Hallo!
Ik vroeg mij af of iemand hier kaas van gegeten heeft: De meeste kruiden tegen lyme zijn van diuretische aard - deze stimuleren het lichaam om vocht af te scheiden oid. Nou is mijn vraag:
Kunnen teveel kruiden leiden naar dehydratie? Ik heb de afgelopen maand heel erg last van droge huid, veel dorst, droge mond en niet veel maar grote hoeveel urineratie (1 liter+). Ik gebruik zelf de buhner kruiden (cat's claw, andographis, sida acuta, cryptolepis, japanese knotweed, sarsaparilla, siberian ginseng, red root, stephania, etc.) en daarnaast eet ik veel petercelie, gember, geelwortel, knoflook, bladgroen en noem maar op; Allemaal diuretisch.
Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?
Bedankt!
Kruidenprotocollen en diuretica
Re: Kruidenprotocollen en diuretica
Hoi Lemon,
Er zijn een aardig aantal kruiden die waterafdrijvend werken.
Deze mag je niet lang achterelkaar gebruiken.
Een bekende is bv heermoes
Het bevordert de waterafvoer door de nieren
Bij nierontsteking mag je het absoluut niet gebruiken.
En ook niet doorlopend achterelkaar.
Terwijl je mariadistel bv weer wel gewoon voor langere tijd dagelijks kunt gebruiken.
Ik weet niet of je een protocol hebt van Buhner?
Ook is het van belang dat je probeert om 3 liter water te drinken overdag (als dat lukt tenminste)
Een droge huid kan nog veel meer oorzaken hebben.
Lemon schreef:Ik vroeg mij af of iemand hier kaas van gegeten heeft: De meeste kruiden tegen lyme zijn van diuretische aard - deze stimuleren het lichaam om vocht af te scheiden oid. Nou is mijn vraag:
Kunnen teveel kruiden leiden naar dehydratie?
Er zijn een aardig aantal kruiden die waterafdrijvend werken.
Deze mag je niet lang achterelkaar gebruiken.
Een bekende is bv heermoes
Het bevordert de waterafvoer door de nieren
Bij nierontsteking mag je het absoluut niet gebruiken.
En ook niet doorlopend achterelkaar.
Terwijl je mariadistel bv weer wel gewoon voor langere tijd dagelijks kunt gebruiken.
Ik weet niet of je een protocol hebt van Buhner?
Ook is het van belang dat je probeert om 3 liter water te drinken overdag (als dat lukt tenminste)
Een droge huid kan nog veel meer oorzaken hebben.
O, ja
Als je echt last hebt van uitdroging door vocht dan is er een soort van test die je kunt doen:
Pak de huid van de bovenkant van je hand tussen duim en wijsvinger, als je dan loslaat en de huid blijft in dezelfde positie staan, dan heb je last van uitdroging door water.
Verder zou je ook kunnen denken aan collageen-afbraak, dan wordt je huid dunner en ook droger.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bindweefsel
Borrelia is in staat om je collageen-weefsel af te breken:
Damage of Collagen and Elastic Fibres by Borrelia Burgdorferi
http://europepmc.org/articles/PMC375101 ... Ilqd7bn.40
Als je echt last hebt van uitdroging door vocht dan is er een soort van test die je kunt doen:
Pak de huid van de bovenkant van je hand tussen duim en wijsvinger, als je dan loslaat en de huid blijft in dezelfde positie staan, dan heb je last van uitdroging door water.
Verder zou je ook kunnen denken aan collageen-afbraak, dan wordt je huid dunner en ook droger.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bindweefsel
Borrelia is in staat om je collageen-weefsel af te breken:
Damage of Collagen and Elastic Fibres by Borrelia Burgdorferi
http://europepmc.org/articles/PMC375101 ... Ilqd7bn.40
Hoi Sproetje,
Dankjewel voor je snelle reactie en je advies! Wordt ik heel blij van!!
Mijn huid laat zo nu en dan op de armen in dezelfde positie een knijppatroontje achter.
Het varieert ook, sommige dagen is mijn huid redelijk oke en heb ik geen dorst, maar het kan plots toeslaan. Ik heb één dag gestopt met alle supplementen / kruiden maar dat hielp niet direct, maar ik neem aan dat dit tijd nodig heeft om te herstellen.. :/ Ik drink zelf meer dan 4 a 5 flesjes water per dag, ik plas ook veel volume (1+ liter per keer) een 5 tal + keer per dag maar ik heb geen hoge nood of middernacht de noodzaak om te plassen.
