VPRO de prijsvechter & Microplastics in het milieu: een bedreiging voor de volksgezondheid?

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Roxy

VPRO de prijsvechter & Microplastics in het milieu: een bedreiging voor de volksgezondheid?

Berichtdoor Roxy » Ma 23 Jan 2017, 13:16

VPRO
De Prijsvechter http://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html
De prijsvechter

In de driedelige documentaireserie 'De prijsvechter' onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank oorzaak en gevolg van onze goedkooplust.

Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld. De verleiding van de goedkope spulletjes is niet te weerstaan. Prijsvechters als Action, Big Bazar en Flying Tiger doen goede zaken. Een cadeautje voor jezelf of de kinderen. Spulletjes die de boel meer kleur geven of gemak. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa. Hoe komen al die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap. En tegen welke prijs? Zijn we van de consumptiemaatschappij in de wegwerpmaatschappij terechtgekomen?

Interview met Roland Duong en Marijn Frank http://www.vpro.nl/programmas/prijsvech ... tikel.html
We stouwen ons huis vol met goedkope prullaria. Dat heeft gevolgen voor onszelf, de wereldeconomie en het milieu.

In elke Nederlandse winkelstraat zijn ze tegenwoordig te vinden: Action, Big Bazaar, Flying Tiger. Supergoedkope winkels vol aanbiedingen die je moeilijk kunt laten liggen. Maar hoe is het mogelijk dat die spullen zo weinig kosten, en vooral: wat zijn hier de gevolgen van? Marijn Frank en Roland Duong zoeken het uit in het documentairedrieluik De prijsvechter. Zij werkten al samen bij de Keuringsdienst van Waarde en los van elkaar maakten ze documentaires over het consumeren van onder meer vlees en kleding. Door de productieketen van de plastic prullen te volgen komen ze tot verrassende inzichten.

De meeste goedkope spullen worden geproduceerd in China, waar Duong al vaak is geweest voor zijn werk. ‘China is onderverdeeld in productiesteden,’ vertelt hij. ‘Zo zijn we naar de speelgoedhoofdstad van de wereld geweest: Shantou. Daar zijn 3000 speelgoedfabrieken. Tachtig tot negentig procent van het speelgoed van de wereld komt er vandaan. We zijn ook op de gigantische markt van Yiwu geweest, waar handelaren plastic prullaria inkopen. Er is niet één aanbieder van sleutelhangers, maar honderden stalletjes bij elkaar.’ Duong kocht bij de Action voor 1,50 euro een plastic zaklantaarn en ging op zoek naar waar hij wordt gemaakt. ‘In de Chinese webwinkel Alibaba had ik hem zo gevonden. Hij kwam uit de zaklamphoofdstad van de wereld, Ningbo. Een stad van een miljoen mensen, die allemaal in de zaklampenindustrie werken.’

Wie aan spotgoedkoop speelgoed of zaklampen denkt, vermoedt misschien dat de mensen die dat fabriceren uitgebuit worden. Duong: ‘Er is geen Nederlander die in een Chinese fabriek zou willen werken, maar ik heb wel de indruk dat de arbeidsomstandigheden in China de afgelopen vijftien jaar flink verbeterd zijn. Natuurlijk zijn we alleen in fabrieken geweest die ons zelf hebben uitgenodigd, want China kent geen persvrijheid en we konden niet vrij onderzoek doen. Maar ik heb veel door het land gereisd en veel mensen gesproken. De Chinese werknemer is redelijk geëmancipeerd. Als het werk hem niet bevalt, gaat hij bij een andere fabriek werken. De welvaart in China is duidelijk toegenomen.’

