'Zorgverzekeraars vergoeden het trainen van een hulphond voor mensen met PTSS niet omdat volgens hen nog onvoldoende is aangetoond dat het echt helpt'..'Ik heb weer zin in het leven, ik heb weer een doel' vertelt veteraan Servie. Hij is nu onafscheidelijk van zijn herder Dakota. Als ze samen over straat lopen zou je niet vermoeden dat deze stoere kerel al jarenlang gebukt gaat onder angstaanvallen. Als beroepsmilitair diende hij een half jaar in de Afghaanse provincie Uruzgan. Wat hij daar meemaakte veranderde zijn leven voorgoed. Terug in Nederland belandde hij in de ziektewet. Posttraumatische stress stoornis luidde de diagnose. Servie kampte met woede uitbarstingen en kwam zelfs in de gevangenis terecht voor geweldsdelicten. Eenmaal weer thuis sloot hij zichzelf op en kwam nauwelijks buiten. Dankzij Dakota durft hij de straat weer op en krijgt hij weer langzaam grip op zijn leven.
Zelf de regie houden
Het trainen en begeleiden van mensen met een hulphond kost rond de 18.000 euro. Dat geld hebben de meesten niet, maar de kosten worden soms vergoed. In het geval van Servie en John financiert de stichting BultersMekke het bedrag uit giften en donaties. Joop Mekke is een van de oprichters. Hij is psychiatrisch verpleegkundige, maar kon zich niet meer vinden in het zorgsysteem ‘waarin wordt bepaald wat goed is voor mensen’. Hij vindt dat mensen zelf de regie moeten houden over hun leven. De stichting levert dan ook geen kant en klaar getrainde honden, maar helpt de cliënten hun eigen hond te trainen.
Het ijkt mij voldoende bewijs dat het helpt. Mensen krijgen hun leven er mee terug.
Hulphonden zouden ook bij andere ziekten en onze ziekte kunnen worden ingezet.