Medicinale wietolie - Gezondheid - Zelfbeschikkingsrecht

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
VerlorengezondheidM

Re: Medicinale wietolie - Gezondheid - Zelfbeschikkingsrecht

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 23 Nov 2016, 21:54

@NickyC en anderen,

Weet jij of cannabis olie en wietcake ook een immuunmodulerende werking hebben op patienten?

Alvast bedankt.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 23 Nov 2016, 22:59

In de herhaling.. :)
Roxy schreef:Aangereikt in mijn pv. Met dank aan LolaLyme!
Lola Lyme schreef:
Roxy schreef:Ik heb begrepen dat de wietolie tevens een immuun regulerende en modulerende werking heeft.

Afbeelding

Cannabinoïden en het immuunsysteem

Het endocannabinoïdensysteem of ECS, is een opmerkelijk complex signalerings- netwerk dat grote gevolgen in het lichaam heeft.
Er zijn al veel studies gepubliceerd die onderzoek deden naar de effecten van de verschillende onderdelen van het ECS met betrekking tot eetlust, stofwisseling, bloedsuiker regulering, obesitas, pijn bestrijding, oxidatieve stress, thermoregulatie, gezondheid van het oog, stemming, geheugen, en nog veel en veel meer.

Echter, één zeer bijzondere en interessante therapeutische toepassing van het ECS is die op het immuunsysteem, of zoals sommige wetenschappers het noemen de modulatie van het ”immuno-cannabinoid”.
Eenvoudig gezegd, kan het ECS helpen bij het reguleren of variëren van de eigenschappen, de toon, en de algehele werking van het immuunsysteem. Hoewel de immunomodulerende effecten van het ECS niet volledig is opgehelderd, is het veelbelovend wat we inmiddels wel weten.

Ten eerste, in optimale concentraties, kunnen sommige cannabinoïden een ontstekings- remmende werking hebben bij patienten met auto-immuunziektes (bijvoorbeeld multiple sclerose, artritis, lupus, encefalitis, Parkinson).
Cannabidiol (CBD) is bijzonder krachtig in dit verband.
Ten tweede is aangetoond dat cannabinoïden een rol spelen bij de modulatie van neurogenese en neurodegeneratie.

Lees meer en bron: Cannabinoïden en het immuunsysteem

Adv Exp Med Biol. 1995;373:103-13.
Marijuana, receptors and immunomodulation.
Friedman H1, Klein TW, Newton C, Daaka Y.

Thus, immunomodulation induced by THC may be related to receptor effects as well as unrelated to such receptors. It is clear that THC and other cannabinoids are excellent tools for studying the mechanisms of immune modulation, especially altered susceptibility to microbial infection.

Lees meer Bron: NCBI
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 23 Nov 2016, 23:12

Hoi Nicky,
NickyC schreef:Ps, Roxy , wat lijkt mij dat machteloos zijn/voelen met je broer :(
Dat is het ook. Je staat als familie aan de zijlijn geparkeerd en kunt niets doen.
De internist waar ik bij ben en mijn broer in verband met de schildklierziekte Graves plus een oogziekte, vitamine D tekort, vitamine B12 tekort werd behandeld met goede resultaten (kan hij niet meer naar toe omdat door de Zorgverzekeraar de kosten niet meer worden vergoed) is van mening dat er lichamelijk iets niet goed is en dat er goed controle bloedonderzoek en andere onderzoeken moeten worden gedaan om de oorzaak van depressiviteit te achterhalen en dat hij onterecht in de psychische hoek zit.
Het is op een gegeven moment zo slecht met hem gegaan dat je elke dag een telefoontje verwachtte.. Dat is wat naar de achtergrond gegaan maar het kan nog steeds gebeuren.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 24 Nov 2016, 00:36

@Sproetje,
Roxy schreef:
Roxy schreef:
Sproetje schreef: Door het als slaapmiddel of erger nog, medicijn voor lyme aan te prijzen, dat in wezen (ook al zou je die psychische klachten buiten beschouwing laten ) slecht is voor de No-ONOO cyclus -hoewel dat ook weer psychische klachten geeft- die gepaard gaat met de ziekte van lyme.
THC en andere cannabidonolen versterken dit metabolisme
Maar THC is de ergste.

