RTL Nieuws
Jean-Paul heeft MS, maar wordt misschien uit huis gezet door de gemeente http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/jean ... e-gemeente
Jean-Paul heeft MS, maar wordt misschien uit huis gezet door de gemeente
Bij de 45-jarige Middelburger Jean-Paul 't Gilde werd door de politie ruim 300 gram wiet in huis gevonden. Zelf zegt hij dat hij het nodig heeft om de symptomen van zijn ziekte MS te verminderen, maar de politie en gemeente geloven hem niet en willen hem uit huis zetten.
Het begon allemaal in juni. Jean-Paul stond onder de douche, om zijn spieren op te warmen zodat hij weer kon lopen, toen hij de hond beneden hoorde blaffen. "Er stonden zeven politieagenten in de tuin, ze bonkten heel hard op de deur."
Anonieme tip
Jean-Paul was zich van geen kwaad bewust, maar werd door de politie onder de douche uitgehaald en naar het bureau gebracht. "Ik zat spastisch en trillend in de auto."
Daar kreeg hij uitgelegd wat er aan de hand was: iemand had de politie anoniem getipt omdat Jean-Paul harddrugs zou dealen. Niets van waar, volgens Jean-Paul zelf, maar de politie vond bij de inval wel 300 gram softdrugs. Dat bevestigt volgens PZC ook de juriste Lillian Gouw namens de burgemeester, waarbij ze het politierapport volgt.
Jean-Paul: "Ze vonden veertien gram wiet, en ik had een zak bladeren waar ik thee van zet zodat ik geen last heb van krampen en spastische neigingen", zegt Jean-Paul. "Maar omdat dat bij elkaar meer dan 300 gram woog, gaan ze ervan uit dat ik een dealer ben.
Terwijl ik het heb omdat mijn huisarts dat aanraadt. Ik heb ze zelfs een doktersverklaring laten zien."
Huurcontract opzeggen
Toch wil de gemeente Middelburg hem uit huis zetten. In de Zeeuwse stad kan het bezit van meer dan vijf gram softdrugs ervoor zorgen dat iemand drie maanden zijn eigen woning niet meer in mag. Sinds februari dit jaar voert de gemeente dat beleid, om zo op te treden tegen drugshandelaars.
En als iemand eenmaal tijdelijk uit huis wordt gezet door de gemeente, kan dat voor de woningcorporatie van de huurder reden zijn om het huurcontract op te zeggen. Een paar dagen na de inval kreeg Jean-Paul dan ook meerdere brieven in de bus. "Eén van de gemeente, waarin ze zeiden dat ze mijn deur dicht gingen timmeren, en één van de woningcorporatie waarin ze zeiden dat ik mijn huis uit moest."
'Ik kan soms niet eens lopen'
Voor Jean-Paul zou het een ramp zijn als hij uit huis gezet wordt. "Ik kan soms niet eens lopen, omdat mijn benen verlamd zijn door de MS. Maar nu word ik misschien op straat gezet. Dan heb ik geen postadres, en dus geen uitkering, en dan kan ik geen medicijnen krijgen."
"En als ik geen medicijnen krijg, dan verergeren mijn klachten. Ik kan echt niet zonder mijn huis, ik zou niet weten waar ik naartoe moet. In een ander huis gaan wonen kan ik niet zomaar, want ik heb door de MS een hele lage weerstand. Uit huis gezet worden zou echt het ergste zijn dat mij kan overkomen."
Hopen op meevaller
En dus blijft Jean-Paul, op aanraden van zijn advocaat, gewoon in zijn huis zitten. "Hij zegt dat ik niet moet ingaan op de brieven. Komende week is de uitspraak in het kort geding, dan hoor ik of ik er mag blijven wonen. Ik ga nu van het ergste uit, dat ik op straat kom te staan. Dan kan het altijd nog meevallen."