'We kunnen in Nederland nu goedkope spullen kopen, maar hebben onze eigen economie uitgehold, omdat er veel banen verloren zijn gegaan' -Roland Duong

Uitgehold
Die welvaart is te danken aan alle spullen die wij in het Westen van Chinese fabrikanten hebben gekocht. Ironisch genoeg hebben we onszelf hier uiteindelijk mee benadeeld, legt Duong uit. ‘Dankzij de globalisering die zo’n 25 jaar geleden is ingezet, is de wereld één grote markt geworden. Opvallend genoeg zijn de grote verliezers van de globalisering de mensen uit de middenklasse in de westerse wereld, dus ook in Nederland. Spullen werden goedkoper voor westerse consumenten, maar hun lonen stagneerden. De Chinese middenklasse heeft er juist van geprofiteerd. Met al hun arbeid in de lagelonenfabrieken hebben ze zichzelf een enorme economische impuls gegeven. De grote ironie is dat de kapitalistische vrijhandel een communistisch doel dichterbij heeft gebracht: meer gelijkheid in de wereld. We kunnen in Nederland nu goedkope spullen kopen, maar hebben onze eigen economie uitgehold, omdat er veel banen verloren zijn gegaan.’

Ook het huidige politieke klimaat is daar een gevolg van, volgens Duong. ‘Door onze honger naar goedkope spullen hebben we China in het zadel geholpen. Donald Trump heeft daar in zijn campagne garen bij gesponnen; hij belooft banen te creëren in zijn eigen land. Die ongelimiteerde handel heeft onze economie pijn gedaan. En zo is de cirkel weer rond: armere mensen hebben behoefte aan goedkope winkels.’

'Plastic zit overal in: in kleding, drinkwater, zelfs in de lucht die je inademt. En er is nog bijna geen onderzoek gedaan wat dat doet in je lichaam. Sinds ik dat weet, zit ik niet meer zo lekker' -Marijn Frank

Plastic
De gemiddelde inkomens zijn dan al jaren gestagneerd, onze huizen puilen wel uit met spullen, vooral van plastic. De gevolgen voor het milieu zijn volgens Duong en Marijn Frank heel groot. ‘Ik heb zeer verontrustende gesprekken gevoerd met onderzoekers, waaruit blijkt dat plastic eigenlijk het nieuwe fijnstof is,’ vertelt Frank. ‘Het zit overal in: in kleding, drinkwater, zelfs in de lucht die je inademt. En er is nog bijna geen onderzoek gedaan wat dit doet in je lichaam. Sinds ik dat weet, zit ik niet meer zo lekker.’

Duong: ‘Het beeld is veel grimmiger en heftiger dan ik me had kunnen voorstellen. De planeet is er heel slecht aan toe door onze consumptiedrift. We zitten in het Antropoceen: het geologische tijdperk van de mensheid. Overal ter wereld vind je gevolgen van de menselijke invloed. De aarde ziet er volgens geologen nu net zo uit als vlak voor de dinosauriërs massaal uitstierven. We produceren zo enorm veel van die rommel, en zorgen daarmee voor verspilling en vervuiling. Om niet te spreken van de energie die het kost om het allemaal te transporteren.’

Toch hebben zelfs de makers van De prijsvechter moeite om de spullen van de discountwinkels buiten de deur te houden. Dit wijten ze vooral aan hun kinderen. ‘Ik probeer al veel bewuster met plastic om te gaan, maar voor ouders is het extra moeilijk,’ zegt Duong. ‘Die kinderen zorgen voor zo veel troep: bij elk kinderfeestje krijg je er weer de raarste frutsels bij. En je wilt je kind niet achterstellen, dus je doet er toch aan mee.’

Frank is als we haar spreken hoogzwanger van haar tweede kind. ‘Dat is echt het moment om je helemaal te buiten te gaan aan spulletjes,’ vertelt ze. ‘Zo’n lijst van wat je “nodig” zou hebben, dat zijn gewoon drie a4’tjes met rommel. Maar op jonge ouders heeft dat een enorme aantrekkingskracht. Ik probeer me nu echt in te houden, ook omdat het je aan het denken zet als je een kind op de wereld zet. Hoe laat ik die wereld achter?’

‘Ik vind het ongelooflijk dat er zo gestunt wordt met prijzen van producten die zo belastend zijn voor de aarde’ -Marijn Frank

Pijngrens
Niet alleen consumenten zijn verantwoordelijk, vinden de documentairemakers. ‘Een plastic prul is zo gekocht, je voelt het niet in je portemonnee en de milieueffecten zijn voor veel mensen abstract,’ zegt Frank, ‘En sommige mensen hebben natuurlijk niet de keus om meer uit te geven. Ik vind het ongelooflijk dat er zo gestunt wordt met prijzen van producten die zo belastend zijn voor de aarde. Op deze manier kan de consument zo’n product ook niet meer op waarde schatten.’