THC en andere cannabidonolen zijn schadelijk voor lymepatiënten, dat is goed duidelijk voor iedereen

Wat is er niet goed aan om wietolie als slaapmiddel te gebruiken?

En waar staat te lezen, heb je daar informatie, artikelen, publicaties van, dat wietolie slecht is voor de NO-ONOO cyclus?

Mag ik de wetenschappelijke onderbouwingen informatie, artikelen, publicaties met links van je ontvangen?
Ik zie dat graag tegemoet :) in het openbaar zodat het ook voor de andere mensen/leden die geïnteresseerd zijn is te lezen en kennis op willen doen goed is.
Of is het misschien een wetenschappelijke interpretatie en conclusies die door jou persoonlijk zijn gemaakt? Dat kan ook het geval zijn en daar ben je uiteraard vrij in.
Ik kijk uit naar de wetenschappelijke onderbouwingen informatie, artikelen met links die jouw stellingen kunnen bevestigen. Neem je daar de tijd en moeite even voor? dat zal het interessante gesprek/discussie en de beeldvorming voor andere mensen ook ten goede komen. Alvast dank :)!

Edit 25-11: de gevraagde wetenschappelijke onderbouwingen informatie, artikelen, publicaties die de stellingen kunnen bevestigen worden niet gegeven. Ik kan in dat geval aannemen dat die er niet zijn? en dat het een en ander persoonlijke wetenschappelijke interpretaties, aannames en conclusies zijn?

Algemene informatie. Dat je van THC in een psychose zou kunnen raken is bij de ziekte van Lyme een ongeloofwaardig verhaal. Iemand die in een psychose raakt is daar sowieso gevoelig voor.
Bij overmatig gebruik bij psychose gevoeligheid kan iemand in een psychose raken.
Medicinale wiet wordt niet overmatig gebruikt https://www.transvaalapotheek.nl/cannabis-olie-2/ , https://www.cannabisbureau.nl/medicinal ... -brochures , https://vimeo.com/155128200

Sproetje schreef:Ik wil jullie graag waarschuwen voor die THC die soms wordt aanbevolen hier op het forum.
Zoals iedere lymepatiënt weet, gaan lyme klachten vaak gepaard met soms ook psychoses.
THC is licht psychotisch, het is :evil: om dit te adviseren wanneer je lyme hebt.
Het gebruik van medicinale wietolie gaat overigens met druppels te starten met 1 druppel. De stelling dat mensen of Lyme patiënten met medicinale wietolie in een psychose zouden kunnen raken is onjuist.

Kan cannabis een psychose veroorzaken? http://www.vnn.nl/meer-weten-over/drugs ... roorzaken/
..Er is (nog) geen afdoende bewijs dat cannabis een psychose kan veroorzaken bij mensen die geen psychotisch verleden en geen aanleg voor een psychose hebben. Feit is namelijk dat van alle, naar schatting 300.000 blowers die Nederland telt, slechts een heel klein percentage psychotisch wordt. Voor zover bekend zijn dat alleen de blowers die bewust of onbewust gevoelig blijken voor psychoses.

Over de vraag of cannabis een langdurige psychose (schizofrenie) kan veroorzaken zijn de onderzoekers het niet eens. Waar echter geen twijfel over bestaat is dat cannabisgebruik een psychose kan veroorzaken bij mensen die daar aanleg voor hebben en dat cannabis op zich een psychose kan verergeren. Ook bestaat geen twijfel over het feit dat bij mensen die een psychose gehad hebben de kans op terugval groot is, als zij weer gaan gebruiken.

