TV Eén Pano België 'Hoe schadelijk zijn antibiotica'?

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Roxy

TV Eén Pano België 'Hoe schadelijk zijn antibiotica'?

Berichtdoor Roxy » Do 20 Okt 2016, 12:53

België
TV Eén Pano
19 oktober 2016

Hoe schadelijk zijn antibiotica? https://www.een.be/pano/hoe-schadelijk-zijn-antibiotica
Hoe schadelijk zijn antibiotica? Onze kerngezonde Pano-reporter Peter Brems nam de proef op de som en slikte een zware kuur. Hij is niet alleen, wij Belgen zijn met z'n allen koplopers in het slikken van deze krachtige medicijnen. "De gevolgen op lange termijn worden ook stilaan duidelijk ... astma, obesitas, diabetes en voedselallergieën zitten duidelijk in de lift", bevestigt de befaamde Amerikaanse microbioloog en antibiotica-expert Martin Blaser. Kan de schade door zware antibiotica, o.m. in onze darmen, worden hersteld bij onze reporter? We zetten een uniek, medisch experiment op. Ja, zeg maar gerust een medische wereldprimeur, een verhaal met een geurtje aan.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Re: TV Eén Pano België 'Hoe schadelijk zijn antibiotica'?

Berichtdoor Roxy » Do 20 Okt 2016, 15:45

HLN.BE
19 oktober 2016

Te dik door antibiotica http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... tica.dhtml
Te dik door antibiotica

Hij is 9 jaar oud, al 4 jaar op dieet en gek van sport. Maar ­hoezeer Nilay Vervaet uit het Oost-Vlaamse Moerbeke ook z'n best doet in het gevecht tegen de kilo's, hij valt geen gram af. Oorzaak: de jongen heeft als peuter té veel ­antibiotica gekregen. In totaal zeker 15 kuren.

Wij blijven kampioen in het slikken van de strafste antibiotica voor de kleinste infecties, maar dat doen we niet ongestraft. Omdat ook goede bacteriën worden vernietigd, krijgen vooral kinderen af te rekenen met obesitas, astma, diabetes, voedselallergieën en eczeem. Dat blijkt uit een reportage in 'Pano' op Eén vanavond.
In Nederland wordt ook best veel antibiotica gevraagd door mensen aan de huisarts bij een verkoudheid, een griepje. In mijn werkzame leven had ik ook collega's die bij het minst of geringste kwaaltje als een verkoudheid, een griepje antibiotica gingen halen bij de huisarts en dat de normaalste zaak van de wereld vonden.
Ik zette daar toen al :? vraagtekens bij wetende dat het nemen van antibiotica bij een verkoudheid of griepje niet werkt.
'Antibiotica werken alleen tegen bacteriën, niet tegen virussen. Ze helpen dus niet tegen griep of waterpokken, maar wel tegen longontsteking' http://www.apotheek.nl/themas/antibiotica
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 21 Okt 2016, 16:24

Als antibioticum onjuist wordt voor geschreven, kun je misschien wel ziek worden
Ikzelf ben blij dat er antibioticum is.
Als het er niet was geweest was ik misschien hier niet meer.

Dat er zoveel resistentie is opgetreden heeft niets met het menselijk gebruik te maken, maar met de vleesindustrie en de melkvee industrie en de veevoederbedrijven die het door hun veevoer doen om de vleesdieren sneller te laten groeien (minder kosten aan onderhoud en sneller bij de consument)

Verder wordt antibioticum nog steeds voorgeschreven bij virussen, wat dus niet effectief is, maar veel huisartsen zijn te lui of hebben geen tijd om eerst goed uit te zoeken wat nu precies de oorzaak is van een infectie.
Voor lymepatiënten helemaal een probleem, want borrelia veroorzaakt ook infecties, maar is met de reguliere testen bijna niet op te sporen.
Dan wordt het wel heel makkelijk om te beweren dat antibioticum niet goed is wanneer er niets in je lichaam wordt gevonden aan bacteriën
Totdat je zoooo ziek wordt en extreme infecties ontwikkelt dat je wel met antibioticum behandeld MOET worden, omdat anders (zoals het bij mij het geval was) je lichaam het niet meer trekt, dan is het al 5 voor 12 en moet je zelfs in sommige gevallen prednison voor korte tijd erbij gebruiken.
Maar liever in een eerder stadium adequaat behandeld worden, dan pas op het moment dat je al half dood op de bank ligt, en niets meer kunt.
Ik lees nog veel te vaak dat mensen met een tekenbeet en EM na 10 of 14 dagen ab gewoon lymeklachten ontwikkelen en het wordt nog steeds uit hun hoofd gepraat dat de klachten te wijten zijn aan de tekenbeet.

