Dieren met lyme

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past.
GM Greyhoundmum

Re: Dieren met lyme

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Di 03 Mei 2016, 09:54

zeker interessant materie Sproetje..

ze geven honden iig wel Doxy voor 2-3 weken

Wat is de behandeling van de ziekte van Lyme?

De behandeling bestaat uit het toedienen van antibiotica waarbij doxycycline het middel van eerste keus is. De behandelingsduur is minimaal 2-3 weken en de meeste honden reageren vrij snel op de behandeling. Alleen wanneer de ziekte vrij laat behandeld wordt kunnen er chronische klachten zoals kreupelheden of nierschade overblijven. Ook zijn er dieren die wel opknappen van de kuur maar de bacterie niet geheel kwijt raken; de hond blijft drager. Deze dieren kunnen weer klinische klachten krijgen wanneer de weerstand daalt (stress, ziekte, bepaalde medicijnen).

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/h ... e-van-lyme

stom, ik was gisteren bij de dierenarts.. had kunnen vragen hierover.

het lijkt in deze link qua info ook of dieren een minder klachtenlijst hebben als de mens

Wat zijn de symptomen van de ziekte van Lyme?

De ziekte van Lyme geeft meestal geen of vage klachten:

koorts
lusteloosheid
verlies van eetlust
wisselende kreupelheid
gezwollen lymfeklieren
schade aan de nieren

De symptomen kunnen direct optreden na infectie, maar het kan ook jaren duren voordat de hond ziek wordt! De rode plek (erythema migrans) die bij de mens vaak (maar niet altijd!) gezien wordt rond de tekenbeet bij de ziekte van Lyme wordt bij honden vaak niet gezien, en ook het ontstaan van een bult op de plaats van de tekenbeet is geen aanwijzing voor de ziekte van Lyme.

Hier ook een forum topic hier gepost door VGM.. de eerst link naar The Mirror artikel is ook interessant om te lezen

http://www.lymeforum.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=988

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 04 Mei 2016, 16:10

NMDA schreef:Honden kunnen wel zelf fysiek Vitamine C aanmaken waardoor ze beter bestand zijn tegen algemene condities en infecties. De mens, cavia's en nog enkele andere zoogdieren zijn hier de uitzondering op die kunnen zelf geen Vitamine C aanmaken en moeten het via hun voedsel krijgen. De mens heeft hier wel een gen voor maar deze in inactief. Het volgende artikel gaat hier verder op in.

O, ik wist niet dat mensen zelf geen vit. C kunnen aanmaken, nooit bij stil gestaan.
Vandaar dat Klinghardt waarschijnlijk vaak natuurlijke vit. C aanbeveelt.

NMDA schreef:Maar ik heb genoeg van die videos gezien dat ze vaak honden testen op Anaplasmose/Ehrlichia en Lyme. Dus dat ze er niet ziek door zouden kunnen worden lijkt me overdreven.

Misschien dat honden alleen ziek worden van anaplasmose/Ehrlichia en andere co-infecties?

Als ik het interview met ene Kees van het RIVM moet geloven komt borreliose zelden voor bij honden

In het onderstaande pdf staat een vermelding over honden die na verloop van tijd wél borreliose kregen:
http://www.euregiolab.com/laboratoriumo ... 0Paard.pdf

Helderheid hieromtrent zou verkregen moeten kunnen worden middels een infectieproef. Klassiek is de infectieproef, zoals die in het jaar 2000 is beschreven. In deze infectieproef werden pony’s geïnfecteerd met hertenteken, die besmet waren met de bacterie. Op het moment van infectie werd het afweersysteem zekerheidshalve nog verzwakt door herhaalde toediening van bijnierschorshormonen. De pony’s werden gedurende negen maanden na infectie vervolgd en verbazingwekkend genoeg werden in het geheel geen klinische verschijnselen waargenomen afgezien van een huidreactie. Tot 6 maanden na infectie kon bij een aantal pony’s de bacterie nog in de huid ter plaatse van de tekenbeet worden aangetoond, terwijl na negen maanden de bacterie zich nog met name in de huid, de spieren en het bindweefsel bleek te bevinden en in mindere mate in gewrichten en lymfeknopen. Dat hetzelfde infectiemodel toegepast bij honden wel leidde tot klinische verschijnselen is in dit verband een veeg teken.

Maar ook dat "klassieke onderzoek" uit 2000 is niet helemaal waterdicht, de geïnfecteerde pony's zijn slechts 9 mnd. gevolgd.
Als je bedenkt dat er bij mij pas na 3 jaar echte klinische verschijnselen ontstonden is 9 mnd. nog veel te kort om te kunnen bepalen of die dieren al dan niet last moeten hebben gehad van borreliose.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 05 Mei 2016, 22:31

Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 07 Mei 2016, 20:03

VerlorengezondheidM schreef:
Lyme persisteert in apen

Bron: http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=6841

Van de white-footed mouse is het dacht ik wel zo goed als zeker dat die niet ziek kan worden van de borrelia spirocheet.
Ik weet niet of die muis ook in Nederland leeft, maar misschien is dat de spitsmuis?
De lab. muis wordt dan wél weer ziek.