Mensen die aanleg hebben voor psychoses of schizofrenie is het af te raden om cannabis te gebruiken. De kans dat cannabis een psychose opwekt of een terugval in een psychose veroorzaakt is groot.
Cannabis kan wel een tijdelijke acute cannabis-psychose veroorzaken. Deze acute maar tijdelijke psychose kan optreden na gebruik van een hoge dosis cannabis. Iemand kan ernstig verward raken, last krijgen van hallucinaties, angst en opwinding. Deze toestand komt niet vaak voor en is bijna altijd het gevolg van inname van grote hoeveelheden cannabis, vaak door het eten van space-cake. In de meeste gevallen treedt er herstel op zodra het lichaam voldoende THC heeft uitgescheiden. De verschijnselen van een acute psychose zijn niet blijvend en verdwijnen snel.
Het gaat hier om het gebruik van wiet/cannabis in grote hoeveelheden/hoge dosissen van roken en of eten. Het gaat hier niet over het gebruik van medicinale wietolie.

Aanvulling: gezien de informatie die je geeft over de psychische klachten in het verleden/heden in het topic viewtopic.php?f=38&t=961&start=10 lijkt mij voor jou het gebruik van wiet/cannabis of medicinale wiet of medicinale wietolie waarschijnlijk niet geschikt https://www.transvaalapotheek.nl/cannabis-olie-2/ bijsluiter https://www.transvaalapotheek.nl/wp-con ... s-olie.pdf

Afbeelding Bij psychische en neurologische aandoeningen kan
CBD olie wel een goede optie zijn.

Goed om te weten bij de nieuwe antibiotica behandeling die je gaat starten bij een nieuwe arts, dat antibiotica en wiet/cannabis olie niet goed samen kunnen gaan in verband met de wisselwerking/interactie.
Veel sterkte gewenst bij de volgende behandelingen en ik hoop dat je verdere verbetering en of herstel zult gaan krijgen!

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 25 Nov 2016, 19:39

De neuroprotectieve effecten van cannabis https://sensiseeds.com/nl/blog/de-neuro ... -cannabis/ met dank aan @NMDA
NMDA schreef:Wel als je nog twijfelde over mijn eerdere posts dan moet je dit artikel over de werking van van CBD/THC olie eens lezen:

Bron: De neuroprotectieve effecten van cannabis

Er is veel onderzoek gedaan naar CBD als neuroprotectieve stof bij een herseninfarct. Men heeft aangetoond dat de stof de cerebrale doorbloeding na een herseninfarct vergroot en daardoor helpt om de omvang van het infarct te verlichten. In tegenstelling tot THC, dat de neiging heeft om bij herhaalde toediening minder werkzaam te worden, blijft CBD zelfs na veertien dagen herhaalde behandelingen werkzaam.

De wisselwerking tussen verschillende cannabinoïden en het glutamatergisch signaleringssysteem zijn nader onderzocht in een onderzoek uit 2000, getiteld Neuroprotective Antioxidants from Marijuana (Neuroprotectieve antioxidanten uit marihuana). In dit onderzoek heeft men in vitro, in celkweken met zenuwcellen die aan giftige hoeveelheden glutamaat werden blootgesteld, het neuroprotectieve vermogen van cannabidiol en verscheidene andere cannabinoïden bij ratten onderzocht.

Het is bekend dat een grote hoeveelheid glutamaat neurotoxiciteit veroorzaakt, die met name door de NMDA-, AMPA- en kainaat-glutamaatreceptoren wordt overgebracht, en leidt tot de vorming van stoffen die secundaire schade veroorzaken, zoals reactieve zuurstofverbindingen en tumornecrosefactor a. Men weet ook dat de activiteit van glutamaat door de aanwezigheid van antioxidanten wordt verminderd en omdat CBD en THC zeer bekend zijn als antioxidanten, was het duidelijk waarnaar verder onderzoek moest worden gedaan.

Uit het onderzoek bleek dat zowel THC als CBD de neuroprotectie verhogen en de neurotoxiciteit van de NMDA-, AMPA- en kainaatreceptoren verminderen. Bovendien wordt de mate van neuroprotectie niet vergroot door de werking van een specifieke cannabinoïdereceptorantagonist, wat erop wijst dat het werkingsmechanisme onafhankelijk is van de cannabinoïdereceptoren. In eerdere onderzoeken had men geconcludeerd dat cannabinoïdereceptoragonisten de belangrijkste neuroprotectieve stoffen waren. Cannabidiol is echter geen agonist, dus zijn neuroprotectieve vermogen moet ergens anders vandaan komen.