In het laboratorium kwam Frank erachter haar kooplust zelfs onbewust gestuurd wordt. ‘Ik heb een eeg-onderzoek gedaan, waarin wordt gekeken hoe de beslissing of je iets wilt kopen in je hersenen werkt. Als je geld uitgeeft, blijkt hetzelfde gebied in de hersenen te worden aangesproken als wanneer je iemand verliest. Die “pijn” wordt sterker naarmate de prijs hoger wordt, maar als de prijs van een product onder die pijngrens zit, voel je geen weerstand en zul je het waarschijnlijk heel makkelijk aanschaffen. Op die manier adviseren onderzoeksbureaus ook over de prijs van een product. Als je heel veel spullen in een winkel ziet die onder die pijngrens zitten, dan is er altijd wel iets wat je aanspreekt. En je voelt je dan een dief van je eigen portemonnee als je het niet meeneemt. Op dat gevoel spelen die discounters heel erg in.’

Voorlopig lijkt er geen einde te komen aan de stroom van prullaria uit Azië. Duong deed zich in China ook voor als inkoper van een bedrijfje genaamd Trupp. ‘Je wordt meteen in de watten gelegd, omdat ze graag een deal willen sluiten. Ik ging op zoek met de vraag of ik ook een duurzaam geproduceerd lantaarntje zou kunnen kopen, gemaakt door werknemers die goed betaald werden en met chemicaliën uit een gecertificeerde mijn. Maar de Chinezen hadden geen idee waar ik het over had. Ze snappen nog niet dat wij dat in Europa misschien belangrijk vinden. Maar dat kan veranderen, want ook zij willen inspelen op de markt.’
Laatst gewijzigd door Roxy op Di 14 Feb 2017, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: VPRO de prijsvechter

Berichtdoor Roxy » Ma 23 Jan 2017, 13:20

VPRO NPO2
8 januari 2017

Aflevering 1 'Goedkooplust' http://www.vpro.nl/programmas/prijsvech ... ing-1.html
Wat bepaalt de prijs? De hoogzwangere Marijn vraagt zich af hoeveel spullen ze eigenlijk nodig heeft voor haar nieuwe gezin. Ook wil ze weten wat haar kooplust drijft. Een hersenonderzoek brengt haarfijn haar onderbewuste prijsprikkels in kaart. Roland begint de speurtocht naar de herkomst van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij gaat in gesprek met True Price, deze organisatie helpt bedrijven ook de verborgen kosten in de prijs te gaan berekenen. Ook gaat hij shoppen met de grootste fan van de Action om achter het succes van deze keten te komen. Om verder te komen in de goedkope spullen keten begint hij een eigen inkoopbedrijfje met de welluidende naam: Trupp.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 23 Jan 2017, 13:22

VPRO NPO2
15 januari 2017

Aflevering 2 'Kopen we ons arm?' http://www.vpro.nl/programmas/prijsvech ... ing-2.html
Heeft globalisering ons armer gemaakt? Roland volgt als inkoper het spoor van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij komt terecht in de productieschuur van de wereld: China. Hoe wordt ons goedkope spul daar gemaakt? Iedereen kent ‘Made in China’, maar wat is er met ‘Made in Holland’ gebeurd? Welke oerhollandse bedrijven kunnen het nog opnemen tegen de Chinese reus? Marijn gaat op bezoek bij Rosti Mepal, de Nederlandse kunststof pionier waar iedereen wel iets van in de kast heeft staan. Roland gaat aan het werk aan de lopende band in een speelgoedfabriek. Hij bezoekt de grootste speelgoedshowroom van China en eindigt in de stad waar alle zaklantaarns van de wereld worden gemaakt.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 23 Jan 2017, 13:24

