Medicinale wietolie - Gezondheid - Zelfbeschikkingsrecht

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Medicinale wietolie - Gezondheid - Zelfbeschikkingsrecht

Berichtdoor Roxy » Di 06 Dec 2016, 12:08

Radio Een Vandaag
5 december 2016

"Wietolie dempt ook de angst en het verdriet" http://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaa ... t-verdriet
Steeds meer zorgverzekeraars stoppen met de vergoeding van medicinale wiet. Vandaag zegt zorgverzekeraar Zilveren Kruis er mee op te houden omdat het effect niet wetenschappelijk is bewezen. Daphne Riupassa is 57 jaar en lijdt aan eierstokkanker, uitgezaaid naar de lymfen. Een tijd lang is ze met chemotherapie behandeld. Nu is ze ongeneeslijk ziek verklaard en gebruikt ze medicinale wietolie tegen de pijn. Bij Radio EenVandaag vertelde Daphne Riupassa over hoe het is om als keurige burger en succesvol ondernemer te moeten aankloppen in het illegale circuit.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 07 Dec 2016, 18:06

Editie.NL
6 december 2016

Medicinale wiet: steeds meer verkocht, steeds minder vergoed http://www.rtlxl.nl/#!/u/8db03c0f-9075- ... 0963fc6ac7 , http://www.rtlnieuws.nl/editienl/medici ... er-vergoed
Medicinale wiet: steeds meer verkocht, steeds minder vergoed

Bij wiet denk je misschien aan jointjes, of aan het drugsbeleid in Nederland. Toch zijn er veel patiënten die cannabis als medicijn gebruiken. Patiënten zijn enthousiast, maar verzekeraars twijfelen aan de werking van 'mediwiet'.

Zilveren Kruis Achmea maakte deze week bekend de mediwiet uit de basis- en aanvullende verzekering te halen. De reden: de werking van mediwiet is onvoldoende aangetoond. De zorgverzekeraar berust haar keuze op recent Amerikaans onderzoek. Daarin staat te lezen dat mediwiet voor veel mensen werkt, maar voor veel mensen ook niet.

Heel jammer

Die dubbele conclusie is voor Zilveren Kruis genoeg reden om de mediwiet in 2017 niet langer te vergoeden."Het is heel jammer voor de patiënten die van de vergoeding gebruik maakten, maar daarom geven we ze tot juli de ruimte over te stappen naar een ander medicijn", meldt een woordvoerder.

Mediwiet is sinds een jaar of tien op recept verkrijgbaar bij de apotheek. Het wordt in twee vormen verkocht, als gedroogde bloemtoppen of in de vorm van cannabisolie. In Nederland zijn er een paar duizend mensen die medicinale wiet gebruiken, en dat wordt elk jaar meer.

Zenuwpijnen

Voor de 32-jarige Sarah Kingma is er geen ander medicijn denkbaar. Ze rookt al tien jaar medicinale wiet, nadat ze er op jonge leeftijd achterkwam dat ze MS heeft. "Ik heb last van zenuwpijnen, die me echt tot wanhoop drijven", vertelt ze.

"Door het roken van de wiet gaan de scherpe randen van die pijn af. Ik voel het nog wel, maar de echt gierende pijn heb ik niet meer." Sarah ziet zichzelf inmiddels als een 'ambassadeur' voor mediwiet en kan het iedereen aanraden.

Sarah is lang niet de enige. In 2016 steeg de verkoop van mediwiet in apotheken met maar liefst 80%, blijkt uit onderzoek van de Stichting Farmaceutische Kergetallen. Met name MS-patiënten en mensen met kanker hebben naar eigen zeggen baat bij mediwiet, omdat het pijn en misselijkheid weg zou nemen.

Verzekeraars

Zilveren Kruis was een van de laatste grote zorgverzekeraars die mediwiet nog vergoedde. Menzis en CZ vergoeden het al langer niet meer, vanwege het gebrek aan wetenschappelijk bewijs voor de werking. Alleen enkele kleine verzekeraars als ONVZ en Stad Holland Verzekeringen vergoeden cannabis nog.

