en VlsE. Weet niet wat die betekenen maar ik mocht meteen met 30 dagen doxicycline starten van de internist. In de zomer heb ik in Noorwegen twee teken van me afgeveegd, ze zaten niet vast volgens mij. Geen kring dus, ik weet niet of dit de boosdoeners waren. In mijn jeugd ook wel eens een teek gehad.
Ik merk een beetje verbetering. Ik heb nog 7 dagen te gaan. Maar heb een keer al paar dagen achter elkaar weinig last gehad (van mijn hoofd). Mijn temperatuur blijft echter nog hoog. Voor de ab was hij bij elke meting tussen de 38 en 38,8. Nu zakt hij wel eens naar 37,7 of zelfs 37,4.

Ook heb ik erg veel last van mijn elleboog. Al eens tenniselleboog gehad dus dacht nu weer. Maar na fysio, krachtoefeningen etc werd het dit najaar niet beter. Nu eerder erger, ‘s ochtends en van kou stijf en pijnlijker. Kan geen potje open krijgen.

Heeft iemand een idee of die elleboog een symptoom kan zijn?
En vraag twee, iemand ervaring met dit soort verhoging/koorts?
En nog iets, die p18 heb ik gevonden, dat lijkt volgens mij idd op Lyme te wijzen, maar die VlsE, weet iemand daar iets over te vertellen?

Ingebee

Re: Aanhoudende koorts

Berichtdoor Ingebee » Ma 18 Jan 2021, 17:00

Niemand ervaring met koorts? Ik weet ook niet meer waar ik moet zoeken. Ik hoop op een reactie, al is het maar ‘geen ervaring met koorts’.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Ma 18 Jan 2021, 17:36

Nee sorry, in mijn 8 jaar ziek zijn heb ik slechts 1x een dagje koorts gehad.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 19 Jan 2021, 07:07

Ingebee schreef:Niemand ervaring met koorts? Ik weet ook niet meer waar ik moet zoeken. Ik hoop op een reactie, al is het maar ‘geen ervaring met koorts’.

Hoi Ingebee,

Welkom op het Lyme forum.

Geen ervaring met koorts wel met een pijnlijke tenniselleboog.

Ben jij ook op TBE virus getest?

Bron: Stichting Tekenbeetziekten, lees meer

Borrelia burgdorferi sensu lato-infected Ixodes ricinus collected from vegetation near the Arctic Circle

Dag Hvidsten Snorre Stuen

Bron: sciencedirect.com, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Di 19 Jan 2021, 19:28

Of misschien heb je een Borrelia miyamotoi infectie? Veroorzaakt Tickborne Relapsing Fever.
De koorts is daarbij wel beschreven als cyclisch (aantal dagen koorts, daarna paar dagen koortsvrij en dan weer opnieuw).

Ingebee

Berichtdoor Ingebee » Di 19 Jan 2021, 21:59

Bedankt voor jullie reacties (en het welkom)!
Beide suggesties lijken wel wat overeen te komen. In Noorwegen komt tbe langs de zuidkust in elk geval al zoveel voor dat er tegen kan worden ingeënt, googlede ik. Ik ga dit maar even bespreken de volgende keer bij de internist (als de koorts nog zo lang aanhoudt).

RoelA

Berichtdoor RoelA » Di 19 Jan 2021, 22:52

Weet wel dat voor TBE geen behandeling bestaat, anders dan ondersteunende maatregelen zoals ontstekingsremmers etc.
Als je koorts zakt door de doxy dan is de kans groot dat het om een bacteriële infectie gaat (of eventueel een parasitaire infectie; malaria, babesia, etc.)

Maar goed, in principe kan het ook gewoon om lyme gaan natuurlijk. Symptomen verschillen behoorlijk van persoon tot persoon.

Wat betreft de VlsE, dit is een oppervlakte proteine van de lyme bacterie: https://proteopedia.org/wiki/index.php/ ... _bacterium

Overigens, is het echt koorts wat je hebt? Weet nog van vroeger dat ik me bij koorts echt ijskoud voelde met rillingen.
Zweten en heet voelen is dus niet specifiek iets van koorts (maar ongetwijfeld wel een reactie van het immuunsysteem), want hier heb ik voorheen ook wel last van gehad zonder temperatuursverhoging.

Ingebee

Berichtdoor Ingebee » Wo 20 Jan 2021, 23:04

Volgens mij zakt de temperatuur nu vaker naar rond de 37,5. Maar dagelijks nog wel boven de 38. Tja, dan is het dus niet een paar dagen weg. Heb in het begin al twee nieuwe thermometers gekocht omdat ik het zo raar vond.
Had het een tijdje bijgehouden, en blijkbaar was het ook zo in november. Zakt niet echt.
De hoofdpijn is wel bijna weg, dat scheelt. Het beroerde gevoel niet.
Maar TBE, het past gelukkig niet helemaal qua verloop, voor zover ik kan nagaan. Veel te heftig.
Die borrelia miyamotoi, ik kan er maar weinig leesbaars over vinden. Alleen dat er koorts bij hoort en Lyme-achtinge symptomen. Maar ik denk dat het wel goed zou kunnen. Ook omdat mijn teek uit Noorwegen komt.
Morgen laatste doxicycline. Dan nog maar een paar weken tijd geven? Heb wel nieuwe afspraak staan maar dat duurt nog wel even.
Het is fijn om het even op te schrijven, en dat mensen het lezen die er zelf ook mee te maken hebben. De ene dag/moment gaat het goed, volgende niet. Lastig voor de omgeving. Gelukkig voor mij zijn mijn klachten niet al te heftig, dat besef ik hier op dit forum maar al te goed.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 21 Jan 2021, 15:34

Ingebee schreef:Die borrelia miyamotoi, ik kan er maar weinig leesbaars over vinden.

Hoi Ingebee; misschien heb je wat aan deze informatie over Borrelia Miyamotoi op het Lyme forum?

Volgens mijn Lyme arts en ook volgens mijzelf zijn laaggradige (persisterende) infecties verantwoordelijk voor veel verschillende chronische ziekten.

Mijn klachten zijn ook niet zo heftig als bij sommigen maar invaliderend zijn ze in ieder geval wel :cry:

Gelukkig kun jij ook relativeren.

The Global Search for Education: Norway - Ticks

C. M. Rubin

Bron: HuffingtonPost, lees meer

P. S. : Ik ben in Hongarije ziek geworden dus ook bij mij was het een hele zoektocht welke pathogenen waar een grote rol spelen.

Wellicht is het een idee om eens de telefoon dienst van de Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten te bellen?
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Ingebee

Berichtdoor Ingebee » Za 23 Jan 2021, 21:43

Bedankt voor je reactie. Ik heb weer een boel gelezen.
En fijne tip, ik ga volgende week bellen. Dan maar even kijken hoe verder. Als leek lijkt het mij wel passend bij mijn symptomen, de borrelia miyamotoi.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”