Dus wietolie is zowel een AMPA als een NMDA antagonist wat nogal een unieke eigenschap is (Agonisten maken Excitotoxicity erger en Antagonisten juist minder). De meeste middelen zijn vaak een NMDA antagonist of een AMPA antagonist maar voor allebei is zoals ik al eerder zei een vrij unieke eigenschap. En het bevordert ook nog eens de bloedtoevoer naar de hersenen wat zoals ik al in mijn eerdere posts aangaf een van de grootste oorzaken is van die NMDA en AMPA overactivatie (Excitotoxicity).

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 26 Nov 2016, 22:57

@Sproetje,
Om het TCM topic niet te vervuilen reageer ik de desbetreffende topics wietolie en vitamine B12.

Voor de helderheid en om te weten waar de tekst van de citaten vandaan komen geef ik de linkjes viewtopic.php?f=27&t=1302&start=10 , viewtopic.php?f=31&t=273&start=100 , viewtopic.php?f=31&t=273&start=110 , viewtopic.php?f=31&t=273&start=120
Sproetje schreef:
waar je zelf met medicinale wietolie geen enkele ervaring hebt en op basis van onvoldoende kennis telkenmale onjuiste uitspraken doet en onjuiste informatie geeft?

Op het desbetreffende topic over wietolie en B12 komen de vragen die ik hier stel niet aan de orde.
Ik heb daar de topicstarters nog niet deze vraag zien stellen.
Als er al mensen langs komen met slechte ervaringen wordt dat netjes genegeerd alsof het niet waar zou zijn.
Dat is slecht voor de kennis die er moet komen voor allerlei middelen gebruik mbt de ziekte van lyme.
Het is schadelijk dat bepaalde middelen worden aangeprezen bij deze ziekte, er is genoeg sluipreclame waar sowieso hier op het forum onvoldoende op wordt gelet.

De informatie die ik geef over B12 en wietolie zijn wetenschappelijke stukken.
Ik heb in dit medicinale wietolie topic geen wetenschappelijke stukken gezien. Of heb ik iets gemist?

Roxy schreef:
Sproetje schreef:Door het als slaapmiddel of erger nog, medicijn voor lyme aan te prijzen, dat in wezen (ook al zou je die psychische klachten buiten beschouwing laten ) slecht is voor de No-ONOO cyclus -hoewel dat ook weer psychische klachten geeft- die gepaard gaat met de ziekte van lyme.
THC en andere cannabidonolen versterken dit metabolisme
Maar THC is de ergste.

THC en andere cannabidonolen zijn schadelijk voor lymepatiënten, dat is goed duidelijk voor iedereen

Wat is er niet goed aan om wietolie als slaapmiddel te gebruiken?

En waar staat te lezen, heb je daar informatie, artikelen, publicaties van, dat wietolie slecht is voor de NO-ONOO cyclus?

Roxy schreef:
Roxy schreef:Mag ik de wetenschappelijke onderbouwingen informatie, artikelen, publicaties met links van je ontvangen?
Ik zie dat graag tegemoet :) in het openbaar zodat het ook voor de andere mensen/leden die geïnteresseerd zijn is te lezen en kennis op willen doen goed is.
Of is het misschien een wetenschappelijke interpretatie en conclusies die door jou persoonlijk zijn gemaakt? Dat kan ook het geval zijn en daar ben je uiteraard vrij in.

Ik kijk uit naar de wetenschappelijke onderbouwingen informatie, artikelen met links die jouw stellingen kunnen bevestigen. Neem je daar de tijd en moeite even voor? dat zal het interessante gesprek/discussie en de beeldvorming voor andere mensen ook ten goede komen. Alvast dank :)!