VPRO NPO2
22 januari 2017

Aflevering 3 'Het plastic paradijs' http://www.vpro.nl/programmas/prijsvech ... ing-3.html
Maakt onze koopzucht meer kapot dan ons lief is? De aarde lijkt er van al onze verspilling niet beter op te worden. Een hoofdrol is weggelegd voor plastic. Het wondermiddel van de massaproductie. Maar plastic is ook een plaag. Roland spreekt met een vooraanstaand geoloog die een nieuw tijdperk aankondigt: het Antropoceen. Het tijdperk waarin de menselijke productiedrift onze aarde ingrijpend en definitief heeft veranderd. Wordt de mens door zijn troepmakerij met uitsterven bedreigd? Marijn komt erachter dat plastic juist kan bijdragen aan duurzaamheid. Mede dankzij Nederlands ontwerptalent. Hierdoor geïnspireerd heeft ze een ontmoeting met de spraakmakende meubelontwerper Maarten Baas. Kunnen goed gemaakte spullen de economie en de aarde redden?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 23 Jan 2017, 13:31

Jinek
4 januari 2017
'We worden bedwelmd door prijsvechters' http://evajinek.kro-ncrv.nl/artikelen/w ... jsvechters

Roland Duong en Gijs Staverman gaan op zoek naar de waarheid achter de prijsvechters
Roland Duong is de maker van de documentaire ‘De prijsvechter’. Hierin gaat hij op zoek naar de waarheid achter spotgoedkope winkels, de zogenaamde prijsvechters.
Hoe maken zij hun spullen zo goedkoop, waar wordt alles gemaakt en wat zijn de gevolgen hiervan? Presentator Gijs Staverman is fan van winkelketen ‘de Action’ en hij zag de documentaire. Samen zijn ze vanavond te gast bij Jinek.
Gijs Staverman: 'iedereen gaat naar de Action'.. :roll:.. ik ga nooit naar de Action dergelijke goedkope en plastic rommel koop ik niet en ik ben niet van dat ik van alles zou moeten kopen/hebben.

Gijs Staverman een bekende radiodiskjockey, televisiepresentator met een zeer riant inkomen geeft in mijn ogen een verkeerd signaal af.
Een betere, schonere en gezondere wereld/leefomgeving begint bij jezelf :)!
Mensen zouden een stuk zuiniger moeten leren zijn op de aarde. De documentaire geeft goed aan dat plastic in het milieu, de zeeën, de oceanen, in de dieren, in drinkwater, in bier en in de voedselketen terecht komt.
Ik ben vaak verbaasd als ik zie hoe gemakkelijk mensen -van jong tot oud- plastic of afval van zich af laten vallen bijvoorbeeld op straat, in de trein en op het station, in de natuur bos/park/strand, bij festiviteiten een grote berg afval achter laten.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 14 Feb 2017, 16:16

De Gezondheidsraad https://www.gezondheidsraad.nl/nl
15 december 2016
Microplastics in het milieu: een bedreiging voor de volksgezondheid? https://www.gezondheidsraad.nl/nl/nieuw ... gezondheid
Microplastics in het milieu: een bedreiging voor de volksgezondheid?

Onzichtbaar kleine plastic deeltjes vervuilen zeeën en rivieren. Ze hopen zich op in mosselen en ander seafood, en komen zo ook in het maagdarmkanaal van mensen terecht. Ook komen ze voor in de lucht en kunnen we ze inademen. Hoe ongezond dat is, weet op dit moment niemand. De Gezondheidsraad vindt dat voorzorgsmaatregelen nodig zijn, evenals onderzoek naar de blootstelling aan plastic deeltjes via de voeding en andere routes en naar hun schadelijkheid voor de gezondheid. Daarvoor is het ontwikkelen van betrouwbare meetmethoden een eerste vereiste. Dit schrijft de raad in een briefadvies aan de staatssecretaris van IenM.
Briefadvies Gezondheidsrisico’s van microplastics in het milieu https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak- ... het-milieu

Roxy

Re: VPRO de prijsvechter & Microplastics in het milieu: een bedreiging voor de volksgezondheid?

Berichtdoor Roxy » Wo 01 Nov 2017, 15:07

AD
1 november 2017
We eten plastic, we ademen plastic en het regent plastic https://www.ad.nl/economie/we-eten-plas ... ~a9d7a6ff/
Minuscule stukjes plastic vergiftigen ons leefmilieu meer en meer. De microplastics vormen nu al een serieuze bedreiging voor ons drinkwater. Het nieuwe kabinet kondigt maatregelen aan, maar komen die niet te laat? En wat weet jij zelf van recyclen? Test je kennis met de quiz onderaan dit verhaal.