Onbegrijpelijk volgens Sarah, die tijdens haar ziekte al veel las over de medicinale werking van wiet. "Relevante onderzoeken zeggen al jaren dat er voordelen aan zitten, ik snap niet hoe zorgverzekeraars zich door één onderzoek kunnen laten beïnvloeden."

Supernatuurlijk

Vergoeding of geen vergoeding, Sarah blijft de mediwiet gebruiken. "Als ik normale medicijnen neem lig ik ook als een vaatdoek op de bank - en dat op mijn leeftijd. Als ik dan iets vind dat heel natuurlijk is en voor mij werkt, dan is dat toch veel beter?"
Stichting Medical Social Club Friesland / Groningen / Leeuwarden / Zwolle / Amsterdam / Leiden en andere goede leveranciers kunnen het nog wel eens erg druk gaan krijgen de komende tijd/maanden :).
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 07 Dec 2016, 19:14

Vrouw
7 december 2016

Nancy (37) zweert bij cannabisolie: Mijn klachten verdwijnen naar de achtergrond https://vrouw.nl/artikel/verhalen-achte ... verdwijnen
Nancy (37) zweert bij cannabisolie: Mijn klachten verdwijnen naar de achtergrond

Als Nancy (37) opstaat laat ze een druppeltje cannabisolie onder haar tong vallen. Een ritueel dat ze voordat ze gaat slapen herhaalt. Ze heeft fibromyalgie, een depressie en een angststoornis. Vandaag stond in de Volkskrant dat de verkoop van cannabisolie explosief stijgt, terwijl het tegelijkertijd een illegaal 'wondermiddel' is waarop nauwelijks toezicht wordt gehouden. Nancy: "Mijn klachten zijn een stuk minder door het gebruik van deze olie."

"Ik zweer bij het gebruik van cannabisolie. Ik ben er een heel andere vrouw door geworden. Ik trek er weer op uit, kan mijn handen weer uit de mouwen steken. Daarvoor ging dat niet." Ze klinkt nu opgewekt en monter, maar haar dagen zagen er voor het gebruik van de olie heel anders uit.

Chronische depressie

In 2010 kreeg Nancy een depressie die chronisch werd. Daarnaast heeft ze last van een angststoornis. "Door die angststoornis ontwikkelde ik straatvrees; het was een hele opgave om uit mijn huis te komen. Had ik dan eindelijk genoeg moed verzameld om naar de supermarkt te gaan, begon ik op het parkeerterrein al te hyperventileren bij het zien van al die mensen. Meestal maakte ik dan rechtsomkeert en sloot mezelf op in de slaapkamer."

Sinds anderhalf jaar gebruikt Nancy iedere dag cannabisolie. Weliswaar bij de drogisterij, apotheek en webwinkels is CBD (cannabidiol) verkrijgbaar, maar daar zit dan vaak geen THC in. Het stofje dat ook in wiet zit en je high kan maken.

Veel paniekgedachten

Nancy gebruikt olie met THC, omdat dat volgens haar een betere werking heeft. Dit is dan wel illegaal. Het toezicht hierop wordt gehouden door de Inspectie voor de Gezondheidszorg, maar die treedt nauwelijks op.

"Anderhalf jaar geleden voelde ik me, zoals heel vaak die tijd, ontzettend slecht. Door de fibromyalgie had ik veel pijn en was ik erg vermoeid. Tel daarbij op dat ik een depressie had en de hele dag veel paniekgedachten had."

Met een pipetje

"Via een kennis kwam ik in aanraking met cannabisolie. In eerste instantie was ik sceptisch: dat is toch gewoon drugs? Voordat ik besloot het te proberen, las ik mij goed in. Zou het helpen bij mijn klachten, hoeveel mag ik dan nemen en wat voor effect zou er merkbaar moeten zijn?"

"Ik trok de stoute schoenen aan en probeerde het een keer. Het advies luidde om te beginnen met een druppeltje onder mijn tong. Dat kon je dan het beste voor de spiegel met een pipetje doen, maar ik sloeg dat advies in de wind en deed het op gevoel."