Het protocol ziet eruit als volgt wat ik nu doe, het is een beetje een mengelmoesje geworden de afgelopen jaren en ik heb nog nooit echt een pause genomen.
Protocol kruiden:
• Japanese knotweed root (1 full-dropper 3x en 3x 500mg powder)
• Cat’s claw vine bark (1 full-dropper 3x en 3x 250mg powder)
• Andographis herb (2x 150mg), side acuta (1 full-dropper 3x)
• Dandalion herb (2x 40mg)
• Cryptolepis (1 full-dropper 3x)
• Sarsaparilla root (10 drops 3x en 2x 40mg)
• Teasel (3 drops 3x)
• Stephania (3x 5 drops)
• Eulethero (3x 5 drops)
• Ashgawanda (3x 10 drops)
• Red root (3x 10 drops)
• 5-mushroom formula (woodland essence; Shitake, Reishi, Chaga, Maitake and Turkey Tails - 3x 5 drops)
• Burbur (cowden protocol, 3x 5 drops)
Andere supplementen:
• Propolis (Eco bee farms, 1x)
• Multi-vit (multi-man royal greens, 1x)
• Magnesium olie (2x 5 sprays)
• Vitamin D (royal greens, 1x)
• Visolie (algen versie, royal greens 1x)
• Chlorella (sun chlorella, 2x tablet van 500mg)
• Serrapeptase (1x)
• L-carnitine (pharma nord, 1x 250mg)
• Digestive enzymes (solgar, vegetarische enzymen 2x)
• Ik wissel af met Milk thistle (gestandardiseerd) en Astaxanthin (0.5x)
• Soms 5-htp
• Soms B-vitamins (Thorne Research, Methyl-Guard Plus)
• Soms R-Lipoic Acid
• Probiotia (I switch between soil based and lactic based, with one day breaks in-between) (1x)
Dieet:
Weinig khoolydraten, veel proteine. Voedingzandloper achtig dieet met af en toe yoghurt/geitenmelk producten. Dagelijkse gember, geelwortel(turmeric), selderij, baby spinazie, rode kool, citroen en boerenkool smoothie. Ik drink veel thee met kruidnagel, gember, citroen en munt, Ik eet veel petercelie, koriander, basilicum en munt. Chia zaad, lijnzaad, bessen, noten, kip, havermout, broccoli, quinoa, wilde zalm, rouwe ui en knoflook, wortel, etc.
Dankjewel voor je snelle reactie en je advies! Wordt ik heel blij van!!

Het protocol ziet eruit als volgt wat ik nu doe, het is een beetje een mengelmoesje geworden de afgelopen jaren en ik heb nog nooit echt een pause genomen.

Protocol kruiden:
• Japanese knotweed root (1 full-dropper 3x en 3x 500mg powder)
• Cat’s claw vine bark (1 full-dropper 3x en 3x 250mg powder)
• Andographis herb (2x 150mg), side acuta (1 full-dropper 3x)
• Dandalion herb (2x 40mg)
• Cryptolepis (1 full-dropper 3x)
• Sarsaparilla root (10 drops 3x en 2x 40mg)
• Teasel (3 drops 3x)
• Stephania (3x 5 drops)
• Eulethero (3x 5 drops)
• Ashgawanda (3x 10 drops)
• Red root (3x 10 drops)
• 5-mushroom formula (woodland essence; Shitake, Reishi, Chaga, Maitake and Turkey Tails - 3x 5 drops)
• Burbur (cowden protocol, 3x 5 drops)
Andere supplementen:
• Propolis (Eco bee farms, 1x)
• Multi-vit (multi-man royal greens, 1x)
• Magnesium olie (2x 5 sprays)
• Vitamin D (royal greens, 1x)
• Visolie (algen versie, royal greens 1x)
• Chlorella (sun chlorella, 2x tablet van 500mg)
• Serrapeptase (1x)
• L-carnitine (pharma nord, 1x 250mg)
• Digestive enzymes (solgar, vegetarische enzymen 2x)
• Ik wissel af met Milk thistle (gestandardiseerd) en Astaxanthin (0.5x)
• Soms 5-htp
• Soms B-vitamins (Thorne Research, Methyl-Guard Plus)
• Soms R-Lipoic Acid
• Probiotia (I switch between soil based and lactic based, with one day breaks in-between) (1x)
Dieet:
Weinig khoolydraten, veel proteine. Voedingzandloper achtig dieet met af en toe yoghurt/geitenmelk producten. Dagelijkse gember, geelwortel(turmeric), selderij, baby spinazie, rode kool, citroen en boerenkool smoothie. Ik drink veel thee met kruidnagel, gember, citroen en munt, Ik eet veel petercelie, koriander, basilicum en munt. Chia zaad, lijnzaad, bessen, noten, kip, havermout, broccoli, quinoa, wilde zalm, rouwe ui en knoflook, wortel, etc.