Roxy schreef:
Roxy schreef:
Sproetje schreef:Ik wil jullie graag waarschuwen voor die THC die soms wordt aanbevolen hier op het forum.
Zoals iedere lymepatiënt weet, gaan lyme klachten vaak gepaard met soms ook psychoses.
THC is licht psychotisch, het is :evil: om dit te adviseren wanneer je lyme hebt.
Het gebruik van medicinale wietolie gaat overigens met druppels te starten met 1 druppel. De stelling dat mensen of Lyme patiënten met medicinale wietolie in een psychose zouden kunnen raken is onjuist.
Op de gedane stellingen heb ik nog geen wetenschappelijk stukken gekregen die het een en ander kunnen bevestigen. Ik zou er graag meer over kunnen lezen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 28 Nov 2016, 14:27

Stichting Medical Social Club Friesland / Groningen / Zwolle http://socialclub.frl/
28 november 2016
Laatste nieuws Suver Nuver komt naar Amsterdam

Suver Nuver komt naar Amsterdam http://www.mediwietsite.nl/primeur-suve ... amsterdam/
Suver Nuver komt naar Amsterdam

De medical social clubs van Rinus Beintema zijn mateloos populair in Friesland, Groningen en Zwolle. Door het laagdrempelig leveren van (informatie over) medicinale cannabis zijn de clubs zo populair dat aan de groeiende vraag nauwelijks kan worden voldaan. In de randstad moesten we nog even wachten op de markante Fries z’n activistische legaliseringsproject. Maar het is nu eindelijk zover: Suver Nuver komt naar Amsterdam!

Amsterdam Zuidoost

De precieze locatie van de medische club wordt nog even geheim gehouden. Wel weten we dat Amsterdam de gelukkige stad is waar Suver Nuver binnenkort de deuren opent. Er werd al langer gesproken over een nieuwe vestiging. Het wachten was nog op een goede locatie. Nu is er een overeenstemming bereikt met zowel de nieuwe franchisenemers van het concept als de verhuurder van een goed pand voor de club.

Overigens is de verhuurder van het pand – net als bij de andere locaties – op de hoogte van de aard van de werkzaamheden van de club. Naar verwachting gaat Suver Nuver Amsterdam in de eerste weken van 2017 officieel open.

Social Clubs

In zijn artikelen op Mediwietsite vertelde Rinus eerder hoe zijn legaliseringsproject begon. Zijn clubs zijn het gevolg van een groeiende vraag naar (informatie over) medicinale cannabis. Patiënten kunnen bij Suver Nuver inlopen voor informatie over de werking van wiet op het lichaam. Ook kunnen ze er hun ervaring met anderen delen om hen te ondersteunen bij de behandeling van specifieke aandoeningen met wietolie.

Rinus hoopt met zijn aanpak een proefproces uit te lokken bij de Nederlandse overheid maar tot op heden wordt hij ongemoeid gelaten. Na zijn start in Friesland en uitbreiding naar Groningen en Zwolle neemt hij een grotere stap. Van het oosten van het land breidt Rinus zijn zaak uit naar de Randstad.

Win-win situatie

Het concept van Suver Nuver is anders dan dat van andere social clubs. Het grootste verschil is dat Suver Nuver geen vervanging van coffeeshops wenst te zijn maar een aanvulling. Door samen te werken met coffeeshops is Rinus van plan het huidige cannabisbeleid in Nederland flink op te schudden. Zo kan de recreatieve markt blijven bestaan, naast een speciaal aanbod voor medicinale wietgebruikers.
Persoonlijk wil ik hierbij graag nog eens benadrukken dat ik enkel informatie doorgeef ter informatie wat mensen kunnen lezen en ik enkel mijn eigen ervaringen deel over het gebruik van medicinale wietolie.
Een ieder is vrij om met de gegeven informatie wel of niet iets te gaan doen.

Er zijn in Nederland (AVIG) Lyme artsen die medicinale wietolie inmiddels als een onderdeeltje aan de totale behandelingen hebben toegevoegd. Voor bijvoorbeeld ernstige pijnen en of slechte slaap.

NickyC

Berichtdoor NickyC » Ma 28 Nov 2016, 16:32

Sproetje schreef:Hallo Nicky,

Leuk dat je even reageert.
Je vraagt je af hoe het precies zit met lymepatiënten, goeie vraag, want we zitten op een lymeforum :)

Nou, het zit zo:

Klopt het dat Lyme-Borreliose ook psychiatrische symptomen kan veroorzaken?

http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=123

En.............ja je raadt het al: in cannabis zit THC en andere cannabidonolen die psycho actief werken.
De NO-ONOO cyclus is daar een onderdeel van.