Stoned

"Ongemerkt kreeg ik ruim vier druppeltjes onder mijn tong. Een halfuur later was ik stoned. Mijn partner was bij me en heeft me heel hard uit zitten lachen. Het was een grappige ervaring, maar de volgende keer deed ik het uiteraard met minder druppels. Nu helpt zelfs een druppel in de ochtend mij al de dag door, zonder high te zijn."

"Iedere ochtend en avond gebruik ik een of twee druppeltjes. Binnen een halfuur verdwijnen mijn pijnklachten net als de sombere,- en paniekgedachten. Ik merk dat ik door het gebruik van de olie weer veel meer durf."

Ontwenningsverschijnselen

"Ging ik voorheen vanwege mijn angststoornis niet snel naar een verjaardagsfeestje, braderie of de supermarkt, nu ga ik daar wel heen. Nog wel met een beetje een angstig gevoel, maar de druppels geven me de kracht om tóch te gaan. Had ik vroeger niet de energie om te koken of het huishouden te doen, dat lukt me nu wél."

"Ik zie mezelf niet als verslaafd. Een tijdje geleden had ik een ernstige kaakontsteking, waarvoor ik antibiotica kreeg. In combinatie met de cannabisolie niet zo’n goed idee dus stopte ik er twee weken mee. Mijn klachten werden toen wel erger, maar van ontwenningsverschijnselen was geen sprake."
Goed om te weten voor mensen die een antibiotica behandeling doen dat antibiotica en wiet/cannabis roken, wiet eten (cake) of drinken (thee) niet goed samen kunnen gaan in verband met de wisselwerking/interactie; de werking van de antibiotica nadelig kan beïnvloeden.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 08 Dec 2016, 19:42

Vice
7 december 2016

'Waarom ​willen zorgverzekeraars medicinale cannabis niet meer vergoeden?' http://www.vice.com/nl/read/zorgverzeke ... -nek-om135
Waarom ​willen zorgverzekeraars medicinale cannabis niet meer vergoeden?

Vorige week maakte Zilveren Kruis, één van de grootste zorgverzekeraars van Nederland, bekend medicinale cannabis vanaf volgend jaar niet meer te vergoeden. Volgens de verzekeraar heeft die beslissing niets met geld te maken, maar is de overweging gemaakt omdat uit nieuw onderzoek zou blijken dat er geen wetenschappelijke basis is voor medicinaal gebruik van cannabis. De effecten van medicinale wiet zouden niet bewezen kunnen worden, ondanks de duizenden Nederlandse patiënten die zeggen baat te hebben bij het gebruik ervan.

Zilveren Kruis was de laatste van de vier grote zorgverzekeraars die medicinale cannabis nog vergoedden. Nu ook zij daarmee stoppen, zijn er nog maar twee kleine verzekeraars – ONVZ en Stad Holland Verzekeringen – die cannabis in het basispakket vergoeden. Hoe kan het dat de Nederlandse zorgverzekeraars er plotseling van overtuigd zijn dat cannabis niet werkt?

Volgens dr. Arno Hazekamp, die in 2007 promoveerde bij de Universiteit Leiden op de effecten van medicinale cannabis, is de boosdoener een onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd in het medische vakblad Journal of the American Medical Association. De auteurs van deze studie voerden zelf geen nieuw onderzoek uit, maar maakten een analyse van de grote hoeveelheid kleine deelonderzoeken over het onderwerp. Daaruit concludeerden zij dat al die losse onderzoeken bij elkaar geen overtuigend bewijs leveren voor de werking van medicinale cannabis.

Hazekamp kijkt daar niet van op. "Als er een nieuw medicijn op de markt komt, wordt dat normaal gesproken uitvoerig onderzocht en getest. Die onderzoeken kosten miljoenen, en dat geld wordt betaald door de fabrikant van het nieuwe medicijn. Die heeft er namelijk belang bij dat een nieuw medicijn wordt goedgekeurd, zodat het verkocht kan worden, en er veel winst op wordt gemaakt. Zo verdienen ze de kosten van het onderzoek snel terug," vertelt hij. "Maar cannabis is van niemand, dus wil niemand betalen om zo'n omvangrijk onderzoek naar cannabis te doen." Volgens Hazekamp wordt er wel onderzoek gedaan naar mediwiet, maar gebeurt dat op kleine schaal en verlopen de onderzoeken niet gecoördineerd. "Verschillende onderzoekers gebruiken verschillende soorten cannabis, verschillende toedieningsvormen en verschillende doseringen, waardoor je allemaal losse verhaaltjes krijgt."