Lemon schreef:Mijn huid laat zo nu en dan op de armen in dezelfde positie een knijppatroontje achter
Okee??...blijft het stukje huid dan ook een tijdje omhoog staan?
Bij diureticagebruik wordt in de ziekenhuizen een isotone glucose-zoutoplossing gebruikt wanneer uitdroging optreedt.
Maar je kunt ook als je echt denkt dat je aan uitdroging lijdt, zelf natrium gaan gebruiken.
De sussler zouten hebben goede natrium-verbindingen.
En dat dan afwisselen met kaliumfosforicum ook van sussler. Deze 2 niet tegelijk gebruiken, doe bv om de 14 dagen de één en dan weer 14 dagen de ander.
Kalium is n.l. afstotend (electrisch) en natrium is magnetisch (absorberend) twee tegenovergestelde zouten in hun werking.
Ook had ik gelezen bij Buhner of bij Klinghardt (dat weet ik niet meer precies) dat afvalstoffen van pathogenen ook schade aan het bindweefsel kunnen geven.
Misschien zou je naast de Clorella en liponzuur nog een extra afvoer middel kunnen nemen dat wat sterker is?
Ikzelf neem nog steeds ook clorella (niet dagelijks) en doe zeolite HP erbij (iedere 3e dag innemen) met ook nog r liponzuur.
maar nog even over dat aan 1 stuk door gebruiken.
Bij Buhner weet ik niet hoe hij dat voorschrijft en wanneer iets wel en wanneer iets niet, maar ik heb het totale cowden programma gevolgd.
Bij hem is het steeds om de 14 dagen afwisselen met andere producten
Bahalve als je begint ermee, dan de 1e 3 maand dezelfde producten, daarna wisselt ie steeds af om de 14 dagen met de 15e dag rust.
En pas na ruim een maand mag je dan weer de producten gebruiken die je de eerste 3 maanden ook gebruikte, alleen dan mag het maar voor 14 dagen, en dan weer afwisselen met andere producten.
Daar is een heel protocol over.
Heeft Buhner niet zoiets?
Hoi Sproetje,
Dankjewel! De huid blijft gelukkig niet overeind staan, zou wat zijn. Het schilfert en voelt heel droog, elasticiteit is minder.ik ga kijken naar de natriumzouten!
Meneer Buhner gelooft heilog dat zijn kruiden non-stop te gebruiken zijn, op andrgraphis na. Desondanks zijn blinde vertrouwen in zijn protocol ga ik maar vanaf 0 beginnen om te kijken of er een boeman tussen zit, of dat het inderdaad teveel diuretica is. Ik hoop niet dat ik hierdoor een relapse krijg. ;(
Zeoliet heb ik ook gebruikt, goed spul! Ik doe r liponzuur, chlorella en actieve koolstof voor de extreme dagen maar met mate.
hoe gaat het nu met jouw?
Groetjes!
Dankjewel! De huid blijft gelukkig niet overeind staan, zou wat zijn. Het schilfert en voelt heel droog, elasticiteit is minder.ik ga kijken naar de natriumzouten!
Meneer Buhner gelooft heilog dat zijn kruiden non-stop te gebruiken zijn, op andrgraphis na. Desondanks zijn blinde vertrouwen in zijn protocol ga ik maar vanaf 0 beginnen om te kijken of er een boeman tussen zit, of dat het inderdaad teveel diuretica is. Ik hoop niet dat ik hierdoor een relapse krijg. ;(
Zeoliet heb ik ook gebruikt, goed spul! Ik doe r liponzuur, chlorella en actieve koolstof voor de extreme dagen maar met mate.
hoe gaat het nu met jouw?
Groetjes!