Gesealde komkommers, winkeltasjes, fleecetruien; plastic is overal. Volgens de Amerikaanse Universiteit van Georgia is er in de afgelopen 65 jaar 8,3 miljard kilo van het materiaal gemaakt, waarvan ongeveer de helft de afgelopen dertien jaar. Bijna 80 procent van het plastic belandt op de vuilnisbelt of in het milieu.

Het bekendst is inmiddels de 'plastic soep' in de zeeën en oceanen; de chemische bouillon waarin plastic flessen, rietjes, doppen, ballonnen, stukjes touw en andere gebruiksvoorwerpen de soepballen en vermicelli zijn. Per dag komt volgens de Plastic Soup Foundation 22 miljoen kilo nieuw plastic in de oceaan terecht.

Als het daarbij bleef, zou de ramp nog enigszins te overzien zijn, omdat (grote) stukken plastic zich in theorie makkelijk laten vangen. Veel ongrijpbaarder, en dus gevaarlijker, zijn de micro- en nanoplastics. Die ontstaan als de grotere stukken plastic langzaam uit elkaar vallen in het water, en steeds kleiner worden.

Met opzet klein

In de maag van 95 procent van de vogels vinden we plastic terug - Suse Kühn, promovenda marine research bij de Universiteit Wageningen

Hoewel een groot deel van de kunststof onbedoeld kleiner wordt, zweven er ook ministukjes rond die zo zijn ontworpen. Ook in Nederland zijn nog steeds scrubcrèmes, badschuim- en tandpastasoorten te koop waar fabrikanten 'microbeads' in verwerken. ,,Gooi je braaf je boterhamzakje in de prullenbak, dan spoel je - zonder dat je het door hebt - toch microplastics door de gootsteen als je je tanden poetst", verzucht Suse Kühn, promovenda marine research bij de Universiteit Wageningen.

Hoe diep plastics in ons ecosysteem zijn doorgedrongen, ontdekte Kühn tijdens haar onderzoek naar de Noordse stormvogel. ,,Die vliegt boven zee en komt daar aan zijn eten, waardoor hij voor ons interessant is", zegt ze. ,,In de maag van 95 procent van de vogels vinden we plastic terug. Het gaat om gemiddeld 0,3 gram, wat voor mensen een broodtrommel vol zou zijn. Dat is toch best een vervelend plaatje."

Ook vissen, mosselen en plankton krijgen plastic binnen, vertelt Maria Westerbos, oprichter van de Plastic Soup Foundation. ,,Het zit door de hele voedselketen heen. Als een klein diertje plastic binnenkrijgt, krijgt de vis die hem opeet dat ook binnen. Dat geldt net zo voor ons."

Nanodeeltjes

Een nanodeeltje is klein genoeg om op reis te gaan door het lichaam als je het eenmaal binnenkrijgt - Heather Leslie, ecotoxicoloog aan de Vrije Universiteit Amsterdam

Wie vis eet, krijgt dus zeer waarschijnlijk kunststof binnen. Maar daar houdt het niet op. Naast plastic soep komt ook de term 'plastic smog' op. ,,Dit is een nieuwere ontdekking, het gaat om vezels die je inademt." Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat er in Parijs jaarlijks tussen de drie en tien ton synthetische vezels op de grond neerdwarrelen. ,,Het regent plastic", zegt Westerbos.

De plastic deeltjes die we kunnen inademen, zijn een stuk kleiner dan de microplastics van enkele millimeters. ,,Een nanodeeltje is klein genoeg om op reis te gaan door het lichaam als je het eenmaal binnenkrijgt. Als je het inademt of opeet en het door celwanden heen gaat, kan het dus ook in de bloedbaan en in organen terechtkomen", zegt Heather Leslie, ecotoxicoloog aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij pleit voor onderzoek naar de gezondheidsrisico's van deze deeltjes.