'Nederland zet een stap terug, terwijl een groot deel van de rest van de wereld een stap vooruit zet.'

Hazekamp vergelijkt de verschillende losse onderzoeken met een puzzel. Daaruit ontbreken volgens hem weliswaar nog stukjes, maar het grote plaatje – dat laat zien dat cannabis voor medicinaal gebruik vaak wel degelijk positieve effecten heeft – is desondanks duidelijk zichtbaar. "Maar dan moet je het wel willen zien," zegt hij.

Bovendien is medicinale cannabis bij gebruikers ongekend populair. Het Pharmaceutisch Weekblad berichtte maandag dat de uitgifte van medicinale wiet (in de vorm van wiettoppen en wietolie) dit jaar met maar liefst 80 procent gestegen is ten opzichte van 2015. Dit jaar zal ongeveer 45.000 keer medicinale wiet worden verstrekt via apotheken, vooral aan mensen met ernstige chronische aandoeningen als MS, kanker of hiv. Een genezende werking heeft cannabis niet, maar volgens gebruikers kan het met name de pijn die zij ervaren verlichten.

Het Cannabisbureau, onderdeel van het ministerie van Volksgezondheid, vindt in tegenstelling tot de verzekeraars wél dat er voldoende wetenschappelijke gegevens beschikbaar zijn die aantonen dat cannabis werkt tegen pijn bij bepaalde aandoeningen. Dat schrijft het bureau in een informatiebrochure voor patiënten die medicinale cannabis gebruiken of willen gaan gebruiken. Patiënten kunnen ook volgend jaar nog medicinale cannabis krijgen als hun arts dat voorschrijft, maar moeten daar in verreweg de meeste gevallen zelf voor gaan betalen.

Marian Hutten is een van de gebruikers van medicinale cannabis in Nederland. Daarnaast runt ze samen met Serge de Bruijn de PGMCG, de Patiënten Groep Medicinale Cannabis Gebruikers. Hutten vindt het schandalig dat de verzekeraars stoppen met het vergoeden van cannabis, en vermoedt dat er meer achter zit. "Ik heb het idee dat de farmaceutische industrie hierachter zit. Want patiënten die medicinale cannabis gebruiken, gebruiken minder reguliere medicijnen zoals morfine. Dat kost de farmaceutische industrie inkomsten," zegt zij. Hutten ziet in thuisteelt een alternatief: "dit maakt ons recht op eigen kweek wel groter, vind ik. In Duitsland willen ze het juist verplicht gaan laten vergoeden door zorgverzekeraars, omdat ze thuiskweek tegen willen gaan, maar hier doen ze precies het tegenovergestelde."

Ook Hazekamp wijst op de situatie in Duitsland, waar medicinale cannabis lange tijd verboden was, maar waar de afgelopen tijd juist stappen zijn gezet om mediwiet beschikbaar te maken voor mensen die dat willen. "In Duitsland hebben ze gezegd: wij weten ook niet precies waarvoor cannabis werkt," zegt Hazekamp. "Maar daar gaan ze het zo aanpakken dat de komende jaren patiënten na een selectie cannabisproducten mogen gaan uitproberen. Die cannabis moet wel aan een bepaalde kwaliteit voldoen, en alle mensen die aan deze proef meedoen worden geregistreerd. Dat wordt bij elkaar dan een grote klinische studie, om ervaring met medicinale cannabis op te doen. Verzekeraars moeten die cannabis vergoeden, zodat ze kunnen leren wat er nodig is om de boel netjes op te zetten. Dat is een heel wetenschappelijke aanpak, en veel eerlijker en netter dan wat er nu in Nederland gebeurt." Dat het beleid in Duitsland aanslaat, blijkt onder meer uit de stijgende vraag naar medicinale cannabis. Het Nederlandse bedrijf Bedrocan BV, dat wiet voor medicinale doeleinden teelt, liet vorige week weten dat het verwacht volgend jaar ruim drie keer zoveel cannabis naar Duitsland te exporteren dan in het afgelopen jaar.