@Lemon,
Ik herken het gevoel van dehydratatie. Ik gebruik op dit moment zelf geen buhner-protocol.
Misschien dat je een weekje zou kunnen uitproberen of je verschil merkt wanneer je:
- méér zout gebruikt (himalayazout, zeezout of celtic zout) om wat vocht vast te kunnen houden,
- (alleen) even stopt met de paardebloem (dandelion herb) én
- de visolie 3x per dag neemt i.p.v. 1 keer?
Dat zijn dingen die bij mij helpen.
Ik drink soms sterke paardebloem-brandnetel-thee mét zout, en 20 minuten later vitamine C met een paar glazen water, dit haalt dan even wat bindweefselpijn en bewegingsonrust uit mijn benen weg.
Wat je eet klinkt heel goed, lekker en gezond!
Droge mond en droge huid kunnen allerlei oorzaken hebben, zoals Sproetje ook schreef.
Je schreef dat je nog nooit gestopt was, wat ik zelf merk is dat soms even niks nemen het effect dat ik merk van medicatie/middelen verhoogd bij een herstart. En ook dat het me sturing geeft over wat nou waar vandaan komt.
Josie
Ik herken het gevoel van dehydratatie. Ik gebruik op dit moment zelf geen buhner-protocol.
Misschien dat je een weekje zou kunnen uitproberen of je verschil merkt wanneer je:
- méér zout gebruikt (himalayazout, zeezout of celtic zout) om wat vocht vast te kunnen houden,
- (alleen) even stopt met de paardebloem (dandelion herb) én
- de visolie 3x per dag neemt i.p.v. 1 keer?
Dat zijn dingen die bij mij helpen.
Ik drink soms sterke paardebloem-brandnetel-thee mét zout, en 20 minuten later vitamine C met een paar glazen water, dit haalt dan even wat bindweefselpijn en bewegingsonrust uit mijn benen weg.

Wat je eet klinkt heel goed, lekker en gezond!
Droge mond en droge huid kunnen allerlei oorzaken hebben, zoals Sproetje ook schreef.

Je schreef dat je nog nooit gestopt was, wat ik zelf merk is dat soms even niks nemen het effect dat ik merk van medicatie/middelen verhoogd bij een herstart. En ook dat het me sturing geeft over wat nou waar vandaan komt.
Josie
Dank Josie!
Goeie tips

Lemon schreef:De huid blijft gelukkig niet overeind staan, zou wat zijn
Oh, gelukkig dan.
Als dat wel het geval zou zijn geweest was het duidelijk een uitdrogingsprobleem door vocht.
Lemon schreef:Meneer Buhner gelooft heilog dat zijn kruiden non-stop te gebruiken zijn, op andrgraphis na. Desondanks zijn blinde vertrouwen in zijn protocol ga ik maar vanaf 0 beginnen om te kijken of er een boeman tussen zit, of dat het inderdaad teveel diuretica is. Ik hoop niet dat ik hierdoor een relapse krijg. ;(
Ik heb zijn boek niet gelezen.
Ze werken allemaal weer op een andere manier die Cowden, Klinghardt en Buhner.
Ik weet natuurlijk ook niet precies wat het kan zijn.
Maar ik weet wel dat borrelia je collageen aantast en sommige co-infecties (zoals toxoplasma) het cholesterol wegnemen
http://www.parasitesandvectors.com/content/7/1/248
Lemon schreef:hoe gaat het nu met jouw?
In vergelijking met 2 jaar geleden ben ik een stuk beter.
Ook mijn hoofd is in de laatste tijd erg opgeknapt, maar nog steeds niet helemaal goed hoor.
In Juli weer een uitgebreid bloedonderzoek en in September wil ik me weer laten testen.
Ik heb meer controle over mijn lichaam, en kan wat meer doen overdag (maar denk nu niet te groots)
Ben ook wat prettiger in de omgang geworden, maar hele einden lopen gaat nog niet, ik ben blij als ik de boodschapjes heb gedaan, mijn benen en vooral voeten doen nog steeds pijn tijdens het lopen.
Zelf denk ik dat er nog veel gifstoffen ergens opgehoopt zitten.
De ergste tijd heb ik gehad denk ik zelf, maar juich nooit te vroeg...

Heb me nu gericht op die filaria enz
Doe het Klinghardt protocol hiertegen.
Dat duurt ook weer 3 mnd.
