Kefir is helaas minder geschikt voor mensen met histamine of mast cell problemen (MCAS).
Ik deed het zelf nooit goed op gefermenteerde dingen. En vrijwel alle probioticas waren weggegooid geld. Wellicht dat Mutaflor (E-coli) de enige was waar ik een klein beetje baat bij had, maar uiteindelijk was dat het geld ook niet waard.
Je moet je ook afvragen of het een goed idee is om een paar willekeurige bacterie stammen boven in de darm te dumpen, een regio die normaal steriel hoort te zijn. Balans daarmee herstellen lijkt onmogelijk in mijn ogen.
Maar goed, uiteraard ben ik nogal een buitenbeentje met mijn darmklachten door MCAS, dus dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Wat ik wel kan zeggen is dat probiotica zeker geen must is om de darmen te herstellen, ook niet bij antibiotica gebruik. Ik gebruik geen probiotica meer, eet wel een veelzijdig groente en fruit rijk dieet (veel koolhydraten, nauwelijks vet) en mijn darmen functioneren al een heel stuk beter. Maar dat komt ook vooral doordat ik mijn mast cellen beter onder controle heb.
Overigens vind ik het initiatief wel goed van je hoor Sammy, mensen helpen door gratis kefir weg te geven (ik weet die dingen groeien als kool, dus is het altijd zonde dat je iedere keer een deel moet weggooien...). Zo helpen we elkaar tenminste een beetje