Niet alleen in Duitsland, maar ook in landen als Uruguay, Tsjechië, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Italië – waar het leger verantwoordelijk is voor de teelt van de wiet – wordt volop gekeken naar de mogelijkheden van cannabisgebruik door patiënten die daar baat bij kunnen hebben. Hazekamp concludeert: "Nederland zet een stap terug, terwijl een groot deel van de rest van de wereld een stap vooruit zet."
Documentaire van Vice 'Mediwiet: medicinale cannabis in Nederland' (met o.a. Arno Hazekamp) http://www.vice.com/nl/video/mediwiet-full-825

Staatswiet/cannabis olie (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -VWS-), de kwekerij Bedocran BV http://www.bedrocan.com/
'Pijn? Misschien helpt cannabisolie wel' (met o.a. Arno Hazekamp) https://vimeo.com/155128200

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Do 08 Dec 2016, 21:44

Afbeelding
Afbeelding

Wiet: Werkt "t wel of werkt "t niet?
Gepubliceerd op 5 dec. 2016

De geschiedenis van de werkzaamheid van cannabis als medicijn.
En wat de ziektekosten verzekeraars daar van vinden......
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 09 Dec 2016, 16:09

@LolaLyme,
Dank je wel voor de link. De persoon in kwestie legt het goed uit.

De belangen van Bedocran BV blijf ik persoonlijk onduidelijk vinden. Welke belangen hebben Bedocran BV én VWS? patiënten helpen en vooral veel geld willen verdienen? Er wordt verkocht aan andere landen NOS Nieuws 1 december 2016 http://nos.nl/artikel/2146000-veel-meer ... sland.html
Nederland gaat fors meer medicinale wiet exporteren naar Duitsland. Het kabinet geeft morgen toestemming om volgend jaar 350 kilo te verkopen aan onze oosterburen. De afgelopen drie jaar ging er in totaal 100 kilo naar Duitsland.

Het bedrijf Bedrocan produceert sinds 2003 in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid cannabis voor medische doeleinden, zoals pijnbestrijding. Het is te koop in Nederlandse apotheken, maar het wordt ook geëxporteerd naar landen als Duitsland, Italië, Canada en Tsjechië.

Heldere test resultaten van dezelfde persoon vond ik eerder al interessant 'Bedrocan Laboratory Test: Cannabis Flos Bedrocan, Bedrobinol & Bediol 2015' https://www.youtube.com/watch?v=2AaxG8HA-H4
Roxy schreef:Hoe is de kwaliteit van de medicinale wiet van de Transvaal Apotheek?

Test resultaten

De medicinale cannabis producten die op recept verkrijgbaar zijn worden geteeld door de Firma Bedrocan in opdracht van de Nederlandse Staat. Ministerie van VWS https://www.cannabisbureau.nl/
Deze producten zijn allemaal behandeld met kankerverwekkende gammastralen.
De Transvaal Apotheek heeft op dit moment het monopoly wat de olie soorten aangaat. De prijs voor de CBD-olie 10%, 10ml, is erg hoog €178,-. Ook de prijs voor de andere soorten olie is hoog €42,50.

Kosten medicinale cannabis

Afbeelding
- 5 gram SIMM 18 kost in de apotheek circa € 44,-. De kostprijs van BMC is € 35,60 en de vergoeding voor het werk van de apotheek bedraagt ongeveer € 6,-. Over het totaal wordt 6% btw in rekening gebracht.
- 5 gram Bedrocan kost in de apotheek circa € 50,-. De kostprijs is € 41,25 en de vergoeding voor het werk van de apotheek bedraagt ongeveer € 6,-. Over het totaal wordt 6% btw in rekening gebracht.
bron Apotheek http://www.apotheek.nl/

De prijs --> kwaliteitsverhouding = onvoldoende/slecht als je de beoordeling bekijkt.

