Hallo allen,
Ik heb al ergens anders op dit forum m'n hele verhaal geschreven en krijg daar al aardig wat reactie op, vooral PB's. Heel erg fijn!
Ik weet (nog) niet (zeker) of ik Lyme heb, maar maak heel graag gebruik van jullie kennis en ervaring in mijn zoektocht.
Mijn vraag; herkent iemand dat de klachten wegbleven specifiek tijdens een zwangerschap èn in de acht maanden erna (zo'n beetje de ontzwangeringsperiode). Bij mij was dit dus het geval en ik vind dat erg frappant (en het was zó fijn..)
Je hoort wel vaker dat vrouwen met chronische aandoeningen (reuma bijvoorbeeld) veel beter zijn tijdens de zwangerschap. Ik vind het dan zo gek dat daar geen therapie op gebaseerd is, met zwangerschapshormonen oid. Ik vroeg het tenminste aan mijn arts en die kon daar in de literatuur niets over terugvinden.
Nu ben ik wel vaker langere periodes zo goed als klachtenvrij geweest (vind ik nog altijd heel vreemd) maar dit was wel heel opvallend.
Herkent iemand dit?
Ik hoor het graag!
Bij voorbaat veel dank.
Groetjes Krista
Geen last tijdens de zwangerschap, herkent iemand dat?
Re: Geen last tijdens de zwangerschap, herkent iemand dat?
Ik ben nooit zwanger geweest, dus ik kan dit ook niet herkennen.
Wel hoorde ik dit vaak bij mensen met fibromyalgie, toen ik me op fora over dat onderwerp begaf, in de periode dat mijn klachten nog geen Lyme maar fibromyalgie en ME/CVS heetten.
Ik lees ook vaker dat mensen met fibromyalgie later Lyme blijken te hebben, dus voor zover daar een overlap in zit, zou het goed kunnen dat mensen met Lyme tijdens de zwangerschap ook minder of geen klachten hebben. Maar da's maar even nattevingerwerk hè.
Wel hoorde ik dit vaak bij mensen met fibromyalgie, toen ik me op fora over dat onderwerp begaf, in de periode dat mijn klachten nog geen Lyme maar fibromyalgie en ME/CVS heetten.
Ik lees ook vaker dat mensen met fibromyalgie later Lyme blijken te hebben, dus voor zover daar een overlap in zit, zou het goed kunnen dat mensen met Lyme tijdens de zwangerschap ook minder of geen klachten hebben. Maar da's maar even nattevingerwerk hè.
Re: Geen last tijdens de zwangerschap, herkent iemand dat?
Zwangerschap kan volgens mij werken als een ontstekingsremmer.
Tijdens de zwangerschap wordt het immuunsysteem wat onderdrukt zodat het kindje niet wordt afgestoten. Die klachten die normaal gesproken worden veroorzaakt door de reacties van het immuunsysteem kunnen daardoor minder gevoeld worden. Dat kan dus een verklaring zijn voor het feit dat je je beter voelde.
Als jouw vermoedelijke lyme-diagnose ook ondersteund kan worden door positieve testuitslagen laat dan ook je kindje testen. Want er bestaat een klein risico dat de lyme overgedragen wordt tijdens de zwangerschap en dan heeft je kindje ook antibiotica nodig.
Zet er vaart achter, eerst opnieuw bij de huisarts, een ELISA én een Blot test, als daar niets uitkomt dan een LTT.
Josie
Tijdens de zwangerschap wordt het immuunsysteem wat onderdrukt zodat het kindje niet wordt afgestoten. Die klachten die normaal gesproken worden veroorzaakt door de reacties van het immuunsysteem kunnen daardoor minder gevoeld worden. Dat kan dus een verklaring zijn voor het feit dat je je beter voelde.
Als jouw vermoedelijke lyme-diagnose ook ondersteund kan worden door positieve testuitslagen laat dan ook je kindje testen. Want er bestaat een klein risico dat de lyme overgedragen wordt tijdens de zwangerschap en dan heeft je kindje ook antibiotica nodig.
Zet er vaart achter, eerst opnieuw bij de huisarts, een ELISA én een Blot test, als daar niets uitkomt dan een LTT.
Josie