,,Tot nu toe werd plastic vooral neergezet als een probleem van de zee", zegt Leslie. Ze bestudeerde de verspreiding en effecten van plastic in zee en is nu ook in kaart aan het brengen wat bekend is over de gezondheidsrisico's van plastic deeltjes. ,,Uit onderzoek komen de eerste signalen dat blootstelling aan plastic deeltjes negatieve effecten kan veroorzaken, zoals stress en schade aan cellen. Dit kan weer leiden tot chronische ontstekingen."

Veel ziektes, zoals kanker, hart- en vaatziekte, astma en artritis, beginnen met een chronische ontsteking, zegt Leslie. ,,Ik wil heel graag weten of plastic deeltjes daar de oorzaak zouden kunnen zijn. Er is een nieuwe theorie dat fijnstofdeeltjes in de hersenen het risico op parkinson of depressie kunnen verhogen. Hoog tijd dat dit grondig uitgezocht gaat worden, omdat er overal in ons leefomgeving plastic deeltjes verspreid zijn."

Ook Westerbos denkt dat het verband tussen gezondheid en plastic in steeds meer onderzoeken naar voren zal komen. ,,We eten het, we ademen het. Dat kan niet gezond zijn."

Cultuurverandering

Zodra plastic een waarde krijgt, gooien mensen het niet zomaar weg - Marijke Boonstra van Stichting de Noordzee

Plastic is, kortom, overal, en de effecten ervan worden nog maar net duidelijk. Wat moet er nu gebeuren? Marijke Boonstra van Stichting de Noordzee wil de bron aanpakken. ,,Plastic heeft heel handige toepassingen, en is daardoor bijna niet meer weg te denken. Toch heeft het heel weinig waarde als je het eenmaal hebt gebruikt", zegt Boonstra. ,,Zodra plastic een waarde krijgt, gooien mensen het niet zomaar weg."

Een uitbreiding van het statiegeld kan een oplossing zijn, denkt Boonstra daarom. ,,Ieder kwartaal monitoren we op Noordzeestranden het plastic afval. Onder meer doppen van frisdrankflesjes zien we heel veel." Door statiegeld zouden dergelijke flessen en hun doppen niet meer zo snel weggegooid worden als nu.

Er moet een cultuurverandering plaatsvinden, denkt ook Kühn. ,,Die is al gaande", stelt ze. Ze ziet een kleine daling van de hoeveelheid plastic in de vogels. ,,Dat betekent dat de bewustwording van de mensen toch helpt. Er zijn nu opruimacties, mensen gooien minder afval op straat en ze scheiden hun plastic. Het is minder normaal om het zomaar op de grond te gooien."

Toch ziet Kühn een inperking van bedrijven als onvermijdelijk, en zelfs als belangrijker. ,,Fabrikanten komen nu met veel weg. Als het ze uitkomt, gebruiken ze een synoniem op de verpakking, zodat niemand er plastic in herkent. Ook worden er veel lagen over elkaar gebruikt in verpakkingen, met verschillende eigenschappen. Dat maakt recycling moeilijk. En er wordt te veel verpakkingsmateriaal gebruikt.''

Bij dit soort kwesties zou regelgeving helpen. Toch is dat niet simpel, zegt Kühn. ,,Er zijn zoveel plastics, dus bij een verbod nemen ze gewoon een andere soort. Het is echt een race tussen de wetgever en de industrie."

Genoeg is genoeg
Boonstra wil ook dat vooral bedrijven worden aangepakt. ,,De industrie stopt doelbewust microbeads in cosmetica. Dat moet stoppen. We moeten toewerken naar een verbod. Er zijn genoeg duurzame alternatieven."

Westerbos is hoopvol over het nieuwe regeerakkoord. ,,Het stuurt aan op het verbieden van microplastics in cosmetica. Ik hoop dat het ze lukt."

Ze pleit verder vooral voor onderzoek naar plasticvervangers. ,,Als de uitvinder van plastic dit had geweten, had hij meteen bioplastics gemaakt. Ons huidige plastic is bijna een denkfout. Genoeg is genoeg."

Als de uitvinder van plastic dit had geweten, had hij meteen bioplastics gemaakt - Maria Westerbos, oprichter Plastic Soup Foundation
Plastic.jpg
Plastic.jpg (57.35 KiB) 4443 keer bekeken

Terug naar “Off-Topic Café”