'Bedrocan Laboratory Test: Cannabis Flos Bedrocan, Bedrobinol & Bediol 2015' https://www.youtube.com/watch?v=2AaxG8HA-H4

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 09 Dec 2016, 16:56

Leeuwarder Courant http://www.lc.nl/
5 december 2016

'Friese wietolie nu ook naar Randstad' http://www.lc.nl/friesland/Friese-wieto ... 29005.html
Friese wietolie nu ook naar Randstad

Met nieuwe vestigingen in Amsterdam en Leiden breidt wietolie-leverancier Social Club Friesland zijn half-illegale, maar idealistische activiteiten uit.

Vanuit een voormalige garage op het Leeuwarder bedrijventerrein De Zwette waaiert Social Club Friesland steeds verder uit met de verstrekking van wietolie en andere cannabisproducten voor medische doeleinden. Na Groningen en Zwolle zijn nu Amsterdam en Leiden de plaatsen waar de overkoepelende stichting Suver Nuver neerstrijkt.

Wat begon als een stunt om discussie en een proefproces uit te lokken, groeit uit tot een landelijke keten. Vierduizend klanten heeft de club inmiddels. Bijna allemaal chronisch zieke mensen met kwalen als reuma, copd, de ziekte van Crohn en verschillende vormen van kanker die baat hebben bij wietolie om pijn en andere klachten te verminderen. Wie lid wordt van de club kan de producten gratis ontvangen en bepaalt zelf of er een vrijwillige vergoeding tegenover staat.

Social Club Friesland heeft 4000 leden en dat aantal neemt snel toe.

De oprichters Rinus Beintema en Johan Meines zien er elke maand een paar honderd leden bijkomen. Zij storen zich al jaren aan het Nederlandse achterdeurbeleid waarbij wiet wel legaal verkocht mag worden in coffeeshops, terwijl het voor shops verboden is het te verbouwen of in te kopen. Legalisatie van cannabisgebruik voor medische doeleinden en kleinschalig recreatief gebruik is hun belangrijkste doel.

De gemeente Leeuwarden gedoogt de activiteiten van de Social Club, die zijn leden in soos-achtige ruimtes ontvangt en daarnaast pakketjes rondstuurt. ,,Ik breng burgemeester Ferd Crone geregeld met een mail op de hoogte van de laatste stand van zaken’’, zegt Beintema.

De medicinale werking van cannabis is bekend en wordt breed geaccepteerd. ,,Ook medici kloppen geregeld bij ons aan of verwijzen mensen naar ons’’, vertelt Beintema. ,,In Groningen zitten we vlak bij het UMCG. Artsen die van hun patiënten enthousiaste verhalen horen, steken bij ons het hoofd om de deur.’’

Wietolie en andere cannabisproducten zijn in Nederland ook langs legale weg verkrijgbaar, maar die weg is te ingewikkeld en te duur, vindt Beintema. Gisteren werd bekend dat Zilveren Kruis mediwiet niet meer wil vergoeden. ,,Wat wij doen mag officieel niet, daarom verkopen we de olie niet. We leveren op donatiebasis. Door lid te worden van onze club, krijg je toegang. Winst hoeven we niet te maken. Wat we aan kosten maken, is eentiende van de prijs die anderen berekenen.’’

,,Wat we aan kosten maken, is eentiende van de prijs die anderen berekenen.’’

Omdat de zuiverheid van de olie belangrijk is, heeft Social Club een eigen testmachine aangeschaft die over twee weken in productie komt. ,,Wietolie wordt op internet in allerlei variaties aangeboden, maar is dan vaak niet zuiver genoeg of veel duurder dan nodig is.’’ Er zijn voldoende kwekers om aan de vraag te kunnen voldoen, zegt de stichting. ,,Om nog eens duidelijk te maken dat we met de beste bedoelingen bezig zijn, denken we erover om leden van de club via een camerasysteem mee te laten kijken naar het kweekproces.’’

Beintema wil er mee onderstrepen dat het Social Club lukt om de criminaliteit buiten de deur te houden. Hij hoopt verder dat wetenschappers belangstelling tonen om de werking van cannabisproducten nader te onderzoeken. ,,Wij horen ontzettend veel positieve verhalen.’’