Daarna wil ik Pleo Sancom (antidotes for aspergillus niger and mucor racemosus) gaan gebruiken, ook van Klinghardt.
Hoi Lemon en Josie,
Wat ik nog graag wilde zeggen is dat een isotone glucose-zoutoplossing anders is dan het gewone zee- himalaya- en keltisch zout en ook anders dan het gewone keuken zout
Het gewone huis tuin en keukenzout werkt anders, ookal zit daar natrium in en ookal los je het op in water.
Het zout wat het meeste lijkt op een isotone glucose-zoutoplossing zijn de natrium producten van sussler.
Al het andere is te grof en te agressief.
Maakt eerder dat je cellen verstopt gaan zitten.
Terwijl het probleem bij ons nu juist veel op cel niveau zit (o.a.)
Hier nog wat extra informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologis ... toplossing
Op het moment gebruik ik wel keltisch zee-zout opgelost in water, maar dat is een behandeling tegen filaria, en moet samen met hoge dosis
natuurlijke vit. C maar ook dat mag slechts beperkt gebruikt worden, en niet zomaar eventjes tussendoor, dan heeft het geen nut.
Om dit te gebruiken heb je berekingen nodig, Klinghardt heeft ze online gezet.
Dat is een nogal agressieve manier van behandelen en niet iedereen kan daar goed tegen.
Het is slecht voor je hart en nieren.
5% van de mensen kunnen dit niet verdragen, je kunt er o.a. een te hoge bloeddruk van krijgen en nier problemen.
Algemene informatie over schussler zouten:
http://www.celzouten.com/index.php?pag=uitscheiding
Het is niet duur, 400 tabletjes voor 10 euro.
Zelf gebruik ik Ferrum phosphoricum en cuprum
Dat omdat ik last heb van bloedarmoede.
En magnesium phosphoricum, nr. 7
Bij een droge mond: nr.8 Natrium muriaticum
droge mond; weinig of geen speeksel:
nr. 8* + 13 + 20
http://www.celzouten.com/adler_repertorium_nieuw.pdf
Het staat halverwege blz. 32
Wat ik nog graag wilde zeggen is dat een isotone glucose-zoutoplossing anders is dan het gewone zee- himalaya- en keltisch zout en ook anders dan het gewone keuken zout
Het gewone huis tuin en keukenzout werkt anders, ookal zit daar natrium in en ookal los je het op in water.
Het zout wat het meeste lijkt op een isotone glucose-zoutoplossing zijn de natrium producten van sussler.
Al het andere is te grof en te agressief.
Maakt eerder dat je cellen verstopt gaan zitten.
Terwijl het probleem bij ons nu juist veel op cel niveau zit (o.a.)
Hier nog wat extra informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologis ... toplossing
Fysiologische zoutoplossing bevat per liter 9 gram zout, wat bij toediening van meer dan een liter infuus per dag vrij snel problematisch kan zijn voor de bloeddruk en de nierfunctie van de patiënt. Wil men een nauwkeuriger benadering van de fysiologische concentraties van de diverse ionen, dan komen Ringerlactaat en de oplossing van Hartmann meer in aanmerking.
Op het moment gebruik ik wel keltisch zee-zout opgelost in water, maar dat is een behandeling tegen filaria, en moet samen met hoge dosis
natuurlijke vit. C maar ook dat mag slechts beperkt gebruikt worden, en niet zomaar eventjes tussendoor, dan heeft het geen nut.
Om dit te gebruiken heb je berekingen nodig, Klinghardt heeft ze online gezet.
Dat is een nogal agressieve manier van behandelen en niet iedereen kan daar goed tegen.
Het is slecht voor je hart en nieren.
5% van de mensen kunnen dit niet verdragen, je kunt er o.a. een te hoge bloeddruk van krijgen en nier problemen.
Algemene informatie over schussler zouten:
http://www.celzouten.com/index.php?pag=uitscheiding
Het is niet duur, 400 tabletjes voor 10 euro.
Zelf gebruik ik Ferrum phosphoricum en cuprum
Dat omdat ik last heb van bloedarmoede.
En magnesium phosphoricum, nr. 7
Bij een droge mond: nr.8 Natrium muriaticum
droge mond; weinig of geen speeksel:
nr. 8* + 13 + 20
http://www.celzouten.com/adler_repertorium_nieuw.pdf
Het staat halverwege blz. 32
Terug naar “Kruiden en kruidenprotocollen”