Waardoor de kans op ernstige psychotische klachten (maar ook andere psychische klachten die de meeste lymepatiënten kennen)
nog groter wordt dan dat het al is wanneer je lyme hebt en géén cannabis neemt.

l

Ik denk juist dat het omgekeerd is , dat wietolie een positief effect heeft op de NO-ONOO cyclus.

Het NO-ONOO cyclus en de werking van neurotransmitters die op elkaar inwerken en samenwerken is een complex geheel .
Door zelf aan de slag te gaan met voeding en kruiden die hier invloed op hebben doen veel lyme patienten al , en vaak zonder te weten hoe het nu precies echt werkt. Geen flauw idee hebben dat ze bv. bezig zijn hun dopamine te verhogen of te verlagen, of serotine, noradrenaline .... , allemaal neurotransmitters die samenwerken, elkaar beinvloeden .
En al die neurotransmitters hebben invloed op de psyche .
Dus eigenlijk zou je dan moeten zeggen dat andere kruiden innemen net zulke ernstige psychotische of psychische klachten kan veroorzaken of versterken ? Terwijl deze kruiden nu juist bejubeld worden en volop aangeprezen , of duur verkocht omdat 1 of andere specialist ze in een boek aanbeveelt en verkoopt (terwijl je ze zelf ook kunt krijgen in de supermarkt bij de kruidenpotjes ) .
En zelfs in de reguliere sector zijn mensen een experiment als het gaat om psychische klachten en de chemische varianten , zoals bv.anti-depressivia .

Dat er een persoonlijke angst is omtrent wietolie kan ik begrijpen .
Neem nu mijn schoonmoeder , die gebruikt ook wietolie ter ondersteuning van een behandeling .
Zij vond het eerst doodeng , terwijl ze verschillende pijnstillers en morfine zo slikt zonder angst , maar die heeft de dokter ook voorgeschreven .
Na goede voorlichting over de wietolie is zij dit toch gaan gebruiken en heeft er enorm veel baat bij .
Wel doet ze er nog wat geheimzinnig over , omdat ze bang is om veroordelend te worden door anderen .
Terwijl men dat niet doet met morfine omdat dat maatschappelijk aanvaard wordt .

My2cents

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 28 Nov 2016, 17:09

NickyC schreef:Dus eigenlijk zou je dan moeten zeggen dat andere kruiden innemen net zulke ernstige psychotische of psychische klachten kan veroorzaken of versterken ?

Ja

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 28 Nov 2016, 17:19

Hallo Nicky,
NickyC schreef:Neem nu mijn schoonmoeder , die gebruikt ook wietolie ter ondersteuning van een behandeling .
Zij vond het eerst doodeng , terwijl ze verschillende pijnstillers en morfine zo slikt zonder angst , maar die heeft de dokter ook voorgeschreven .
Na goede voorlichting over de wietolie is zij dit toch gaan gebruiken en heeft er enorm veel baat bij .
Wel doet ze er nog wat geheimzinnig over , omdat ze bang is om veroordelend te worden door anderen .
Terwijl men dat niet doet met morfine omdat dat maatschappelijk aanvaard wordt.
Wat fijn :) om te horen dat jouw schoonmoeder veel baat heeft bij de wietolie.
De bekende (voor)oordelen als dat je dan ineens een wiet/cannabis 'verslaafde' kunt zijn? en zij hoeft het toch niet aan andere mensen te vertellen? Gewoon lekker voor zich zelf laten houden ;).

Medicijnen en alcohol zijn -zware- drugs. Dat wordt inderdaad maatschappelijk aanvaard. Net als medicijnen- en alcoholmisbruik die de maatschappij erg veel geld kosten.

NOS nieuws
3 oktober 2016
Alcoholgebruik kost Nederland jaarlijks 2,5 miljard euro http://nos.nl/artikel/2135661-alcoholge ... -euro.html en Trouw http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/ar ... euro.dhtml

NOS Nieuws
18 maart 2016
Fors meer jonge comazuipers, die nu stiekem drinken http://nos.nl/artikel/2091440-fors-meer ... inken.html

Terug naar “Gezondheid Algemeen”