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Za 10 Dec 2016, 11:33

Afbeelding
Afbeelding

Late Night with Seth Meyers
Gepubliceerd op 16 nov. 2016

Dr. Sanjay Gupta Thinks Denying Patients Medicinal Marijuana Is Immoral
Dr. Gupta chats with Seth about his changed views on medicinal marijuana and how it's the only thing that works for some people.
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 11 Dec 2016, 15:48

CBD: wondermiddel of hype?

Bron: https://www.edusana.nl/event-registration/?ee=6
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 11 Dec 2016, 17:02

Lisette Wijnkoop is apotheker en werkte onder meer in de Cannabis apotheek in Groningen en bij Bedrocan, de teler van cannabis voor medicinaal gebruik. Lisette heeft door het hele land diverse lezingen gegeven over de werking van THC en CBD, voor zowel patiënten als professionals. Samen met Arno Hazekamp is Lisette bezig met het oprichten van een stichting om educatie en voorlichting te gaan geven over medicinale cannabis.
Een interessante :)

Stichting: Informatie Centrum Cannabis (ICC) http://informatiecentrumcannabis.nl/

Geschiedenis van medicinaal gebruik van cannabis http://informatiecentrumcannabis.nl/med ... n-cannabis
Medicinale cannabis is cannabis die patiënten op doktersvoorschrift als medicatie gebruiken. Sommigen spreken daarbij ook wel van mediwiet. Medicinaal gebruik van cannabis bestaat als sinds 5000 jaar en is sindsdien over de hele wereld verbreid.

China en India

De eerste vermelding van medicinaal gebruik van cannabis komt van de Chinese keizer-botanicus Shen-nung. 5000 jaar geleden beval hij cannabis aan als medicijn tegen onder meer malaria, verstopping, reumatische pijnen en diverse vrouwenkwalen. Een andere Chinese plantkundige, Hoa-Glio, omschreef een mengsel van cannabishars en wijn als een effectieve pijnstiller.

Ook in 3000 jaar oude Ayurvedische teksten uit India worden de geestverruimende en therapeutische eigenschappen van cannabis beschreven, om toe te passen bij onder andere slapeloosheid, hoofdpijn, koorts, maag- en darmklachten, bevallingen en als algemene pijnstiller.

Oude Testament

Het Oude Testament (Exodus 30: 22–23) beschrijft een recept van een huidolie die grote hoeveelheden kanehbosm (cannabis) bevat. Aanvankelijk was deze olie alleen voor priesters en koningen bestemd. Volgens het Nieuwe Testament werd die later aan alle mensen verstrekt. De 'wonderbaarlijke' genezing van mensen met huidaandoeningen is te danken aan de antibacteriële eigenschappen van cannabisolie.

De laatste jaren blijkt uit oude teksten en archeologische vondsten dat diverse volkeren, zoals de Scythen, Egyptenaren, Romeinen en Grieken cannabis voor medische doeleinden toepasten.

Moderne tijd

Voordat aspirine aan het einde van de 19e eeuw werd uitgevonden, was cannabis één van de populairste pijnstillers. Modern medisch en wetenschappelijk onderzoek begon halverwege dezelfde eeuw met dokters als O'Shaughnessy (Engeland) en Moreau de Tours (Frankrijk). Zij gebruikten cannabis om melancholie en migraine te behandelen, en als slaapmiddel, pijnstiller en anti-epilepticum.

In de 20e eeuw ontdekten wetenschappers dat het roken van cannabis intra-oculaire druk vermindert. Hoge intra-oculaire druk veroorzaakt glaucoom en kan leiden tot blindheid. Het gebruik van cannabis kan dat voorkomen.

Later medisch gebruik richt zich vooral op het verminderen van ongewenst gewichtsverlies en chronisch verlies van de eetlust onder aidspatiënten en mensen die chemotherapie ondergaan. Cannabis wordt ook gebruikt bij aandoeningen van het skelet en spierstelsel. In recente jaren is onderzoek gedaan naar THC in cannabis en het voorkómen van aderverkalking. Daarnaast is cannabis toegepast bij de behandeling van alcoholisme en heroïneverslaving en ter preventie van migraine.
Eeuwenlange geschiedenis van cannabis http://informatiecentrumcannabis.nl/wat ... n-cannabis

Terug naar “Gezondheid Algemeen”