Al dat leed van al die mensen had gewoon bespaart kunnen blijven als de CBO richtlijn voor de ziekte van lyme was veranderd tijdens de herziening en vooral de eerste lijns aanbeveling

Verder vind ik het stukje uit HLN.BE lijken op een soort van lobby
Sommige programma's en krantenartikelen lenen zich daarvoor.
Voor onafhankelijke journalistiek kun je beter luisteren naar Podcasts

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 21 Okt 2016, 18:58

@Sproetje,

Ik heb de TV uitzending over antibiotica geplaatst in algemene zin.
Zelf vond ik het opmerkelijk om te horen dat 7 dagen antibiotica nemen de goede darmflora totaal vernietigd en dat het bijna
6 tot 12 maanden kan gaan duren voordat de darmflora zich heeft kunnen herstellen.
Het wetenschappelijke onderzoek van Prof H.G heeft interessante informatie opgeleverd.

Bij de AB behandelingen van D.M hoor ik regelmatig dat mensen ondanks het gebruik van probiotica behoorlijke problemen krijgen met de darmen. En dat er een flinke candida/overgroei ontstaat en of lekkende darmen (Leaky Gut) ontstaan.

Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn als Lyme patiënten daar bij en na de antibiotica behandelingen goed-beter op zouden letten en het laten onderzoeken. Veel mensen zullen het niet in de gaten hebben als er candida/overgroei en of lekkende darmen zijn ontstaan.
Candida/overgroei en of lekkende darmen kunnen veel ernstige gezondheidsklachten en bijvoorbeeld oxidatieve stress, gaan veroorzaken. Ik heb er ervaring mee.
Prof M. geeft duidelijke informatie over onder andere lekkende darmen en de gevolgen in de lezing van 12 oktober 2016 https://www.youtube.com/watch?v=RLCQXvYrfTU

Ook vond ik de stoelgang-transplantatie -nooit eerder van gehoord- bij de mevrouw in de reportage interessant. Zij is daar erg goed van opgeknapt.

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 21 Okt 2016, 19:41

Stoelgang-transplantatie, volgens mij had ik daar ooit een discussie over op het oude Lymenet...

http://www.geneeskunst.nl/fmt

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 21 Okt 2016, 21:31

Hoi Eus,
Eus schreef:Stoelgang-transplantatie, volgens mij had ik daar ooit een discussie over op het oude Lymenet...

http://www.geneeskunst.nl/fmt
Dank je wel voor het interessant artikel. De betreffende arts is met pensioen als ik dat goed heb?
Hij is een gewaardeerde collega van mijn internist.

Preventief kan fecestransplantatie worden toegepast na langdurige antibioticakuren, zoals bijvoorbeeld bij de behandeling van de ziekte van Lyme gebeurt.
Er is bij de AVIG artsen duidelijk meer over bekend? Ik heb er niet eerder over gehoord. Interessante materie.
Laatst gewijzigd door Roxy op Vr 21 Okt 2016, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 21 Okt 2016, 21:32

Roxy,

Ja, ik begrijp het wel, maar ik kan niet anders dan opkomen voor de misverstanden die er heersen.
Geen antibioticum is in veel gevallen geen optie.
Als je lyme hebt en een aantal co-infecties kun je dood gaan als je niet wordt behandeld,
Soms is er geen keuze meer en moet je wel antibioticum nemen.
Dan valt het probleem van mindere kwaliteit darmbacteriën in het niet in vergelijking met het andere probleem.

Tegenwoordig staat er gewoon in de bijsluiter dat je pro biotica naast de antibioticum moet nemen.(dat is iig al zo sinds 2012)
En je kunt zelf bv een betere nemen waar ook prebiotica in zit of bv alantwortel (dat is een prebiotica) ernaast nemen, om je darmen een beetje op peil te houden.
Het gekke is alleen dat bv bij de behandeling van tbc daar nooit over wordt geklaagd, dan is het ineens geen probleem meer.

Erger nog vind ik dat er ook voorbij wordt gegaan aan het feit dat je darmen zonder antibioticum ook stuk kunnen gaan bij lyme en co.
Dat was bij mij het geval, en ik las hier op het forum van iemand anders hetzelfde.
Hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik niet, maar ik dacht dat het misschien te maken had/heeft met de gifstoffen die er in je lichaam worden losgelaten op momenten dat de spirocheet afsterft?
Want tijdens koortsperiodes (die ik dan had) sterven er natuurlijk ziekmakende bacteriën, en een aantal van die gifstoffen zijn niet mis en komen ook terecht in je darmen.
Of dat er misschien biofilms in je darmen zich hebben gevestigd, dat is ook nog mogelijk, daar gaan je darmen ook stuk van.

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 21 Okt 2016, 21:41

Er is bij de AVIG artsen duidelijk meer over bekend? Ik heb er niet eerder over gehoord. Interessante materie.

Nou, het is een reguliere behandeling zelfs, bijvoorbeeld bij een Clostridium infectie. Zie bijvoorbeeld; http://www.isala.nl/patienten/folders/7 ... splantatie

https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... -het-LUMC/

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 21 Okt 2016, 21:43

Nu maar hopen dat het de juiste poep is :D

Lola Lyme

Berichtdoor Lola Lyme » Vr 21 Okt 2016, 21:49

Sproetje schreef:Nu maar hopen dat het de juiste poep is :D

Goeie Shit.jpg
Goeie Shit.jpg (20.51 KiB) 7187 keer bekeken

:lol:
♪♪♫♫ 'The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind' ♫♫♪♪

Terug naar “Off-Topic Café”