Buchtoferi

Berichtdoor Buchtoferi » Di 24 Jan 2017, 15:12

Wij hadden 4 katten - 3 zijn inmiddels op korte termijn gesneuveld (o.a. door Lyme en co-infecties).

Ik weet ook van verschillende mensen met huisdieren (vnl. honden) dat hun dieren gesneuveld zijn door de infectie.

Dit heeft vooral te maken met het immuunsysteem. Lyme is eigenlijk een opportunistische infectie en komt veelal voor bij mensen (en dieren) die voorheen al te kampen hadden met een verzwakt immuunsysteem.

Lyme kan ook overgedragen worden door meer dan alleen teken (ik heb contact gehad met tal van mensen uit verschillende hoeken van de wereld - online - die elk gestoken/gebeten waren door allerhande beestjes die wellicht geïnfecteerd waren).

Een beet/steek is zeker geen garantie voor overdracht van de ziekte (en mogelijke co-infecties), maar heeft vooral met verschillende factoren te maken gerelateerd aan het immuunsysteem (van zowel mens, alsook dier).

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 24 Jan 2017, 17:19

Buchtoferi schreef:
Ik weet ook van verschillende mensen met huisdieren (vnl. honden) dat hun dieren gesneuveld zijn door de infectie.

Dit heeft vooral te maken met het immuunsysteem. Lyme is eigenlijk een opportunistische infectie en komt veelal voor bij mensen (en dieren) die voorheen al te kampen hadden met een verzwakt immuunsysteem.

Kan het niet zo zijn dat juist door Lyme en co's het immuunsysteem van mensen/dieren ontwricht raakt; of zie ik dat soms verkeerd?

Groetjes vgm
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Buchtoferi

Berichtdoor Buchtoferi » Do 26 Jan 2017, 17:15

VerlorengezondheidM schreef:
Buchtoferi schreef:

Kan het niet zo zijn dat juist door Lyme en co's het immuunsysteem van mensen/dieren ontwricht raakt; of zie ik dat soms verkeerd?

Groetjes vgm

Hey vgm

Een goede vraag. Ik geloof persoonlijk niet dat het mogelijk is om ziek te worden van Lyme, tenzij het immuunsysteem al verzwakt is (wat bij mij het geval was) en bij zo goed als alle mensen waarmee ik contact heb gehad.

Wij komen immers op dagelijkse basis in contact met allerhande ziektekiemen, en toch wordt men daar niet per sé ziek van. Veelal als men ziek wordt (en vooral ziek blijft, is dit te wijten aan een verzwakt immuunsysteem - een soort van kaping van het 'systeem' a.h.w.).

Ik baseer mij op mijn bevindingen (zowel m.b.t. mijn eigen gezondheid en ook die van anderen).

Onder immuunsysteem versta ik dan de verzameling van de lichaamseigen celletjes die verantwoordelijk zijn voor het afweren van ziekmakende 'indringers' (zgn. pathogenen).

Deze cellen hebben nood aan specifieke voedingsstoffen in bepaalde hoeveelheden (de zgn. vitamines, mineralen, eiwitten, etc., ... ), om goed te functioneren en het lichaam gezond te houden.

NickyC

Berichtdoor NickyC » Vr 27 Jan 2017, 13:04

Een mens bestaat voor het grootste deel uit bacterien .
Zonder deze bacterien zouden we niet bestaan . Wanneer je een mens door een blender zou halen blijft er maarzon 5% mens over , de rest is bacterie .
Ieder mens heeft een eigen unieke bacteriecode .
Wanneer deze verstoort raakt worden we ziek , zijn we vatbaar voor andere niet lichaamseigen bacterien of nemen bepaalde (lichaamseigen) bacterien de overhand en worden sommige (lichaamseigen)bacterien uitgeroeid .
Welvaart is hier een onderdeel van , te veel rijk voedsel geeft ziektes .
Het tegenovergestelde ook , te kort voedsel geeft ook ziektes .
Ieder zijn/haar eigen kingdom heeft ook eigen gesamelijke bacterien , waar een indringer (een gast) ziek van kan worden of ziek kan maken .
Wij als mens denken dat wij onszelf en ons denken en doen aansturen , maar he is juist andersom , veel bacterien sturen ons denken en doen aan .
Een voorbeeld hiervan is toxoplasma , die kan het hele gedrag van een mens veranderen .
Een ander voorbeeld is syfilis , en als je naar de geschiedenis kijkt , hoeveel grote namen hadden er syfilis , en wat dacht je van Koningshuizen ?
En vaak was het zo dat er veel mensen met syfilis in een psychiatrische instelling terrecht kwamen , een dusdanige gedragsverandering hadden waardoor ze een gevaar voor zichzelf en omgeving werden . Wanneer deze mensen medisch juist behandeld werden genazen ze ook van hun psychische aandoening .
Hoe zou dit dan met Lyme zijn ?
Zo maar even een inbreng ;)

Terug naar “Lyme Café”